Er erfarenhet av temperatur och ljud HD6870

Permalänk
Medlem

Er erfarenhet av temperatur och ljud HD6870

Hej!

Jag har precis fått hem ett XFX HD6870, som ersättning för ett havererat HD5850. Jag måste säga att jag är tämligen besviken på temperaturer och fläkthastigheter, jämfört med dels vad jag läst samt egna erfarenheter med den tidigare 5000-serien (Sapphire HD5770 Vapor-X och XFX HD5850 Black Edition).

Tidigare erfarenheter:
Mitt tidigare 5850 var i princip ljudlöst. Temperatur 31C vid idle, och ca 55C vid load, fläkthastighet mellan 21-25% oavsett driftläge.

5770 Vapor-X låste jag på 39% fläkt oavsett driftläge (= knäpptyst), och då kom det heller aldrig över ca 55C vid load.

Dagens 6870 då?
Ligger på 48C vid idle, och går LÄTT upp över 80C efter någon kvarts spelande (HL2, Dirt2, etc). Jag snackar alltså inte Furmark här. Vid sådana temperaturer ligger kortet på över 30% fläkthastighet = lövblås. Vill inte ligga över 24 eller möjligtvis 25% fläkt, men om jag låser den där rusar den tämligen friskt upp i temp och det vill jag inte riskera.

Hur är era erfarenheter? Är verkligen 6870 såhär mycket sämre termiskt, eller kan mitt exemplars kylare glappa? Kortet är stabilt för övrigt, inga krascher. Läge för RMA?

Övrig utrustning enl signatur.

Permalänk

Kan bero på att dom har olika idle-klockprofiler, detta kan både skilja mellan olika kort och olika drivrutins versioner så ditt 5850 kanske också skulle varva upp mer nu med nya drivare och högre idle-klockning. Sen kan du inte jämföra med ett budgetkort som 5770.

Permalänk
Medlem

Idle ligger på 100 MHz core och 300 MHz mem på 6870, medan det ligger på 157/300 MHz på både 5770 och 5850.

Det är både idle och load som temperaturerna och fläkten är högre på 6870.

Permalänk
Avstängd

kanske för att vapor-X är en super bra kylare? du måste skaffa ett referens kort för att se skillnaden på riktigt...och en lövblåsar kylare är ineffektiv...men den blåser ju iaf ut all luft

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kan man ställa in vilken RPM som ska användas vid specifika temperaturer?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Kan man ställa in vilken RPM som ska användas vid specifika temperaturer?

Nja, fläkthastiget i % via t.ex MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

kanske för att vapor-X är en super bra kylare? du måste skaffa ett referens kort för att se skillnaden på riktigt...och en lövblåsar kylare är ineffektiv...men den blåser ju iaf ut all luft

Mm, men även mitt 5850 Black Edition, med standardkylare (ej "utblås"-modellen dock), var mycket tystare.
Jaja. Jag spelar mycket lite och mitt 5770 får duga. 6870 säljes härmed

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JoBu:

Kan man ställa in vilken RPM som ska användas vid specifika temperaturer?

Det brukar man kunna, så varför skulle man inte kunna det med detta kort?

Skrivet av Nilzohn:

Mm, men även mitt 5850 Black Edition, med standardkylare (ej "utblås"-modellen dock), var mycket tystare.
Jaja. Jag spelar mycket lite och mitt 5770 får duga. 6870 säljes härmed

Byt bara kylare då, om du tycker den nuvarande är för högljudd, det tar inte lång tid och är inte alls svårt, så blir det mycket bättre efteråt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Byt bara kylare då, om du tycker den nuvarande är för högljudd, det tar inte lång tid och är inte alls svårt, så blir det mycket bättre efteråt.

Visst... men! XFX har listigt nog klistrat för skruvarna på baksidan av PCB'n, och om förseglingen bryts är det byebye med garantin.

Kör just nu på manuellt 24% oavsett temp, men då klättrar det upp i 82 grader i Dirt 2. Tycker det känns för högt, även om ATI-kretsarna brukar klara det utan problem.

Permalänk
Skrivet av Nilzohn:

Visst... men! XFX har listigt nog klistrat för skruvarna på baksidan av PCB'n, och om förseglingen bryts är det byebye med garantin.

Kör just nu på manuellt 24% oavsett temp, men då klättrar det upp i 82 grader i Dirt 2. Tycker det känns för högt, även om ATI-kretsarna brukar klara det utan problem.

Högsta temp som dom tål är 115c.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nilzohn:

Visst... men! XFX har listigt nog klistrat för skruvarna på baksidan av PCB'n, och om förseglingen bryts är det byebye med garantin.

Istället för att sälja kortet och bli av med pengar du lagt på kortet, så är det väl bättre att byta kylare och använda det starkare kortet som du köpt, istället för ditt 5770?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Istället för att sälja kortet och bli av med pengar du lagt på kortet, så är det väl bättre att byta kylare och använda det starkare kortet som du köpt, istället för ditt 5770?

