Dagens arbete - Fixa till bil. [Massa bilder]

Permalänk

Dagens arbete - Fixa till bil. [Massa bilder]

Tja.

Det var en i släkten som frågade om jag kunde ta mig en titt på om laddningen fungerade på bilen och om jag kunde ladda upp batteriet.

Som sagt åkte dit med min far och hämtade bilen och fick starta med startkablar. väl hemma så började det spåra ut lite.. (texten nedanför är skriven i ett par inlägg på en annan sida)

-------------------------------------------------------------------

Tja.

Då har man dragit hem ett lik... Nej lik i garderoben har jag inte skaffat mig.. ännu :roll:

38400 mil på mätaren

Tror ni man kan få något gjort på detta liket?

Dåligt omlackad någon gång.

Går nog få upp lite puts iaf. gjort på ett par snabba tag.

Skitigt värre. var knappt något vatten i kylsystemet häller :?

-------------------------------------------------------------------

Lite skitigt.. går kanske få rent.

Rost

Inbrottssäker? [lol]

760 fälgar? Har inte hunnit inspektera redigt men tror denna var den värsta.. lätt lagat

Någon unge som inte fått sitt lördagsgodis?

Plasten runt dörröppningen på höger dörr saknas och plasten runt handbromsen är sönder ^^

Rost fy fan.. udda ställe

-------------------------------------------------------------------

Farsan ville vara med på ett hörn och tog fram högtryckstvätten ^^

Solskydden trillade bort [chuck] Har ett par gamla liggandes dock.

Tyckte det var lite svårt att skjuta fram förarstolen.. undra varför? hmm..

Är väl uppe i en 60kr nått nu tror jag. Har bara grovdammsugit bilen än så länge.

Godis är gott? Låg lite pengar och en spann skit undersätet

Bort med klistermärkerna

lite renare

Lite renare.. har bara tagit högtryckstvätten. inga medel.

Rost?

Polerad på huven lite snabbt

Viss skillnad mot den vita färgen innan iaf. Dock går det få mycket bättre
Tog en gammal dåliga biltema maskin. Jag gör det bättre för hand ska jag erkänna.

-------------------------------------------------------------------

börjat ge mig på rosten.

Nu vågar man ju sätta sig här inne iaf.

Tänk vad lite avfettning och polermedel gör
Ska ta och måla lite i morgon sen blir det att lämna tillbaka bilen. Förhoppningsvis har jag räddat den ett par år framöver.

Kommentera jättegärna!

//Martin

Det heter visst Dagens och inte dages
Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fyfan va imponerande Måtte ju ökat värdet på den med ett par tusenlappar iallafall :).

Har precis köpt mig en bil: Corolla T-sport, Svart. Har typ 5-10 Stenskott på motorhuven och vissa av dem har fått en brun nyans, AKA börjat rosta. Hålen är väl 2-3 mm i diameter. Hur ska man åtgärda detta bäst?

Pratade med Toyota Verkstaden och de tyckte att skrapa bort rosten o sen kör ett lager med lackstift var tillräckligt, jag ställer mig mer skeptisk till det långvariga resultatet med den metoden.

Har du några tips?

Permalänk
Medlem

detta fick mig att tänka på tiden då man fick varna modemanvändare för de var en bildtråd... /me tittar snett uppåt och ser lycklig ut

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat! Rost är ju inte det roligaste att hålla på med, speciellt om man vet att ägaren inte riktigt bryr sig om bilen (nu vet jag ju inte hur det är i detta fallet). Kul med denna typen av tråd:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Fyfan va imponerande Måtte ju ökat värdet på den med ett par tusenlappar iallafall :).

Har precis köpt mig en bil: Corolla T-sport, Svart. Har typ 5-10 Stenskott på motorhuven och vissa av dem har fått en brun nyans, AKA börjat rosta. Hålen är väl 2-3 mm i diameter. Hur ska man åtgärda detta bäst?

Pratade med Toyota Verkstaden och de tyckte att skrapa bort rosten o sen kör ett lager med lackstift var tillräckligt, jag ställer mig mer skeptisk till det långvariga resultatet med den metoden.

Har du några tips?

