Skaffa mini Pc för slit och släng - Vilken som helst lär ju fungera tycker jag.

Permalänk
Medlem

Skaffa mini Pc för slit och släng - Vilken som helst lär ju fungera tycker jag.

Är väl inte så där jätte tekniskt belagd utav mig, men det här lär väl inte vara allt för avancerat för att man ska klara av. Saken är den att jag är ute efter en simpel slit och släng mini-Pc för allmän sufring, checka mail och redigera ( klipp och klistra ) bilder då man är i farten.

Har varit och snokat lite här och där på nätet efter något för mitt enda mål. Och det jag har kommit fram till, det är ju att jag lär ju kunna köpa vilken laptop som hellst igentligen. Eller hur ?

Har slängt ett öga på Asus Eee PC 1001PX Win7 hos SIBA för 2.900kr.
Asus Eee PC 1001PX Win7

Den enda ev nackdelen som jag kan se det, det ska väl vara att det bara en 1Gb minne i den.
Men minnerna brukar inte vara allt för dyr, så slänger jag bara i ett yttligare 1Gb minne i den så borde den funkar klockrent till mina behov.

Så om jag inte är helt ute och cyklar, med mina begränsingar i den tekniska biten så borde det här inte vara värre än så här. För mina behov är ju så basic som det kan bli, och då borde vilken mini-pc som hellst fungera. Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Har två MinPC/Netbooks/EeePC en 701 och en 1005HA.

Det viktigaste för mig är långbatteritid, 1005HA klarade ca: 5-6 timmar som ny men nu efter 11 månader får jag vara glad om den klarar 5timmar. Batterier slits ut...

Med en Atom prolle 270/280 klarar den PS Elements8 men Premiere Elements är dock olidligt långsamt.
.Mkv filmer i högre upplösning funkar men inte i helskärm och var beredd på att det hackar och rycker i uppspelningen emellanåt.

Om du vill ha 2GB RAM så måste man byta ut 1GB modulen mot en 2GB modul, tyvärr.

Använder min 1005HA som en vanlig hemdator men mest till surf, tråkigt med den lilla skärmen ibland men det visste man redan från början att en 10" skärm är en liten skärm.

EeePC 701:an är en annan femma gentemot 1005, ännu mindre skärm, svagare prolle, nära nog obefintligt lagring 4GB SSD som fyllts med WinXPsp3 (har ett 32GB SDHC-kort i den inbyggda läsaren) men 10-falt bättre och kraftfullare än en mobiltelefon...

Bytte ut 701:ans slitna 4400mAh batteri mot ett nytt 10400mAh, så tyngre och klumpigare men klara 6 timmar surfning/flera surf sessioner.

Red: kom på mer att skriva...

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk
Medlem

Undrar också vad för netbook som är mest intressant i prisklassen 2-3k - tycker det är alldeles för lite snack om netbooks överhuvud taget här på Swec på senaste!
Är det 1001PX som gäller?

Permalänk

Ser ut som det. 1001PX har helt ok batteritid med 6-cell (9 tim).

Alternativen är 1005PED med större hd, längre batteri (13.5) samt lite snabbare processor.
1005PEM liknar 10005PED fast är dubbelkärnig
Produktjämförelse hos Prisjakt

Permalänk
Medlem

Det som skiljer är väl skärmen oxå. Bättre kvalitet på 1005PED har jag för mig, men kan ha fel. Om jag har rätt är det ju värt en del med bra skärm när hårdvaran i övrigt är liknande.

Permalänk
Medlem

Så 1001PX om man vill ha så billigt som möjligt och 1015PED om man vill ha bättre batteritid?
Hur ser det ut på prissänkningsfronten inför jul/nylanseringar?

Hur stor är prestandaskillnaden mellan 1015PEM och 1015PED?