Western Digital officiellt på 3 TB

Permalänk
Skrivet av icelaw:

3TB för 2000 kronor är för dyrt,
för samma pris så kan man få 4TB fördelat på 2st 2TB hårddiskar.

Mer prisvärt med 2 hårddiskar än en, säkrare också.

Men två diskar låter och drar dubbelt så mycket. Eller ännu mer, eftersom denna är mer strömsnål än en 2 TB hårddisk.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det gjorde jag också och beslutet fattades efter att ha läst både positiva och negativa kommentarer med att köra dessa i RAID. För mig fungerar det utmärkt, faktiskt bättre än tidigare 1.5TB Seagate. För de flesta andra verkar det också fungera utmärkt sålänge man sätter upp allt korrekt (vilket många inte gör/gjorde tidigt).

Så min fråga kvarstår; Varför inte? Kom gärna med konkreta exempel på varför dessa inte ägnar sig till RAID lagring...

Här är den viktigaste skillnaden mellan "vanliga" diskar och RAID-anpassade:

Time-Limited Error Recovery - Wikipedia, the free encyclopedia

En annan skillnad är att RAID-anpassade diskar brukar ha högre kvalité i tillverkning, precision och delar, vilket bland annat gör att de brukar ha 1/10 så stor risk för fel som "vanliga" diskar.

Pga detta fick det bli att lägga ut dubbelt så mycket pengar för min 4x2 TB array (Western Digital RE4-GP WD2002FYPS), vilket inte var helt skoj, men säkerheten var viktigare än priset i mitt fall.

Edit: Jag har även ett ordentligt överspänningsskydd + UPS, vilket är klart värt att tänka på om man satsar mycket pengar på att få en säker array.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Här är den viktigaste skillnaden mellan "vanliga" diskar och RAID-anpassade:

Time-Limited Error Recovery - Wikipedia, the free encyclopedia

En annan skillnad är att RAID-anpassade diskar brukar ha högre kvalité i tillverkning, precision och delar, vilket bland annat gör att de brukar ha 1/10 så stor risk för fel som "vanliga" diskar.

Pga detta fick det bli att lägga ut dubbelt så mycket pengar för min 4x2 TB array (Western Digital RE4-GP WD2002FYPS), vilket inte var helt skoj, men säkerheten var viktigare än priset i mitt fall.

Edit: Jag har även ett ordentligt överspänningsskydd + UPS, vilket är klart värt att tänka på om man satsar mycket pengar på att få en säker array.

Nu var det inte det saken rörde sig om men
Jag är fullt medveten om TLER samt att det finns "RAID" diskar, samtidigt är jag medveten om att fler och fler stora enterprise lösningar numer körs på vanliga konsument SATA diskar över SAS (vilket är precis vad jag själv gör). Min 10x2 R6 array tuggar på för fullt och ger bra hastigheter till ett utmärkt pris - med andra ord fungerar det klockrent.

Visst, en disk kan ryka men det gäller också enterprise diskarna, det som garanteras är att risken för bitfel under en rebuild är mindre/obefintlig. Dock med RAID6 har man två diskar att gå på.

Har också UPS samt kör diskar ifrån olika batcher för att minimera risken för samtidiga fel. Alla diskarna blev givetvis också stresstestade innan de togs i bruk, där en dog och blev utbytt. Risken för att dessa ryker inom de nästa 6 månaderna anser jag vara otroligt liten och jag byter ut dem rullande varje år så det ska nog gå bra.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Inaktiv

*tråd rensat*

Ett inlägg som bryter mot § 1 har tagits bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det gjorde jag också och beslutet fattades efter att ha läst både positiva och negativa kommentarer med att köra dessa i RAID. För mig fungerar det utmärkt, faktiskt bättre än tidigare 1.5TB Seagate. För de flesta andra verkar det också fungera utmärkt sålänge man sätter upp allt korrekt (vilket många inte gör/gjorde tidigt).

Så min fråga kvarstår; Varför inte? Kom gärna med konkreta exempel på varför dessa inte ägnar sig till RAID lagring...