Tackar Jag tycker det själv. visst den har gått 38400 mil så den är väl inte värd så mycket men utseendet gör mycket nu skäms man inte iaf att åka den. eller mjo det är ju en sugmotorn

Är stenskotten närma varandra hade jag slipat ner lacken med ca 180sandpapper (använd slipkloss). lagt på rostskyddsmedel (underlättar lite om det är i någorlunda samma färgnyans som bilen) sen väntat en dag och slipat ner så det är jämt. täck för lyktor och sånt som inte ska målas (Jag hade inte maskerat huven risk att man får en klar linje isf var man har lagt skarven.)

Sen på med något lager grund evt och sen 2-4 tuuuna lager färg. (sa jag tuna lager?)
Låta det torka ordentligt och sen efter ett par timmar polerat lite lätt området som målats. och gå på med en stor polering dagen efter. då får man samma nyans i färgen och man polerar bort evt färgrester som inte sitter redigt bra. tänk bara på att ha det rent och låta det torka mellan lagren och gärna ha det rätt varmt när du gör det. annars kan det bli missfärgningar i färgen.

är de bara små märken så är det nog enklast att bara slipa lite försiktigt med medföljade stålborste på lackstiftet och lägga dit en färgklick. Fråga gärna evt flickvän, KK eller om du saknar det så får du fråga morsan om de kan hjälpa dig då de brukar ha stadig hand för det. Ibland underlättar det om man tar en pensel från ett nagellack då de brukar vara lättare att få färgen dit de ska.

Sen efter ett par timma gå på mad lite polering. Lycka till!

Skrivet av E_maN:

detta fick mig att tänka på tiden då man fick varna modemanvändare för de var en bildtråd... /me tittar snett uppåt och ser lycklig ut

Haha. jag tänkte med på det att nu fan ringer snart 90 talet.

Skrivet av tcntad:

Jävla fräsch bil det blev efter städningen!

Riktigt imponerande:)

Tackar Iofs bara en Volvo men vad gör märket för roll? det är ju resultatet som räknas ändå tycker jag. Känns lite som att man kanske ska ta och köpa sig en skitbil och fixa till för att sälja?

Skrivet av akka:

Riktigt bra jobbat! Rost är ju inte det roligaste att hålla på med, speciellt om man vet att ägaren inte riktigt bryr sig om bilen (nu vet jag ju inte hur det är i detta fallet). Kul med denna typen av tråd:)

Rost är aldrig kul. Dock är det inte så långt gået så det är lätt att fixa om man vill.
Bilen har inte tagits hand om tidigare sen nuvarande ägare brukar den så det har blivit slit och släng. något jag hoppas det blir ändring på iaf. lättare och roligare att hålla rent när det är i bättre skick.

Tackar alltid skoj att hålla ÖÄ levande.

Något jag även bör nämna om det inte framgick av texten så är allting gjort på en dag.. visst kanske inte känns som så mycket men det tar tid att fixa till

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Bra jobbat, även om det var en Volvo
Det behövs inte mycket jobb egentligen för att få en bil att gå från lik till fräsch.. kanske man borde tänka på när man köper bil egentligen...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tackar Iofs bara en Volvo men vad gör märket för roll? det är ju resultatet som räknas ändå tycker jag. Känns lite som att man kanske ska ta och köpa sig en skitbil och fixa till för att sälja?
//Martin

Hederliga bilar det där är!. Rost kan vara ett helvete hehe.

Precis, vafan gör märket för skillnad egentligen, Köpa sig en skitbil och fixa till den så man har en "hobby är ju bara najs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Hederliga bilar det där är!. Rost kan vara ett helvete hehe.

Precis, vafan gör märket för skillnad egentligen, Köpa sig en skitbil och fixa till den så man har en "hobby är ju bara najs.

BRA jobbat Herr Martin!:D "Stjärna i Boken Nyberg:D" som Wallander brukar säga till sin kollega!:) Om du putsar upp (läs: lagar, fixar och putsar) hela bilen tror du att värdet ökar mycket då?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

*tråd flyttad*

Bra jobbat, även om det var en Volvo
Det behövs inte mycket jobb egentligen för att få en bil att gå från lik till fräsch.. kanske man borde tänka på när man köper bil egentligen...

