Seagate tror på hybridlagring

Permalänk
Medlem

det där molnet får väl vara byggt av nånting också, tror knappast det kommer vara gjort av SSD diskar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danne980:

Jag ber om ursäkt, mitt inlägg var dåligt skrivet. Med tanke på resten av inlägget skulle jag naturligtvis inte använt ordet normalanvändaren.

Poängen var att ganska snart kommer priserna vara på en sådan nivå på ssd tror jag att vid köp av en ny pc kommer man inte ha ett behov av att köpa en hdd om man ÄNDÅ ska ha en ssd. I dagläget är det inte så, priset på en 120GB ssd ligger i överkant på vad man är beredd att betala och 120GB är i underkant på vad en vanlig (ärlig) sweclockare är i behov av. Jag tror att vi just nu är i ett generatiosnskifte alltså, nästa generation ssder kommer få sitta själv i burkarna betydligt mer än vad de gör i dag. Självklart kommer man inte kasta de fungerade hdder som man redan har men fler och fler inköpslistor kommer sakna hdd tror jag.

"Ärlig", vad har det med SSD att göra?

Det känns som om många debatter på sweclockers numera påminner om:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Molnet är byggt av en massa minnescache och en shitload av mekaniska diskar. Troligen blandat in lite SSD också.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Precis som att folk inte har en aning om vad de köper - funderar de inte på SSD.
De köper en SIBA-dator som kom i senaste reklamhögen i brevlådan där man saluför förra årets datorer för årets priser.
Självklart - lika lite som de har en aning om skillnaden på gamla grafikkort och nya.

Vi som kan lite grann köper inte det. Vi köper inte heller två år gammalt system som om det vore "maffig spel-dator".

Vi vill ha det bästa (SSD till OS) och billig masslagring (gammal teknik är alltid billig att tillverka).

Vi är dock antalmässigt små. Volymerna ligger i Svensson (om vi talar privat). De har ingen aning om hårddiskar, SSD eller hybriddiskar. Datorn kostar 5500:- på Elgiganten, det är det enda de vet. Jag tror inte på hybriddiskar. SSD till oss, vanliga slödiskar till Svenssons billiga SIBA Deluxe Multimedia-dator.

Masslagring SSD ligger många år framåt, men kommer tillslut, när tillverkningsprocessen är gammal och beprövad. Det finns då andra tekniker som ligger i fronten för prestanda.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Internet är bara en fluga.

Permalänk
Entusiast

Jag tror också att hybrider kommer bli stort. I alla fall tills SSD är nere på priser som ligger nära HDD. Det är en ytterst liten skara som är villiga att betala den stora kostnaden som SSD fortfarande innebär. Inte ens med nästa generation med halverade priser så är de direkt konsumentvänliga utan det kommer krävas ett antal generationer till innan SSD blir någon annat än en sak för entusiaster.

En hybridlösning med ett antal GB snabb flash och resten magnetskivor verkar rätt vettigt om de bara kan få upp prestandan på dem så de ligger nära dagens SSD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Om man tittar på SSD utvecklingen senaste 3 åren lär det dröja minst 10 år innan vi ens är i närheten av vanliga diskar i storlek och det är med en optimistisk tanke.

För ett år sen la man ut 2300kr för en 80gb SSD och i dag lägger man ut 2300kr för en 120gb. Storleken har bara ökat med 50% på ett år. Samma utveckling har vi på mekaniska diskar som nu når upp i 3TB.

Räknar man på 50% mer per år för samma pengar är vi uppe i dagens 3TB diskar inom 8 år
Men jag tror inte denna utveckling är linjär, nästa generation SSD talar man om 600GB konsument diskar
De kommer säkert vara dyra men antagligen inte så mycket dyrare än dagens 256GB diskar och då hamnar vi på en 230% ökning.
Kapacitets utvecklingen på SSD åker 8or runt mekaniska hårddiskarna om man ser till historien.
Mekaniska HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tguk:

Internet är bara en fluga.

