Fyra nya Sound Blaster med THX Trustudio Pro Audio

Permalänk
Medlem

det är så roligt så fort det handlar om ljud.

först kommer g4mERboI94 och skriver "FAN VAD BRA LJUD JAG HAR FAN BRA CREATIVE ASBRA CREATIVE GAMING FATALITTLURAR"
sen kommer pelle86 och skriver "du tror du har bra ljud fan. jag lyssnar bara på flac och det är OKOMPRIMERAT LOLOLO"
sen kommer 89sebbeFoSho "men pelle du måste ju ha bra högtalare också"
pelle svarar något i stil med att han har något semibra som hans far hafsade ihop åt honom för några år sedan.

sen kommer WannaBeHiFiGuy och skriver "HUR KAN NI TyCKA ICEMATLURAR LÅTER BRA LIXOM KOM TILLBAKA NÄR DU HAR AUDIOULTRA G5000000000003F. DOM KOSTAR BARA 3MIlLE JAG HAR 4 PAR FAN DOM ÄR BRA"

och alla skriker på varann att ingen vet vad bra ljud är. det jag kommit fram till är att visst låter det bättre med dyra prylar(oftast). men för alla spelar det inte så stor roll och alla hör inte skillnad. tycker man om sitt z5000-system så ska man fortsätta ha det. är man inte nöjd med dom så köp något annat. alla gillar olika som aftonbladet sa.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emrik:

det är så roligt så fort det handlar om ljud.

först kommer g4mERboI94 och skriver "FAN VAD BRA LJUD JAG HAR FAN BRA CREATIVE ASBRA CREATIVE GAMING FATALITTLURAR"
sen kommer pelle86 och skriver "du tror du har bra ljud fan. jag lyssnar bara på flac och det är OKOMPRIMERAT LOLOLO"
sen kommer 89sebbeFoSho "men pelle du måste ju ha bra högtalare också"
pelle svarar något i stil med att han har något semibra som hans far hafsade ihop åt honom för några år sedan.

sen kommer WannaBeHiFiGuy och skriver "HUR KAN NI TyCKA ICEMATLURAR LÅTER BRA LIXOM KOM TILLBAKA NÄR DU HAR AUDIOULTRA G5000000000003F. DOM KOSTAR BARA 3MIlLE JAG HAR 4 PAR FAN DOM ÄR BRA"

och alla skriker på varann att ingen vet vad bra ljud är. det jag kommit fram till är att visst låter det bättre med dyra prylar(oftast). men för alla spelar det inte så stor roll och alla hör inte skillnad. tycker man om sitt z5000-system så ska man fortsätta ha det. är man inte nöjd med dom så köp något annat. alla gillar olika som aftonbladet sa.

BRA inlägg! Tummen upp för det!

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ni som tycker att ni inte hade problem med Creative korten _bra_ för er. Men många hade dessa problem som bara Creative sket i att fixa.

Crackle and pop, många varianter (YouTube - X-FI CRACKLE PROBLEM)
Creative tog lång tid på sig och sedan klagade på Nforce chipset etc. Fast att folk hade Intel eller AMD men ingen vidare undersökning blev till.

Problem med mjukvara de första halvåret till första året när Vista kom till. Creative skyllde på att Vista hade nytt audiosystem etc. (fast att realtek och andra ljudkort inte var så långt bak som de)

Audigy korten fick inga drivrutiner, Creative skyllde på att det inte går men vipps kommer Daniel_K upp och moddar deras drivrutiner och gör så att dessa kort fungerar vilket sedan Creative bannar personen från deras forum och försöker sedan stämma honom.
Creative: Fixing Our Crippled Sound Card Drivers Is “Stealing our Goods” | Gadget Lab | Wired.com
Silence From Sound Card Maker After Customer Revolt | Gadget Lab | Wired.com
Daniel_K, Who Fixed Creative’s Broken Vista Drivers, Speaks Out | Gadget Lab | Wired.com

Jag hade mitt X-FI Elite Pro, hade problem med det med, ni kan söka på forumen ang detta om det finns kvar som är postat här.

Så en viss bakgrund finns i varför folk hatar Creative så mycket och jag tycker de har all rätt att göra så. OT så som någon skrev ovanför, lite synd att de inte har EMI sköld på analoga utgången, för mig ser det inte ut som någon större skillnad i hårdvaran förutom just annan mjukvara som tillåter THX Trustudio.

Här har man det, anledningen till att bojkotta Creative för de är ta mig fan riktiga jävla rötägg!

Blir definitivt ett ASUS i framtiden när man kan få ett high end för ett rimligt pris

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

När det gäller ljud är högtalarna 45% av ljudbilden, rummets utformning 40% och resten är förstärkare/signalkälla. Framförallt basen är väldigt beroende av hur rummet ser ut. Prova att flytta runt eran subwoofer om ni har nån. Själv gillar jag inte subwoofers för de är svåra att få till på ett bra sätt. Låter oftast bara bumligt. Men det är upp till var och en att bestämma.

