Nvidia Tesla i världens snabbaste superdator

Permalänk
Medlem

vad kan kräva en sån dator?

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak. Nu när det sitter Tesla-kort går det ju inte pga saknad av skärmport och drivrutiner som troligen inte är så optimerade för spel, men när de hade HD4870x2-kort i dem, om nu Tianhe-1A är en uppgradering av Tianhe-1, så skulle man nog ha kunnat spela på dem.

Tänk om de även hade Windows installerat (dual-boot) och kunde anordna ett stort LAN med den superdatorn. Kan tänka mig att infinband-anslutningarna ger rätt bra ping.

edit:

Lite jobbigt att fixa skärmar, tangentbord, möss, stolar och bord dock. Om det ens får plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Man hjälper militären att beräkna missil-banor såväl åt öster som väster och norr. Kina är överbefolkat och saknar många råvaror så förr eller senare behöver man mer land. Tysken me mustaschen visar vägen...

Citera mig gärna - innan det är för sent.

Överbefolkat? Knappast. Finns hur mycket ledigt land som helst där borta. Dessutom har samtliga länder i världshistorien haft för lite råvaror, så det är ingen bra anledning.

Permalänk
Medlem

Tänk om amd hade kommit med vettig mjukvara till sina kort. De hade ju krossat intel och konkurrerat ut dem fullständigt i superdatorer, med tanke på att amds kort är flertalet gånger snabbare än nvidias i beräkningskraft (flops), bara att deras mjukara för det suger..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Överbefolkat? Knappast. Finns hur mycket ledigt land som helst där borta. Dessutom har samtliga länder i världshistorien haft för lite råvaror, så det är ingen bra anledning.

Tänk bensinpriset. Fler o fler kineser köper bil. Bensinpriset kommet skjuta i höjden om ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Tänk om amd hade kommit med vettig mjukvara till sina kort. De hade ju krossat intel och konkurrerat ut dem fullständigt i superdatorer, med tanke på att amds kort är flertalet gånger snabbare än nvidias i beräkningskraft (flops), bara att deras mjukara för det suger..

Snälla, sluta säg saker du inte förstår.
Lägg ner ditt fanboy snack!

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Tänk bensinpriset. Fler o fler kineser köper bil. Bensinpriset kommet skjuta i höjden om ett par år.

Ergo elektriska bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Japp, m3tr0 du har rätt!

Generellt sett så är gpu:er snabbare än cpu:er i en eller få uppgifter åt gången, medans cpu:er är bättre på att göra många uppgifter åt gången.

Jag säger inte att du har fel, men det blir i min hjärna fruktansvärt ologiskt att en processor med en sanslös mängd (relativt) lågt klockade kärnor skulle vara bättre på en uppgift åt gången jämfört med en processor med väldigt få men högt klockade kärnor.. Visst är jag med på att det är stor skillnad på CISC- och RISC-prollar, men är den verkligen SÅ stor? Jag menar, moderna grafikkort har väl motsvarande ~512 kärnor medans den häftigaste processorn som existerar har 12 logiska..? I get confused

Skrivet av Shaggen:

vad kan kräva en sån dator?

Uhm.. vad sägs om klen "utrustning" IRL..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Snälla, sluta säg saker du inte förstår.
Lägg ner ditt fanboy snack!

Amds kort GER ju mer FLOPS i teorin. Tror till och med det var så mycket som dubbelt/tredubbelt. Det borde väl gå att plocka ut med bättre drivrutiner??

Inget fanboy snack, snarare ren fakta.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Amds kort GER ju mer FLOPS i teorin. Tror till och med det var så mycket som dubbelt/tredubbelt. Det borde väl gå att plocka ut med bättre drivrutiner??

Inget fanboy snack, snarare ren fakta.

Inte bara i teorin. Det går att få ut nästan allt redan idag, men det beror ju förstås på hur lämpat programmet är för AMD's GPU-arkitektur och programmeraren förstås. T ex Milkyway, DNETC och lösenordsknäckare från Elcomsoft.

