Tror ni att ni kan bli SC2 proffs?

Permalänk
Entusiast

Jag har inte sagt att högre apm = högre skill.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag har inte sagt att högre apm = högre skill.

sa det inte specifikt till dig, men det är ju ganska mkt snack om hur mkt apm man har osv så...

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det egentligen han gör under till exempel de första 15 sekunderna som kräver så många knapptryckningar? Han tittar nästan enbart på sina arbetare och det verkar inte hända så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är ju löjligt att ha flera hundra APM, jag kan verkligen inte förstår varför man någonsin skulle behöva mer än 150? Jag är ingen RTS-veteran eller proffs av något slag, men vem som helst kan ju se att majoriteten av alla tangenttryckningar är helt onödiga?

edit: Jag skulle till och med kunna gå så långt att jag kallar det tics.

I starcraft 2 behövs visserligen inte 400 apm, men i BW och wc3, så var det klart en fördel. Eftersom många i sc2 har hög apm beror antagligen på att de har de intränat från deras ursprungliga spel. Te x BW.
Att ha hög apm är klart en fördel vilket man också kan se i GSL. De är nästan bara koreaner med hög apm i finalerna. Man kan dock disskutera om det är APM som vinner åt dem eller bara att de är sjukt smarta och har grymma strategier.
Skulle själv gissa på både och..

Citat:

Vad är det egentligen han gör under till exempel de första 15 sekunderna som kräver så många knapptryckningar? Han tittar nästan enbart på sina arbetare och det verkar inte hända så mycket.

De värmer upp fingrarna/microt så att de kan micra/macra bättre senare i matchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vad är det egentligen han gör under till exempel de första 15 sekunderna som kräver så många knapptryckningar? Han tittar nästan enbart på sina arbetare och det verkar inte hända så mycket.

Tror han kollar produktionen rätt mkt men har bara kollat på den genom telen. Han vindar sina byggnader och kollar kontinuerligt hur produktionen fortskrider. Sen bygger han ju lite med.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Alla spelare är olika, men vissa håller sig mera allert om de spammar när de inte har nått att göra.

Permalänk

APM i början av ett game handlar om att värma upp fingrarna, precis som att man värmer upp inför en friidrottstävling. Det klart att uppvärmningen inte ger en ett direkt övertag, man får knappast börja 10 meter framför alla andra men det blir mycket lättare att springa snabbt om man värmt upp. Precis som att det blir mycket lättare att multitaska i SC2 om man APM-spammar i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vad är det egentligen han gör under till exempel de första 15 sekunderna som kräver så många knapptryckningar? Han tittar nästan enbart på sina arbetare och det verkar inte hända så mycket.

Han värmer upp när inget händer, sen brakar bara helvetet loss när han är i strid. Ofta sitter be bara och håller fingrarna igång under vissa delar av spelet då inte mycket händer.

Permalänk
Skrivet av widL:

Det är ju löjligt att ha flera hundra APM, jag kan verkligen inte förstår varför man någonsin skulle behöva mer än 150? Jag är ingen RTS-veteran eller proffs av något slag, men vem som helst kan ju se att majoriteten av alla tangenttryckningar är helt onödiga?

edit: Jag skulle till och med kunna gå så långt att jag kallar det tics.

Eller så är han bara sjukt nervös.

Det som jag tycker är roligt är att folk fortfarande tror att ju högre apm du har i SC2 ju bättre är du.( Jo faktiskt, dom människorna finns).

Man spammar för att man ska ha ett konstant flow hela matchen igenom. Man vill undvika att händerna slappnar av. Det finns scenarior där du har hög apm, men slappnar du av innan då går det långsamt att reagera. Sen att folk klickar 3 ggr eller mer på ett ställe för att skicka trupper handlar nog om att adrenalinet pumpar så mycket att det bara går av farten, även om det är onödigt.

Sen har vi dom som mig som är sjukt nervösa som spammar lite i onödan. Och det funkar faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Kadjoopplo:

Det som jag tycker är roligt är att folk fortfarande tror att ju högre apm du har i SC2 ju bättre är du.( Jo faktiskt, dom människorna finns).

