Intel dröjer med USB 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Jag tycker det bäst verkar vara att helt enkelt dra ström i samma kabel på något vis, jag kan inte se några uppenbara problem med det heller, i alla fall inte på ett elektriskt/signalbärande plan. Kanske kan vara tillverkningstekniskt knepigt?

Precis. Borde väl bli smalare än USB 3 kabeln också eftersom optisk kabel inte är så grov.

Nackdelen med detta är väl böjradien som brukar vara på optiska kablar? De är inte riktigt lika böjvänliga som tex. USB-kabel.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag bryr mej inte så länge det kommer bra saker till Light Peak vid lanseringen av LGA2011.

Ja LP kommer kanske till LGA2011 men troligen inte till Sandy Bridge.

Skrivet av schkutt:

Nackdelen med detta är väl böjradien som brukar vara på optiska kablar? De är inte riktigt lika böjvänliga som tex. USB-kabel.

Det skall vara fixat, Intel körde ju ett demo för ett bra tag sedan där dom snuttrade ihop kablen som fan och tappade ingen prestanda, så när den kommer i produktion är nog problemet väldigt litet, man lär ju dock inte kunna vika kablen men ganska snäv sägs LP klara.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Om inget annat kan dom väl ha en isolerad ström-pin på sidan och köra den genom en separat kabel jämte den optiska? Såvitt jag vet kan man inte köra el genom optisk kabel iallafall?

Det går bra att kombinera optisk fiber och kopparledare för el-överföring i samma kabel.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Äh, vad gör det

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vilket innebär att apple inte kommer börja lansera datorer med usb 3.0 förrän intel intergrerar det i sina kretsar. Sicket skämt... usb 3.0 kommer hinner bli gammalt på 2 år

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag har skffat en usb 3.8 till mig dator. Byggde portarna själv.

80% snabbare än 3.0
Jag har bygginstrukltioner om någon vill ha!

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joelsvantesson:

Jag har skffat en usb 3.8 till mig dator. Byggde portarna själv.

80% snabbare än 3.0
Jag har bygginstrukltioner om någon vill ha!

Okej

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Light Peak verkar vara bra snabbt. Men eftersom det är optiskt så kan inte kablarna föra över ström. Med andra ord måste man ha en extern energi källa för alla Light Peak produkter.

Nä, Intel kör dubbelt som firefire och usb gör. sen ser man vilken som vinner.

Vad stoppar Intel att köra med några koppartrådar?

Skrivet av AMD_PERA:

Fortfarande ganska lite produkter som har e-Sata, en del externa hårddiskar.
Men USB 2.0 har ju tusentals produkter som det passar till.
Då käns det bättre med USB 3.0 än en ny sladd igen.
Men intel byter ju sockel stup i kvarten så dom vill väll att alla ska byta kringutrustning oftare oxå.

E-sata är nästan uteslutet för externa hårddiskar. Och de som har det är rätt överlägsna sina usb2 dito som har en maxhastighet på 30MB/s~.

Skrivet av schkutt:

Precis. Borde väl bli smalare än USB 3 kabeln också eftersom optisk kabel inte är så grov.

Nackdelen med detta är väl böjradien som brukar vara på optiska kablar? De är inte riktigt lika böjvänliga som tex. USB-kabel.

Blir nog ungefär samma tjocklek skulle jag tippa på, själva kärnan är ganska smal men sen ska cladding som brukar vara relativt tjock och en mantel på.

Corning uppfann väldigt böjbara optiska kablar för ett par år sedan. Normala fiberkablar har en böjradie på runt en snusdosa.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av McTw1st:

tycker inte de är någe problem det är inte så många andvändare där ute som kör 3.0 prylar så ja ser inge problem med att vänta med usb 3.0 och dom som vill ha de på nyare intel platformar kan ju likaväl köpa ett pci-e kort med usb 3.0 om dom verkligen måste ha det

Varför tror du då ingen dr ute använder USB 3.0? Jo för stora aktörer som Intel inte vill satsa på det, sådant har effekt på marknaden.

Permalänk

Var det inte Light Peak kablar som inte tåldes att böja i 90 grader ?

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

Var det inte Light Peak kablar som inte tåldes att böja i 90 grader ?

Definera 90 grader? Alla kablar i hela världen kan böjas 90 grader, 180 och 360 grader med för den delen, allt beror givetvis på radien.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Folk köper ju Intel oavsett. Dom byter sockel, separerar olika kundsegment med flera socklar enbart för att låsa kunden och kunderna betalar glatt lite extra bara det står Intel på prollen. Så vad är en hundring extra i sammanhanget för att få USB3 via en extra kontrollerkrets?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av schkutt:

Nackdelen med detta är väl böjradien som brukar vara på optiska kablar? De är inte riktigt lika böjvänliga som tex. USB-kabel.

Absolut, får du för låga infallsvinklar kommer signalen tappas. Det är ju dock en nackdel med optisk överföring i sig, ingenting som hindrar dem från att integrera strömöverföring via en separat kopparkabel :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rezuth:

Det finns med

Ok, skönt. LP utan ström hade varit ett mycket dåligt drag, på samma sätt som eSATA haltar rejält på precis den punkten (visst, eSATAp, men eSATA är ju den förhärskande standarden).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ni som klagar på Intel, vad tänker ni med?
Det är ju fan Intel som utvecklat USB 3 (huvudsakligen), de har plöjt ner miljarder i projektet och om de anser att det ligger i deras intresse att skjuta på en integrering så tror jag att de gör alldeles rätt i det.
Dom lägger knappast ner miljarder i att utveckla en produkt som de sedan använder för att "jävlas" med konsumenter genom att inte lansera, självklart finns det en bakomliggande tanke som de kanske inte tagit upp ännu.

Intel är bra, men inte allt de har för sig.

Jag har inget emot tredjepartschip på moderkortet som fixar USB 3 (det har jag t.o.m. redan), men det är mycket synd att Intel bromsar frammarschen av USB 3 genom att göra så här, oberoende av vilken agenda de har.

Skrivet av flukke:

Tänk vilken dröm att ha en dator med endast 10st likadana portar på datorn.
En dröm för utvecklare med samma protokoll, standard kontakt m.m.

Absolut. LP kan mycket väl bli en sådan standard, och om detta är Intels agenda så är jag 100% med på det. Men innan LP kommer så fick de gärna satsa lite på USB 3.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har aldrig hållt summarna så hårt att en artikel stämmer till 100%

Intel Light Peak tech coming--will Apple follow? | Nanotech - The Circuits Blog - CNET News

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/12984-intel-light-peak-utman...

Precis vad jag skrev i denna tråden förut.

Skrivet av backfeed:

Absolut. LP kan mycket väl bli en sådan standard, och om detta är Intels agenda så är jag 100% med på det. Men innan LP kommer så fick de gärna satsa lite på USB 3.

Känns ju ovärt att satsa på USB 3 om det bara är några månader kvar tills LP släpps på bred front.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro