Fullskalig tillverkning av AMD Bulldozer i april

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Zambezi och Bulldozer är det som man ska hålla reda på då?.
Vilken bör vara monstret och någon som har i huvudet några modeller med antal kärnor? gissar på att hastigheterna är okända tillsvidare.

Bulldozer heter själva arkitekturen. Zambezi är väl den konsumentinriktade 8-kärniga kretsen som jag förstått. Valencia heter den 8-kärniga servervarianten (för C32-sockeln). Och sen den 16-kärniga Interlagos som är en MCM av 2 st Valencia-kretsar tror jag (för G34-sockeln).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Tror AMD kommer köra bios ett tag till

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Känns det inte väldigt onödigt när de flesta program inte ens stöder hexacore-CPUer?

Permalänk
Medlem

Sittermed en trasig stationär och en slö bärbar och väntar på bulldozer.
Kommer köpa en så fort dom kommer ut ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Känns det inte väldigt onödigt när de flesta program inte ens stöder hexacore-CPUer?

Hur ska program och spelutvecklarna kunna utveckla stöd för fler kärnor om amd och phenom inte släpper prollar med 6 och 8 kärnor?

Permalänk
Avstängd

Intels hyper threading, är att två trådar kan dela på en kärna. Detta funkar bra om en tråd inte pressar kärnan så hårt, då finns mycket "space" där den andra tråden kan slinka in emellan och köra lediga cykler. Men om en tråd pressar kärnan hårt så får den andra tråden inte mycket utrymme, och då kan det faktiskt gå långsammare. Det finns flera program där man offificellt rekommenderar att slå av hyper threading - eftersom det går långsammare med två trådar som slåss om samma resurser. Lista på program där man bör slå av hyperthreading finns nånstans. Oftast är det server program det handlar om. Typ, SAP, SIEBEL, och andra saker som ingen användare kör hemma.

AMD har i en kärna: istället dubblerat vanliga saker som trådar slåss om. Men allt är inte dubblerat, bara det man slåss om. Denna dubblering kostar 12.5% extra chipyta - vilket inte är mycket. Men i gengäld kan två trådar pressa kärnan hårt utan att behöva svälta. Så AMDs 8 kärniga cpu, är egentligen 4 kärnor (där varje kärna har dubblerat vanliga komponenter som trådar slåss om).

På det hela taget ska detta dra upp prestandan med 50%, men använda endast 33% fler kärnor. Detta är helt ok prestandaförbättring.

Permalänk

Bulldozer är något jag ser fram emot att få se lite prestandatester på! Det har pratats om den i ett par års tid nu och hur stora förändringar det innebär med den nya arkitekturen, så man kan ju inte bli annat än nyfiken. Hoppas också att det inte dröjer allt för länge innan AMD går över till UEFI också.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Hur ska program och spelutvecklarna kunna utveckla stöd för fler kärnor om amd och phenom inte släpper prollar med 6 och 8 kärnor?

Egentligen så måste mjukvarufolket börja skriva applikationer som kan skala över x antal kärnor på ett intelligent sätt beroende på vilka resurser som finns tillgängliga. Antalet kärnor ska inte spela någon roll. Tänk dig typ en AI som dirigerar instruktioner till fyra, åtta eller hundra kärnor beroende på hur många som finns. Det är lite så jag kan tänka mig att det kommer behöva se ut för att multitrådning ska bli riktigt effektivt på en enhet som i grunden är så seriell som en CPU.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bra, jag var rädd att den skulle verkligen dröja till andra halvåret 2011. Det blir nog en ny dator för mig innan sommaren Ska denna vara i 45 eller 32 nm till en början? Är det sagt att det bara kommer vara 2 minneskanaler? =/

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Bra, jag var rädd att den skulle verkligen dröja till andra halvåret 2011. Det blir nog en ny dator för mig innan sommaren Ska denna vara i 45 eller 32 nm till en början? Är det sagt att det bara kommer vara 2 minneskanaler? =/

Den blir tillverkad i 32nm hos GlobalFoundries och kommer köra 2 minneskanaler som jag förstått det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

April? Fint, då kommer Intel regna helvete över marknaden i över tre månader. AMD får ta och ge sig, ska de någonsin lyckas ta tillbaka sin krona så får de lägga på ett kol eller två.

