UEFI gör entré med Sandy Bridge

Permalänk
Skrivet av Orici:

Q: How is UEFI implemented on a computer system?
A: UEFI is an interface. It can be implemented on top of a traditional BIOS (in which case it supplants the traditional "INT" entry points into BIOS) or on top of non-BIOS implementations.

On top? Betyder det att man laddar båda då eller byter man helt ut BIOS mot UEFI?

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Entusiast

Boottid på 10 sekunder låter ju inte alltför tråkigt. Glöm sömnlägen för det där går ju lika snabbt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Det där med att man får snabbare uppstart med UEFI tror jag är grovt överdrivet. Windows (eller vad du nu kör för OS) kommer inte att starta snabbare bara för att du kör UEFI, den kommer kanske att börja starta lite snabbare men en rätt konfigurerad BIOS ska inte ta mer än ca. 5-10 sekunder att börja ladda OS, sen tar det ju betydligt längre tid innan OS har startat och du kan använda datorn.

Sen vill jag inte ens tänka på hur interfacet ska se ut. Det räcker med att stoppa i en drivrutinsskiva eller köra deras överklockningsprogram för att veta vad för sorts designers moderkortstillverkare anlitar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Ett exempel på riktigt snabb BIOS är Zotacs ITX moderkort, åtminstone på de jag provat. Jag skulle gissa att BIOS är passerat på ca 3 sekunder.

Jag ryser också när jag tänker på hur det här kan sluta. Kanske blir man tvungen att på allvar använda Tyan moderkort hemma också.

Permalänk
Medlem

..

Skrivet av Frepper:

Säg inte det, BFBC2 är väldigt CPU krävande, min 8400@4.0 flaskar, beror nog mycket på endast 2 cores dock.

Måste vara nåt fel på din dator i övrigt, en E8400 ska inte ens flaska i original utan OC.
Polaren kör med ett simpelt 9800GT och en E7400 oklockad och kör på högsta grafik utan något som helst lagg. En annan polare kör med E8400 oklockad med GTX 460 utan nåt som helst lagg. BFBC2 kräver tvärtom väldigt lite av datorn. Både GPU och CPU.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskpinnar:

Tänk vad praktiskt det skulle vara om man hade stabilitets programmen i bioset. Om det finns möjlighet att installera i UEFI så skulle man kanske kunna köra Intel Burn Test samtidigt som man höjer vcore t.ex..

Jo, jättekul om maskinen tokdyker i en OC-session samtidigt som du skriver något till BIOS/UEFI och hela klabbet blir korrupt.

Permalänk
Avstängd

Varför är folk så extremt polariserade? Det är väl förhållandevis lätt att förstå att EFI medger nya saker, har fördelar men även nackdelar?

Skrivet av Asheileon:

Nooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo !!!!!!!!!!!!!!

Jordens undergång eller ironi?

Skrivet av MolenXs:

Bra, dags att lämna den 80-tals tekniken bakom oss. Om ett par år tror jag ingen kommer sitta och sukta efter det gamla bioset.

Ska vi inte skrota hjulet också, det är ju trots allt stenåldersteknik. Datorn, som den fungerar idag, är för övrigt ett 50-talskoncept. Lika bra att lägga ner, eller hur?

Skrivet av jookeer:

UEFI - perfekt miljö för att placera virus i - citera mig gärna om ett halvår!

Säkert, det går ju inte skrivskydda firmware? (Givetvis har du rätt per se, men ingenting hindrar virus i BIOS heller.)

Skrivet av Ollebro:

FACEPALM på alla som säger nej till EFI, det är dags att byta ut skit BIOS, något apple insåg 2006(!!).

Även de som har adekvata invändningar?

Skrivet av Karlsson89:

Detta kommer bli svinbra och en ny frälsning. Äntligen bort med gamla sletna BIOS, detta kommer inte bli bloatat.

Nejdå, det kan inte bli bloatat och BIOS har aldrig varit det? EFI kommer dö för våra synder också?

Skrivet av Flopper:

dvs endast fördelar.

Aha. Någon annan bestämmer vad jag gör med min dator.

Skrivet av skog1s:

Och ni som vill ha kvar BIOS är bakåtsträvare, och rädda för att tappa nördstatus när Svenssons ser er sitta o pilla i BIOS.
UEFI är framtiden och BIOS är igår ! ! !

Jo för BIOS är ju verkligen top notch när det kommer till hacking? Du måste verkligen vara en überhaxxor!

Skrivet av Cindori:

Oj vad alla script-kiddies ragear för att dom inte kan va' lika coola längre och påta runt i något som ser så haxxigt ut som BIOS.

Jo, för menysystem och tangentbordnavigering är ju essensen i hackerkulturen?

Skrivet av Orici:

GUI's är framtiden

Ja, för det finns ju inga GUIs idag?

