Permalänk
Avstängd

Köpa ett hus, igen?

Hej!

Jag har lite av ett lyxproblem som jag tänkte ni som orkar få lägga veto i.
Jag och tjejen köpte i vintras/våras ett hus i Göteborg. Trivs jättebra och allt är tipptopp. Mina föräldrar som börjar bli till åren känner att de nu har fått nog med sitt egna hus som ligger på Öland och ska nu sälja det. Vi är tillfrågade först att köpa det och mitt problem är att jag inte vet hur vi ska ställa oss till det. Huset inkl tomt är värderat till 2,8 miljoner, en väsentlig summa som ingen vettig människa borde tacka nej till. Finns inga lån på huset idag så bara där tillkommer ca 100 000kr i bara lagfart och pantbrev. Dock skulle vi få köpa till under marknadspris och på så vis slippa kontantinsats.

Som ni förstår så är det här öppet för flera tolkningar och möjligheter.
Jag vet inte riktigt hur man ska hantera det. Tips? Råd? Allt mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Om ni räknar på det och känner att ni har råd med eventuella räntehöjningar. Så KÖP!

Är tanken att ni flyttar dit eller har det som sommarboende?
Jag har ett gäng kunder som köper hus på Öland för att enbart hyra ut dom sommarhalvåret. Fastigheter på Öland är alltid populära.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk

köp o hyr ut, annars kanske ni ångar er när ni sitter med barn utan sommarställe

Permalänk

Har du tummen på rätt ställe så kan en renovering vara på sin plats. sen hyra ut och sen sälja evt.

allt flytta dit och sälja nuvarande huset eller hyra ut som sagt.
se bara till att du har väldigt god ekonomi då hus kan suga rätt bra mycket pengar från kontor.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja jag skulle nog också säga att det är en borde vara en god investering att köpa det. Vill ni inte använda det mer än några veckor om året själva så lär ni kunna dra in en bra hacka på att hyra ut det delar av året. lär ju utan större ansträngning kunna gå +/- 0.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Man ska aldrig tacka nej till att tjäna stora pengar om man har möjlighet till det. Som andra säger, har du råd så köp rusta upp hyr ut alternativt sälj.

Jag skulle först dock prata med päronen och fråga hur dom ställer sig till att du köper och säljer det dvs tjänar pengar på deras bekostnad. Eftersom dom säljer billigare till er så går dom miste om pengar som du sen tar igen. Mycket viktig fråga när det handlar om sånt.

Permalänk
Medlem

jag hade funderat på att köpa det och hyra ut för ett bra pris till vettigt folk, återinvestera ev vinst från uthyrningen i huset för att kunna rusta det, t ex billigare värmekälla, mer isolering eller bättre fönster.

Hittar man rätt folk o hyra ut till som är skötsamma o vill bo där länge så är det ju perfekt !

Känner ni för att flytta om 10 år så har ni huset i ordning och "betalt" redan

Kolla bara vad banken säger om två husäganden på lån..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har du syskon? Ett fastighetsköp av föräldrarna under marknadspris kan räknas som förskott på arv eller som gåva. Om du är enda barnet är det inget problem, även om du kan hamna att betala arvs- eller gåvoskatt för mellanskillnaden om den är betydande Skattemässigt är ett köp troligen fördelaktigare än att få den som arv. Har du syskon kan det ge upphov till missämja.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har några råd här angående uthyrning. Jag ärvde ett hus i stockholms skärgård och bor också i Göteborg. Att vara hyresvärd över 40 mil bort är inte det smidigaste alltid. Hyra ut svart kan jag inte rekommendera - folk tenderar att inte vilja betala för sig efter ett tag. Inte erfarenhet av det själv men mina släktingar har haft detta problem samt andra folk i området. Det händer förmodligen eftersom att kontakten på så långt avstånd blir så mycket mer anonym. Bor man nära huset man hyr ut tror jag risken för detta minskar.
Är det en skogstomt så behöver detta skötas om (om du inte hittar en skogsförvaltare som vill hyra), när det blir stopp i avloppet eller något annat fel är det krångligt att fixa på håll. Skall du hyra ut så ta reda på vilka hantverkare som finns i närheten av huset redan innan så du vet vem som kommer utföra alla reparationer utryckningar åt dig eller "anställ" en granne/vän i närområdet som kan vara din lokala jour. Annars får du problem förr eller senare ;). Det är inte svårt att vara fastighetsägare åt någon annan, men på håll blir det lite lurigare. Bra att ha i åtanke. Men det kan säkerligen generera lite pengar som kan gå till upprustning.

Investeringsmässigt är det absolut intressant om ekonomin tillåter. Kan inte avråda från det om ni har råd. Det finns ju andra investeringar man kan göra om man har pengar liggandes, men fördelen med ett extra husköp är att ni kan göra en investering för lånade pengar. Svårare är det att låna 2 mille till aktieinvesteringar ;). Såeeee jag kan väl se potential i ett köp här. Vet dock inget om hur prisutvecklingen i området har varit eller skicket på huset så mina råd bör väl inte väga allt för tungt kanske.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Kontantinsatsen kommer ni aldrig ifrån. Den är 15% av köpeskillingen oavsett om ni köper det till under marknadsvärdet. Dock så kan ni efter 6månader värdera om fastigheten, få upp värdet och bli av med topplånet.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2