var placera moderkort under installation ?

Permalänk
Medlem

var placera moderkort under installation ?

Hej,

Jag har ett antistat handledsband som jag tänker sätta i chassit. Men i instruktionsboken står det att själva moderkortet ska placeras på an antistatic pad när man monterar komponenter. Måste jag köpa en sån också?

Min plan var annars att lägga en handduk på bordet och sen lägga antistatpåsen som kortet kommer i mellan handduken och moderkortet medan jag installerar processor och heatsink. Sen tänkte jag sätta in det i datorn. Räcker det som säkerhets åtgärd eller måste jag köpa en antistat matta också?

Kan jag öka "antistat-säkerheten" genom att ta på mig skor eller nåt sånt?

Tack!

Permalänk

det räcker med påsen som kortet kommer i.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Det kommer ju en antistatpåså som moderkakan ligger i när du köper det.
Lägg den på det.

Permalänk
Medlem

antistat handledsband ska du fästa vid en JORDAD punkt.. tex diskbänk, jordbläck i vägguttag eller omålad del på element.....

Handduk med antistat påse räcker gott o väl.... Har byggt 10+ datorer och aldrig använt antistat hjälpmedel. Dock är jag försiktig med att kladda på blottade kontaktytor, såsom bläcken på RAM modulerna.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Men hur 17 sätter man fast en krokodilklämma i en diskbänk, det funkar inte nånstans på min. Och alla element är målade. Jordbläck i vägguttag? Menar du en av metallbitarna som sitter på sidorna i ett jordat uttag? Vågar jag verkligen sätta en krokodilklämma där ?? Jag har superrespekt för elektricitet ändå sen jag fick en massa genom kroppen tack vara en diskmaskin som stod på en spik som hade hamrats igenom en elkabel i golvet (inte av mig!!)

Villrådig. Räcker det inte med chassit?

Permalänk

Chassit räcker gått och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

antistat handledsband ska du fästa vid en JORDAD punkt.. tex diskbänk, jordbläck i vägguttag eller omålad del på element.....
.

Det handlar ju om att man ska ha samma nivå som grejerna man jobbar med
Att du är jordad gör ju ingen skillnad.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Jurkedurke:

Chassit räcker gått och väl.

Såvida han har strömsladden till nätagget ikopplat å nätagget i chassit, Ja

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk
Medlem

Tack allihop för att ni hjälper till, men jag blir alldeles paranoid. Finns det inte ETT vertaget sätt att göra det på? Alla verkar ha olika varianter och bra motiveringar tillika.

1) Om nu moderkortet ligger på bordet på antistatpåsen och jag är kopplad till chassit, finns det inte en diskrepans däremellan ändå? Så fort jag tar i moderkortet så kan det ju bli spänning mellan oss (ursäkta amatörnivån.) Eller är det därför jag ska vara jordad? För att neutralisera spänningen som uppstår när jag tar i moderkortet?

2) Paranoida Patrik blir alldeles nervös när det ska till att ta ut moderkortet ur påsen. Det är ju ett en-handsgrepp som måste till, men var 17 ska jag greppa moderkortet. Kan jag sätta fingrarna undertill för att bära upp kortet och ha tummen på sidan. Jag har hört att man bara ska ta i sidorna, men då går det inte att ta ut kortet ur påsen med en hand?

Permalänk
Medlem

1. om du inte orkar med antistat armbandet ta en antistats påse (typ den som mobot låg i) och använd den som handske, så brukar jag alltid göra, mycket smidigare än ett armband

2. du kan ta försiktigt i sidan av moderkortet, jag har själv inte varit så vaksam med mitt moderkort, bara tog tag i de och drog ut de (hade ingen påse då men men tog i elementet innan jag gjorde så)
annars borde de gå att tippa ut de ur påsen?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Tror jag faktiskt aldrig riktigt brytt mig om det där förutom att inte ta med kladdiga fingrar på blottade delar.
Aldrig råkat kortsluta något... på det sättet.
Dra ut kortet, lägg det på antistatpåsen. Släng på CPU & Fläkt, och i med det i chassit. Håll i fläkten när du sätter in det.

Det är inte så vanligt att det händer något, utan det är något som KAN hända.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Det farliga är om du är statiskt laddad från början, detta vill man utjämna genom att leda överskottsladdningarna till jordpunkt. Antingen genom antistatarmband eller kontakt med huden.

Ett vedertaget sätt (av flera) som fungerat genom alla de datorbyggen jag genomfört:

1) Greppa tag i stort objekt av metall: skrivbordsunderrede, datorchassi eller element. KLART.

Gällande moderkortet så är det enklast att greppa det i chipsetkylarna, då de oftast är de tyngsta delarna på ett moderkort. När du fått ut moderkortet ur påsen kan du hantera det i kanterna. Lycka till!

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk

Inget direkt att vara rädd för, det enda jag gjorde med mitt nya moderkort var att greppa tag i elementet och sen brydde jag inte mig om det tills det var klart. Har aldrig lyckats kortsluta något ännu.
Nu säger jag inte att du ska slita och ha dig i moderkortet, men statiska strömmen kan du solla bort när du jordat dig själv en gång.

Permalänk
Medlem

Ok. Tack allihop! Jag börjar få ihop systemet nu, har ännu inte hunnit boota, men men nu är det bara några sladdar kvar. Ser fram emot första booten....

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett någon som lyckats sabba sin dator med ESD vid installation, vanligare är dock att saker hoppar när allting är på plats och strömmen är på.

Läste på nåt forum för länge sedan där en snubbe frågade vart bästa stället var för installation, han fick uniformt svaret från tre medlemmar att trumman i en nyligen använd torktumlare visst är det överlägset bästa stället att hantera känslig elektronik. Han köpte det totalt, men tyckte det var lite "overkill" och körde med en metallbänk istället. Tur för honom!

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

asså det med ESD handlar bara om att man ska ligga på samma potential nivå med det man handskas med som en tog upp lite längre upp, ta i ett vattenrörs element eller kläm på esd armbandet i chassit och sen är det bara att köra som Niczo säger har inte heller hört någon sabba sina delar pga av ESD under installtion, men hörde av en polare som skulle byta ett GFX kort och gjorde proceduren med att ta i ett vattenrörs element sen dra på sig ESD armband tog tag i gfx kortet men sen när han satte i det nya så starta inte datorn han felsökte i typ 4 timmar tills han konsterade att allt i datorn var dött pga av en stöt som har uppståt någonstans xD

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]