Det är generellt så att ju högre APM en spelare har desto bättre är den, det är väl mer så folk uppfattar det?

Permalänk

spam är enkelt att göra, kan sitta och spamma lika mycket som han kan och hålla det uppe genom en hel match men när man endast behöver max 200 apm, varför sitta och spamma över det liksom :/ sitter runt 100 normalt och toppar 200 och inte fan förlorar jag nånting pga det

och det hela med att man trycker mer än en gång är som ovan sagt adrenalin när man verkligen är inne i det och ska vinna så blir man naturligt mycket snabbare och trycker mycket mer för att vara säker osv

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Ja han har hög apm och det är coolt men det är inte alls lika viktigt med hög apm i sc2 som i wc3 lr framförallt sc1.
De som är bäst i världen just nu brukar ligga ngn stans runt 150apm. Som sagt nu när blizzard har gjort det så mkt lättare med multi-unit-casting och större unit-groups sjunker behovet av 600apm för att vara bäst.

Preics, det var fan mycket svårare att hålla kolla på alla grupper av units och macro när man INTE kunde ha fler än tolv per tex ctrl + 1 och man inte kunde ha tex 4 barracker på ctrl 2

Hög apm kärvs inte längre i samma utsträckning.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Det är inte spam sålänge som det anses vara nödvändigt. Jag anser att det är nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qrounX:

Det är inte spam sålänge som det anses vara nödvändigt. Jag anser att det är nödvändigt.

Företag kan anse att sk. spam-mejl är nödvändiga, är det inte spam då?

Jag tror att de flesta här på SweC med spelintresse och i åldern 15-35 har stor chans att bli SC2 proffs, kanske inte i S. Koreansk standard men bra nog för att tävla på Europeiskt plan.
Man skulle nog kunna likna det vid Allsvenskan kontra Premier League

Permalänk
Medlem

Haha det där var ju helgalet, när jag var i min "prime" så låg jag väl på kanske 180-200 APM i Age of Empires 2, nu sådär en 7 år senare är man väl nere på 80-100, iofs spelar jag bara guld-platinum i 1v1

Permalänk
Skrivet av Spadeace:

Haha det där var ju helgalet, när jag var i min "prime" så låg jag väl på kanske 180-200 APM i Age of Empires 2, nu sådär en 7 år senare är man väl nere på 80-100, iofs spelar jag bara guld-platinum i 1v1

Age of empires 2 xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadeace:

Haha det där var ju helgalet, när jag var i min "prime" så låg jag väl på kanske 180-200 APM i Age of Empires 2, nu sådär en 7 år senare är man väl nere på 80-100, iofs spelar jag bara guld-platinum i 1v1

AoE? Sluta nu.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

APM är inte i närheten lika viktigt som i wc3 och framför allt sc1.
Du kommer undan hur enkelt som helst med 200-300 apm och det kan alla lära sig.
Du behöver inte 500+ apm så, det är rätt svårt att komma upp i för dom flesta.

Permalänk

Jag har för mig att starcraft 2 har ett annat sätt att räkna APM på, fråga mig dock inte vart jag har hört det

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Skrivet av orka_krull:

Jag har för mig att starcraft 2 har ett annat sätt att räkna APM på, fråga mig dock inte vart jag har hört det

hur kan man räkna actions/minute på olika sätt? de är väl ifall det är olika definitioner om vad en action är iofs.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Har också hört det. Vet inte riktigt vad skillnaden är dock. Men jo som du säger beror det på vad som faktiskt räknas som en "action".

Permalänk

De räknar actions per minut då spelet körs på "normal", dvs den APM som visas är lägre än den verkliga. Precis som med build time. Väldigt märkligt med tanke på att mer än 99% av alla spelare spelar med faster.

Permalänk
Medlem

jag kan också göra samma som han gör fast jag har 1/4 knapptryckningar, seriööst vafan hjälper det att spamma på scv knappen när det är 5 sec kvar till nästa kan bli klar.. ligger på en 210~per minut.
sen om jag vill sitta och spamma knappan för att tjäna 0.05 sec på varje scv/marine så kan jag spela som han...
truth be told, sådant trams.

Permalänk
Medlem

skillz mäts i hur många gånger man kan trycka på knapparna mellan varje gubbe man tillverkar. så denna kille sitter la på en 200klick mellan varje marine så han lär vara rätt bra /facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEDISH Bear:

De räknar actions per minut då spelet körs på "normal", dvs den APM som visas är lägre än den verkliga. Precis som med build time. Väldigt märkligt med tanke på att mer än 99% av alla spelare spelar med faster.

När jag pratar om vad som räknas som en faktiskt action kan man ju fundera på följande.

Räknas det när man sitter och spammar ctrl grupp 1 konstasnt, eller måste man byta mellan tex grupp 1 och 2 för att det ska räknas?

Spamma E (eller ekvivalent) för att bygga probe, eller räknas det bara när man faktiskt gör en probe? Räknas det när man klickar på kartan? När man scrollar kartan? Massa sådana saker som kanske kan räknas annorlunda. Finns säkert någon som har tagit reda på alla små saker som inte är helt självklara (iaf inte för mig ).

vibrax, du har tydligen inte riktigt förstått vad alla dessa knapptryckningar handlar om. Tycker det står ganska bra förklarat om man läser igenom tråden. En del tycker att det är onödigt, en del tycker att det verkligen förbättrar deras spel. To each his own, men att säga det är löjligt tycker jag är väldigt förhastat.

Permalänk
Hedersmedlem

Förmodligen om man var 6-7 år yngre och hade tid att spela tillräckligt. Nu spelar man i snitt kanske 25 minuter om dagen så det är ju bara att drömma

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Kan tillägga att varje klick (med musen eller tangentbordet) räknas som en action. Så om du trycker på S fem gånger så är det fem actions, trycker du på vänster musknapp var som helst räknas varje klick som en action. Exempel: 3sddd *högerklick* *vänsterklick* 1a *vänsterklick* är 10 actions förutsatt att man har units på 1 och hatchery på 3. Eller om man bar trycker 11111 så är det 5 actions.

I HoN är det så att varje unit man rörde räknades som en action, så om man styrde 3 units och högerklickade någonstans så räknas det som tre actions för varje klick. Så det är olika för olika spel, men för starcraft är det varje klick som räknas som en action (oavsett vad klicket gör).

Edit: Till er som tror att apmspam i starcraft är onödigt:
De största koreanska lagen omsätter miljoner inom starcraft. Spelarna spelar starcraft mer än heltid och tävlar med varandra på en extrem nivå som antagligen är högre än t.ex. Fotbollsspelares nivå (en sc-spelare spelar mer än vad en fotbollsspelare tränar räknat i tid).

Tror ni att ni vet mer än vad toppspelarna inom den kanske tuffaste branschen på jorden vet? Tror ni att alla starcraft-spelande koreaner som spelat 10h+per dag i åratal, exklusivt anställda från miljardföretag och har en extrem press på sig att prestera skulle APM-spamma om det egentligen inte gjorde någon skillnad alls?

Edit2: hoppas jag inte dödar tråden med ett alltför seriöst inlägg, tyckte bara de som tycker spam är fånigt skulle tänka efter lite extra

Permalänk
Medlem

sc2-proffs? nej.. bowlingproffs? Ja

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag provade precis lite saker som inte är helt självklara och kollade i replayen vad som gav APM och vad som inte gav APM

Spammade E (Bygga probe) utan att ha mineraler: 0 actions
Spamklickade på en ensam unit (som inte hade några bredvid sig): 0 actions
Spammade grupp 1 (en probe!): 0 actions
Spammade grupp 1 samtidigt som jag klickade på ett annat ställe på kartan: 0 actions

Lite intressant ändå :>