Logitech Z-5500 Eller Edifier S550 R2 ??? Hjälp

Permalänk
Medlem

Logitech Z-5500 Eller Edifier S550 R2 ??? Hjälp

Såg en tråd om exakt de här innan men ja tyckte den spåra ur och allt blev offtopic.

Så nu skulle jag vilja ha lite argument på vilket av dom ja ska köra på OM edifier verkligen är värd den där extra tusenlappen? jämfört med z-5500 som kostar 2700.

Ja ska ha dom till lite alltmöjligt.

Kan säga redan nu att ja har inte plats för förstärkare och annat som man behöver om man ska "bygga" själv.

Jag vill bara veta vilket av dom där 2 ja ska köpa och varför.

logitech har ju mer watt men de verkar inte spela någon roll alls.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Watt ska du inte stirra dig blind på då det oftast är ett försäljnings-knep.
Sen skulle jag personligen hellre ta ett par monitorer ist för att få bra ljud
för pengarna. dfeldt Audioengine 5, Svart - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Watt ska du inte stirra dig blind på då det oftast är ett försäljnings-knep.
Sen skulle jag personligen hellre ta ett par monitorer ist för att få bra ljud
för pengarna. dfeldt Audioengine 5, Svart - Inet.se

Nä jag funderade på de där med watten också....

Vill ha suround

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen att inte köpa tex Z-5500 det är att specsen oftast är överdrivna,Logitech har ju säkert betalat väldans massa pengar för att ha ett THX-märke på dem och det får kunden betala för i slutändan.
Logitech har tex skrivit detta om en av deras Ipoddockor "Ser ut som en skönhet,låter som ett odjur"
Bara beskrivningen får mig att tveka om den är bra.
Och wattangivelserna är ju heller inte helt 100% då det oftast inte handlar om äkta watt.
Om du ska spela musik så finns det bättre alternativ jag lovar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Den enda anledningen att inte köpa tex Z-5500 det är att specsen oftast är överdrivna,Logitech har ju säkert betalat väldans massa pengar för att ha ett THX-märke på dem och det får kunden betala för i slutändan.
Logitech har tex skrivit detta om en av deras Ipoddockor "Ser ut som en skönhet,låter som ett odjur"
Bara beskrivningen får mig att tveka om den är bra.
Och wattangivelserna är ju heller inte helt 100% då det oftast inte handlar om äkta watt.
Om du ska spela musik så finns det bättre alternativ jag lovar.

Visst dom är inte direkt lysande. Men dåliga är dom inte heller, funkar bra tillsammans med ett ljudkort iallafall. Av min erfarenhet

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Logitech Z-5500 högtalare är tillverkade i PLAST medan Edifier S550 R2 är tillverkade i TRÄ. Sen så har Logitech Z-5500 EN högtalare i varje satellit medan Edifier S550 R2 har tvåvägs setup med separat diskant och bas/mellanregister i sina. Så de självklara valet är Edifier S550 R2.

Men vad du än väljer så råder jag dig att du kör med ett ordentligt ljudkort så högtalarna får visa sin fulla potential.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Logitech Z-5500 högtalare är tillverkade i PLAST medan Edifier S550 R2 är tillverkade i TRÄ. Sen så har Logitech Z-5500 EN högtalare i varje satellit medan Edifier S550 R2 har tvåvägs setup med separat diskant och bas/mellanregister i sina. Så de självklara valet är Edifier S550 R2.
.

Det finns dyra märkes hifihögtalare som också är tillverkade i plast, så det i sig säger inte så mycket.

Om du har möjlighet, så lyssna i en butik lr hos en bekant. ( nu är iofs inte en butik ett helt lämpligt ställe att testa högtalare på, då det skiljer en hel del från hur det ser ut hemma hos folk med rumstorlek och möblering osv ( om dom inte har ett lyssningrum ). Men det ger iaf en liten bild av hur dom låter.
Skiljer som sagt en hel del i pris. Z-5500 kan du få för 2500:-

Permalänk
Hedersmedlem

Envägskonstruktionen i Z-5500 låter enligt mig horribelt dåligt, speciellt i diskanten. Så fort du höjer volymen lite så känns det som att diskanten skär sönder öronen på dig. Satsa på kvalitet, man ångrar det sällan när det gäller ljud!

Permalänk
Medlem

Kan du ta dig till Uppsala kan du få lyssna på ett z5500. Nuff said

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Logitech Z-5500 högtalare är tillverkade i PLAST medan Edifier S550 R2 är tillverkade i TRÄ. Sen så har Logitech Z-5500 EN högtalare i varje satellit medan Edifier S550 R2 har tvåvägs setup med separat diskant och bas/mellanregister i sina. Så de självklara valet är Edifier S550 R2.

Men vad du än väljer så råder jag dig att du kör med ett ordentligt ljudkort så högtalarna får visa sin fulla potential.