Tackar råkade ju posta den i fel ÖÄ.
Det var länge sedan man såg dig här på forumet... Du får ta och vara inne lite oftare

Mjo jag tänkte det med. iofs så är det som gäller att inte ha tummen mitt i handen och verkligen veta vad man klarar av och att det just inte är för mycket rost.
En bil som gått 15K kan vara mer slut än en som gått det dubbla.

Skrivet av tcntad:

Hederliga bilar det där är!. Rost kan vara ett helvete hehe.

Precis, vafan gör märket för skillnad egentligen, Köpa sig en skitbil och fixa till den så man har en "hobby är ju bara najs.

Jag tycker 7 och 9 serien är några av de bättre bilarna man kan äga för de pengarna. billiga och lättlagade nackdelen är att de må dra lite mycket soppa kanske.

Man får ju en fin 7/900 bil för 5-25Tusen idag så (beroende utrustning och modell mm)

Skrivet av MacEnkronan:

BRA jobbat Herr Martin!:D "Stjärna i Boken Nyberg:D" som Wallander brukar säga till sin kollega!:) Om du putsar upp (läs: lagar, fixar och putsar) hela bilen tror du att värdet ökar mycket då?:)

Haha.. Tackar
Jag tror inte bilen ökar direkt i något värde. Bruksvärdet är långt högre än vad den må vara värd för försäkringsbolaget som kanske vardera den som högst till 10 000kr.
Men kommer man över en bil för några hundra/tusen kr och sen kan göra mycket själv så kan man göra sig lite små pengar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tackar råkade ju posta den i fel ÖÄ.
Det var länge sedan man såg dig här på forumet... Du får ta och vara inne lite oftare

Mjo jag tänkte det med. iofs så är det som gäller att inte ha tummen mitt i handen och verkligen veta vad man klarar av och att det just inte är för mycket rost.
En bil som gått 15K kan vara mer slut än en som gått det dubbla.

Jag tycker 7 och 9 serien är några av de bättre bilarna man kan äga för de pengarna. billiga och lättlagade nackdelen är att de må dra lite mycket soppa kanske.

Man får ju en fin 7/900 bil för 5-25Tusen idag så (beroende utrustning och modell mm)

Haha.. Tackar
Jag tror inte bilen ökar direkt i något värde. Bruksvärdet är långt högre än vad den må vara värd för försäkringsbolaget som kanske vardera den som högst till 10 000kr.
Men kommer man över en bil för några hundra/tusen kr och sen kan göra mycket själv så kan man göra sig lite små pengar

Jag misstänkte starkt detta!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Aaah, skojjigt
Att städa inuti bilen och fixa kritad lack tycker jag är helskoj, mest för att det blir fina resultat med små medel

Påminner lite om när jag städade min bil som jag köpte i sommras, förarstolen gick tungt som fan, det kan ha varit för att det låg godis, pommes och mynt i skenorna
Pommesen måste ha varit från mc-donalds för de såg inte en dag gamla ut, trot att de säkert legat där i nåt år...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Snyggt jobbat, själv borde jag jobba mera med min 850 kom jag just att tänka på

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Pfft, bilar.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cropsgrinder:

Pfft, bilar.

Är själv inte så mycket för bilar (mer än att de tar dig från A till B), jag får mest vibbar till raggare, Eddie Meduza WT människor och liknande...:P Ville ge cred till Herr "Måne" som lyckats så bra med sitt arbete!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Riktigt snyggt jobbat!

Välkommen hem till mig och fixa en gammal mercedes 190 me lack i samma skick som bilen du fixade
Får ta ett ryck på den tillsammans med farsan när det är fint väder i vår

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

För att tillägga... Volvos sista riktigt BRA bil... tyvärr. Man kan undra varför de gjorde misstaget att gå ifrån något så bra?

Alltid lika kul o se folk som vårdar dem.

