Djupdykning i Radeon HD 6800-serien

Permalänk
Melding Plague

Djupdykning i Radeon HD 6800-serien

Klockan har slagit 04:00 och det är hög tid att presentera en ny generation grafikkort i Radeon HD 6800-serien. Häng med på en djupdykning i hemligheterna bakom Barts.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

som man väntat

Jahaja så tillslut var det 6850 som fick 960 sp's och 6870 fick full pott på 1120 sp's.
Riktigt häftig strömförbrukning på korten dessutom!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

först

edit: typiskt vart tvåa ändå ;P

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Medlem

Looks good

Permalänk
Medlem

hahahahaha fan vad glad man blir!!!!!!!!!
Skulle bara in hit och kolla hur långa grafikkorten va men till min stora förvåning så har ni redan lagt upp rescenssionerna!! TRodde det skulle dyka upp vid sex men fan va gött!

Nu kan jag sova gott, skola imorn ftw!

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem

haha, ingenjörerna på AMD har gjort det lätt att jämföra prestanda/watt när 6870 har samma TDP som 5850 (151 W).

Permalänk

Trevlig och informativt

Permalänk
Medlem

kul att snubben på bild 4 på sida 6 sitter och spelar med xboxkontroll

Permalänk
Medlem
Citat:

med Radeon HD 6800-serien maximalt sex stycken samtidigt i upplösningar.

Ja... det är jag helt övertygad om...?

Permalänk
Medlem

MLAA är intressant. Post processing istället för en del av rendern och fungerar på allt (även deferred rendering) och är inte lika tungkört som MSAA. Kanske marginellt sämre resultat, men det tror jag att det är värt, iaf på de här korten.

Ännu bättre bildkvalité vid filmtittande, ännu bättre avlastning för processorn vid filmtittande - kan bli kanon i en HTPC om man även vill spela på den. HD6870 är mer det nya HD4870 än det nya HD5870. Om HD5870 var brute force så känns det onekligen som om finessen är tillbaka igen. Mindre, strömsnålare, billigare och leverar där det behövs som mest - kring $200.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av mrSvamp:

Ja... det är jag helt övertygad om...?

Måste nog också vara skeptisk, svårt med bra upplösning på så lite minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Måste nog också vara skeptisk, svårt med bra upplösning på så lite minne

Alla spelar inte bara/mycket på sina datorer. Jag tror alla är fullt införstådda att 3-6st 30" kräver mer än ett enstaka grafikkort för $200 om man vill spela på det. Däremot så är det väldigt trevligt med mycket bildyta även om man inte spelar så mycket.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Alla spelar inte bara/mycket på sina datorer. Jag tror alla är fullt införstådda att 3-6st 30" kräver mer än ett enstaka grafikkort för $200 om man vill spela på det. Däremot så är det väldigt trevligt med mycket bildyta även om man inte spelar så mycket.

Sorry, insåg ganska fort att jag inte tämkte över helt
AMD är ju nya Matrox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Alla spelar inte bara/mycket på sina datorer. Jag tror alla är fullt införstådda att 3-6st 30" kräver mer än ett enstaka grafikkort för $200 om man vill spela på det. Däremot så är det väldigt trevligt med mycket bildyta även om man inte spelar så mycket.

Håller med, om jag spelar vill jag göra det i en skärm, de övriga fyra behöver bara vanlig 2D-stöd. USB-DVI fungerar bra men ett kort och sex skärmar låter som en lite smidigare lösning

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Underbart att se dessa kortens strömförbrukning. Det går i helt rätt riktning.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Kräver 3 skärms lösning fortfarande att en är displayport eller har aktiv adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

kul att snubben på bild 4 på sida 6 sitter och spelar med xboxkontroll

Många som gör det på datorn faktiskt och även om han skulle spela på en xbox så är det i alla fall AMD grafikkort i

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag är en sån som kollar på bilderna i fantomen serierna.