64k minne räcker hur länge som helst. B Gates.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cebbe:

64k minne räcker hur länge som helst. B Gates.

Ska ni försöka med historiska citat, gör det någorlunda rätt iaf. Det var 640KB minne och han sade att det borde räcka för alla.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Birks:

Räknar man på 50% mer per år för samma pengar är vi uppe i dagens 3TB diskar inom 8 år
Men jag tror inte denna utveckling är linjär, nästa generation SSD talar man om 600GB konsument diskar
De kommer säkert vara dyra men antagligen inte så mycket dyrare än dagens 256GB diskar och då hamnar vi på en 230% ökning.
Kapacitets utvecklingen på SSD åker 8or runt mekaniska hårddiskarna om man ser till historien.
Mekaniska HDD

Det som sätter priset i dagsläget verkar ju vara kislet då en halvering av kretsytan har get en halvering av pris i princip så det hänger ju på hur snabbt de kan få ner storleken på kretsarna. De har ju precis bytt till 20 nm-klassen så det lär dröja innan nästa prisras i 10 nm-klassen och sen är vi väl nära storleken på vad som är möjligt innan vi får problem med tunneleffekter och annat kul.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Med tanke på att HDD tillverkarna förlorar mer och mer till SSD så tror jag nog Seagate känner sig lite desperata, därav detta uttalande.
Förr i tiden så köpte man ju 80-250GB HDD för just OS idag köper fler och fler SSD och Seagate håller på att förlora kampen, dels kunderna och dels hårddiskarna som rasar i pris.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ska ni försöka med historiska citat, gör det någorlunda rätt iaf. Det var 640KB minne och han sade att det borde räcka för alla.

you made my day

det är sjukt vad tiden går fort.. kommer ihåg när man var liten kid och spelade PCföralla demos hela dagarna. minns när en demo blev över 100mb för första gången.. det var storslaget.. hehe

idag är en demoverision av ett spel flera gig.. och dom flesta spelen ligger ju runt 10gB installerade..

för att kommentera nyheten lite, så tror jag utan tvekan att SSD är framtiden, inte nån fjantig hybridlagring.. Ren SSD, då det utvecklas i sån äcklig fart just nu.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Det gamla klassiska citatet med 640k är väl en myt och skröna som flutit omkring länge.
Mycket dumt har han sagt, men den om 640k är vad jag vet en myt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag tror att hybriddiskar är för bökigt för "gemene man" Seagate rekommenderar att man defragmenterar datorn sällan (att man manuellt avaktiverar windows defragmenteringsscheman) och man skall även stänga av automatisk scanning med antivirus. (hur många nybörjare vet hur man gör det, eller VILL göra det?)

Jag refererar:
Re: FAQ - My new Momentus XT is not as fast as I ... - Seagate Community Forums

Antingen kör man bara SSD för snabbheten, bara mekaniskt för bästa budget eller kombinerar två (eller flera) separata SSD och mekaniska enheter för bästa kombination av snabbhet och lagrinsförmåga. Om jag skulle ha 1 hårddisk skulle det definitivt inte vara en hybriddisk. Jag är inte beredd att försämra mitt virusskydd t.ex.

Hybridlagring, nej tack

-edit, lade till "eller flera"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Räknar man på 50% mer per år för samma pengar är vi uppe i dagens 3TB diskar inom 8 år
Men jag tror inte denna utveckling är linjär, nästa generation SSD talar man om 600GB konsument diskar
De kommer säkert vara dyra men antagligen inte så mycket dyrare än dagens 256GB diskar och då hamnar vi på en 230% ökning.
Kapacitets utvecklingen på SSD åker 8or runt mekaniska hårddiskarna om man ser till historien.
Mekaniska HDD

Om åtta år sitter vi på 76TB stora mekaniska diskar.

