Intel Light Peak utmanar USB 3.0 redan 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Verkar intressant men har fortfarande lite svårt att tro att den kommer konkurrera med USB ändå, även om det är en högre presterande teknik. Kolla bara på Firewire vs. USB. Där har Firewire i stort sett altid legat före i prestanda men USB har ändå vunnit stora massans plånböcker:

1994: USB 0.7 lanseras
1996: USB 1.0 vs. Firewire 400 (12 Mbit/s vs. 400 Mbit/s, visserligen i halvduplex för Firewire)
2000: USB 2.0 lanseras
2002: USB 2.0 vs. Firewire 800 (480 Mbit/s vs. 800 Mbit/s)
Samtidigt som folk jobbar på USB 3.0 5 Gbit/s så jobbar man på Firewire P1394d 6.4 Gbit/s

Jag hade dock gärna hoppat på det om det ger mig högre hastigheter! Min Sandisk Extreme Firewire CF läsare hade jag gärna ersatt med en Sandisk Extreme Light Peak CF läsare..

Har firewire på laptopen, haft det på så gott som alla mina stationära med.. aldrig använt..

Dock först nu som jag skaffat extern disk men då har jag eSATA, enda felet med den är strömförsörjningen.

Har inte sett firewire-minnespinnar, hade varit gulligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klos_:

Jag har väl en av de nyare tv-figurerna. Någon led-tv ifrån Samsung. Kul att du använder ordet äcklig tjock-tv då de oftast är bättre än LCD. Well well..

Det mesta är bättre än en LCD, men iaf, såvitt jag vet har väl alla led-tv från Samsung också DLNA så ska du bara se på film är ju kabel överhuvudtaget onödigt, kan inte minnas när jag senast kopplade ihop en dator med en TV, bra mycket goare att streama

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Det nya gränssnittet kommer inledningsvis att användas till särskilt bandbreddskrävande applikationer som videoöverföring och externa lagringslösningar, men det finns fler intressanta användningsområden, exempelvis skärmanslutning med upp till 100 meter kabel.

Är det nån mer än jag som läser in möjligheten att ställa datorn i garderoben?!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Är det nån mer än jag som läser in möjligheten att ställa datorn i garderoben?!

Mmm, hade varit riktigt nice att ha en liten datorsetup i någon vrå någonstans med tillhörande lagringserver osv osv och sen enbart ha skärmar ståendes framme

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

VGA är en gammal kass teknik, den har redan blivit "ersatt" av DVI, HDMI och Displayport.

Jag vet vad du menar, och håller med, men tyvärr stämmer det inte i praktiken. De allra flesta displayenheter (lcd-tv, plasma, projektorer men även receivers med video pass-through) har en port märkt "PC in". Det är alltid VGA. Så sketen VGA hänger fortfarande med, tragiskt nog.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast

Det var då ett väldigt gnäll på VGA. Har folk något emot bakåtkompatibilitet? Vet folk hur mycket hårdvara det finns där ute dom är gjord för just VGA? Betalar ni för att ersätta allt?
Min laptop har för övrigt en VGA och en HDMI och den VGA-kontakten är sjukt bra att ha då VGA fortfarande används på hur många projektorer som helst. VGA kommer fasas ut naturligt i och med att nyare utrustning har digitala ingångar också.
Dock tycker jag det var bättre förr när det fanns en sladd för att skicka bild istället för som idag, DVI, HDMI i två storlekar och DisplayPort i två storlekar. Bestäm er för bövfelen! Baksidan på min Dellskärm är ju helt absurd då den i princip bara saknar en SCART... (fast jag har både komposit och komponent...)

LightPeak verkar trevlig. Hade inte haft något emot att kunna skicka av alla datorer i huset till klädkamaren och bara köra sladd ut till en liten hubb och därifrån köra skärmar, tangentbord och mus. Saknas bara ett ljudkort för LightPeak eller en LightPeak-USB adapter för att det ska vara klart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns som om detta kommer bli en ny firewire/e-sata med andra ord en ny standard som dom flesta inte kommer använda sej av...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberhof:

Känns som om detta kommer bli en ny firewire/e-sata med andra ord en ny standard som dom flesta inte kommer använda sej av...