AMD kommer aldrig att kunna utmana Intel prestanda mässigt. Intel kan satsa pengar och floppa det kan inte AMD. AMD måste ligga lågt om dom ska överleva. Jag tror och hoppas framtiden blir AMD och Nvidia vs Intel. Nvidia är sjukt duktiga på marknadsföring.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Intels hyper threading, är att två trådar kan dela på en kärna. Detta funkar bra om en tråd inte pressar kärnan så hårt, då finns mycket "space" där den andra tråden kan slinka in emellan och köra lediga cykler. Men om en tråd pressar kärnan hårt så får den andra tråden inte mycket utrymme, och då kan det faktiskt gå långsammare. Det finns flera program där man offificellt rekommenderar att slå av hyper threading - eftersom det går långsammare med två trådar som slåss om samma resurser. Lista på program där man bör slå av hyperthreading finns nånstans. Oftast är det server program det handlar om. Typ, SAP, SIEBEL, och andra saker som ingen användare kör hemma.

AMD har i en kärna: istället dubblerat vanliga saker som trådar slåss om. Men allt är inte dubblerat, bara det man slåss om. Denna dubblering kostar 12.5% extra chipyta - vilket inte är mycket. Men i gengäld kan två trådar pressa kärnan hårt utan att behöva svälta. Så AMDs 8 kärniga cpu, är egentligen 4 kärnor (där varje kärna har dubblerat vanliga komponenter som trådar slåss om).

På det hela taget ska detta dra upp prestandan med 50%, men använda endast 33% fler kärnor. Detta är helt ok prestandaförbättring.

Bra föklaring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

AMD kommer aldrig att kunna utmana Intel prestanda mässigt. Intel kan satsa pengar och floppa det kan inte AMD. AMD måste ligga lågt om dom ska överleva. Jag tror och hoppas framtiden blir AMD och Nvidia vs Intel. Nvidia är sjukt duktiga på marknadsföring.

Aldrig utmana Intel prestandamässigt igen menar du?
Har dom lyckats tidigare kan dom nog lyckas en gång till, men det ser inte så troligt ut den närmsta tiden.

Jag tror dock att Bulldozer kommer vara bättre än Sandy Bridge på vissa saker och redan till våren kommer vi se att AMD utmanar Intel prestandamässigt i vissa applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

AMD kommer aldrig att kunna utmana Intel prestanda mässigt. Intel kan satsa pengar och floppa det kan inte AMD. AMD måste ligga lågt om dom ska överleva. Jag tror och hoppas framtiden blir AMD och Nvidia vs Intel. Nvidia är sjukt duktiga på marknadsföring.

Det har ju skett förut (Athlon 64), men det var ju ett bra tag sen nu. Och även då var ju Intel mycket större och rikare, men det kanske inte är så troligt.
Men som hopplös AMD-fanboy hoppas man ju på AMD slår knock out på Intel nu.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad har tillverkningsprocess för betydelse?
32nm osv
Någon som kan förklara på ett bra sätt? ;pPp

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag tycker om AMD fast jag hatar att man inte har några val på grafikkort. Dom flesta moderkorten stöder bara AMD CF och en väldigt liten del Nvidia SLI. Intel så har man mer möjligheter. AMD börjar gå emot ett Appel fängelse. Snart gör dom väll så att det är speciella ramminnen också. Detta är ju dock min åsikt. Intel fri, AMD begränsad.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Vad har tillverkningsprocess för betydelse?
32nm osv
Någon som kan förklara på ett bra sätt? ;pPp

Lägre är bättre.
Det brukar innebära lägre effektförbrukning vilket kan innebära att dom blir svalare.
Man får också in mer transistorer på samma yta vilket ökar prestanda.
Så har jag förstått det i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tror AMD kommer köra bios ett tag till

Synd, annars hade det seriöst varit ett alternativ för mig som lite Intel-fan.
Hatar mitt eget bios som står stilla i en 1 min (överdrivet men det tar en stund iaf)
Annars gör min SSD ett bra jobb, så hade varit nice att slippa stillaståendet där ett tag!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lägre är bättre.
Det brukar innebära lägre effektförbrukning vilket kan innebära att dom blir svalare.
Man får också in mer transistorer på samma yta vilket ökar prestanda.
Så har jag förstått det i alla fall.

Okej tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Jag tycker om AMD fast jag hatar att man inte har några val på grafikkort. Dom flesta moderkorten stöder bara AMD CF och en väldigt liten del Nvidia SLI. Intel så har man mer möjligheter. AMD börjar gå emot ett Appel fängelse. Snart gör dom väll så att det är speciella ramminnen också. Detta är ju dock min åsikt. Intel fri, AMD begränsad.

