Radeon HD 6970 i 3DMark Vantage

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag kör också cf med 4890 2gb (och 4870x2) sedan länge, cf fungerar ibland och ibland inte beroende på spel, tex försvinner den titt som tätt i dragon age och crysis... ibland fungerar tvingad aa ibland inte, bc2 är ju ett typiskt problemspel som alla känner till som ibland presterar utmärkt och i nästa driver uruselt, för att inte tala om grafikbuggarna som fanns länge.

I vissa andra spel skalar cf knappt inget alls, kanske inte heller alltid sli men det gör inte saken bättre. De flesta reviews kör ju samma spel men folk spelar betydligt mer spel än dessa, hur är det med nwn, nwn2, kotor, dragon age, assassins creed, dead space, gta4? Att det tar tid med cf profilerna vet vi också, som ovan så är dom ofta inte buggfria (stutter/flashar...), om dom ens hinner komma inom närmsta månaderna, f1 2010 & fifa 11 är ju ett bra exempel på det annars. Application profiles kunde dom nästan slopa, oftast får man vänta på drivrutinen för att också få profilerna...

cf är fortfarande byggd på samma teknik, så visst de kanske skalar bättre än föregående serie, det betyder ju inte att det gör det i alla spel, om crossfire funkar så brukar det oftast göra det för alla kort, tex inte att det endast fungerar på 2st 5770 512mb.

Det låter som om du har annat som spökar på din dator. BC2 har funkat felfritt på mitt HD4870X2 sedan dag ett (förutom flimmer buggen) i 55-60 fps. De enda spelet av de du nämnde som faktiskt behöver CF är ju GTA4. Det är väl ändå inte så konstigt att de inte lägger ner massa tid på att göra profiler till gamla spel som flyter på bra med de flesta kort ändå. Crossfire är långt från perfekt, och det är även SLI. Det är mer eller mindre exakt samma teknik med två olika klistermärken på. Att dessa nya kort skalar så pass mycket bättre än tidigare tyder ju dock på att någonting har hänt i arkitekturen eller mjukvaran som resulterat i att tekniken funkar bättre.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Det låter som om du har annat som spökar på din dator.

Mjoo, men då får man räkna in flera än denna dator, eftersom man byter komponenter ofta, konstigt om jag och många på amdforumet rapporterar samma problem, med dessutom lika och olika setups?

Skrivet av oscarstegland:

Det är väl ändå inte så konstigt att de inte lägger ner massa tid på att göra profiler till gamla spel som flyter på bra med de flesta kort ändå.

crossfire har funnits länge så om det inte finns profiler som fungerar så är det inget annat än ati's fel, och varför har man möjlighet att köra 32aa om man ändå inte har prestanda nog i något äldre spel pga att crossfire buggar?

Sedan en annan crossfirebug är nog om du brukar ha fel klocks på ditt graffe (om man märker det), idle klocks samt load klocks, kanske vart fixat i senaste men ändå? Sen om man påverkas av det, om man bryr sig om fläktarna varvar eller om man råkar få prestandan man vill oavsätt klocks... minns ofta i början med mitt 4870x2 i tex fear att klocken hoppade ner, fick tvinga 3dklocks med tex rivatuner eller ati tray tools...

Förstår inte hur såna som du tänker, varför "bara" ha prestanda så man klarar sig, bara tillräcklig kvalite så man klarar sig? Varför inte alltid det bästa?

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Mjoo, men då får man räkna in flera än denna dator, eftersom man byter komponenter ofta, konstigt om jag och många på amdforumet rapporterar samma problem, med dessutom lika och olika setups?

crossfire har funnits länge så om det inte finns profiler som fungerar så är det inget annat än ati's fel, och varför har man möjlighet att köra 32aa om man ändå inte har prestanda nog i något äldre spel pga att crossfire buggar?

Sedan en annan crossfirebug är nog om du brukar ha fel klocks på ditt graffe (om man märker det), idle klocks samt load klocks, kanske vart fixat i senaste men ändå? Sen om man påverkas av det, om man bryr sig om fläktarna varvar eller om man råkar få prestandan man vill oavsätt klocks... minns ofta i början med mitt 4870x2 i tex fear att klocken hoppade ner, fick tvinga 3dklocks med tex rivatuner eller ati tray tools...