Jo om man ser till historien. Men då utvecklades utrymmet efter behov och idag görs det på samma sätt. Man utvecklar diskarnas storlek efter behov och just därför vi har 3TB diskar till ett förmånligt pris för den vanliga användaren. När SSDs är stora nog att rymma OS+Program+Spel+Filmer så är jag säker på att folk är villiga att gå över från mekanisk till SSD. Men det gör vi inte dag då en arbetsdator utan filmer och spel redan nyttjar 70GB. Tänk dig en familjedator där varje person sitter på 2-3 spel på 10gb styck och 5-6 filmer på 32gb styck. Då blir det snabbt stora mängder.
Och så tänker du dig specialanvändare som pirater som idag sitter på X antal 2TB diskar. Motsvarande mängd data på SSDdiskar skulle kosta mer än Fredrik Reinfeldt tjänar på ett år.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pappy:

Det gamla klassiska citatet med 640k är väl en myt och skröna som flutit omkring länge.
Mycket dumt har han sagt, men den om 640k är vad jag vet en myt.

Herr Gates har förnekat det, jag vet. Det innebär ju inte att det är sant ändå, eller hur? Historien är full av exempel på uttalande som dragits tillbaka. Man skulle kunna nog kunna ha en hel tråd om bara det, men då blir det lätt väldigt dator-offtopic.

Edit: Och alla som läst mina inlägg vet min skeptisism mot SSD innehållande gammal flashteknik. Personligen tror jag det krävs en helt annan teknik än flash för att ens komma i närheten av magnetisk lagring, för massmarknaderna. I specialtillämpningar har flash redan funnits i många, många år och kommer säkert finnas i lika många år till. Att ersätta magnetisk skivlagring för vanliga användare som behöver volym? Då är det långt kvar, med tekniken som finns idag. In My Humble Opinion.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Edit: Och alla som läst mina inlägg vet min skeptisism mot SSD innehållande gammal flashteknik. Personligen tror jag det krävs en helt annan teknik än flash för att ens komma i närheten av magnetisk lagring, för massmarknaderna. I specialtillämpningar har flash redan funnits i många, många år och kommer säkert finnas i lika många år till. Att ersätta magnetisk skivlagring för vanliga användare som behöver volym? Då är det långt kvar, med tekniken som finns idag. In My Humble Opinion.

Det har väl aldrig varit tal om att NAND flash ska ersätta hårddisken. Den har skapat en ny minneshierarki mellan DRAM och hårddisken. Sen får vi väl se hur det blir i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Om åtta år sitter vi på 76TB stora mekaniska diskar.

Jo om man ser till historien. Men då utvecklades utrymmet efter behov och idag görs det på samma sätt. Man utvecklar diskarnas storlek efter behov och just därför vi har 3TB diskar till ett förmånligt pris för den vanliga användaren. När SSDs är stora nog att rymma OS+Program+Spel+Filmer så är jag säker på att folk är villiga att gå över från mekanisk till SSD. Men det gör vi inte dag då en arbetsdator utan filmer och spel redan nyttjar 70GB. Tänk dig en familjedator där varje person sitter på 2-3 spel på 10gb styck och 5-6 filmer på 32gb styck. Då blir det snabbt stora mängder.
Och så tänker du dig specialanvändare som pirater som idag sitter på X antal 2TB diskar. Motsvarande mängd data på SSDdiskar skulle kosta mer än Fredrik Reinfeldt tjänar på ett år.

Nu tvivlar jag starkt på att mekaniska diskar kommer fortsätta att utvecklas lika snabbt som de gjort de senaste åren, och Intel G3 600GB disk kommer kosta lite över 8000 och så dåligt tjänar nog inte Reinfeldt...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av anders190:

Känns mest som ett försvarstal till de (i dagsläget) dåligt presterande Hybrid-diskarna i mitt tycke.
Tanken är god men testerna har hitills varit rätt tveksamma då prestandan ofta inte är mycket högre än en helmekanisk hårddisk och gapet mellan hybriden och SSD ofta är enorm. Även i mer realistisk användning. Fortsatt utveckling kan säkert få dessa mycket bättre men jag undrar om inte Seagate skulle hoppa på SSD-tåget även de.