Okej Tror ni mitt Creative soundblaster Creative Soundblaster F4tality Gamer duger då ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Ditt ljudkort är det inget fel på,frågan är bara om högtalarna kommer utnyttja det fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ditt ljudkort är det inget fel på,frågan är bara om högtalarna kommer utnyttja det fullt ut.

Vilket skulle de vara isåfall som utnyttjar 100%?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriPraX:

Vilket skulle de vara isåfall som utnyttjar 100%?

Nåt som kostar skjortan typ Studio inspelning ljudkort mikrofoner och studiomonitorer hos ordermusic.se
Eller nån gammal stärkare och ett par högtalare skulle funka också.
Men inga dator-högtalare.

Permalänk
Medlem

Just nu rear dustinhome ut Z5500 för 2400;-

LOGITECH Z-5500 5.1 SPEAKER - THX-certifierat högtalarsystem med hela 500 W uteffekt - Produktinformation

Dock lite databasproblem, men lär komma igång snart

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag kan bara uttrycka mig om Z-5500-systemet då det är det jag har där hemma.

När jag jämför systemen skulle jag personligen prova på ett Edifier S550 R2 - Produktjämförelse hos Prisjakt
Detta kan nog vara för att jag har haft mitt Z-5500-system i över 4år och mer eller mindre har "tjatat" ut det. Man blir sugen på något nytt till slut. Men men detta menar jag inte att jag inte är nöjd med systemet, för det är jag.

Men för att få försvara Z-5500 lite på några ovanstående kommentarer.

Angående THX-märket så är detta en certifiering och inget "ljudsystem" som många kan tro. Detta innebär egentligen bara att systemet har gått igenom en koll för att se om systemet kan leverera vad den behöver. För att citera: "...it ensures that the best possible sound is produced regardless of the actual sound format used."

Och detta är ingen märkning man kan köpa som många gärna vill påstå. Precis som en vanlig certifiering måste man gå igenom ett prov för att visa att man klara frågorna. Problemet är dock att oftast är det bara "den första modellen" som certifieras och denna stämpeln följer sedan med alla exempelar som tillverkad av samma modell. Det innebär att Logitech skulle kunna fuska genom att sätta ihop ett system med suveräna komponenter på den "första modellen" som testas för att sedan skära ner på komponenterna när de massproduceras och skickas ut. Men märk att det tas fortfarande stickprov på detta. Så detta är inget man köper eller muta sig till.

Men precis som med watt ska man inte stirra sig blint på detta.

Att alla företag går ut med slogans för att sälja är inget nytt. Men likaså säger det inget konkret om produkten heller. "Ser ut som en skönhet,låter som ett odjur". Det stämmer mycket väl då definationen på skönhet inte existerar och spelar du bara upp ett ljud från Predators när rovdjuret skriker.. tja, då låter det som ett odjur?
Ni fattar poängen. Logitech är inte ensamma om slogans på sina produkter så det är bara dumt att jämföra. Då jämför jag hellre frekvensomfång och liknande för att få en bättre överblick.

Att en produkt är producerad i plast eller trä har ganska liten betydelse ljudmässigt. Det handlar mer om konstruktionen på högtalarna om ljudet ska spela roll. Detta är mest en smaksak rent utseendemässigt.

Ush.. nu blev det lite mer text än jag räknade med i varje fall. Aja, så är det på de här forumen

Men detta är mina personligen åsikter kring det hela. Valet är som alltid ditt men hoppas du/ni fick min syn på det i varje fall.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Jag kan bara uttrycka mig om Z-5500-systemet då det är det jag har där hemma.

Men för att få försvara Z-5500 lite på några ovanstående kommentarer.
Men precis som med watt ska man inte stirra sig blint på detta.
Men detta är mina personligen åsikter kring det hela. Valet är som alltid ditt men hoppas du/ni fick min syn på det i varje fall.

Ah de var ett nyttigt inlägg tack

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Det var mig en redig tegelsten till fjärrkontroll Edifier bjuder på. Kvalitetskännsla för hela slanten.

Permalänk
Medlem

själv äger jag ett set S550 R2, måste säga (kan dock inte säga något om logitech) men shiiiiit.. Är som att ha en hel biosalong i rummet.
skriker kvalité över hela bygget, och är snygga också. Har inte vart hos någon med ett system (både till dator och tv) med en sån balans som dessa, har man pengarna är de klart värt i alla fall att titta över!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Det va 2 år sedan den här tråden startades, så jag tror att hans problem är löst nu

Permalänk
Medlem

Snyggt uppgrävt men det finns folk som gör det bättre och hittar 5år gamla trådar de börjar skriva i

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skaffa S550!

Permalänk
Medlem

Köp z906 eller z5500

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jeffan97:

Köp z906 eller z5500

Jag är hyfsat säker på att TS redan gjort sitt val vid det här laget...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.