Förstår inte hur såna som du tänker, varför "bara" ha prestanda så man klarar sig, bara tillräcklig kvalite så man klarar sig? Varför inte alltid det bästa?

Jag tänker som så att med mitt kort kan jag spela mer eller mindre alla spel som har släppts i 60 fps (bortsett från ett fåtal som har släppts på senare år som är mer krävande) oavsett inställningar och att min skärm inte klarar mer än 60 fps. Alltså kan jag inte få "bättre prestanda". Har inte haft sådana problem som du beskriver sedan kortet var nytt. Dessutom har jag bytt ut kylaren och klockat kortet för lite extra prestanda.

Visst är det ATI:s fel om det inte funkar som det skall, men jag känner aldrig och jag menar aldrig att jag saknar prestanda i äldre spel. Kan jag spela R6 Vegas med 32xAA med bra flyt så kan jag spela Kotor med en GPU i samma inställningar. Jag säger inte att det är bra av ATI att göra på det viset, men jag kan inte påstå att det påverkar mig nämnvärt. Speciellt med tanke på att det fortfarande inte kommit något snyggare spel än Crysis, för att den här jävla konsolgenerationen har så förbannat klen hårdvara.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

vetefan om nuvarande barts är kapabel, som det ser ut nu så presterar ju 2 st 6870 sämre än både 480 GTX och 5970.

6990 syns tydligt över 5970
http://www.sweclockers.com/artikel/12880-djupdykning-i-radeon...

den här typen av kort har ju nästan bara i uppgift att knycka prestandakronan.
och det kommer inte barts göra bara för att man sätter två stycken på samma planka.
3 kanske? haha , helst inte

edit : måste blivit kortslutning någonstans , måste ha tänkt helt fel , 2st 6870 presterar ofta bättre än ett ensamt gtx 480 eller 5970..

I och med att bilderna på GTX460X2 presenterats så har situationen ändrats. GTX460X2 visar nämligen dubbla 8pin PCIE kontakter för en total effektförbrukning på 375W. Ska AMD kontra så kommer det förmodligen vara på samma effektplan som nVidia annars hamnar dem i onödigt prestandaunderläge.

Ingen garanti men en sannolik möjlighet. Då kan vi kanske se riktigt överklockade Barts Pro i X2 eller underklockade Caymans. Möjligtvis det senare då. Intressant.

Hoppas det inte är för sent för AMD att ändra om siktet från 300W till 375W, om dem inte redan gjort det sedan länge.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

gtx 460 har väll tdp på ca 160 watt, en dubbel kanske har tdp ~320 watt , vilket är 20 watt över 8+6 watt gränsen ( 75 + 75 + 150 =300 )

en dubbel 6870 skulle åtminstånne vara jämsides med denna och kanske har tdp om 300 watt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Skit i elräkningen ! Kyl, frys, spis, micro, tv, tvättmaskin, torktumlare mm tar mycket mer än datorn.

Det intressanta är att 99% av strömförbrukningen omvandlas till värme.

LÄGRE STRÖMFÖRBRUKNIN = MINDRE VÄRME = MER ÖVERKLOCKNING

Eller har ni glömt namnet på siten ?

+1
Strömförbrukning är alltid viktigt. I synnerhet på prestandakort.

Och 100% blir värme inte 99%.

Man kan säkert utgå från att kortet kommer att dra avsevärt mindre än GTX480. Men hur mycket har vi ingen aning om.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

gtx 460 har väll tdp på ca 160 watt, en dubbel kanske har tdp ~320 watt , vilket är 20 watt över 8+6 watt gränsen ( 75 + 75 + 150 =300 )

en dubbel 6870 skulle åtminstånne vara jämsides med denna och kanske har tdp om 300 watt.

Det är bortkastat att jämföra TDP mellan nvidia och amd om du vill ha relativ strömförbrukning. De verkar mäta helt olika.GTX480 drar mellan 300-350W men har en TDP på 250. HD5870 drar ca 190 W och har en TDP 188W. TDP är bara en siffra som kan klistras på för att se bra ut. Du måste gå på upmätta siffror, vilka varierar ganska mycket.

Skulle tro att GTX460s TDP ligger närmare den egentliga strömförbrukningen dock. Fanns inte mycket skäl at hyfsa siffrorna på den.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750