Permalänk
Medlem

Grafik kortet brunnit?

Hej!

Sitter på en Zepto 6314 och idag när jag slösurfade började det poppa upp lite linjer på skärmen. Kort därefter blå skärm. Nu vid startupp är de linjer och annat samt att den går till windows load sen crashar igen.
Är grafikkortet helt kört eller har jag fått nått mjukvarufel?

Kortet är ett geforce go 7600.

Den fungerar i safemode och har försökt med system restore och dessutom dammat av insidan av den.
Inget som hjälper dock.

Nån som har tips på lösning eller ska jag börja kolla köptrådarna?

Mvh

Johan

Permalänk
Medlem

"Bumpar den här tråden lite."

Inget proffs som har nått tips? Funderar på att demontera och grilla moderkortet lite i ugnen.

Johan

Permalänk

Du kan ju försöka ladda ned ett överklockningsprogram (rivatuner?) och sänka klocken på kortet och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Bara att plocka ner allt och baka ärligt talat kanske att det funkar om du formaterar om datorn och installera allt men troligtvis så är bara baking ditt ända alternativ

Skrivet av Tyran26:

du får ej bumpa tyvärr. men de låter som att grafikkortet är trasigt. Pröva att köra kortet i en annan dator och pröva ett annat grafikkort i din dator.

blir extremt svårt när det är en bärbar dator^^ (det är en zepto = dom gjorde bara bärbara datorer + att tråden ligger under bärbara kategorin)

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Funkar det i felsäkert läge låter det som ett mjukvarufel.
Testa nån annan drivrutin till grafikkortet och se om det kan hjälpa dig

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Funkar det i felsäkert läge låter det som ett mjukvarufel.
Testa nån annan drivrutin till grafikkortet och se om det kan hjälpa dig

Behöver inte vara så då under felsäkert läge så används grafikkortet minimalt.. vet inte helt hur det är i w7 men vet att xp och tror även vista så är det max 16 bitars färg kanske var 8 bitars osv... vilket gör att grafikkortet inte stressas lika mycket under vanlig användning som när man kör i normalt läge

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Behöver inte vara så då under felsäkert läge så används grafikkortet minimalt.. vet inte helt hur det är i w7 men vet att xp och tror även vista så är det max 16 bitars färg kanske var 8 bitars osv... vilket gör att grafikkortet inte stressas lika mycket under vanlig användning som när man kör i normalt läge

Sant. Men ändå, känns som det är ett vettigare alt. att börja felsöka i den ändan än att ge sig på att plocka isär en laptop.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Låna ett kort av en polare och testa om det funkar, sedan testar du ditt kort i hans dator.

Visa signatur

Oscar the tegni

Permalänk
Medlem
Skrivet av philspizza:

Låna ett kort av en polare och testa om det funkar, sedan testar du ditt kort i hans dator.

Ber om ursäkt för bumbningen, kännde dock att det var bättre än att starta en ny tråd. Ska inte hända igen dock!

Det är ju som sagt en bärbar och kortet sitter fast i moderkortet så svårt att byta.

Prövat att avinstallera drivarna och då startar den upp, dock med linjer och annat vid boot. Väl inne i Windows installeras geforce drivarna automatiskt. Sen vid ny omstart samma grej, windows hänger sig och datorn startar om.

Känns som det är något fel i grafikkortet frågan är om det är en lödning som släppt eller värre.

Har köpt en ny dator nu, men ska försöka få igång denna också. Tänkte den kanske kan få bli en server av nått slag...

Om ni inte har nån drastig lösning så tackar jag för svaren och prövar med grillning.

Hör av mig hur de gick

Mvh

Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojen:

Ber om ursäkt för bumbningen, kännde dock att det var bättre än att starta en ny tråd. Ska inte hända igen dock!

Det är ju som sagt en bärbar och kortet sitter fast i moderkortet så svårt att byta.

Prövat att avinstallera drivarna och då startar den upp, dock med linjer och annat vid boot. Väl inne i Windows installeras geforce drivarna automatiskt. Sen vid ny omstart samma grej, windows hänger sig och datorn startar om.

Känns som det är något fel i grafikkortet frågan är om det är en lödning som släppt eller värre.

Har köpt en ny dator nu, men ska försöka få igång denna också. Tänkte den kanske kan få bli en server av nått slag...

Om ni inte har nån drastig lösning så tackar jag för svaren och prövar med grillning.

Hör av mig hur de gick

Mvh

Johan

Tror "grillning"* är det bästa alternativet, som du beskriver felet är det nästan 100% själva grafikkretsen som trilskas.
(* använd inte grillläge på ugnen bara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

Tror "grillning"* är det bästa alternativet, som du beskriver felet är det nästan 100% själva grafikkretsen som trilskas.
(* använd inte grillläge på ugnen bara)

Haha inte moderkortet på högsta hyllan och grillen på högsta då alltså

Däremot funderar jag lite över grillningen och om man ska köra varmluft eller bara passiv värme i ugnen...