Det är dock en nackdel att de saknar TLER och är därför inga diskar jag skulle rekommendera till raid-diskar även om de går att använda. Huruvida man kan ändra inställningar för att få dem att funka känner jag inte till, men låter som att det blir mycket jobb istället för att välja en annan disk.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det är dock en nackdel att de saknar TLER och är därför inga diskar jag skulle rekommendera till raid-diskar även om de går att använda. Huruvida man kan ändra inställningar för att få dem att funka känner jag inte till, men låter som att det blir mycket jobb istället för att välja en annan disk.

Om du ska klaga på att dessa saknar TLER så får du gärna visa något om att någon "green"-disk faktiskt bryr sig om TLER. Som t.ex. Samsungs F4 som du själv rekommenderar.

Mig veterligen finns det ingen som lyckats påvisa att TLER/whatever faktiskt fungerar på någon konsumentdisk på marknaden.

Såtillvida man inte vill köpa raid-diskar för dubbla priset så verkar det vara något man får acceptera när man köper en ny disk idag - oavsett märke och modell.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Det är dock en nackdel att de saknar TLER och är därför inga diskar jag skulle rekommendera till raid-diskar även om de går att använda. Huruvida man kan ändra inställningar för att få dem att funka känner jag inte till, men låter som att det blir mycket jobb istället för att välja en annan disk.

Det finns mig vetligen ingenting som verkligen bevisar att så är tillfälle. Det finns en orsak till att fler och fler stora enterprise system och data warehouses idag använder sig av "billiga" konsumentdiskar iställetför de mer än dubbelt så dyra RAID anpassade diskarna. Det blir ett val man gör och jag anser att konsument diskar i RAID6 fungerar helt okay - precis som bl.a. Google.

När jag uppgraderade till 2TB från 1.5TB kostade varje disk mig runt tusenlappen, så totalt sett ~10'. Detta är överkomligt då de "gamla" mindre diskarna såldes på Tradera för nästan det samma (8' ungefär). Det är just detta som gör att jag kan uppgradera diskar en gång om året, skulle jag däremot köra RAID diskar ville jag inte få ut mer än max hälften av kostnaden och att lägga ut 10' eller mer per år för att ha plats till mitt mediabibliotek är inte ekonomiskt försvarbart.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Nu var det inte det saken rörde sig om men
Jag är fullt medveten om TLER samt att det finns "RAID" diskar, samtidigt är jag medveten om att fler och fler stora enterprise lösningar numer körs på vanliga konsument SATA diskar över SAS (vilket är precis vad jag själv gör). Min 10x2 R6 array tuggar på för fullt och ger bra hastigheter till ett utmärkt pris - med andra ord fungerar det klockrent.

Visst, en disk kan ryka men det gäller också enterprise diskarna, det som garanteras är att risken för bitfel under en rebuild är mindre/obefintlig. Dock med RAID6 har man två diskar att gå på.

Har också UPS samt kör diskar ifrån olika batcher för att minimera risken för samtidiga fel. Alla diskarna blev givetvis också stresstestade innan de togs i bruk, där en dog och blev utbytt. Risken för att dessa ryker inom de nästa 6 månaderna anser jag vara otroligt liten och jag byter ut dem rullande varje år så det ska nog gå bra.

Låter bra! Hade förstås kunnat köra på en likadan lösning jag också, men TLER framstod som ganska viktigt i mitt fall tyvärr. Dyrt blev det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Normalt sett hade jag inte brytt mig så noga om det är TLER eller ej men i dagsläget där jag precis (nåja, augusti) ersatte min filserver med nya diskar och gick från 8,5TB till 12TB med mindre antal diskar så funderar jag på om det ändå inte är värt att vara extra försiktig. I dessa storlekar kan det vara läge att se över allt en extra gång helt enkelt. UPS anser jag som en självklarhet, är faktiskt lite förvånad att i dessa tider med alla bärbara med halva dygns batteritid så är det förvånandsvärt få stationära datorer som klarar lite höstrusk.

Permalänk

Kan väl inte ta så länge för denna disk att bli billigast per/GB ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Ja.... 3TB....

Det blir många "familjefoton" och videoklipp med famljen på pickning...

Herregud.... Varför bara skattar man inte dessa HDD-företag upp i analen istället så vi slipper allt vad piratkopierings och nedladdningstjafset heter.... Uppenbarligen så verkar företagen gilla att vi laddar ner halva internet med tanke på storleken på alla dessa diskar...

För fan, jag behöver INTE mer utrymme... Jag behöver snabbare HDD som ska vara billiga... Vem fan behöver 3 TB egentligen?

Jag har EN systemdisk på 400 GB och en backupdisk på 1 TB och varken den ena eller den andra är full. Och då har jag fullspäckat med musik på dumburken och en hel mirror av min C-enhet för när jag formaterar om datorn...

Exakt när kommer de börja lägga större energi på snabbhet och ström-snålhet exakt?
Priserna på Gb/kr går bara ner och ner hela tiden men ska man köpa en snabb disk istället så kostar det en halva ens röv....

Permalänk
Skrivet av Naaium:

Ja.... 3TB....

Det blir många "familjefoton" och videoklipp med famljen på pickning...

Herregud.... Varför bara skattar man inte dessa HDD-företag upp i analen istället så vi slipper allt vad piratkopierings och nedladdningstjafset heter.... Uppenbarligen så verkar företagen gilla att vi laddar ner halva internet med tanke på storleken på alla dessa diskar...

För fan, jag behöver INTE mer utrymme... Jag behöver snabbare HDD som ska vara billiga... Vem fan behöver 3 TB egentligen?

Jag har EN systemdisk på 400 GB och en backupdisk på 1 TB och varken den ena eller den andra är full. Och då har jag fullspäckat med musik på dumburken och en hel mirror av min C-enhet för när jag formaterar om datorn...

Exakt när kommer de börja lägga större energi på snabbhet och ström-snålhet exakt?
Priserna på Gb/kr går bara ner och ner hela tiden men ska man köpa en snabb disk istället så kostar det en halva ens röv....

Inte bryr sig företaget om folket laddar ner olagligt bara dom får pengar för hårddiskarna så är det ju bra

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Naaium:

Herregud.... Varför bara skattar man inte dessa HDD-företag upp i analen istället så vi slipper allt vad piratkopierings och nedladdningstjafset heter.... Uppenbarligen så verkar företagen gilla att vi laddar ner halva internet med tanke på storleken på alla dessa diskar...

Varför måste det vara piratkopior? Det finns massor av fullt legala nedladdningstjänster för musik, film och TV idag - köper man då i bra kvalitet tar det plats så det räcker. Vill du ha snabbare diskar så köp SSD.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Ja och även spel tar plats. Min stackars Oblivion- katalog tar 25gb idag, backupen på den lika mycket (förstås) och spel generellt tar stor plats. Att du klarar dig på 1,5TB är väl bra, men man kan inte ha måttstocken efter en person Dessutom, en disk drar idag knappt någonting - ungefär lika mycket som lågenergiglödlampa. SSD ännu mindre, men tekniken utvecklas ändå hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det finns mig vetligen ingenting som verkligen bevisar att så är tillfälle. Det finns en orsak till att fler och fler stora enterprise system och data warehouses idag använder sig av "billiga" konsumentdiskar iställetför de mer än dubbelt så dyra RAID anpassade diskarna. Det blir ett val man gör och jag anser att konsument diskar i RAID6 fungerar helt okay - precis som bl.a. Google.

När jag uppgraderade till 2TB från 1.5TB kostade varje disk mig runt tusenlappen, så totalt sett ~10'. Detta är överkomligt då de "gamla" mindre diskarna såldes på Tradera för nästan det samma (8' ungefär). Det är just detta som gör att jag kan uppgradera diskar en gång om året, skulle jag däremot köra RAID diskar ville jag inte få ut mer än max hälften av kostnaden och att lägga ut 10' eller mer per år för att ha plats till mitt mediabibliotek är inte ekonomiskt försvarbart.

Det handlar med största sannorlikhet om konsumenthårddiskar som är anpassade för raid som t.ex. hitachis 2tb. Enterprise diskar har ofta näst intill dubbla priset vilket är omotivierat för företag som ändå har minst 2 diskars felmarginal samt backup på allt. När det gäller diskar de använder t.ex. i sin netapp etc så använder fortfarande många certade enterprisediskar då de inte skulle få någon hjälp om något slutar fungera annars.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naaium:

Ja.... 3TB....

Det blir många "familjefoton" och videoklipp med famljen på pickning...

Herregud.... Varför bara skattar man inte dessa HDD-företag upp i analen istället så vi slipper allt vad piratkopierings och nedladdningstjafset heter.... Uppenbarligen så verkar företagen gilla att vi laddar ner halva internet med tanke på storleken på alla dessa diskar...