Och jag måste säga att jag verkligen gillar utséendet på ATI/AMD's presentationer!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

Mycket om hur Eyefinity fungerar, men dom flesta lösningar på bilden hade ju något extra tillbehör som gjorde att man kunde ha 6 skärmar till ett kort. Kan man med dessa kort ha 5 skärmar, 2xDVI, 1xHDMI och 2x DP? Eller är det som på HD5xxx serien, där en DVI är samma som nån annan port?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Mycket om hur Eyefinity fungerar, men dom flesta lösningar på bilden hade ju något extra tillbehör som gjorde att man kunde ha 6 skärmar till ett kort. Kan man med dessa kort ha 5 skärmar, 2xDVI, 1xHDMI och 2x DP? Eller är det som på HD5xxx serien, där en DVI är samma som nån annan port?

Nej, det är som med 5000-serien. Dvs av de två DVI-portarna och HDMI-porten så kan endast två vara igång samtidigt. Så utan DP-hub eller skärmar som stödjer daisy chaining så stöds max 4 skärmar samtidigt. Alltså DVI + DVI + DP + DP, eller DVI + HDMI + DP + DP går bra, men DVI + DVI + HDMI går inte.

Skrivet av Bartender:

Kräver 3 skärms lösning fortfarande att en är displayport eller har aktiv adapter?

Ja.

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande. Men när får jag se 48-bitars färgdjup? Eller åtminstone 30 eller 36.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Nej, det är som med 5000-serien. Dvs av de två DVI-portarna och HDMI-porten så kan endast två vara igång samtidigt. Så utan DP-hub eller skärmar som stödjer daisy chaining så stöds max 4 skärmar samtidigt. Alltså DVI + DVI + DP + DP, eller DVI + HDMI + DP + DP går bra, men DVI + DVI + HDMI går inte.

Hur är det om man har 6 st DP-skärmar anslutna, kan DVI-portarna fortfarande användas?
Har inte sett någon information om det. Presentationen fokuserar enbart på 3 skärmar per port via hub eller daisy-chaining för totalt 6 DP-skärmar.

5k-serien stödjer 6 skärmar men där finns inte heller några DVI-portar på Eyefinity6-korten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Morphological Anti-Aliasing har tydligen sjukt bra prestanda det var någon som testade en i SC2 och det var i princip ingen prestanda hit. Speciellt om man jämför med det andra alternativet.

Permalänk
Medlem

Hur är det att kombinera ett sånt här kort i crossfire med ett grafikkort i 58xx-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Hur är det att kombinera ett sånt här kort i crossfire med ett grafikkort i 58xx-serien?

Hmm tror det var lite snack om att det skulle funka men jag är långt från 100%, nån kanske har konfirmation på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hur är det om man har 6 st DP-skärmar anslutna, kan DVI-portarna fortfarande användas?
Har inte sett någon information om det. Presentationen fokuserar enbart på 3 skärmar per port via hub eller daisy-chaining för totalt 6 DP-skärmar.

Jag hittar ingen officiell information om hur många skärmar grafikkorten stödjer som max. Eyefinity på korten stödjer max sex skärmar, men jag hittar ingen information från AMD om korten stödjer fler skärmar än så om man inte kör med Eyefinity. Men jag gissar att grafikkortet också är begränsat till max sex skärmar oavsett om man kör med eller utan Eyefinity. Allt jag sett som talar om antalet skärmar säger upp till sex.

Så jag gissar att du inte kan använda DVI-portarna om du redan kör sex skärmar över DP-portarna.

Permalänk
Citat:

"Genom att använda skärmhubbar är det dessutom möjligt att konvertera signalen till olika gränssnitt (DVI, VGA, HDMI)"

denna så kallade skärmhub, är den inbyggd i skärmen eller går den å köpa separat?

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem

Huben är en separat box. Nya DP 1.2-skärmar kan både in- och ut-gång där utgången går till nästa skärm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Mitt nya 6850 klarar 3 skärmar.
Varav bara 1 kan vara vga, det blev ofrivillig pension av en av mina 2 skärmar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Mitt nya 6850 klarar 3 skärmar.
Varav bara 1 kan vara vga, det blev ofrivillig pension av en av mina 2 skärmar

Varför endast en VGA? Med två stycken DVI till VGA-adaptrar, och två stycken miniDP till VGA-adaptrar så borde den klara 4 analoga skärmar utan att du behöver använda en DP-hub.