SSD'er kommer bli billigare och förr eller senare bli ersatta med en nyare och förhoppnignsvis bättre teknik. Fram tills dess är det SSD som gäller trots det i förhållandevis höga priset och bristande lagring.

Ungefär vad jag tänkte fast i längre form

Fast som nån annan sa så kan hybriddiskar bli stora på SIBA, ONOFF, Elgiganten och andra kedjor som lurar folk.
Själv kommer jag skaffa en SSD när Intels G3 kommer eller när min Raptor pajar (vilket jag känner blir snart.)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

*tråd rensad*

Ett inlägg som inte förde diskussionen framåt har tagits bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Nu tvivlar jag starkt på att mekaniska diskar kommer fortsätta att utvecklas lika snabbt som de gjort de senaste åren, och Intel G3 600GB disk kommer kosta lite över 8000 och så dåligt tjänar nog inte Reinfeldt...

Du har nog rätt hade blivit okring 160'000kr för SSD.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Seagate lyckas ha rätt och fel samtidigt! En kombination av SSD och HDD är ännu inte vardagsmat, men när så sker står det klart att detta kommer vara sakförhållandet under väldigt lång tid antagligen. Men det finns olika fördelar och nackdelar med olika typer av hybridisering. På samma enhet är väldigt lämpligt för bärbara datorer eller på små system där lagring inte är viktigt. Men annars kan man hybridisera på så många olika sätt:
1. SSD och HDD i samma enhet som syns som två enheter för systemet
2. SSD och HDD i samma enhet där skillnaden har abstraherats bort och det totala utrymmet är lika med HDDns
3. Samma som ovan, men det totala utrymmet är summan av SSDn och HDDn
4. Separata enheter, t.ex. en för system och en för lagring. "Manuell" hybrid.
5. Separata enheter med ett abstraktionslager i firmware som resulterar i #2 eller #3.
6. Samma som ovan men abstraktionen görs av operativsystemet

Alla har sina fördelar och nackdelar i frågor som enkelhet, storlek, prestanda, pris, portabilitet, säkerhet/redundans och kompatibilitet.

Detta är faktiskt en rasande debatt som pågår bland IT-folk, akademiker och tillverkare med inlägg av kända personer som t.ex. Linus Torvalds.

Skrivet av Goose7:

Nu är jag inte jättebra insatt, men om man bara ser på produktionskostnader och ignorerar utvecklingskostnader helt (vilket är det vi betalar för när det gäller SSD?) så borde väl en SSD vara betydligt billigare än en mekanisk hårddisk? I så fall så kommer ju priserna på SSD att sjunka efterhand som marknaden ökar, eftersom att man behöver mindre vinst per SSD för att täcka utvecklingskostnaden om man säljer fler.

Lite som övergången mellan VHS och DVD, alla vet att det kostar mycket mindre att tillverka en DVD-spelare än en VHS, trots det dröjde det innan DVD-spelaren blev billigare att köpa. Är visserligen inte en helt korrekt jämförelse eftersom att det inte finns något sämre med DVD jämfört med VHS. Det finns ju om man jämför SSD med mekaniska hårddiskar, lagringsutrymmet.

Vet inte om jag fått helt fel för mig, men jag tror att SSD kommer att ta över mer, och ju fler SSD-enheter som säljer desto billigare kommer dom att bli?

Nja. Visserligen är det ju naturligtvis riktigt att SSD har höga utvecklingskostnader, men de flashchip som tas fram hamnar inte bara i SSDer utan får större spridning än så, vilket sänker utvecklingskostnadernas andel av priset något. Men faktiskt är själva chipen rätt dyra att tillverka också, lite beroende på vad man menar. Processen är känslig och man måste hela tiden kassera chip på grund av problem med yield. Så för varje chip du köper, kanske du betalar för 1,5 chip, för att hårddra det lite.

