Google planerar netbook med Chrome OS

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag köpte en netbook för 1600kr på inet och den hade SSD

Länka på en gång.

Eller, var det SSD i form av ett jävla CF-kort på 16 gig?

Permalänk

Men jag köpte ju just en blänkande Desire HD Nu måste jag alltså köpa en häringa också..? Börjar känna mig som en Apple-dude snart, fast omvänt.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Blir tight för dem att sälja för under 2000. Har för mig att den t.ex. måste bestyckas med en ssd, och redan då är vi uppe i cirka 1000kr

Jag gissar på betydligt billigare flashminnen i så fall som USB, CF eller motsvarande för OS:et, så har jag gjort på våran proxy.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag gissar på betydligt billigare flashminnen i så fall som USB, CF eller motsvarande för OS:et, så har jag gjort på våran proxy.

Jadu, den som lever får se. Så länge man inte gör allt för många skrivningar så kan dessa lösningar fungera väldigt bra. Jag tippar dock ändå på att de kommer att slänga in en liten men hyfsat snabb ssd.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Nej tack, jag vill inte att Google ska äga min information.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det finns en marknad för google här, men det gör det kanske. Lågprismarknaden kanske de går hem på här men annars ser jag inget för google.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Nej tack, jag vill inte att Google ska äga min information.

99.9% sannolikhet att dom redan gör det

Personligen så tycker jag fortfarande att en netbook/tablet ska vara ett så tunt Win7 som möjligt. Jag menar, man behöver inte så mycket för att njuta av gammalt skit som spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag undrar om det finns en marknad för google här, men det gör det kanske. Lågprismarknaden kanske de går hem på här men annars ser jag inget för google.

Det gör det nog, för Svenne Svensson som har extremt låga krav.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Länka på en gång.

Eller, var det SSD i form av ett jävla CF-kort på 16 gig?

FInns nog inte kvar köpte den precis när Atom började komma på netbooks. Och inte fan spelar det någon roll om det är Billig eller dyr SSD det är fortfarande en SSD, och visst den vara totalt värdelös (jag hade nog lite högre förväntningar) så den såldes ganska fort;) Menade bara att det inte var omöjligt att den skulle kosta under 2000kr bara för den hade SSD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Finns redan för test för de som vill:
Chromium OS builds by Hexxeh
Man kan skapa typ av "dualboot", installera ChromeOS på en USB Sticka och ploppa den i laptop/netbook. Välj att boota från USB key med ChromeOS och börja använda.
Nu har jag varken netbook/laptop att testa ut den ChromeOS versionen och kanske nån som är sugen.

Steg att göra:
1. Ladda ner ChromeOS från ovan.
2. Ladda ner UNetbootin: UNetbootin - Homepage and Downloads
3. Öppna UNetbootin, bocka i Disk Image - välj img, Type: USB Drive - Drive: "usb keyn" och klicka OK.
4. När det är klart, bara starta om och välj boota från USB keyn.

Rapportera sen om hur det funkar.

edit:
Testade precis på min dator, men funkade inte att boota från USB keyn, satt bara och tuggade vid "BIOS" uppstart när den läser från USB keyn. Får testa med Windows Write Image och skriva img filen till USB keyn istället.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Vodka:

Fixar de Spotify på något sätt, så kan jag helt klart tänka mig använda en sådan här. Utan så är den för mig totalt värdelös.

Webbaserat alternativ till Spotify Grooveshark - Listen to Free Music Online - Internet Radio - Free MP3 Streaming
Många föredrar grooveshark, då det har högre bitrate och som jag uppfattat det, större utbud.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Länka på en gång.

Eller, var det SSD i form av ett jävla CF-kort på 16 gig?

Asus EEE 7" med 8GB kostade väl 1,5 ett tag.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vodka:

Fixar de Spotify på något sätt, så kan jag helt klart tänka mig använda en sådan här. Utan så är den för mig totalt värdelös.

Eftersom det redan finns för samtliga plattformar, både x86 och ARM, så borde det ju inte dyka upp något hinder.

Skrivet av jOnÄTÄn:

FInns nog inte kvar köpte den precis när Atom började komma på netbooks. Och inte fan spelar det någon roll om det är Billig eller dyr SSD det är fortfarande en SSD, och visst den vara totalt värdelös (jag hade nog lite högre förväntningar) så den såldes ganska fort;) Menade bara att det inte var omöjligt att den skulle kosta under 2000kr bara för den hade SSD.

Jag har och använder fortfarande den första av Acers Aspire One versioner. Den har en billig SSD, men ifall rätt inställt, finns det absolut ingenting att invända mot prestandan. Den har aldrig krånglat och bootar med default Linux kärna (Arch) på ca 20 sekunder. Just nu är den än bättre för jobbet, eftersom nyköpt batteri ger en batteritid på 12 timmar vid normal användning.

Skrivet av murklor:

Personligen så tycker jag fortfarande att en netbook/tablet ska vara ett så tunt Win7 som möjligt. Jag menar, man behöver inte så mycket för att njuta av gammalt skit som spel.

Eftersom vi nu ändå inte talar om typiska x86 datorer tror jag Windows gör varken till eller ifrån. Flera av de bättre indiespelen (och den genren tycker då jag är intressantast, speciellt för den här typen av datorer) är cross-platform. Att kompilera om dem till ARM är dessutom mindre svårt för Linux versionen.

Permalänk
Medlem

ARM-laptops vill jag se mer av. In med Debian elr Ubuntu på en sådan lär vara nice.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag har och använder fortfarande den första av Acers Aspire One versioner. Den har en billig SSD, men ifall rätt inställt, finns det absolut ingenting att invända mot prestandan. Den har aldrig krånglat och bootar med default Linux kärna (Arch) på ca 20 sekunder. Just nu är den än bättre för jobbet, eftersom nyköpt batteri ger en batteritid på 12 timmar vid normal användning.

Precis en sådan (aspire one 110) jag hade 8gb varianten. Räknade med att kunna ha den för att lana lättare spel men det var helt enkelt för klen hårdvara så min mor fick köpa den billigt av mig. Med orginal operativsystemet är den la okej dock har den lite problem på internet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Jadu, den som lever får se. Så länge man inte gör allt för många skrivningar så kan dessa lösningar fungera väldigt bra. Jag tippar dock ändå på att de kommer att slänga in en liten men hyfsat snabb ssd.

Jo, det visar sig väl. Men om allt ska lagras på Internet förstår jag inte vitssen med en SSD....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, det visar sig väl. Men om allt ska lagras på Internet förstår jag inte vitssen med en SSD....

Jag tänker tvärtom. Behöver inte mycket lagras på datorn lokalt behöver man inte så stor hårddisk, så då kan man ha en liten snabb ssd istället. Så det som behöver läsas från hårddisk går snabbare, mer tålig för vibrationer osv och mer strömsnål.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Jag tänker tvärtom. Behöver inte mycket lagras på datorn lokalt behöver man inte så stor hårddisk, så då kan man ha en liten snabb ssd istället. Så det som behöver läsas från hårddisk går snabbare, mer tålig för vibrationer osv och mer strömsnål.

+1
os ligger ju fortfarande kvar på disken... Se det som en dator med en snabb os-disk och en gigantisk lagringsdisk online.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

google google!!, kommer ihåg när googles sökmotor kom ut och jag använde det i skolan. FYY det fick man inte, man skulle använda alta vista för det var så "mkt bättre" enligt lärarna. tji fick dem, nu sitter jag med android och använder deras tjänster varje dag, sökmotor, mail, picasa, m.m