Windows 7 på SSD, hittar inte allt annat.

Permalänk
Medlem

Windows 7 på SSD, hittar inte allt annat.

Har nyss satt in min SSD och installerat windows 7. Men jag kommer inte åt nånting annat från min gamla hdd som program osv. Hur fixar jag detta? Snälla svara någon som kan!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Permalänk
Medlem

Alltså jag hittar hdd'n och allt på den men programmen som är installerad på hdd'n är inte installerade när jag bootar från SSD'n. Alltså får jag kass bildskärmsuppl. inget internet (kör trådlöst) mm. Sen får jag "system fan has failed" varje gång jag startar datorn. Hade det innan också men kommer inte in i bios.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Ingen snäll själ som kan svara? eller måste jag installera om allting?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du snackar om, du behöver inte installera några program för att ändra upplösningen på skärmen eller komma ut på internet.

Permalänk
Medlem

Men alla program jag har på min hdd, (skype, steam spotify drivrutiner osv) finns liksom inte längre, de finns om jag bootar från hdd'n men inte med SSD'n.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Du behöver eventuellt installera drivrutiner för nätverk, grafikkort, ljudkort osv

Windows 7 fixar det mesta själv av det där, men klart du behöver nätverk, internet för att den delen ska funka, du kanske kan sätta i nätverkskabel temporärt så win 7 förhoppningsvis kan tanka ner detta, eller om du tankar själv.

Sedan program, ja det mesta får du installera om.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du behöver eventuellt installera drivrutiner för nätverk, grafikkort, ljudkort osv

Windows 7 fixar det mesta själv av det där, men klart du behöver nätverk, internet för att den delen ska funka, du kanske kan sätta i nätverkskabel temporärt så win 7 förhoppningsvis kan tanka ner detta, eller om du tankar själv.

Sedan program, ja det mesta får du installera om.

Så jag kommer inte komma åt mina program som virusskydd, word osv?
Men sen en viktig fråga. Hur får jag bort felmeddelandet"system fan has failed" i början av boot? Sen är det väl delete man kommer in i bios med?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Åherregud.

Ja klart du behöver ominstallera alla dina program på din nya disk och självklart alla dina drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Men jag ska ha båda i? :S

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men vafan...

Om det finns filer på din gamla disk som du vill ha kvar för att flytta dem till nya disken så ja annars nej.
Ladda ner och installera alla program så är det klart sen (efter att du installerat drivrutiner!).

Hur du kommer in i BIOS vet vi inte. Gör om gör rätt.. Följ min guide för att installera windows så löser det sig nog.

Har vi missförstått nåt för du förkalra dig bättre;)

Permalänk

han har nog sitt gamla win instalerat på den mekaniska HDDn då kan det bli konstigt om du har en annan HDD liggandes, så lägg över alla din filer du vill spara på den sen, formaterar du den gamla HDDn och instalerar dina program och lägger över dina filer på den då så bör det fungera. hoppas du förstog vad jag menar.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

han har nog sitt gamla win instalerat på den mekaniska HDDn då kan det bli konstigt om du har en annan HDD liggandes, så lägg över alla din filer du vill spara på den sen, formaterar du den gamla HDDn och instalerar dina program och lägger över dina filer på den då så bör det fungera. hoppas du förstog vad jag menar.

Aa precis, jag har fått det att fungera nu men hur formaterar jag utan att lägga in windows? Sen, finns det något sätt att spara office?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk

Du behöver ju bara installera drivrutiner.. Inte konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Du behöver ju bara installera drivrutiner.. Inte konstigt?