Exakt utom alla mactalibaner givetvis,dom gillar ju att betala.Jag har firewire,e-sata och usb2 utgångar i fronten på mitt chassi,och min wd mybook edition har e-sata och usb2 utgångar plus 2 firewire,vilken använder jag?Usb2 eftersom e-sata kablarna är otroligt styva och korta och firewire ser jag inte ens som ett alternativ till vanlig lagring.Jag trodde att e-sata skulle bli skitbra men där köpte man en extra kabel i onödan tyvärr:)

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk

Jag undrar med hur pass böjlig denna kabel kommer vara.. visst är den som en fiber patchkabel så är den ju rätt böjlig om man säger så men tror många kommer få kabelbrott på desssa just vid kontakten då de trycker in dator mot väggen och fibern knäcks

Jag är lite av en bakåtsträvare. VGA går ju visseligen för det mesta få igenom DVi kontakten.
Dock att comporten och ps/2 kontakten är mer eller mindre utrostad nu tycker jag är tråkigt. dessa har väldigt fina grejor och bara för de kommer ny teknik så behöver inte alla byta ut fungerade utrustning.

Tex tv, Switchar, special enheter osv det kostar fan multum att byta ut mot ett gränssnitt man inte egentligen behöver om jag ska vara ärlig.

Vga har ju den trevliga egenskapen att man kan göra en fuladapter med 2 vga kontakter och en nätverskabel och köra nästin till perfekt bild över 8 trådar.. kanske inte är för allas smak men är de tex bara en skärm för något mindre viktigt så är det en kostnad på en 100kr istälelt för en kostnad på flera tusenlappar aktiva enheter skulle kostat.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det var då ett väldigt gnäll på VGA. Har folk något emot bakåtkompatibilitet? Vet folk hur mycket hårdvara det finns där ute dom är gjord för just VGA? Betalar ni för att ersätta allt?
Min laptop har för övrigt en VGA och en HDMI och den VGA-kontakten är sjukt bra att ha då VGA fortfarande används på hur många projektorer som helst. VGA kommer fasas ut naturligt i och med att nyare utrustning har digitala ingångar också.

Skrivet av Zotamedu:

Dock tycker jag det var bättre förr när det fanns en sladd för att skicka bild istället för som idag, DVI, HDMI i två storlekar och DisplayPort i två storlekar. Bestäm er för bövfelen! Baksidan på min Dellskärm är ju helt absurd då den i princip bara saknar en SCART... (fast jag har både komposit och komponent...)

Hur skall du ha det egentligen, dina 2 paragrafer motsäger varandra, först säger du att VGA är kvar för bakåkompabilitet men sen säger du att tillverkare skall bestämma sig för en port, det är ju precis det senare som dom har gjort, HDMI och mini displayport är dom aktuella senaste portarna, dessutom dom enda skärmkontakterna som borde sitta standard på en dator år 2010 (dvi kan få vara kvar på stationära), har en bärbar dator hdmi eller mini-DP så har den bakåtkompabilitet till både dvi och vga för dom som behöver bakåtkompabilitet, så jag säger INTE att man inte skall ha kvar VGA alls, jag säger bara att moderna datorer INTE skall tillverkas med VGA då man istället för att slösa yta på en bärbar så kan man lika gärna köpa en adapter för några kronor, (eller om man som sagt har 3099594st adaptrar redan eftersom dom ändå skickas med när man köper datorer och/eller grafikkort)

Din andra paragraf är ju det som Apple gör men får skit för, många tror ju att Apple tagit bort bakåtkompabiliteten i deras senaste datorer men det går att gå från mini-DP ända bak till VGA om man vill (folk är så sjukt anti adaptrar eller adapterkablar), den billigaste mini-DP till VGA adaptern kostar runt 60kr, lixom känns inte så värt att massorna skriker bakåtkompabilitet när det ändå gå lösa för så lite som 60kr. Tänk om ingen släpper gamla kontakter, då får man ju produkter som ser ut som din skärm, helt i onödan.