Hade jag bara tillgång till lokal så skulle jag ta mig an mina föräldrars 940 och ge den en renovering... inte för att det behövs ännu, men iallafall. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Är själv inte så mycket för bilar (mer än att de tar dig från A till B), jag får mest vibbar till raggare, Eddie Meduza WT människor och liknande...:P Ville ge cred till Herr "Måne" som lyckats så bra med sitt arbete!:)

Haha WT människor kör inte Ferrari

Riktigt bra jobbat med en rekond, även om bilen har sina lackskador osv så gör en rengöring

Skrivet av GaMeR2K5:

För att tillägga... Volvos sista riktigt BRA bil... tyvärr. Man kan undra varför de gjorde misstaget att gå ifrån något så bra?

Alltid lika kul o se folk som vårdar dem.

Hade jag bara tillgång till lokal så skulle jag ta mig an mina föräldrars 940 och ge den en renovering... inte för att det behövs ännu, men iallafall. xD

9xx är grym men den kom ju typ 92 eller nått och slutades säljas 98, bilindustrin ser lite annorlunda ut idag när alla spottar ut nya modeller var 4e år typ.

Permalänk
Medlem

Härlig med lite bilbilder Fixade rosten på min Honda Accord -94 i somras, kan säga att jag har gjort roligare saker men det behövde göras.

Hur gjorde du rent i motorrummet?

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, starkt jobbat och all creed i världen för att du hjälper denna att rulla några tusen mil till Tror inte vi kommer ha så många fina 7/900 bilar kvar om några år tyvärr då många går tills de stannar o sen skrotas :/

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Aaah, skojjigt
Att städa inuti bilen och fixa kritad lack tycker jag är helskoj, mest för att det blir fina resultat med små medel

Påminner lite om när jag städade min bil som jag köpte i sommras, förarstolen gick tungt som fan, det kan ha varit för att det låg godis, pommes och mynt i skenorna
Pommesen måste ha varit från mc-donalds för de såg inte en dag gamla ut, trot att de säkert legat där i nåt år...

Volvos 601 'classic red' Den vanliga röda färgen är rätt skoj att polera på då det märks resultat men dessvärre är många vanvårdade därför en del är vita Sen så har jag även för mig att de bytte lack till miljövänligare på de sista årsmodellerna så de är sämre
Hehe. brukar alltid ligga det mest äckliga i glid skenorna. känns som någon suttat på en karamell där igår och sen legat det ligga.

Skrivet av SpammerN^:

Snyggt jobbat, själv borde jag jobba mera med min 850 kom jag just att tänka på

Då vet du att du måste dokumentera ditt jobb nu då

Skrivet av Cropsgrinder:

Pfft, bilar.

En som verkar vara kvar i moppe åldern

Skrivet av MacEnkronan:

Är själv inte så mycket för bilar (mer än att de tar dig från A till B), jag får mest vibbar till raggare, Eddie Meduza WT människor och liknande...:P Ville ge cred till Herr "Måne" som lyckats så bra med sitt arbete!:)

Visst en bil är väl tänkt för A till B men inget säger att man inte ska låta de förfalla. krävs ju så lite att hålla de i bra skick om man bara tänker efter. många tror bara det är och tanka och köra år in och år ut.

Skrivet av Sennebring:

Riktigt snyggt jobbat!

Välkommen hem till mig och fixa en gammal mercedes 190 me lack i samma skick som bilen du fixade
Får ta ett ryck på den tillsammans med farsan när det är fint väder i vår

Tackar. Det gäller att ha medel som biter bra på rätt lack. Biltemas medel duger bra till Volvos röda bilar för en billig peng. Dock är de värdelösa på silvriga bilar

Skrivet av GaMeR2K5:

För att tillägga... Volvos sista riktigt BRA bil... tyvärr. Man kan undra varför de gjorde misstaget att gå ifrån något så bra?

Alltid lika kul o se folk som vårdar dem.

Hade jag bara tillgång till lokal så skulle jag ta mig an mina föräldrars 940 och ge den en renovering... inte för att det behövs ännu, men iallafall. xD

940 ltt/ftt är den rediga motorn 960 är den rediga karossen gärnam de sista årsmodellerna när det är bra grejor. dock ligger de högt i pris till vad man får

Vad har du för års modell på 940?