Skrivet av aMp:

Ni som är så negativa mot detta, jag tror företagen och utvecklarna har jobbat riktigt hårt på att få till detta bra, stabilt och säkert. Allt annat vore katastrof. Jag är positiv iaf och hoppas på det bästa.

Så, allt vi har av empiriska belägg för visar att det är katastrof enligt din egna definition, men du är ändå positiv? Inget av de stora operativsystemen har byggt in säkerhet i grunden och stabilitet fås genom testning, alltså inte idealt. Varför skulle firmware, vare sig det handlar om BIOS eller EFI var undantaget?

Skrivet av eXeem:

Snälla skrota inte mitt älskade BIOS vill inte ha några fler obehagliga förändringar i mitt liv !!

Oh no! Ny funktionalitet!

Ett vettigt inlägg som sticker ut i mängden av trams:

Skrivet av KimTjik:

Du glömmer en sak: för att uppnå detta hade vi inte behövt ett överpyntat EFI. Det finns faktiskt skäl att kritisera EFI, inte för att det underlättar eller att hårdvarustödet förbättras, men för att det görs på bekostnad av enkelhet.

Som jag redan nämnt fungerar GPT på BIOS baserade system. Grub2 har inga problem med det, oberoende av om systemet är BIOS eller EFI baserat. Övrigt hade också gått att åstadkomma utan att lägga så stort fokus på stöd för mus och mer komplex grafik.

Idealet hade varit en förbättrad variant av BIOS, som är just vad det ska vara: en boatloader, varken mer eller mindre. Så än om jag välkomnar EFI för att det förenklar vissa saker, är jag samtidigt besviken över att industrin (jag stirrar nu på Intel) ska överarbeta och krångla ting saker. Ju enklare ju större är chansen att problemen blir mindre.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Varför är folk så extremt polariserade? Det är väl förhållandevis lätt att förstå att EFI medger nya saker, har fördelar men även nackdelar?

Jordens undergång eller ironi?

Ja nu kan ju skynet komma direkt in i moderkortet, så ja världens undergång .....nej, jag bara gillar BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Varför är folk så extremt polariserade? Det är väl förhållandevis lätt att förstå att EFI medger nya saker, har fördelar men även nackdelar?

Ja, för det finns ju inga GUIs idag?

Jag menar bara att mer grafiska saker är framtiden ;), BIOS är inte speciellt snyggt.

Sen vad menar du med polariserade?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Jag menar bara att mer grafiska saker är framtiden ;), BIOS är inte speciellt snyggt.

Alltså, du menade precis vad du sa. Som om det inte funnits GUIs sedan 30+ år?

Att GUI är "framtiden" är ju urfånigt.
1) Det är självklart
2) Jag har inte sett ett enda BIOS som är CLI-orienterat. Alla BIOS är GUIs. Så vad vänder du dig emot?
3) Det är liksom inte antingen eller, om X är framtiden kan inte Y vara det. Så är det inte. Om något nytt gränssnitt, säg BCI tar över helt ersätter det både GUI och CLI, men så länge GUI är det kardinala interaktionssättet finns CLI kvar. Alltså är CLI precis lika mycket "framtiden".

Skrivet av Orici:

Sen vad menar du med polariserade?

Folk fullkomligt skriker "ja" eller "nej". De som företräder ja-sidan räknar bara upp verkliga eller påstådda fördelar och de som företräder nej-sidan räknar bara upp verkliga eller påstådda nackdelar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Alltså, du menade precis vad du sa. Som om det inte funnits GUIs sedan 30+ år?

Att GUI är "framtiden" är ju urfånigt.
1) Det är självklart
2) Jag har inte sett ett enda BIOS som är CLI-orienterat. Alla BIOS är GUIs. Så vad vänder du dig emot?
3) Det är liksom inte antingen eller, om X är framtiden kan inte Y vara det. Så är det inte. Om något nytt gränssnitt, säg BCI tar över helt ersätter det både GUI och CLI, men så länge GUI är det kardinala interaktionssättet finns CLI kvar. Alltså är CLI precis lika mycket "framtiden".

Jag trodde det var underförstått men jag menade att mer grafiska användare gränssnitt är framtiden. Du vet, mer animationer och snyggare menyer m.m.

Skrivet av MBY:

Folk fullkomligt skriker "ja" eller "nej". De som företräder ja-sidan räknar bara upp verkliga eller påstådda fördelar och de som företräder nej-sidan räknar bara upp verkliga eller påstådda nackdelar.

Tack för förklaringen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Jag trodde det var underförstått men jag menade att mer grafiska användare gränssnitt är framtiden. Du vet, mer animationer och snyggare menyer m.m.