Hoppas LP tar fart och att den rampas upp i hastighet med samma kontaktdorn så vi klarar oss långt långt in i framtiden utan att behöva bygga nytt.

Skrivet av alban72:

Exakt utom alla mactalibaner givetvis,dom gillar ju att betala.Jag har firewire,e-sata och usb2 utgångar i fronten på mitt chassi,och min wd mybook edition har e-sata och usb2 utgångar plus 2 firewire,vilken använder jag?Usb2 eftersom e-sata kablarna är otroligt styva och korta och firewire ser jag inte ens som ett alternativ till vanlig lagring.Jag trodde att e-sata skulle bli skitbra men där köpte man en extra kabel i onödan tyvärr:)

Detta var det skummaste jag hört på bra länge? 1 sladd för allt är inte bra alltså, man måste ha en sladd för lagring, en sladd för skärm, en sladd för nätverk, en för ljud osv, hur tänkte du att det är bättre?

Dessutom använder du inte e-sata för att kablen är för styv? Ja det var en otroligt bra anledning, jag trodde man köpte en extern hårddisk och vill ha så bra prestanda som möjligt, huruvida kablen är styv eller inte är ju verkligen skit samma, dessutom, vad är det för e-sata kabel du köpt? Har inte hållt i en enda e-sata kabel som ens varit i närheten av styv.

Du är nog den enda som tycker att firewire inte är ett alternativ till lagring, tror nog du är den enda i hela världen som skulle välja USB2 till lagring över FireWire 800 om man hade utrustning som klarar båda.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperA:

Hur skall du ha det egentligen, dina 2 paragrafer motsäger varandra, först säger du att VGA är kvar för bakåkompabilitet men sen säger du att tillverkare skall bestämma sig för en port, det är ju precis det senare som dom har gjort, HDMI och mini displayport är dom aktuella senaste portarna, dessutom dom enda skärmkontakterna som borde sitta standard på en dator år 2010 (dvi kan få vara kvar på stationära), har en bärbar dator hdmi eller mini-DP så har den bakåtkompabilitet till både dvi och vga för dom som behöver bakåtkompabilitet, så jag säger INTE att man inte skall ha kvar VGA alls, jag säger bara att moderna datorer INTE skall tillverkas med VGA då man istället för att slösa yta på en bärbar så kan man lika gärna köpa en adapter för några kronor, (eller om man som sagt har 3099594st adaptrar redan eftersom dom ändå skickas med när man köper datorer och/eller grafikkort)

Din andra paragraf är ju det som Apple gör men får skit för, många tror ju att Apple tagit bort bakåtkompabiliteten i deras senaste datorer men det går att gå från mini-DP ända bak till VGA om man vill (folk är så sjukt anti adaptrar eller adapterkablar), den billigaste mini-DP till VGA adaptern kostar runt 60kr, lixom känns inte så värt att massorna skriker bakåtkompabilitet när det ändå gå lösa för så lite som 60kr. Tänk om ingen släpper gamla kontakter, då får man ju produkter som ser ut som din skärm, helt i onödan.

Hoppas LP tar fart och att den rampas upp i hastighet med samma kontaktdorn så vi klarar oss långt långt in i framtiden utan att behöva bygga nytt.

Detta var det skummaste jag hört på bra länge? 1 sladd för allt är inte bra alltså, man måste ha en sladd för lagring, en sladd för skärm, en sladd för nätverk, en för ljud osv, hur tänkte du att det är bättre?

Dessutom använder du inte e-sata för att kablen är för styv? Ja det var en otroligt bra anledning, jag trodde man köpte en extern hårddisk och vill ha så bra prestanda som möjligt, huruvida kablen är styv eller inte är ju verkligen skit samma, dessutom, vad är det för e-sata kabel du köpt? Har inte hållt i en enda e-sata kabel som ens varit i närheten av styv.

