Söker: Smidig laptop m. bra prestanda en längre tid.

Permalänk

Söker: Smidig laptop m. bra prestanda en längre tid.

Hej, jag är en 23 årig student som verkligen har satt mig in i laptopens värld den senaste månaden.
Detta på grund av att jag vill köpa en dator som jag dels kan ha med mig till skolan varje dag om det så skulle behövas och för att använda hemma för skolarbeten och nöje.

Mina skolarbeten kommer förmodligen inte vara så prestandakrävande, lite programmering i C# ordbehandling, möjligtvis lite photoshop och webbprogrammering osv. Men jag vill ändå ha en laptop med bra prestanda som ger mig möjlighet att använda den till det mesta; spel, filmer och inte vet jag, man kanske även någon gång skulle vilja redigera en snutt video eller så. Filmredigering är dock inget jag har planer på att göra.

Jag vet att datorer åldras väldigt fort och jag vill inte köpa en dator som redan nu är på väg att gå ur tiden, alltså jag vill ha så ny teknik som möjligt.

Jag har också lite mer specifika krav:
Den absoluta smärtgränsen ligger på 11000kr men jag köper gärna en billigare!
skärmen ska vara mellan 13 och 14,9"
Jag vill ha en i5 eller i7 processor (kanske även i3)
Grafikkortet ska stödja dx11 och fungera hyffsat till spel.
Bra byggkvalité och ok design (gillar inte acers design och tveksam till kvalitén)
Batteritiden får inte vara helt värdelös men inga höga krav annars.

De två datorer jag just nu väger mellan är HP Envy 14-1190 och Asus N43JF

Har jag missat någon annan som skulle kunna passa mig?

HP envy 14
Det jag ser som positivt hos HP:n är bra grafikkort (Radeon 5650), i7 720Q och snabb hårddisk plus att jag sett den i butik och gillar hur den känns (trackpad, tangentbord) utseendet och storleken känns väldigt bra också.

Negativt är att den förmodligen förbrukar väldigt mycket energi, vet inte hur det är med omställningsbar grafik och i7? Den är även ca 2000kr dyrare än Asus datorn om jag utnyttjar studentrabatt och jag är tveksam om en i7 kommer göra underverk jämfört med en i5 för mina ändamål.

Asus N43JF
Det som jag ser som positivt hos Asus datorn är att den förmodligen förbrukar mycket mindre energi med Optimus och i5 (men har dock ett 6-cells batteri jämfört med HP datorns 8-cell).
Den har usb 3.0 och 2 års garanti.

Negativt är förmodligen att jag aldrig har känt på den i butik, vet inte hur knappar och trackpad är osv. Sen vet jag inte mycket om grafikkortet. Är det okej för mina ändamål? Jag är ju ingen gamer men jag vill kunna spela med hyfsade inställningar i nya spel utan att den ska vara några problem.

Tacksam för alla tips och tankar!

Permalänk
Vila i frid

ASUS har 2 års garanti. HP har 1 år. ASUS håller bättre än HP enligt undersökningar (sök här på sweclockers för gamla trådar om det). ASUS support vid garantifall är snabb. HP lejer ut till Infocare och har fått utstå spott och spe. hp infocare sweclockers - Sök på Google

Permalänk
Medlem

Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech Grafikkorten ser ut att vara väldigt lika Nvidia är lite bättre än 5650 i 3D Mark 06 tex. Jag skulle satsat på Asus dels för att de har bra kvalitet enligt många och dels för att 5 timmars batteritid är jäkligt gött att ha om du ska ha med den i skolan. En bärbar dator ska ju vara mobil annars är det ju meningslöst.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Envy 14 för att plugga på högskolan också. Sålde stationära för att jag inte behövde den längre.
Skulle rekommendera en i5 dock, så att du kan byta GPU när du drar ur laddaren och på så sätt får du längre batteritid än med en i7.
Kan inte säga att jag är annat än nöjd.

Permalänk

ASUS u35jc kanske?

Visa signatur

Asus EeePC 1215n

Permalänk
Citat:

ASUS har 2 års garanti. HP har 1 år. ASUS håller bättre än HP enligt undersökningar

Jag har tänkt på det där med garantin också men intressant att Asus ska hålla bättre. Man vill ju inte få problem med datorn och definitivt inte efter att garantin gått ut.

Citat:

Skulle rekommendera en i5 dock, så att du kan byta GPU när du drar ur laddaren och på så sätt får du längre batteritid än med en i7.

Ja precis, visst är det så att i7 inte stödjer omställningsbar grafik? Jag mailade HP och frågade om Envy 14-1190 inte stödjer omställningsbar grafik eftersom det inte står det i specifikationerna på deras websida. De sa dock att alla i Envy serien gjorde det. Men så är det alltså inte?

Citat:

ASUS u35jc kanske?

Jag har funderat på liknande också men då får man ju offra ganska mycket för att ha en sådan nätt och energisnål dator. Det hade varit bra med en sån men jag har kommit fram till att jag vill ha lite mer prestanda och det är inte livsnödvändigt att den har extremt bra batteritid eftersom jag inte kommer att använda den under långa resor osv.

Citat:

Jag skulle satsat på Asus dels för att de har bra kvalitet enligt många och dels för att 5 timmars batteritid är jäkligt gött att ha om du ska ha med den i skolan. En bärbar dator ska ju vara mobil annars är det ju meningslöst.

Ja det verkar ju lite som att Envy datorn med i7 drar lite onödigt mycket energi för mina behov och jag vet inte om jag har lust att köpa till ett sånt där extra batteri som förmodligen kostar en hel del. Dator är rätt dyr redan utan och sätter man på det blir den nog dessutom rätt tung och inte så mobil.

Asus - HP 1-0

Tack för alla tips! Jag tycker båda datorerna verkar väldigt vettiga i allmänhet men det känns som att det finns många fördelar med att välja Asus datorn för mina ändamål. Priset, batteritiden, garantin dessutom är den lite mindre, lite lättare och förmodligen lite svalare vilket är egenskaper som nästan alla beror på att HP datorn är ett litet kraftmonster. HP datorn ligger precis i den prisnivå där jag tycker att det börjar bli lite för dyrt och när den dessutom inte verkar helt optimal för mina ändamål så känns det inte riktigt värt.
(Ursäka mina extremt långa inlägg)