Förhandstitt på UEFI med Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

* Möjlighet till modernt grafiskt gränssnitt - Gör varken till eller ifrån, man är där 1 min när man installerar en dator sen är man aldrig där.

* Uppstart från lagringsenheter större än 2 TB - bra ett +

* Snabbare uppstartstider - iom att enheter initierats parallellt så blixtrar UEFI förbi snabbt ett +

* Flexibel uppstart från obegränsad mängd källor - räcker det inte med usb och sata/PCIE ?

* CPU-oberoende arkitektur - vad det nu betyder, kanske ett +

* Fullt utbyggd programmiljö - onödigt

* Stöd för drivrutiner - onödigt

* Stöd för 32/64-bitars minnesadressering - se ovan

* Avancerad säkerhet inklusive kryptering - kryptering av UEFI ?! kanske behövs med tanken på allt man tycks kunna trycka in i det.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

64-bitars minnesadressering. Så nu kan man boota med sex st. grafikkort i en dator, eller hur det nu var

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

bara för det blir grafiskt blir det inte WINDOWS snälla du, virus kommer inte i rusande fart och tar överallt. bara windows.

Folk i allmänhet behöver bildas lite när det gäller Virus.

Största anledningen varför 99.9% av alla virus är windows är inte för att det är så pass mycket osäkrare än andra OS. Folk som skapar Virus/Trojaner/Malware/Spyware vill ha så stor spridning på sin programvara som möjligt för bästa effekt. Windows har ett överlägset stort antal användare vilket innebär en mycket större marknad, ännu bättre ur deras synpunkt är att det finns många okunnig användare som sitter utan virusskydd, exekverarar vilken fil som helst osv.

Vill dom skapa ett virus för mac/linux så kan dom det. För flera månader sedan så såg jag en video på youtube "How to create a worm for Linux in 10 minutes"

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Häftigt! Tyvärr skippar jag Sandy Bridge...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders_w:

Du kan stoppa in en 3 GB disk och boota på den.
Det är i stort sett allt idag.... eller?

Visst du tjänar några sekunder i boot tid, de som missat att man kan slå på fast boot (utan diagnostik) tjänar ytterligare några.

Tänkte köra på en SSD disk idag, så vet inte riktigt med någon enstaka sekund hit och dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jobbbin:

Anledningen till att det inte finns virus till EFI beror väl främst att det inte finns så mycket intresse av det. Virusmakare vill att deras virus kommer åt så många användare som möjligt. Eftersom PC-marknaden är så väldigt mycket större än Mac så finns det ett mycket mer pengar och intresse att konstruera virus till UEFI.

Förövrigt så tycker jag faktiskt gränssnittet ser trevligt ut. Väldigt nice med snabbare uppstartstider också. Det enda som oroar mig är säkerheten och att tillverkarna kommer lägga in en massa bloatware direkt i UEFI.

inte för att starta något MAC vs PC krig i denna nyhet men det finns några miljoner macar ute i världen där 99% av dem är "oskyddade", kör utan antivirus, och inte är virussmittade. någon borde ju förstått att det är ett otroligt tillfälle att roffa åt sig massor av data, eller bara för att kränga på folk antivirusprogram!
men detta har inte skett! troligtvis för att de helt enkelt skyddar systemet på ett helt annat sätt än MS. borde inte vara så avancerat av INTEL och gänget att se till att skydda själva kärnan till UEFI så inte elak kod försöker sig på något, för det mesta vi skulle vilja ha tillgång till är väll tym Memtest osv direkt i UEFI och då borde de kunna bygga ett skal kring programmen som körs i UEFI så de inte kan bete sig som virus.

övertygad om att de inte idag vaknar upp och inser att "fan! tänk om någon gör virus till UEFI! shit!"

Skrivet av Mr_Lazy:

* Stöd för drivrutiner - onödigt

* Stöd för 32/64-bitars minnesadressering - se ovan

verkligen, alla borde fortsätta köra 16bitars processorer och spela textäventyr på tjocktvapparater!

Skrivet av NoCc:

Folk i allmänhet behöver bildas lite när det gäller Virus.

bara för dig att börja utbilda dig i ämnet då! du tror väll inte de flesta av världens serverar kör LINUX för skojsskull? och du tror väll ändå inte att virusmakare skulle ge fan i all dessa data de kan komma över om de kunde? samma med OSX, det finns MILJONER av datorer ute i världen som kör OSX och är helt oskyddade och körs av folk som är helt ovetande att de kan få virus för alla säger att de inte kan få det. dessa personer har ofta mycket pengar med just eftersom de kör mac, de är dyra. borde inte dessa miljontals människor vara perfekta mål att stjäla bankkontouppfter av? tror du verkligen att ett par miljoner personer räknas som för få för att bry sig om? självklart GÅR det göra virus till varenda system som finns men de kan nog inte lyckas lika bra som på windows eftersom systemen är skyddade på ett bättre sätt redan från kärnan.

själva kärnan i EFI bör vara skyddad så virus bör inte bli ett allt för stort problem. bara sätta upp ett regelvärk över vad program får och inte kommer få göra i UEFI.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoCc:

Folk i allmänhet behöver bildas lite när det gäller Virus.