Uttrycket "är framtiden" brukar åsyfta något som är bra, inte något som är kul. Det du säger är ju så rätt att det är meningslöst. Truism och tautologi. Det var vad jag försökte kommentera.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Uttrycket "är framtiden" brukar åsyfta något som är bra, inte något som är kul. Det du säger är ju så rätt att det är meningslöst. Truism och tautologi. Det var vad jag försökte kommentera.

Jag förstår inte varför du häng upp dej på detta, det är bra med mer grafiska saker. t.ex animationer och snyggare menyer m.m.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Jag förstår inte varför du häng upp dej på detta, det är bra med mer grafiska saker. t.ex animationer och snyggare menyer m.m.

Det kräver mer "kraft" hur kan det vara bra, det driver utvecklingen visst men varför skulle det vara bättre att ha det där folk inte ska hålla till om dem inte vet vad som kan gå fel.... lite trångsynt från mitt håll, men jag vill inte ha nått som ser alldeles för smetigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Det kräver mer "kraft" hur kan det vara bra, det driver utvecklingen visst men varför skulle det vara bättre att ha det där folk inte ska hålla till om dem inte vet vad som kan gå fel.... lite trångsynt från mitt håll, men jag vill inte ha nått som ser alldeles för smetigt ut.

Jag gillar det så.. Sen tror jag att det blir samma tillvägagångssätt sätt som förut för att komma åt det.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Jag förstår inte varför du häng upp dej på detta, det är bra med mer grafiska saker. t.ex animationer och snyggare menyer m.m.

Nja, det är ju helt subjektivt. Animationer är ju komplett meningslösa i många fall. Nyhetens behag kan göra det trevligt, men man tröttnar i allmänhet om animationen inte tillför något. Jag tror också du har fel om du vill mena att det skulle vara generellt. Animerad muspekare eller något annat än en blinkande markör, etc, skulle bara upplevas som störande. Vid vanligt arbete är faktiskt det mesta helt stillastående på en skärm, och så kommer det förbli eftersom det skulle försvåra användningen. Hur många upplever inte animerad reklam som störande?

Edit: Men givetvis är det inte min mening att "hänga upp" mig på småsaker. Jag uppfattade det som att du både trodde att och tyckte att det var bra, att vi _generellt_ går mot mer grafik och animationer. Jag trodde inte du var medveten om att normala BIOS sedan länge faktiskt är att klassa som simpla GUI (i kontrast mot CLI) eller att CLI var "omodernt". Men jag tror vi håller med varandra: Rätt sak på rätt plats.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nja, det är ju helt subjektivt. Animationer är ju komplett meningslösa i många fall. Nyhetens behag kan göra det trevligt, men man tröttnar i allmänhet om animationen inte tillför något. Jag tror också du har fel om du vill mena att det skulle vara generellt. Animerad muspekare eller något annat än en blinkande markör, etc, skulle bara upplevas som störande. Vid vanligt arbete är faktiskt det mesta helt stillastående på en skärm, och så kommer det förbli eftersom det skulle försvåra användningen. Hur många upplever inte animerad reklam som störande?

Edit: Men givetvis är det inte min mening att "hänga upp" mig på småsaker. Jag uppfattade det som att du både trodde att och tyckte att det var bra, att vi _generellt_ går mot mer grafik och animationer. Jag trodde inte du var medveten om att normala BIOS sedan länge faktiskt är att klassa som simpla GUI (i kontrast mot CLI) eller att CLI var "omodernt". Men jag tror vi håller med varandra: Rätt sak på rätt plats.

Typ, men jag tycker att det är bra att vi _generellt_ går mot mer grafik och animationer. Men självklart måste man ha det på dom rätta platserna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Lazzar:

Kommer aldrig någonsin att köpa moderkort med EFI.

Dessa ord kommer vi skratta åt om några år.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vara tvungen att skriva hela BIOS i assembler? Det går väl alldeles utmärkt att kompilera både C och assembler till maskinkod som kan tolkas på samma sätt? Visserligen kan det bli rätt mycket mer overhead ifall man skriver i C istället för assembler, men det bör inte vara några tekniska begränsningar ifall man har en C-kompilator för aktuell plattform.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Orici:

Äntligen!
Det kommer bli trevligt med ett mer grafiskt "bios".

Absolut!

Kan inte tro att BIOS har varit med så länge....på tiden att det byts ut!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Jag förstår inte riktigt varför man skulle vara tvungen att skriva hela BIOS i assembler? Det går väl alldeles utmärkt att kompilera både C och assembler till maskinkod som kan tolkas på samma sätt? Visserligen kan det bli rätt mycket mer overhead ifall man skriver i C istället för assembler, men det bör inte vara några tekniska begränsningar ifall man har en C-kompilator för aktuell plattform.