SSD kommer naturligtvis bli fortsatt billigare, men att det skulle gå om HDDn i pris per utrymme är osannolikt inom överskådlig tid.

Skrivet av Cebbe:

64k minne räcker hur länge som helst. B Gates.

Skrivet av MultiMan:

Ska ni försöka med historiska citat, gör det någorlunda rätt iaf. Det var 640KB minne och han sade att det borde räcka för alla.

Suck. Om man ska försöka med historiska citat ska man mer än något annat se till att det verkligen rör sig om ett historiskt citat - vilket det inte gör i detta fall!

Skrivet av m3tr0:

Det har väl aldrig varit tal om att NAND flash ska ersätta hårddisken. Den har skapat en ny minneshierarki mellan DRAM och hårddisken. Sen får vi väl se hur det blir i framtiden.

Antagligen helt riktigt. Denna fullkomligt naturliga utveckling verkar dock vara svårförstådd!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne980:

Nu ska man också komma ihåg att vi på Sweclockers är lite hardcore. Jag tror inte det igentligen är så stor procent av de vanliga datorerna (laptop inräknat) som behöver mer än 128GB. Uppskattningsvis 10%. Om priserna på intel x25-m G3 kommer bli så bra som jag tror så kommer till och med 256GB vara inom räckhåll för normalanvändaren och då är det väldigt få som behöver mer.

Fast det där verkar vara ett tvåeggat svärd? Å ena sidan är de vi "hardcore" som bryr oss om SSD, å andra sidan behöver inte så många så mycket lagring. Men inte så mycket prestanda heller.

Frågan blir ungefär "vad är minst hardcore" av följande ting:
* Någon som inte vet så mycket men vill lagra mycket (film, spel, etc)
* Någon som inte vet så mycket men vill ha bäst prestanda

Jag tror inte det entydigt går att svara på det. Jag brukar som bekant kalla det för "tant Agda"-felslutet, alltså felaktiga generaliseringar utifrån en upplevd, fiktiv "normalanvändare".

I sin enkelhet så beror det nog mycket på vad SIBA, Elgiganten och liknande får för sig säljer bra: Terrabyte eller megabyte-per-sekund. Fram tills alldeles nyligen var ju GHz det stående "prestandamåttet" i annonser. Nu är det mer och mer modellbetäckningar. Ofta skiter man t.o.m. i skärmstorleken(!) i laptops, vilket är fantastiskt märkligt då det borde vara ett av det allra första utgallningskriterierna för "vanliga"(?) som köper laptop. Men än så länge är det GB i RAM och GB/TB i HDD som "säljer". Förutom för vissa designdatorer som vänder sig till en speciell målgrupp. Där börjar SSD ju bli vanligare och vanligare.

Frågan är vad som "hinner först" till annonsavdelningarna? Upplevelsen att folk vill ha snabba och stora diskar (hybrider), upplevelsen att folk vill ha snabba (SSD) eller fortsatt differentiering (SSD på vissa modeller, HDD på andra, som idag)?

Det är ju som bekant inte "vad vi behöver" som alltid är det som går i bräschen. Behovet skapas av försäljaren.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Jag tror på molnet. Så folk kommer inte behöva hårddiskar i framtiden. Endast ramminne är det enda minnet som kommer behövas.

Det förutsätter att "mååålnet" är fullt fungerande 24/7. Annars behövs offlineläge, och för offlineläge behövs (oftast) lagringsmedia. För att gå ett steg längre: även om molnet skulle fungera 24/7 utan problem, så skulle man nog ändå vilja ha offlineläge.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Ja, tro på "molnet" kan man ju göra, men det är riktigt att det är fantasi att det skulle ersätta lokal lagring. Molnet kräver enormt billig lagring och så länge det finns enormt billig lagring är det billigt att komplettera en halvtunn klient med sådant. Även om bandbredden givetvis ökar med tiden finns det en fundamental fysik här som gör lokal lagring diametralt mycket snabbare, speciellt i accesstid. Idag är en hårddisk en faktor 10-100 ggr snabbare än nätet, och en SSD är då kanske 100 - 10 000 ggr snabbare. Det räcker med att lagringsprestandan ökar några procent per år för att nätet inte ska komma ikapp under all överskådlig framtid.