Jag trodde att om jag hade kvar allt på min gamla hdd och satte i den efter jag installerat win7 på ssd'n så skulle alla program fortfarande gå att använda. vilket de inte gjorde.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk

efftersom du bootar från din SSD så anväds dom drivrutinerna ine dom som är på gamla HDDn. när du försöker starta programmen på den gamla disken så funkar det bara om du bootar från den från start, för att alla program som instalerats har instalerats på lokal disk C:
men med SSDn som primär disk så blir din gamla satt som E: eller D: då hittas inga program på C: efftersom den disken bytt och blivit D: eller E: du kan testa om det bara är att byta sökvägen på programen till E: eller D: så dom hittar vart dom ligger kan gå annars köp en stor extern disk, inte så dyrt och du kan ha den som backup i framtiden så det är bara win win. lägg över dina filer du vil ha kvar på backup disken, och eventuellt andra filer typ filmer och bilder, sedan formaterar du om den gamla disken och för tillbaka det du vill, och instalerar dina program. sen kan du vara nöjd och ta en ÖL.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

lawl. (no offence )

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Skrivet av fille3002:

lawl. (no offence )

que?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av funky_monkey:

Översättning

lol ( inte personligt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

efftersom du bootar från din SSD så anväds dom drivrutinerna ine dom som är på gamla HDDn. när du försöker starta programmen på den gamla disken så funkar det bara om du bootar från den från start, för att alla program som instalerats har instalerats på lokal disk C:
men med SSDn som primär disk så blir din gamla satt som E: eller D: då hittas inga program på C: efftersom den disken bytt och blivit D: eller E: du kan testa om det bara är att byta sökvägen på programen till E: eller D: så dom hittar vart dom ligger kan gå annars köp en stor extern disk, inte så dyrt och du kan ha den som backup i framtiden så det är bara win win. lägg över dina filer du vil ha kvar på backup disken, och eventuellt andra filer typ filmer och bilder, sedan formaterar du om den gamla disken och för tillbaka det du vill, och instalerar dina program. sen kan du vara nöjd och ta en ÖL.

Tack för ditt svar. Jag har kommit fram till det själv också så allt är ominstallerat och klart. Det ända jag inte gjort är formaterat HDD'n. Jo externa hårddiskar finns det lite överallt i huset så den delen är inget problem men det som är lite tråkigt är office som måste? gå förlorat.
* Hur formaterar jag utan att installera windows?
* Kan jag spara office?

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk

har vista på min dator just nu och har inte pillat så mycket med win7 men jag går till start kontrollpanelen system och underhåll administrationsverktyg och sedan skapa och formatera hårddiskpartitioner sen åtgärd alla aktiviteter formatera. kan ta ett tag.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

office går inte att flytta bara sådär, stoppa i din office skiva eller ladda ner iso filerna. använd sedan din cd key? tar ju bara 20min att installera office

angående formatera så är det ju bara att högerclicka på disken i "dator" och välja formatera. easy shit

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

faceroll på denna tråd, "ujhny y7ujhrtf".

(no offense till TS)

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

tror inte du kan gå omvägar. skype och allt annat måste du installera om. det står skrivet i registret

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbxxx:

faceroll på denna tråd, "ujhny y7ujhrtf".

(no offense till TS)

Hade jag kunnat fått ett enkelt svar från början istället för att blivit idiot förklarad hela tiden så hade det gått mycket enklare.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk

Alla hade fört för sig att du var så klok att du visste att så fort man installerar ett nytt OS så har det gamla inget att göra med det nya. Hela registret är återställt till 0. Dvs, du kan inte starta ett spel eftersom det nya OS inte kan hitta den rätta genvägen till programmet.

Och när du skriver "jag kommer inte åt nånting annat från min gamla hdd som program osv" så förstår vi det som att du är blockerad från din gamla hd.

Ett tips är att förklara lite mer utförligt nästa gång! bra att det löste sig iaf.

MVH Sweeper

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Du har frågat gång på gång "hur formaterar jag hårddisken utan att installera om windows?"
Är det den nya SSD disken du menar eller den gammla du menar ?

Att office rök gör väl inget ? bara du sparar alla filer du arbetade i så kan du ju använnda dem när du installerat office igen på den nya disken...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Allt är löst för flera dagar sen. Så tråden kan stängas. Sen har jag aldrig frågat hur jag formaterar utan att "ominstallera" utan jag ville bara formatera lagringsdisken men allt är löst så tack för den hjälp jag fått!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||