Kolla in 5970:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Jag säger inte att du har fel, men det blir i min hjärna fruktansvärt ologiskt att en processor med en sanslös mängd (relativt) lågt klockade kärnor skulle vara bättre på en uppgift åt gången jämfört med en processor med väldigt få men högt klockade kärnor.. Visst är jag med på att det är stor skillnad på CISC- och RISC-prollar, men är den verkligen SÅ stor? Jag menar, moderna grafikkort har väl motsvarande ~512 kärnor medans den häftigaste processorn som existerar har 12 logiska..? I get confused

Det är skillnad på att köra flera, oberoende uppgifter samtidigt (task parallelism) och att köra en uppgift som skapar massor med trådar som kan köras parallellt (data parallelism).

Iaf, läs på lite på t ex Beyond3D så kanske det minskar förvirringen. Jag fattar inte heller allt i deras djupdykningar men lite går nog att snappa upp.

edit:

Titta! Råkade hitta en bild som AMD gjort som illustrerar det hela:

OpenCL?: The Open Standard for Parallel Programming of GPUs and Multi-core CPUs

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

nVIDIA’s GPU tillåter en god prestanda även för icke optimerade koder, så är inte fallet med AMD’s GPU. Sedan har mjukvara stödet ett avgörande säg. Där har nVIDIA lyckats och AMD inte.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

nVIDIA’s GPU tillåter en god prestanda även för optimerade koder, så är inte fallet med AMD’s GPU.

Så om man optimerar koden till AMD's nuvarande GPU-arkitektur får man sämre prestanda? Man lär ju spara en hel del tid på att slippa optimera iaf :). Låter ju galet i mina öron.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Så om man optimerar koden till AMD's nuvarande GPU-arkitektur får man sämre prestanda? Man lär ju spara en hel del tid på att slippa optimera iaf :). Låter ju galet i mina öron.

Slarvigt av mig. Menar icke optimerade koder.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Slarvigt av mig. Menar icke optimerade koder.

Förstod det efteråt.

Men vad har du för evidens för ditt påstående? Dålig kod bör väl gå dåligt oavsett arkitektur (med dålig kod tänker jag mig kod som utnyttjar arkitekturen dåligt). Och dålig kod är väl ändå programmerarens eller kompilatorns fel.

Dock kan jag tänka att skillnaden mellan lägsta och högsta ALU/FPU-prestanda är högre på cypress jämfört med gf100. Detta pga att cypress kräver att man kan utnyttja ILP (instruction level parallelism - jag tror det även kallas superscalar execution) för att nå maximal prestanda vilket inte alltid går (även om man pratar optimerad kod). Detta gör väl egentligen inte så mycket om man oftare kör VLIW-vänlig (ILP är kanske lite för generellt begrepp) kod och om det faktiskt ger mer prestanda/area/watt i praktiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

nVIDIA’s GPU tillåter en god prestanda även för icke optimerade koder, så är inte fallet med AMD’s GPU. Sedan har mjukvara stödet ett avgörande säg. Där har nVIDIA lyckats och AMD inte.

Tror snarare det är så att nvidia marknadsför sig och peppar folk till att optimera sina program till deras kort, medans amd jobbar fram bättre kort, men skiter sedan i att marknadsföra att de faktiskt är bättre, och än mer till att uppmuntra folk till att stödja deras kort.

Sen har ju nvidia större del av marknaden (mer kort ute i använding), + attt deras mjukvara är lättare att programera i osv. Så det är väl både lättare och viktigare att stödja deras kort.

Hur går det på folding sidan btw? Skulle väl komma en open cl klient som gav amd och nvidia lika villkort (i stället för über-optimerat till nvidia och i princip gjort att fungera så dåligt som möjligt på amds kort). Folk sa ju att nvidia inte skulle ha en chans mot amds kort då. Har denna klienten släppts, och hur ser det ut med prestandan hos nvidia vs amd?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Inte bara i teorin. Det går att få ut nästan allt redan idag, men det beror ju förstås på hur lämpat programmet är för AMD's GPU-arkitektur och programmeraren förstås. T ex Milkyway, DNETC och lösenordsknäckare från Elcomsoft.

Kolla in 5970:

http://elcomsoft.com/images/ewsa.png

Konstigt att inte amd går ut med såna här siffror. Jag menar deras kort är över tre gånger så snabbt som nvidias (som kostade nästan lika mycket innan). Hade det varit tvärt om hade man sett dessa tabeller i nvidias reklam för länge sedan. 3x bättre prestanda är en bra skillnad

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg