Behöver hjälp hitta moderkort och processor till mini-ITX bygge

Permalänk

Behöver hjälp hitta moderkort och processor till mini-ITX bygge

Hej!
Ska alltså bygga ihop en ersättare till min nuvarande onödigt stora m-atx htpc. Behöver lite hjälp med vilket moderkort och vilket CPU jag ska välja

Har några få krav på datorn:

1. Stilrent stereo-liknande, så litet chassi som möjligt(t.ex 1x 2,5 tum plats, endast slimmad optisk enhet). Lian Li PC-Q09 är chassit jag är mest het på just nu.
2. Ska kunna spela Football Manager 2011 (men behöver ej "se" matcherna)
3. Ska kunna spela hd-material OCH Flac utan problem (även ha hdmi på moderkortet)
4. Tyst

Bonusgrejer: Medföljande fjärrkontroll/IR i moderkortet/chassit, strömsnålt, USB3

Min budget är på 5-6000 kr

Hade tänkt mig något av följande alternativ, det jag inte har koll på är om de kan uppfylla krav 2 & 3.

A. Asus AT5IonT-I (Deluxe när den kommer)
eller
B. Asus M4A88T-I Deluxe & AMD Phenom II X2 555 Black Edition 3,2GHz
eller
C. Zotac H55-ITX / Gigabyte GA-H55N-USB3 & Intel Core i3 530 2,93GHz

A. är ju def. alternativet som passar ihop med de flesta av mina krav men håller det för Football Manager och Flac?

Till alternativ B och C antar jag att jag skulle behöva ett extra grafik-kort och därmed skulle drömmen om ett superlitet chassi gå i kras(?) Finns det några andra möjligheter jag missat?

Permalänk
Medlem

Alltså, jag vet inte hur krävande football maneger är men grafikkortet med en i3 540 och H55-moderkort är inte så pjökigt så länge du kör låga upplösningar.

Annars skulle jag köpt följande konfiguration.

Komplett.se <---EDIT: Bytte prolle till en Phenom X2 på bara 80 W. En mycket duglig prolle. Kan ju köpa en Athlon X3 eller X4 instället men då går energiförbrukningen upp plus att jag tror man får med en lite bättre fläkt till en Phenom II...

Fläktlöst grafikkort som faktiskt är ett rätt så ok spelkort, men ett grymt hembiokort. Vet inte om det kommer kunna hålla sig kylt i den lådan men det kan man ringa till kompletts kundservice och fråga, eller maila dom. Jag har väldigt bra erfarenheter ifrån att ha med komplett att göra.

Moderkortet är väl ett utav det bästa mini-itx korten som finns. HDMI typ A, USB 3.0 and you name it.

5500:- och du kommer säkert kunna lira FM 2012 också...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

Alltså, jag vet inte hur krävande football maneger är men grafikkortet med en i3 540 och H55-moderkort är inte så pjökigt så länge du kör låga upplösningar.

Annars skulle jag köpt följande konfiguration.

Komplett.se

Fläktlöst grafikkort som faktiskt är ett rätt så ok spelkort, men ett grymt hembiokort. Vet inte om det kommer kunna hålla sig kylt i den lådan men det kan man ringa till kompletts kundservice och fråga, eller maila dom. Jag har väldigt bra erfarenheter ifrån att ha med komplett att göra.

Moderkortet är väl ett utav det bästa mini-itx korten som finns. HDMI typ A, USB 3.0 and you name it.

5500:- och du kommer säkert kunna lira FM 2012 också...

Dock svårt att få på en I3a på ett AM3 moderkort! :S

Permalänk
Medlem

haha... just ja... var lite yr där ett tag och glömde byta ni kan ju se tiden för inlägget var halv fyra på natten... men allting går med lite våld och vaselin, för det har min mamma sagt...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Tack!