Du är nog den enda som tycker att firewire inte är ett alternativ till lagring, tror nog du är den enda i hela världen som skulle välja USB2 till lagring över FireWire 800 om man hade utrustning som klarar båda.

Nej de kör fortfarande 3 portar parallellt. Det är vanligare med DVI än HDMI på grafikkort. DisplayPort ser man inte alls lika ofta även om den har en del fördelar mot HDMI. Datorskärmar har också fortfarande generellt DVI. Titta på prisjakt så får du se. av 250 22" tft-skärmar har 200 DVI, 13 displayport och 48 HDMI. Får se hur det blir med DisplayPort för det verkar mest vara Dell och Apple som använder det och sen har vi ju AMD med sina Eye-finity 6 kort. I övrigt ser man inte mycket.

Min poäng var att de borde börjat fasa ut VGA med en standard istället för 3 som är delvis kompatibla. Det blir ingen glad av för det slutar alltid med att man köper in sig i en standard som dör ut sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Klos_:

Jag har väl en av de nyare tv-figurerna. Någon led-tv ifrån Samsung. Kul att du använder ordet äcklig tjock-tv då de oftast är bättre än LCD. Well well..

Hade jag haft en HDMI-utgång på min bärbara kanske jag hade köpt en HDMI-sladd för det ändamålet, men i dagsläget så fungerar vga bra. Ska man ändå se på filmer i vanlig storlek så är ju hdmi inte nödvändigt. (Datorn var gratis och fungerar, varför köpa en ny enbart för hdmi?).

Men ja, HDMI och DVI är bättre. Men de är inte nödvändiga för att kunna se på film osv.

Det stämde för fyra år sen ja. Nu har LCD, OLED och framförallt plasman varvat tjockisarna fem gånger om. Går inte ens att jämföra! Nämn en enda tjockis som har en suck mot Pioneer Kuro PDP-LX5090. Skulle inte tro det..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperA:

Hur skall du ha det egentligen, dina 2 paragrafer motsäger varandra, först säger du att VGA är kvar för bakåkompabilitet men sen säger du att tillverkare skall bestämma sig för en port, det är ju precis det senare som dom har gjort, HDMI och mini displayport är dom aktuella senaste portarna, dessutom dom enda skärmkontakterna som borde sitta standard på en dator år 2010 (dvi kan få vara kvar på stationära), har en bärbar dator hdmi eller mini-DP så har den bakåtkompabilitet till både dvi och vga för dom som behöver bakåtkompabilitet, så jag säger INTE att man inte skall ha kvar VGA alls, jag säger bara att moderna datorer INTE skall tillverkas med VGA då man istället för att slösa yta på en bärbar så kan man lika gärna köpa en adapter för några kronor, (eller om man som sagt har 3099594st adaptrar redan eftersom dom ändå skickas med när man köper datorer och/eller grafikkort)

Din andra paragraf är ju det som Apple gör men får skit för, många tror ju att Apple tagit bort bakåtkompabiliteten i deras senaste datorer men det går att gå från mini-DP ända bak till VGA om man vill (folk är så sjukt anti adaptrar eller adapterkablar), den billigaste mini-DP till VGA adaptern kostar runt 60kr, lixom känns inte så värt att massorna skriker bakåtkompabilitet när det ändå gå lösa för så lite som 60kr. Tänk om ingen släpper gamla kontakter, då får man ju produkter som ser ut som din skärm, helt i onödan.

Hoppas LP tar fart och att den rampas upp i hastighet med samma kontaktdorn så vi klarar oss långt långt in i framtiden utan att behöva bygga nytt.

Detta var det skummaste jag hört på bra länge? 1 sladd för allt är inte bra alltså, man måste ha en sladd för lagring, en sladd för skärm, en sladd för nätverk, en för ljud osv, hur tänkte du att det är bättre?