Såna här ljudkort kan dock va ett mycket bra köp. D/A-omvandlarna som sitter på är ofta lika bra eller bättre än såna som sitter i hemmabioreceivers för 10k eller mer. Men det gäller att ni kör analoga kablar till receivern då och inte spdif/hdmi.

Skrivet av Emrik:

och alla skriker på varann att ingen vet vad bra ljud är. det jag kommit fram till är att visst låter det bättre med dyra prylar(oftast). men för alla spelar det inte så stor roll och alla hör inte skillnad. tycker man om sitt z5000-system så ska man fortsätta ha det. är man inte nöjd med dom så köp något annat. alla gillar olika som aftonbladet sa.

Håller med. Men jag vill påpeka att det ändå kan va bra att provlyssna på andra saker än de man har. Upplevelsen vid film och musik blir mkt bättre med bra ljud.

Ljud tycker jag INTE handlar om statusprylar. Den som köper svindyra högtalare och förstärkare men sen inte klarar av att placera dem rätt eller fixa rummet är rätt korkad. Och ska ni uppgradera, undvik placebo-effekten. Många hifi-handlare försöker lura i folk att "den här kabeln är så jävla bra att du tappar hakan när du kopplar in den", sen går du hem och inbillar dig att den är bra när den i själva verket är lika bra som den du hade innan eller rent av sämre. När det gäller kablar räcker det oftast med nå billiga som ändå är bättre än s.k lakritssnören.

Ska ni köpa ljudprylar så använd öronen och inte ögonen. Lyssna noga innan ni köper. Och lyssna inte på försäljarnas skitsnack. Om ni kommer hem med nåt som ni tröttnar på efter 2 månader har det varit ett dåligt köp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick slänga 2 Creative kort på grund av värdelösa drivrutiner.

Aldrig mer denna skit igen.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner har varit problematiska för mig med Creative korten.... Förutom det så minns jag när jag köpte ett creative kort och måste köpa DTS encoder skilt för att skicka ljud på ett bra vis till min reciver; känns lite som att när man köper tillverkarens toppmodell så skall det komma med sådana grundläggande saker.

Asus eller om man inte är så petig, låt realtek moderkortsljudet sköta det hela.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Creative kan ju fetglömma att jag köper nåt av dem!

En gång hade jag e-mail korrespondens med deras support och jag bara VISSTE att jag skulle få korkade standardsvar som var helt fel! Och jag hade RÄTT!! Ville få Stereo with Opera att funka i Heroes of Might & Magic II (i Win XP lr Vista) men det gick ej....supporten säger sina standardsvar och efter nåra mail ska jag kolla om nån mp3a funkar (vilket jag visste att de gjorde). Då säger han att fallet är avslutat för att kortet fungerar....vi skriver lite till men det slutar (vad jag minns) med att problemet inte går att lösa.

Sen det med Daniel K e ju fan helt horribelt!

Men min anledning till att inte köpa av de är för att de med sitt patenterade EAX system tog över (och inte släppte in nån) hela ljudkortsmarknaden på 90-talet.
Deras dominans bröts ÄNTLIGEN nån gång 2003(?) då inbyggda ljudkort fick grym kvalite med HD (är jag rätt på det nu?) vilket gör att jag inte ser anledning att köpa nåt ljudkort.

De blev alltså en slags Microsoft som när de väl fått (närmast) monopol blev lata eftersom de inte hade någon konkurrens.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Måste vara nån jäkla myt..

Jepp, alla här i tråden som påpekat problem de själva råkat ut för (och jag har råkat ut för fler än de jag klart från minne kan beskriva) bara fejkar hela tiden. Vi är bra på det. Ungefär lika bra på att fejka som Creative är på att själva skriva stabila X-Fi drivrutiner till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

det är så roligt så fort det handlar om ljud.

först kommer g4mERboI94 och skriver "FAN VAD BRA LJUD JAG HAR FAN BRA CREATIVE ASBRA CREATIVE GAMING FATALITTLURAR"
sen kommer pelle86 och skriver "du tror du har bra ljud fan. jag lyssnar bara på flac och det är OKOMPRIMERAT LOLOLO"
sen kommer 89sebbeFoSho "men pelle du måste ju ha bra högtalare också"
pelle svarar något i stil med att han har något semibra som hans far hafsade ihop åt honom för några år sedan.

sen kommer WannaBeHiFiGuy och skriver "HUR KAN NI TyCKA ICEMATLURAR LÅTER BRA LIXOM KOM TILLBAKA NÄR DU HAR AUDIOULTRA G5000000000003F. DOM KOSTAR BARA 3MIlLE JAG HAR 4 PAR FAN DOM ÄR BRA"

och alla skriker på varann att ingen vet vad bra ljud är. det jag kommit fram till är att visst låter det bättre med dyra prylar(oftast). men för alla spelar det inte så stor roll och alla hör inte skillnad. tycker man om sitt z5000-system så ska man fortsätta ha det. är man inte nöjd med dom så köp något annat. alla gillar olika som aftonbladet sa.