BIOS utvecklas av 1-2 företag som levererar asm-kod till moderkortstillverkarna som sedan kan bygga in egna funktioner, så det sett ut sedan urminnes tider och det har pga. kompatibilitetsproblem och liknande varit svårt att ändra på det. Ingen har lust att uppfinna hjulet igen. Ska allt skrivas om till C är det lika bra att ta fram ett nytt bättre system och där har vi EFI.

ASM passar egentligen bara i liten skala där lågnivåspråket har klara fördelar gentemot vanligare C/C++. Utveckla ett komplext OS som EFI egentligen är i ASM är antagligen en hel mardröm därav C.

Permalänk
Medlem

Det som de flesta negativa postare vänder sig emot är ett överdrivet "gui", och sådanna har vart med Lääääänge, minns en del Compaq burkar som laddade en hel windows som bios "gui".
att bios dumpas för efi behöver ingen egentligen bry sig över, ingen kommer att märka något. däremot att moderkortstilverkarna när de nu kommer att ha möjligheten att mycket enklare rulla sina egna "grafiskt häftiga Über overclocking facebook integrated" gränsnit för efi så är en stor risk att vi får moderkort där man inte kan göra ändringar i då gui't buggar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Uttrycket "är framtiden" brukar åsyfta något som är bra, inte något som är kul. Det du säger är ju så rätt att det är meningslöst. Truism och tautologi. Det var vad jag försökte kommentera.

Antingen har ditt konto blivit hackat eller så har du klivit ur sängen på fel sida för idag är du inte allmänbildad utan en vanlig surgubbe. Eller rättare sagt/skrivet, jag tycker att det verkar vara så (för att undvika förtal).
Pöss och hoppas du är på bättre humör imorgon.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se Intels egna lösning nu.
På deras egna moderkort X58SO har de en väldigt skral odokumenterad variant av EFI/UEFI, som jag körde ett tag.
Det gick att boota från GPT diskar med möda och stort besvär, och vissa bios-inställningar fick slås av för att windows skulle kunna boota (vista då).
Sen när moderkortet kände för det så korruptades den tabell där UEFI sparade bootpartitioner (jag fick det aldrig helt klart för mig men jag tror tabellen sparades på själva bios-romen.
Samma hände vid uppdatering av bios.
Denna tabell gick självklart inte att redigera, radera eller på annat sätt påverka själv utan rader lades till genom magi när man installerade vista (den version som stödde EFI, sp1 x64 tror jag det var).
Om en GUID nyckel i tabellen inte lägre stämde med GPT partitionens nyckel så kunde man inte boota, inte heller från cd, vilket omöjliggjorde nyinstallation.
Och självklart kunde man inte heller slå av UEFI igen och boota vanliga diskar, för den inställningen gick nu inte längre att ändra utan återställdes varje gång man startade om.

Efter lite andra problem så sålde jag kortet och köpte ett med vanlig BIOS istället.
Förhoppningsvis har man kommit längre fram i utvecklingen nu.
Det är ju uppenbart att ingen tillverkare vill ha UEFI, eftersom det krävdes 2TB barriären för att de skulle få ändan ur vagnen.

Permalänk
Medlem

Måste gå samma linje som många andra här och förhålla mig ytterst skeptisk till säkerheten och till UEFI överlag.

Också precis som någon tidigare nämnde så ser jag inte direkt behovet av detta. För den som har någon inställning att göra, vet antagligen vad den sysslar med, vet var den ska ändra och klarar sig till hundra procent med bara tangentbordet.

Så detta är något jag gärna undviker om möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Antingen har ditt konto blivit hackat eller så har du klivit ur sängen på fel sida för idag är du inte allmänbildad utan en vanlig surgubbe. Eller rättare sagt/skrivet, jag tycker att det verkar vara så (för att undvika förtal).
Pöss och hoppas du är på bättre humör imorgon.

Atingen var Oricis kommentarer truismer, eller så var de fel. Är det inte värt att kommentera? Din kommentar tillför dock sällsamt lite.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Så länge som UEFI-implementationerna håller sig på minimalistisk nivå (vilket de förmodligen INTE kommer att göra, tyvärr), så ser jag enbart fördelar. Jag är heligt less på kedjeladdning av extra BIOS-moduler för bland annat AHCI/RAID/eSATA-stöd, till 95% för att det tar sån förbaskad tid att boota och 5% för att det blir så förbaskat grötigt rent grafiskt.

Jag har även länge haft behov av att kunna ansluta (helst via SSH) till en maskin som precis bootat upp och står och väntar på lösenord (för full disk encryption, antingen hårdvara eller TrueCrypt), så man kan få igång den utan att måsta vara fysiskt på plats. Med UEFI borde väl detta vara fullt möjligt, alltså att det sparkas igång en SSH-server, men förmodligen kommer det väl knappast att ingå som standard...

Visst, Intel har ju sin egen speciallösning för just detta, men jag vill inte ha special, jag vill ha SSH.

Visa signatur

5950X, 3090