Lite råd till en spel/allt i allo bärbar dator max 8000

Permalänk
Medlem

Lite råd till en spel/allt i allo bärbar dator max 8000

Tänkte det kanske är dags att köpa sig en ny dator.
Den dator jag har nu fungerar bra men tyvärr är seg och liten disk för den köptes för typ 4-5 år sen.

Jag tänkte kunna ha den när man spelar LAN för hemma har jag redan en grym dator så den kommer bara att användas när jag inte är hemma.

Vill då inte lägga för mycket pengar på en dator som jag bara kommer använda då och då men vill heller inte lägga pengar på en dator som är för seg efter 2 år för lite nya spel.
Inte för jag spelar speciellt tunga spel nu (BF2, CS)
HD är ju självklart men det tror jag nästan alla bärbara datorer har HDMI och kan köra filmer utan några problem.

Eftersom jag filmar en del så kanske man kan sitta och köra lite videoredigering på den men det är nu inte säker.

Jag har hört gott om intel Core i3/i5/i7
Däremot vet jag inte hur bra är AMD Turin och de andra processorerna.

Budgeten är satt till ca 8000 kr, inte för jag jag har tänkt att köpa en dator för just det priset.

Dock vet jag inte om den är onödigt kraftig (Kan något vara det?) eller om jag kan få en AMD processor eller ett annat märke för samma kraft men endå lägre pris.

Priset ska vara lågt men som sagt inte för lågt att man köper sig en dator som är gammal för fort
Alla datorer blir gamla med tiden men vill ha endå en dator som håller ett tag.

Så det jag önskar/vill ha är
max 8000 kr helst lägre
Inte för seg dator så den blir för gammal direkt
4 Gb minne (helst, i värsta fall går det bra med 2 Gb)
Windows 7 64 bitars
Firewire anslutning

Permalänk

En dator som inte blir seg efter 2 år för nya spel finns knappt och absolut inte för under 8000 kronor.
Firewire är inte så vanligt längre (tror jag).

Tre förslag.

Sony Vaio VPC-EB2S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
En dator med en Core i3 och ett Radeon HD5650 som är det minsta jag rekommenderar för moderna spel.

Acer eMachine E642G - Inet.se
Lite långsammare processor och med ett Radeon HD5650

Komplett.se - Acer eMachines E730G 15.6" HD
Lågt pris. Långsammare grafikkort. Klarar CS och Battlefield 2 bra och lite till.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

mm vet att man siktar lite för högt men man kan ju försöka i alla fall.

Jo firewire är inte så vanligt, i "värsta fall" så får jag använda ett PC-Card express kort.

Fast en sak kan ni hjälpa mig med när det gäller hårdvaran (inte min starkaste gren)

Vad är "minimum" krav för grafikkort när det gäller Intel, ATI eller Nvidia för moderna spel
Du skrev Radeon HD5650, men hur är det med de andra märken.

Misstänker "minimum" för processor för intel är Core i3 men hur är det med AMD?

Permalänk
Medlem

Puttar upp tråden lite och uppdatera.

Det jag har fastnat på är som sagt processor och grafikkort.
Ok om man säger så här att en Core i3/i5 är minikraven då?
Vet som sagt inte hur bra är AMD
Exempelvis så har jag sett den del som har AMD Athlon II men den är jag väldigt osäker på
Känns lite som en "gammal" processor men vad vet jag.

Dock har jag fortfarande ingen aning om grafikkortet?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av TheCazz:

Puttar upp tråden lite och uppdatera.

Det jag har fastnat på är som sagt processor och grafikkort.
Ok om man säger så här att en Core i3/i5 är minikraven då?
Vet som sagt inte hur bra är AMD
Exempelvis så har jag sett den del som har AMD Athlon II men den är jag väldigt osäker på
Känns lite som en "gammal" processor men vad vet jag.

Dock har jag fortfarande ingen aning om grafikkortet?

När du varit medlem så pass länge borde du kunna reglerna... Inga bumpningar!

Här kan du jämföra grafikkort: Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech

Här kan du jämföra processorer: Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Visst vet jag att man inte ska bumpa men jag väntar några dagar, jag skriver in mer information.
För om jag redigera och skriver in nytt så hamnar den väll endå inte i början och då missar personer som kan hjälpa mig med mitt problem
De kanske inte kunde hjälpa mig då men med den nya info så kanske de kan.

Men jag ber om ursäkt att jag har missuppfattat reglen

Tack för länken, tror jag har tittat på dne förut.
Hittade denna PassMark Software - CPU Benchmark Charts

Värden är ju kul att jämföra men säger ju inte riktigt vad folk som kan detta mer rek.
Men jag tror jag är på god väg att hitta en bra kompromiss
Tyvärr blir den lite dyrare än min maxgräns men kanske kan se det som en investering?

Billigteknik.se : HP dv6-2155 Demo Win7 Intel®Core i5-430M GT230M-1GB 4GB/640 DDR3

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Kollade lite på prisjakt och några andra sidor. Och min uppfattning är den att i den här prisklassen så är det intel som gäller, inte nödvändigtvis för att deras processorer egentligen är bättre för ett billigare pris utan för att det är som som säljs så det är där konkurrensen ligger = bättre priset på datorerna i allmänhet. Men oavsett anledning så innebär det att det är en intel du ska ha. Sen kunde inte jag hitta något bättre grafikkort för det priset på datorerna än ett 5670 vilket det då fick bli. Sedan valde jag efter de datorer jag testade på expert tidigare idag, och av dem så tyckte jag att HP datorerna hade bäst skärmar och framför allt bäst musplatta (även om du kommer använda mus så är det en nice sak att ha).

Så mitt förslag är: HP Pavilion DV6-3045eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Keeper of Traditions

Just DV6 har fått en del kritik på kvalitén, tror jag, så att läsa lite tester är nog bra att göra innan köp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Moonrift:
Trevlig dator, såg intressant ut tills jag dock så att den inte har firewire anslutning.
Den har ju inte ens plats för ett expresscard så man kan trycka in en firewire.
Detta gör att man inte kan använda datorn för att spela in, lägga över och redigera klippet.

Newklear:
Ajdå, jo tester läser jag, jag köper aldrig saker fören jag har läste en massa om den.
Upptäckte datorn idag så jag har inte hunnit tittat så mycket men HP är ju bra märke fast har den fått kritik så får jag kanske tänka om.
Problemet är att det är svårt att hitta en bra dator runt min prisklass och med de funktioner jag vill ha.
Såg en del Packad Bell men vete tusan om jag är så desperat. Nu har jag inte jobbat med PB så länge utan för ett antal år sen och stationära och de var en grym besvikelse.