Haha klockrent
Det är samma personer som envist hävdar att dom får bättre ljudkvalitet med en 1000 kronors optisk kabel

Permalänk

"Dedikerad hörlursutgång på 33 Ohm med upp till 115 dB, 24-bitars/96 kHz"

Ack detta är precis vad jag letat efter på ett ljudkort, a la Hercules Fortissimo som fanns back in the days. Någon annan som vet ifall detta finns på några ljudkort som inte är lika dyra som det här nya utan mer runt 600kr?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomike:

Hmmm är det bara jag som tydligen genom alla år med diverse olika creative kort ALDRIG har haft problem med vare sig kort eller drivrutiner?
Har kört med creative sedan AWE 32 med ISA port anslutning.

Då kanske du också hör till klubben som fortfarande har 2gig ram och använder sig av windows XP

Har 3st ljudkort från creative och som flera andra så tänker jag aldrig mer köpa ett av dem....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dzr:p:

Då kanske du också hör till klubben som fortfarande har 2gig ram och använder sig av windows XP

Har 3st ljudkort från creative och som flera andra så tänker jag aldrig mer köpa ett av dem....

Har inga som helst problem, och har heller aldrig haft det. Från vista 64bit, till win7 64bit 4gig ram Och även innan vista släpptes. Däremot är jag inte naiv nog att tro att vissa inte har problem, dock har jag likt vissa andra här inte märkt av dom någonsin.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av dzr:p:

Då kanske du också hör till klubben som fortfarande har 2gig ram och använder sig av windows XP

Har 3st ljudkort från creative och som flera andra så tänker jag aldrig mer köpa ett av dem....

Nej Det har jag ej... Sitter på 6Gb ram och Win 7 Ultimate

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

Asus Xonar Essence STX in my heart

Permalänk

Riktigt snyggt kort

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Förbaskat snyggt kort men Creative har visat med råge på hur dom ser på sina kunder. Aldrig nånsin en Creativeprodukt igen. Det enda Creative duger till är i undervisning för att visa varför man behöver lagar mot monopol som de defacto hade ett tag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ni som tycker att ni inte hade problem med Creative korten _bra_ för er. Men många hade dessa problem som bara Creative sket i att fixa.

Crackle and pop, många varianter (YouTube - X-FI CRACKLE PROBLEM)
Creative tog lång tid på sig och sedan klagade på Nforce chipset etc. Fast att folk hade Intel eller AMD men ingen vidare undersökning blev till.

Problem med mjukvara de första halvåret till första året när Vista kom till. Creative skyllde på att Vista hade nytt audiosystem etc. (fast att realtek och andra ljudkort inte var så långt bak som de)

Audigy korten fick inga drivrutiner, Creative skyllde på att det inte går men vipps kommer Daniel_K upp och moddar deras drivrutiner och gör så att dessa kort fungerar vilket sedan Creative bannar personen från deras forum och försöker sedan stämma honom.
Creative: Fixing Our Crippled Sound Card Drivers Is “Stealing our Goods” | Gadget Lab | Wired.com
Silence From Sound Card Maker After Customer Revolt | Gadget Lab | Wired.com
Daniel_K, Who Fixed Creative’s Broken Vista Drivers, Speaks Out | Gadget Lab | Wired.com

Jag hade mitt X-FI Elite Pro, hade problem med det med, ni kan söka på forumen ang detta om det finns kvar som är postat här.

Så en viss bakgrund finns i varför folk hatar Creative så mycket och jag tycker de har all rätt att göra så. OT så som någon skrev ovanför, lite synd att de inte har EMI sköld på analoga utgången, för mig ser det inte ut som någon större skillnad i hårdvaran förutom just annan mjukvara som tillåter THX Trustudio.

Mycket bra sammanfattning!
Jag tror det är många som glömt hur mycket strul det var med Creatives prylar och vilket dumt agerande företaget hade.

Man får väl hoppas att Creative har lärt sig något av den ramaskri som deras agerande förde med sig! Det funkar inte att köra över folk hur länge som helst!!

De flesta jag känner (inklusive jag själv) köper inte Creative ljudkort längre och försöker undvika även andra produkter från dem.

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk

Här har ni ett problem till: drivisarna till deras X-Fi Surround 5.1 läcker minne som en galning, så det kräver omstart en gång om dagen. Vilket är förbannat irriterande med en HTPC som står på 24/7 för att spela in TV-program.

Problemet är att det inte finns något alternativ: ingen annan tillverkare har (så vitt jag vet) något externt (USB/Firewire/whatever) 5.1-kort alls. 6 analoga 5 meters kablar drar alldeles för mycket störningar - mycket bättre att gå med digitala signaler de 5 metrarna.

Eller känner någon till nåt annat externt 5.1-kort (med hyfsat bra ljudkvalitet)?

Permalänk

Creative ftw, stabilare drivrutiner får man leta efter, stabilare än windows. Tickar på som en klocka. Och nej jag är inte ironisk, jag är fullt seriös.
Talar från egen erfarenhet.