Dessutom använder du inte e-sata för att kablen är för styv? Ja det var en otroligt bra anledning, jag trodde man köpte en extern hårddisk och vill ha så bra prestanda som möjligt, huruvida kablen är styv eller inte är ju verkligen skit samma, dessutom, vad är det för e-sata kabel du köpt? Har inte hållt i en enda e-sata kabel som ens varit i närheten av styv.

Du är nog den enda som tycker att firewire inte är ett alternativ till lagring, tror nog du är den enda i hela världen som skulle välja USB2 till lagring över FireWire 800 om man hade utrustning som klarar båda.

Här orkar man inte ens förklara,märks vad du är såld på....
Se upp för experten....

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Drömmen vore ju en dator med enbart en typ av gränssnitt (kanske light peak) som skötte allt, mus, tangentbord, skärm extern hårddisk, ja allt ska gå att koppla till det då skulle man slippaha en massa outnyttjade utgångar som man inte ens vet vad de är till för.
Sen möjligheten att stoppa datorn någon annastans och och ha en hub för ikopplande av skärm, mus, tangentbord och diverse andra saker vore ju inte heller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Externa grafikkort finns redan till laptops, AMD Lasso (med Fujitsu/ATi), MSI GUS någon? Har svårt att hitta någonstans att köpa men det finns i alla fall.

ATI XGP? Technology

Ah, fel av mig...verkar som ingen av dess produkter har släppts ännu, trots att det har fungerat sedan 2007!?

Det är väl klart att jag vet om att det finns externa grafikkort, men det är inget som har fått något fotfäste och det är väl många anledningar till varför det inte har fått fotfäste - men den främsta skulle jag vilja påstå är att det faktiskt inte finns några grafikkort att tillgå och därför vill få implementera en lösning som ATI XGP. Sen kan vi ju kolla på biten om Nvidia kontra AMD, varför skulle Nvidia använda AMDs lösning?

Varför du är så jävla sarkastisk förstår jag inte... Det är väl rätt så självklart att det skulle gagna konsumenterna om man kunde få möjligheten att byta grafikkort i sina laptops framöver, genom att ha externa grafikkort. Att jag inte tog upp redan existerande teknologier var pga. att jag ansåg dem som misslyckade och inget alternativ öht.

Fördelen med "Light Peak" inom detta området är att om det nu blir ett gränssnitt likt USB och inte en buss så kan/kommer det finnas på alla laptops i framtiden, något som bådar gott för min önskan om externa grafikkort. Hade USB-gränssnittet haft en hög bandbredd likt PCI-E så hade vi nog garanterat sett en någorlunda etablisserad marknad för externa grafikkort, om inte externa kabinett som man kan stoppa in ett grafikkort i. Det finns ju redan grafikkort över USB (vet att jag har sett detta någonstans, kan inte ge en källa dock) men detta är ju långt ifrån de grafikkort man hade kunnat tillverka om det fanns tillräckligt med bandbredd, något "Light Peak" kanske löser i framtiden(?) - förutsatt att det blir ett gränssnitt likt USB.

Permalänk
Entusiast

Fast de grafikkort som kör USB brukar vara designade för att man ska kunna köra fler skärmar. Alltså bara det mest grundläggande. Inget som man vill spela på direkt men perfekt om man på ett enkelt sätt vill koppla ihop många skärmar.

Instämmer att XGP är lite av ett misslyckande. Finns bara en handfull datorer från en tillverkare som har gränssnittet och man kan bara köra med kort från 3000-serien som nu är minst sagt uråldrig. Finns någon gammal pryl som kunde koppla grafikkort till kontakten för PC Card i laptopen också. Dock krävde den en extern skärm att spela på och PC-kortet har en kraftigt begränsad bandbredd även om den är bättre än USB. Den är även begränsad till att använda max ett 8800 GTS som även det är gammal teknologi. Man kan ju för övrigt ifrågasätta värdet av ett externt kort som kräver extern skärm. Inte så stor vits att spela på en laptop om man måste ha extern skärm.

En ny högpresterande buss som LIghtPeak hade kunnat ge massa nya roliga saker så jag hoppas att det blir bra i slutändan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24