Största anledningen varför 99.9% av alla virus är windows är inte för att det är så pass mycket osäkrare än andra OS. Folk som skapar Virus/Trojaner/Malware/Spyware vill ha så stor spridning på sin programvara som möjligt för bästa effekt. Windows har ett överlägset stort antal användare vilket innebär en mycket större marknad, ännu bättre ur deras synpunkt är att det finns många okunnig användare som sitter utan virusskydd, exekverarar vilken fil som helst osv.

Vill dom skapa ett virus för mac/linux så kan dom det. För flera månader sedan så såg jag en video på youtube "How to create a worm for Linux in 10 minutes"

OK, så det är inte "så pass mycket osäkrare", vilket betyder att det trots allt är osäkrare. På den punkten är vi överens.

Visst inriktas vissa typer av attacker främst mot Windows PC. Samtidigt görs det ansträngningar att infektera andra datorsystem, av den enkla anledningen att t ex Linux servrar drar runt en stor last av allt som händer på Internet och är därför mer effektiva mål för virus. Trots de pengar som finns att tjäna på detta har ännu inget effektivt virus skapats, vilket ger en viss indikation på att det faktiskt finns skillnader i säkerhet mellan plattformar.

Det finns problem på Linux sidan också, fast ofta handlar det om lata (övermodiga?) administratörer som låter systemen vara sårbara för användarattacker. Andra typer av system, som webb-servrar är ju av förståeliga skäl mer publika och utsätts därför för många inbrytningsförsök. För vanliga användare skulle det kunna bli problem ifall där mjukvaruutvecklare gör sin kod tillgänglig på kasst administrerade repositories, vilka hackas. Då skulle en användare potentiellt kunna installera kod som manipulerats av okänd part (det finns några få kända fall, inget som tydligen åstadkommit någon större skada, men där administratörerna fått sig en skrapa).

Om du har en länk till den påstådda youtube filmer får du gärna länka till den (fick ingen träff på titeln du angav). Hittills har jag inte sett ett enda sådant påstående värt namnet. Vid analys handlar alla de påståenden jag kommit i kontakt med s k virus som är fängslade i användarens hemkatalog. Ifall användaren gör en ingrepp som innebär att kod exekveras i hemkatlogen och dessutom läggs till autostartade tjänster, blir systemet rent genom att ta bort den tjänsten (för detta krävs ingen antivirusmjukvara eftersom autostartade användartjänster är enkla filer placerade t ex i ~/.config/autostart; härifrån kan inte auotostartas tjänster som kräver administrativa rättigheter annat än om t e x sudo konfigurerats för det, vilket i sig kräver ett medvetet arbeta för att åstadkomma). För att det s k viruset sedan ska kunna elevera sina rättigheter krävs att användaren manuellt ger tjänsten de befogenheterna. Så visst kan vi tala om "virus", men det kräver trots allt att användaren själv "installerar" eländet. Det är likvärdigt med att användaren får för sig att radera kataloger med för systemet nödvändiga bibliotek. Därför handlar det faktiskt inte om virus eftersom det av egen kraft inte kan spridas.

Å andra sidan håller jag med om att användaren är den största fienden. Trots det håller jag inte med om den förenklade bild du ger, en som faktiskt Microsoft själva har försökt att få ut genom sina kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Pensionärer.....

Tveksamt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såg precis det... lär ju boosta på trafiken en h e l del Kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Är du sherlock holmes eller? Hur i allsing dar kunde du få reda på att det var ett Sandy Bridge moderkort när det bara står Sandy Bridge i rubriken och flera gånger i artiklen och i filmen, jag är förstummad till hur extremt lätt du hade för att dra slutsatsen att det var ett Sandy Bridge moderkort för vem hade kunnat ana att en Sandy Bridge använder ett Sandy Bridge moderkort :S

Det är jag faktiskt, reinkarnerad. Jag är förvånad över att du kunde lista ut det.

I dagens samhälle finns det grova tendenser att folk är allmänt fördummande, och jag har tyvärr inte klarat mig undan det. Det är smidigare att kolla på ett videoklipp än att läsa text.

Igen, ut med prestandatester! Perkele.

Permalänk
Medlem

Slashdottad nu med

Permalänk
Medlem

Reespect Swec!

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag översatte filmklippet till Slashdot-publiken, vi får se om jag blir uppmoddad där.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

verkligen, alla borde fortsätta köra 16bitars processorer och spela textäventyr på tjocktvapparater!

Du får gärna förklara varför jag skulle vilja ha ett moderkort där man tryckt in massa skit, där jag.

1. aldrig är
2. aldrig ser
3. inte är intresserad av att vara.