Visst, många kan nog peka på ett "scenario X" där en handplockad framtidsteknik medger si och så många gånger högre bandbredd, men det säger sig självt att det ändå blir snabbare att föra över data några decimeter än åtskilliga kilometer eller rentav hundratals kilometer.

"Molnet" är förskräckligt hypat och många har inte klart för sig att det konceptuellt inte skiljer sig ett skvatt från de klient-serverlösningar som funnits i upp till ett halvt århundrade. Om någon tror att jag talar mot molnet har denne vidare missförstått. Molnet är jättebra. Glass är också jättegott, men ersätter inte fläskkotletter.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ja, tro på "molnet" kan man ju göra, men det är riktigt att det är fantasi att det skulle ersätta lokal lagring. Molnet kräver enormt billig lagring och så länge det finns enormt billig lagring är det billigt att komplettera en halvtunn klient med sådant. Även om bandbredden givetvis ökar med tiden finns det en fundamental fysik här som gör lokal lagring diametralt mycket snabbare, speciellt i accesstid. Idag är en hårddisk en faktor 10-100 ggr snabbare än nätet, och en SSD är då kanske 100 - 10 000 ggr snabbare. Det räcker med att lagringsprestandan ökar några procent per år för att nätet inte ska komma ikapp under all överskådlig framtid.

Visst, många kan nog peka på ett "scenario X" där en handplockad framtidsteknik medger si och så många gånger högre bandbredd, men det säger sig självt att det ändå blir snabbare att föra över data några decimeter än åtskilliga kilometer eller rentav hundratals kilometer.

"Molnet" är förskräckligt hypat och många har inte klart för sig att det konceptuellt inte skiljer sig ett skvatt från de klient-serverlösningar som funnits i upp till ett halvt århundrade. Om någon tror att jag talar mot molnet har denne vidare missförstått. Molnet är jättebra. Glass är också jättegott, men ersätter inte fläskkotletter.

MBY, du påminner lite om Larry Ellison i hans tal om molnet och nog håller jag med dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom molnet som teknik redan finns, är molnet som begrepp mest marknadsföring. Jag undrar om inte bl a Microsofts allt frekventare prat om molnet egentligen grundar sig i att de är tvungna att komma med någon "ny" produkt, något som gör att det i varje fall tycks som om de är i fronten av utvecklingen. Det kommer att bli allt svårare att sälja "samma" produkt om och om igen.

När jag läser lite notiser om molnet och Apple får jag intrycket av att begrepp bara bytts ut, eller vad är nytt med tanken att dela information mellan sina egna enheter (läs: Apple produkter)? Fast om du dribblar in molnet i diskussionen tycks konceptet vara nytt och fräscht.

Mer viktigt än att namnändra gamla koncept vore att även Europa och USA på allvar började få snurr på IPv6. Om nu fler enheter ska synkroniseras on-line kan det vara dags att börja använda annan "gammal" teknik, protokoll, och sätta lite spinn på det i reklamen så att konsumenterna dessutom tror sig bli lyckliga människor ifall de köper IPv6 kompatibla prylar.

Permalänk

Hej! Jag undrar om en Hybrid (T.ex denna http://www.dustinhome.se/seagate-momentus-xt-hybrid-25-500gb-... )skulle funka bra i ett PS3? Jag har kolalt lite och sett att folk som sätter in en SSD i PS3:et får avsevärt bättre lddningstider på spel och liknande, men jag vill ha minst 160 GB och då är SSD lite för dyrt ännu tkr jag. Men då hittade jag detta o hybrider och undrar om det skulle bli problem i ett PS3 elle rom det skulle fungera Tack på förhand för svar