Skrivet av fesen:

Haha WT människor kör inte Ferrari

Riktigt bra jobbat med en rekond, även om bilen har sina lackskador osv så gör en rengöring

9xx är grym men den kom ju typ 92 eller nått och slutades säljas 98, bilindustrin ser lite annorlunda ut idag när alla spottar ut nya modeller var 4e år typ.

Det är skoj när det blir lite skillnad på det man gör.

Tidigt 91 har jag för mig en del är utplockade. även sett en del demo ex många år tidigare. Ska man ha en 940 /60 är det 97 98 som gäller. Dock rätt bra överpris om man hittar en med mycket utrustning. Det som skiljer på 98an är träinlägg i dörrarna och vita blinkers och emblemet på luckan i princip.
940 ltt och ftt är exakt samma bil bara det att ftt'n jobbar med 0.25bar mer i turbon.
Dvs en annan tryckarklocka. Bara distans ut trycka klockan eller byta till en ftt tryckarklocka.

Skrivet av Phalle:

Härlig med lite bilbilder Fixade rosten på min Honda Accord -94 i somras, kan säga att jag har gjort roligare saker men det behövde göras.

Hur gjorde du rent i motorrummet?

Roligt är ju inte direkt allting.
Bytte en bromssköld på min 740 89 häromdagen. Det jag stör mig på är rostiga runddragna skruvar som inte varit lossnade på en 20 år? skoj att man får demontera halva bakvagnen och dra ut axlen för att byta skölden men det är rätt skoj då man lär sig meka och förstår hur det är uppbyggt. 7 och 900 är ju så lättmekade så man är bortskämd.

Motorrummet tog jag högtryckstvätten med yes diskmedel och sprutade på i 2 omgångar. bara man inte sprutar rakt på tändsystemet och kontakter är det rätt lungt. Avfettning kan man köra med men man bör inte slabba på med för mycket runt packningar då dessa kan torka och att det ibland blir ett vitt kladd efter avfettning.
Bara starta bilen direkt efter man varit och spolat och stänga huven så torkar det upp rätt snabbt så ingen större fara för oxid i kablar mm.

En droppe olja sen på remmarna så gnisslar de inte häller

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Oj oj oj, starkt jobbat och all creed i världen för att du hjälper denna att rulla några tusen mil till Tror inte vi kommer ha så många fina 7/900 bilar kvar om några år tyvärr då många går tills de stannar o sen skrotas :/

Tackar tackar. Jo jag har själv sett en minskning i bra exemplar på blocket och att de flesta blir vinterbilar
När jag letade bil för många år sedan så var det bara att åka runt hörnet och välja.

jag tycker de är rätt fina så länge de är välskötta. Sen så gör de mindre skada på miljön att köra slut på de tills de inte går rädda längre än att göra en ny bil som sliter mer på miljön..

Som tur har man en 740 89 GL (GL-T paket) 31 tusen mil och en 940 97 LTT SE paket 19 tusen mil.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du får en att må dåligt över att inte ha et garage och inte ha tid att fixa dessa nyttiga saker med sin bil. Jag är ju en av de personer som inte riktigt hinner med. Jag köper en sleten volvo och kör den tills den dör eller inte går igenom besiktningen så länge det inte är en enkel grej och säljer den sedan för en skitpeng. Men nu har jag hittat räddningen! Du fixar min bil så får du småpengarna som du hittar i den:P Behöver fixas en del smårost samt en liten svetsning i balken under bilen.

Ne, men gött att det finns personer som vårdar våra stackars bilar:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Du får en att må dåligt över att inte ha et garage och inte ha tid att fixa dessa nyttiga saker med sin bil. Jag är ju en av de personer som inte riktigt hinner med. Jag köper en sleten volvo och kör den tills den dör eller inte går igenom besiktningen så länge det inte är en enkel grej och säljer den sedan för en skitpeng. Men nu har jag hittat räddningen! Du fixar min bil så får du småpengarna som du hittar i den:P Behöver fixas en del smårost samt en liten svetsning i balken under bilen.

Ne, men gött att det finns personer som vårdar våra stackars bilar:)

Dumma dig

Svetsa hade jag velat lära mig. Är det enkla saker så får man fråga runt kompisar om de kan fixa det eller lämna in till verkstad för några hundralappar. inga stora summor då man slipper fula anteckningar på besiktningspapperna

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nice!