Saker som inte finns kan inte gå sönder / krångla.
Less is more

Skrivet av Ollebro:

själva kärnan i EFI bör vara skyddad så virus bör inte bli ett allt för stort problem. bara sätta upp ett regelvärk över vad program får och inte kommer få göra i UEFI.

du tror inte MS hade samma tanke när de utvecklade windows?
Hm vi sätter upp ett regelverk där alla program får göra va de vill.

Måste jag säga att sista meningen var ironi

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Grymt SweC! "Source: SweClockers" man blir nästan tårögd

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk

Jag tycker det är skitfult. Som gammal amigagrafik från 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Jag tycker det är skitfult. Som gammal amigagrafik från 80-talet.

Med andra ord är det perfekt Amiga rulz som alla vet

Permalänk
Skrivet av Smurfn:

Det verkar ju bara dumt i så fall. Vad ska man göra med internet inne i "bios". Kanske för att lättare komma åt senaste bios (UEFI) versionen.

Om datorn (OSet) har säckat ihop så kan man ändå komma åt internet för att felsöka, t.ex.

Permalänk
Medlem

humm, var har jag hört dethär förut?
Jo jävlar: Core Boot
Snacka om att vara efter....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gego:

humm, var har jag hört dethär förut?
Jo jävlar: Core Boot
Snacka om att vara efter....

Visst hade det varit trevligt om Coreboot använts mer, men eftersom Coreboot inte är ett projekt initierat av någon av industrins kolosser så blir det som alltid. Intel har investerat för mycket i UEFI och det skulle såra företagets stolthet alltför mycket om UEFI fasades ut till förmån för en uppstickare. Dessutom finns det många med egenintressen av att kunna låsa plattformen, och för den uppgiften passar UEFI som hand i handske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Jo och det finns, men det är dels svårare att skriva kod, då bla BIOS är assembly kodat och inte helt lätt att sätt sig in i. UEFI kommer få ett väldefinierat interface och möjlighet att skriva kod i c.

Äsch
Om man inte kan sätta sig in i assembler, då kan man antagligen inte skriva skadlig kod i C.. Det är iaf. min teori ^^ Men jag förstår din oro.

För övrigt ser jag fram emot UEFI.
Tror risken att man uppgraderar till ett "dåligt" UEFI som vill paja datorn är lika stor som att man får tag på ett dåligt BIOS.. Vill jag flasha mitt BIOS i dagsläget så tankar jag en fräschare version från en officiell hemsida och spränger in det istället för den gamla versionen. Det är väl likadant med UEFI?
Sen spelar det ingen större roll om UEFI skulle kunna komma åt internet direkt när man ändå inte ska nöjessurfa därifrån...
Iaf., de som ligger bakom detta grafiska underverk har redan tänkt på det alla tar upp i den här tråden, och lite till
Annars får vi se fram emot ESET NOD32 UEFI etc. lite senare: Starta dator -> virusskanna UEFI, "15 minutes remaining" -> Starta upp OS -> Grattis, du kan nu ta reda på vad som går på TV...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2 GHz | XFX 8800 GT | 4 x 1 GB 800 MHz CL4 | Asus Maximus II Formula

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker varenda snubbe i varje video review här på Sweclockers ser sjukt spänd ut?

Ett tips vore att hålla i en penna eller ha ett litet gem i handen, det brukar fungera på folk som ska hålla tal. Borde fungera lika fint för kamerablyga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

* Möjlighet till modernt grafiskt gränssnitt - Gör varken till eller ifrån, man är där 1 min när man installerar en dator sen är man aldrig där.

Det kan ju göra det lättare att hitta vissa inställningar än när man, som nu, måste bläddra igenom flera sidor och nästlade undermenyer bara för att upplösningen och textstorleken är fixerad till vad det nu är, 80x50 tecken på skärmen eller nåt sånt. Tyvärr kommer det säkert missbrukas för att göra överdrivet spejsade och instabila interface där det istället blir svårare att hitta vad man letar efter (äger ni en ASUS-produkt vet ni antagligen vad jag pratar om).

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Det kan ju göra det lättare att hitta vissa inställningar än när man, som nu, måste bläddra igenom flera sidor och nästlade undermenyer bara för att upplösningen och textstorleken är fixerad till vad det nu är, 80x50 tecken på skärmen eller nåt sånt. Tyvärr kommer det säkert missbrukas för att göra överdrivet spejsade och instabila interface där det istället blir svårare att hitta vad man letar efter (äger ni en ASUS-produkt vet ni antagligen vad jag pratar om).

mjo men de filmer jag sett så har de använt sej av precis samma upplägg som vanliga bios men det är i högre upplösning och man kan klicka med musen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli stort med rätt marknadsföring

Permalänk
Medlem

När videon rekommenderas ca 12 år senare i rekommendationer på youtube.

Jag är rätt säker på att UEFI blev en stor hit

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.