Så, nu har man beställt iaf, i förhoppningen att kunna lira FM2011 (självklart utan att kolla på matcher)

Intel® Core i3 530, 2.93GHz
Sony Optiarc AD-7703S
Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX
Corsair Nova Series V64 64GB
Kingston ValueRAM minne - DDR3 2x2 GB

och för lagringen
My Book 3.0 2 TB

Nu är min fråga, dessa saker är tänkta att bo i ett Lian Li PC-Q09 som har ett 110W adapter-psu, klarar jag mig på det eller behövs ett extra, i såfall vilket?

Alternativet i chassi-väg just nu är annars Gigabyte i3140 som dock bara är 7cm hög, blir väl svårt med i3s processor-kylare? Denna har ett psu på 160W.

EDIT:

Såg nu att det faktiskt är Lian Li PC-Q09F som listats som 09. F har ett vanligt nätagg på 150W.

Har kollat tester, moderkortet+cpun drar 123W maximalt, ssd drar 2W sen har jag läst att generellt drar minnena totalt 6W och Dvdn max 12W vilket totalt skulle bli 143W för hela systemet.

Är 7W en för vågad/liten marginal? Har nån erfarenhet av Lian Li nätagg? Levererar dem enligt spec eller mindre/mer?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterbeer:

Tack!

Så, nu har man beställt iaf, i förhoppningen att kunna lira FM2011 (självklart utan att kolla på matcher)

Intel® Core i3 530, 2.93GHz
Sony Optiarc AD-7703S
Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX
Corsair Nova Series V64 64GB
Kingston ValueRAM minne - DDR3 2x2 GB

och för lagringen
My Book 3.0 2 TB

Nu är min fråga, dessa saker är tänkta att bo i ett Lian Li PC-Q09 som har ett 110W adapter-psu, klarar jag mig på det eller behövs ett extra, i såfall vilket?

Alternativet i chassi-väg just nu är annars Gigabyte i3140 som dock bara är 7cm hög, blir väl svårt med i3s processor-kylare? Denna har ett psu på 160W.

EDIT:

Såg nu att det faktiskt är Lian Li PC-Q09F som listats som 09. F har ett vanligt nätagg på 150W.

Har kollat tester, moderkortet+cpun drar 123W maximalt, ssd drar 2W sen har jag läst att generellt drar minnena totalt 6W och Dvdn max 12W vilket totalt skulle bli 143W för hela systemet.

Är 7W en för vågad/liten marginal? Har nån erfarenhet av Lian Li nätagg? Levererar dem enligt spec eller mindre/mer?

Det ska sitta SFX agg i den lådan va!? Vet att be quiet! har ett 350Watts agg för ca 450.- som är 80+ att leka med 7W marginal känns i regel lite klent, speciellt om du vill stoppa i något mer i framtiden!

MVH

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Det ska sitta SFX agg i den lådan va!? Vet att be quiet! har ett 350Watts agg för ca 450.- som är 80+ att leka med 7W marginal känns i regel lite klent, speciellt om du vill stoppa i något mer i framtiden!

MVH

Bra idé! Såg även Silverstones 450w sfx-agg som hade fått väldigt bra kritik, synd att de inte har nåt svagare. Sfx-psu utbudet i stort är ju fortfarande extremt begränsat. Blir väl ändring på det snart får man väl hoppas?

Permalänk
Skrivet av peterbeer:

Bra idé! Såg även Silverstones 450w sfx-agg som hade fått väldigt bra kritik, synd att de inte har nåt svagare. Sfx-psu utbudet i stort är ju fortfarande extremt begränsat. Blir väl ändring på det snart får man väl hoppas?

Såg nu att det dessvärre ska vara flex-atx(?)-agg i chassit vilket gör möjligheterna än mer begränsade, det bästa jag hittat är FSP Group FSP220-60LE 220W. Här är en bild på innandömet i chassit http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/q09f/q09f-08.jp... är det flex-atx eller kanske något eget?