Sant, men å andra sidan tror jag Komplett tar tillbaka det, mot fraktkostnad. Åberopar öppet köp då jag inte är nöjd. En snabb titt på Prisjakt ger att det inte finns "specialkylare" a la Vapor-X, DirectCU etc till 6870 än?

Så - mina erfarenheter är alltså inget unikt? Fläkt(o)ljudet och temperaturerna är normala?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nilzohn:

Sant, men å andra sidan tror jag Komplett tar tillbaka det, mot fraktkostnad. Åberopar öppet köp då jag inte är nöjd. En snabb titt på Prisjakt ger att det inte finns "specialkylare" a la Vapor-X, DirectCU etc till 6870 än?

Så - mina erfarenheter är alltså inget unikt? Fläkt(o)ljudet och temperaturerna är normala?

Ja, men då var det ju en annan historia

Specialkylare bör väl komma snart, antar jag, dem har ju kommit till 6850?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nilzohn:

Sant, men å andra sidan tror jag Komplett tar tillbaka det, mot fraktkostnad. Åberopar öppet köp då jag inte är nöjd. En snabb titt på Prisjakt ger att det inte finns "specialkylare" a la Vapor-X, DirectCU etc till 6870 än?

Så - mina erfarenheter är alltså inget unikt? Fläkt(o)ljudet och temperaturerna är normala?

min kompis har en HP som har ett grafikkort som går upp i 110grader vid spel inga problem efter snart två år nu

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mitt HD6870 är tyst.. Jag satt ju på 2st HD4890 innan med referenskylare..
Men däremot trodde jag att jag skulle ha en lägre idle temp.. den idlar ca 58C med orginal voltage och 65C+ med +0.8V..

Däremot så håller ju den sig runt ca 80C i load.. vilket är helt klart bättre än mina HD4890..

Men lite förvånad på idle tempen dock!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att jag tyckte ditt Vapor-X vart jäkligt svalt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Alltså, när jag skriver tyst eller ljudlös, så menar jag just det. Tyst. Ljudlös. Ska inte höras - alls. Det där med ljud är ju väldigt subjektivt, så om man jämför med t.ex två 4890 så är den säkert väldigt tyst...men inte inte ljudlös!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Alltså, när jag skriver tyst eller ljudlös, så menar jag just det. Tyst. Ljudlös. Ska inte höras - alls. Det där med ljud är ju väldigt subjektivt, så om man jämför med t.ex två 4890 så är den säkert väldigt tyst...men inte inte ljudlös!

Ja... måste säga att jag har varit helnöjd med det kortet. Egentligen behöver jag verkligen inte något snabbare, men det ryckte i impulsivköpstarmen när Komplett släppte 5850 BE för halva priset i slutet av september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Alltså, när jag skriver tyst eller ljudlös, så menar jag just det. Tyst. Ljudlös. Ska inte höras - alls. Det där med ljud är ju väldigt subjektivt, så om man jämför med t.ex två 4890 så är den säkert väldigt tyst...men inte inte ljudlös!

Joo de är ju sant.. men mina chassi fläktar överröstar grafikkortet just nu iaf..
Så nej, jag hör inte grafikkorts fläkten, de är mina 3st 180mm fläktar som jag irriterar mig på!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kan ni öppna upp Voltage kontrollen i afterburner?

Jag har ett Gigabyte HD6870OC, efter att enablat voltage i options händer ingenting. Dvs volt-spaken förblir utgråad.

BTW: Jag uppfattar ljudkortet som rellativt tyst, och håller sig grymt sval. Ca 57grader under BF3 på "Custom High". Klockat till: 970/1095

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av Oneoff:

Kan ni öppna upp Voltage kontrollen i afterburner?

Jag har ett Gigabyte HD6870OC, efter att enablat voltage i options händer ingenting. Dvs volt-spaken förblir utgråad.

BTW: Jag uppfattar ljudkortet som rellativt tyst, och håller sig grymt sval. Ca 57grader under BF3 på "Custom High". Klockat till: 970/1095

Du måste troligen ändra "enable unofficial overklock" från 0 till 1 i afterburners cfg fil, det kan vara någon rad med voltage control också som du kanske måste ändra.

Permalänk
Medlem

Mitt kort har aldrig gått så varmt att fläkten har överröstat mina chassifläktar, och dom låter inte så värst mcyket dom heller.
Ska testa furmark och se vad jag får för temps/fläkt%

också xfx referenskort, verkar som du fått ett måndagsex med sämre kärna/die?
eller vad man nu kallar det

Edit: körde kombustor på extreme preset opengl4 (ingen överklockning)

avg 35fps
max gpu temp 69
kollar fläkten i afterburner, den har varit uppe i 30% som max, märkte ingen förändring volymässigt

Hoppas detta hjälper

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+