Röda solidlacker är det värsta och mest otacksamma som finns, bara suckar när jag ser morsans Audi 100

Permalänk
Medlem

Tja, den har ju automat, AC och k-fart, ingen ABS dock
Putsa på du så länge det är kul, den blir ju inte mindre värt av att se bra ut.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

ser ju inte så farligt rostig ut på områden som kan vara jobbigt att laga. motor rummet skulle jag vilja ha, ser väldigt bra ut. har själv en gammal saab 900 turbo där motor rummet består av 95% rost tråkigt nog. tänkt att plocka ut motorn och byta lite grejjer, jag har trimmat den och topplocket och annat har börjat läcka, altså packningen då.
sen när turbon kommer vid 3500rpm så kommer det ut en stor puff olja ur avgasröret

ja lite vax kan förändra mkt speciellt på solblekta färger...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

hur reagerade bilens ägare när du lämnade tillbaka den?:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Skrivet av SteFFoo:

Nice!

Röda solidlacker är det värsta och mest otacksamma som finns, bara suckar när jag ser morsans Audi 100

Dock tacksamma om man vill polera ett par timmar Det jobbiga är ju att ha bilen ren först och evt maskera delar som suger åt sig polermedel. tex svarta lister som blir vita.

Skrivet av frankof:

Tja, den har ju automat, AC och k-fart, ingen ABS dock
Putsa på du så länge det är kul, den blir ju inte mindre värt av att se bra ut.

K-fart? Gissar på att du menar farthållare. Jag glömde fråga om den fungerade och jag var aldrig ute och testade bilen. annars får jag väl demontera den eller felsöka om den skulle vara läckage på. Grymt simpel konstruktion!

Att lägga ner 3-4 timmar på att putsa eller slösurfa lika länge? vad märks mest?

Skrivet av Aka_The_Barf:

ser ju inte så farligt rostig ut på områden som kan vara jobbigt att laga. motor rummet skulle jag vilja ha, ser väldigt bra ut. har själv en gammal saab 900 turbo där motor rummet består av 95% rost tråkigt nog. tänkt att plocka ut motorn och byta lite grejjer, jag har trimmat den och topplocket och annat har börjat läcka, altså packningen då.
sen när turbon kommer vid 3500rpm så kommer det ut en stor puff olja ur avgasröret

ja lite vax kan förändra mkt speciellt på solblekta färger...

Där jag har varit och fixat till är det bara ytrost. Dock är det så mycket jobb för så lite. sen är det inte redigt rätt årstid att hålla på och måla större ytor nu häller. Det har satt sina spår på underredet men vill man lägga en dag på att slipa och på med underredsmassa så kan man ju göra det om man tycker det är skoj ^^

Rost är alltid tråkigt. det är en sak om det är smuts fast asfallt och bromsdamm beläggningar är inte så roliga att ha väck häller. finns knappt några medel att köpa i dag då allt ska vara så miljövänligt

Du får nog ta och se över hur packningar och sånt är vid turbon på bilen din Jag bytte själv topplock på min bil för ett par månader sedan och jag misstänker att den både drar tjuvluft och trycker ut kompression i kylarvattnet

Skrivet av akka:

hur reagerade bilens ägare när du lämnade tillbaka den?:)

Lämnade tillbaka den för ett par timmar sen.
Som sagt så skulle jag ju bara laddat batteriet och bilen verkar ladda. Sen hur friskt batteriet är vet jag dock inte. Stod på laddning i 2 dygn så bör ju ha shockat det lite iaf.

Sen att det spårade ut och man började städa, tvätta, polera, laga lite rost och byta oljan och byta till vinterhjulen dessutom. Ägaren blir lite shockad som sagt, tyckte att jag hade lagt ner för mycket jobb på den. Har redan fått ersättning för oljan och filtret dock så skulle ägaren återkomma i dagarna så man får se vad som sägs då. Förstår inte hur folk kan köra runt i sån svinstia

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fint gjort. Ägaren borde dyka upp med en smörgåstårta och en kopp kaffe!

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]