Väldesignad studentdator 12-13" -- asus 1215n-U3? Dell Vostro?

Permalänk
Medlem

Väldesignad studentdator 12-13" -- asus 1215n-U3? Dell Vostro?

Hej!

Jag ska köpa en ny bärbar dator och behöver lite synpunkter från er som har hängt med i utvecklingen

Datorn ska ffa användas tillsammans med en extern 22-tumsskärm men även utan--en bra skärm premieras alltså.

Den måste klara av Windows 7, intensivt surfande (flera webbappar, många flikar, flash-video), word, minst 720p filmer. Ska kännas snabb vid sådan användning, behöver dock inte vara speciellt flashigt. Spelar mkt lite spel. Skriver mkt--bra tangentbord och bra layout på denna uppskattas!

Den ska ha okej batteritid--minst 3-4 timmar med wifi + strömsparningsfunktioner. Ju mer desto bättre, men 10h batteritid är inte viktigast, då den kommer oftast att vara ikopplad.

Den ska vara tunn och lätt! Gärna runt 1.5 kg om den inte är så lätt ska den åtminstone kännas gedigen. Aluminiumchassin stort plus, matta ytor mkt stort plus. Helst ingen optisk enhet.

Den ska vara tyst och sval under normal användning.

Lågt pris premieras om jag kan sätta in en SSD (förutsatt att datorn kan dra nytta av en sådan och att garantin inte förbrukas).

Det är ungefär allt jag kan komma på just nu! För närvarande kör jag en liten samsung nc10 netbook med en dell 2209wa skärm. Nästan allt kommer förmodligen kännas snabbare! Har tyvärr ingen känsla för W7 och vad som kan behövas för det.

Har ffa funderat på asus 1215n-U3 och Dell Vostro V13. Asusen verkar bra, men har hört att tangentbordet på den är ganska dålig. Tycker väldigt mkt om Vostros design och anti-glare skärm (finns det andra datorer med liknande skärmar i den prisklassen?), men vet inte hur dess enkelkärniga celeronprocessor mäter sig med den dubbelkärniga D525:an i Asusen när det gäller min typ av användning i Windows 7. Har också hört att v13 har förkastlig batteritid.

Skulle verkligen uppskatta synpunkter och tips!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du har för budget, men jag hade tittat på Lenovos och HPs proffsmodeller, 12-tummare. Lenovo x201 eller begagnad x200 har fantastisk kvalitet och klassens bästa tangentbord. En sån dator behåller man läääänge

Permalänk
Medlem

Oj, jo, de är fina datorer men priset är tyvärr ca. tre gånger över min budget Har inte tänkt hålla mig till den här datorn mer än ett par år som mest ändå.

Två andra jag funderar på är Lenovos U350 och Asus UL30A!

Permalänk
Medlem

Mycket krav för den budgeten. Jag hade kollat in Acer Aspire TimelineX eller köpt en macbook känns som svårt att hitta en som matchar annars.

Permalänk

Då är det denna modell som gäller.

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50