För fan, jag behöver INTE mer utrymme... Jag behöver snabbare HDD som ska vara billiga... Vem fan behöver 3 TB egentligen?

Jag har EN systemdisk på 400 GB och en backupdisk på 1 TB och varken den ena eller den andra är full. Och då har jag fullspäckat med musik på dumburken och en hel mirror av min C-enhet för när jag formaterar om datorn...

Exakt när kommer de börja lägga större energi på snabbhet och ström-snålhet exakt?
Priserna på Gb/kr går bara ner och ner hela tiden men ska man köpa en snabb disk istället så kostar det en halva ens röv....

Trångsynthet och bakåtsträvande är som tur är inte så vanligt, men undantag finns ju.

För övrigt ökar hastigheten med lagringstätheten. Ju mer som fysiskt går att klämma in på en skiva med bibehållen storlek och bibehållen rotationshastighet, desto mer data kan läsas och skrivas per tidsenhet. Så du borde egentligen vara glad för att lagringstätheten bara ökar och ökar; du får en snabbare lagringsenhet.

Strömförbrukning har det redan jobbats på, och det arbetet fortsätter, så jag tror nog att du helt enkelt inte är särskilt uppdaterad i lagringsvärlden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

NAS med RAID1 – TLER eller ej?

Har tagit del av ovanstående och skulle uppskatta, om det i denna tråd med bärning på TLER, finns synpunkter på följande NAS-bygge tänkt för RAID1 (speciellt med tanke på TLER alltså).

Bygger en egen NAS huvudsakligen tänkt att användas som en backup-station för privata och offentliga filer som inte får gå förlorade.

Mjukvaran kommer att vara FeeNAS.
Till hårdvaran använder jag ett för tillfället oanvänt Gigabyte P35 DS4 Rev2.1.
Hårddiskarna jag köpte på rekommendation av försäljningsstället för detta ändamål är två stycken Western Digital Caviar Green WD20EARS 2TB

Priset på diskarna var ju bra, men nu visar det sig emellertid att dessa diskar inte stöder TLER.
Min fråga är:

Utifrån mina krav och uppsättning i RAID1 samt att jag, likt "emigrating12", är beredd att byta ut diskarna en gång om året – skall jag behålla dem och köra på eller bör jag istället satsa på diskar som stöder TLER (och kanske vinna fördelen av att slippa byta ut dem lika ofta)?
Vore intressant med argument som anger för- och nackdelar utifrån bägge alternativen utifrån just den här uppställningen.

I de fall det finns synpunkter på att jag valt att endast köra RAID1 vore det bra om dessa synpunkter lades till för sig då jag, av huvudsakligen ekonomiska skäl, först och främst, åtminstone till en början, tänkt mig att köra RAID1.

Kan även lägga till att jag är novis på området. Har aldrig satt upp någon NAS förut, ej heller använt någon form av RAID.

EDIT 1:
Sökte vidare i ämnet och fann den här tråden på Tom’s Hardware, där bl.a. annat följande finns att läsa:

Citat:

Since Linux and other free operating systems handle disk timeouts differently, they do not require the TLER feature and will not experience drive dropouts due to longer recovery times.

Jag antar att det besvarar min fråga om mitt behov av diskar med stöd för TLER.

Skribenten slår också ett slag för ZFS (som stöds av Solaris, OpenSolaris, FreeBSD) som ett viktigt komplement till RAID- och backup-uppsättningar:

Citat:

If you cannot opt for ZFS, then i would highly advise investing on a good backup strategy, instead of relying on traditional RAID and legacy filesystems too much. Once you get to know ZFS you begin to understand how primitive the commonly known filesystems actually are.

Vore intressant med några kommentarer till ovanstående om det finns några här i forumet som har erfarenheter av ZFS – gärna i FreeNAS-miljö

EDIT 2:
"emigrating12"

Citat:

Alla diskarna blev givetvis också stresstestade innan de togs i bruk, där en dog och blev utbytt.

Vilket stresstest använde du?
Är tacksam för tips på bra stresstestprogram för fri nedladdning (för SATA-diskar) av er med erfarenhet av sådana program.

Visa signatur

ICIT