Tror att det begränsade SLI stödet är minst lika mycket Nvidias fel som AMD:s det "enda" som behövs för att få SLI stöd på AMD cpu är Nvidia chippset på moderkortet och så länge Nvidia inte gör nya chipset för AMD eller licencierar SLI tekniken på ett billigt sätt för AMD-chipset så har vi nuvarande situation.

Det jag vill ha sagt att det till stor del faktiskt är Nvidia som sätter käppar i hjulen för att de vill ha för bra betalt för att licenciera SLI. Tidigare så vägrade ju Nvidia licenciera SLI fast det fysiskt fans stöd i Intels chipp för att få sälja sina egna chipsett.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Jag tycker om AMD fast jag hatar att man inte har några val på grafikkort. Dom flesta moderkorten stöder bara AMD CF och en väldigt liten del Nvidia SLI. Intel så har man mer möjligheter. AMD börjar gå emot ett Appel fängelse. Snart gör dom väll så att det är speciella ramminnen också. Detta är ju dock min åsikt. Intel fri, AMD begränsad.

Trollar du eller har du verkligen så här extremt dålig koll?

Permalänk
Skrivet av lideri:

Tror att det begränsade SLI stödet är minst lika mycket Nvidias fel som AMD:s det "enda" som behövs för att få SLI stöd på AMD cpu är Nvidia chippset på moderkortet och så länge Nvidia inte gör nya chipset för AMD eller licencierar SLI tekniken på ett billigt sätt för AMD-chipset så har vi nuvarande situation.

Det jag vill ha sagt att det till stor del faktiskt är Nvidia som sätter käppar i hjulen för att de vill ha för bra betalt för att licenciera SLI. Tidigare så vägrade ju Nvidia licenciera SLI fast det fysiskt fans stöd i Intels chipp för att få sälja sina egna chipsett.

Tack för att du dela med dina kunskaper. Det hade jag ingen aning om faktisk.

Skrivet av Kilroy:

Trollar du eller har du verkligen så här extremt dålig koll?

Jag har verkligen så dålig koll nu förtiden. Jag läser lite då och då men intresset ökar när man ska köpa ny dator. Men en så länge anser jag att jag inte har behov av det för jag kan spela alla spel. Men blir att köpa ny sen när jag ska köra 3D antingen Nvidias eller AMD. Kommer köpa LGA2011 (Socket R) när den släpper någon gång Q3 2011. Så jag ska börja läsa lite mer då ^^

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Undrar hur bakåtkompatibel am3+ kommer att vara..

vad sägs om nästan inte alls? dom skulle förlorat typ 20% prestanda med am3+mobo på att kunna köra processorerna på am3mobo, så därav är det bortvalt. Jävligt sugen på att se hur mycket den extra cachen ger i program som använder hälften av kärnorna så en är avstängd/passiv i varje bulldozer-kärna. Massa extra resurser blir det iaf! synd bara på tiden kvar blir väl en 1090T istället...

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

AMD var bättre än Intel på A64-tiden bara för att Intel råkade komma in i återvändsgränden aka P4. Enda sättet för AMD att slå Intel igen är att Intel lyckas göra ett lika stort misstag igen.

Permalänk

Ser ju lovande ut, men varför är allt så sparsamt runt triple-channel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

AMD var bättre än Intel på A64-tiden bara för att Intel råkade komma in i återvändsgränden aka P4. Enda sättet för AMD att slå Intel igen är att Intel lyckas göra ett lika stort misstag igen.

Bättre vet jag inte har för mig att intels extreme processorer var snabbast då oxå ,fast Amd var mest prisvärt
(köpte en opteron själv då det begavs sig)
om man ska vara uppriktig så var det väldigt liten skillnad på AMD A64 & intel p4 prestandamässigt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Ojoj, länge sen man hörde dem första ryktena om bulldozer och snart är det hära också:O Väntar med spänning nu på prestanda tester

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Inga prestandasiffror har släppts av AMD och de påstådda läckorna har dementerats (d.v.s. klart sagt att de som påstått sig provkört Bulldozer ljugit).
Denna nyhet är inte bekräftad heller...
UEFI har väl varit standard ett bra tag nu? Mina senaste datorer har kört med UEFI+BIOS emulation i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

UEFI har väl varit standard ett bra tag nu? Mina senaste datorer har kört med UEFI+BIOS emulation i alla fall.

vad är det för datorer? Är väl mest servrar & apple som har kört det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

vad är det för datorer? Är väl mest servrar & apple som har kört det tidigare.

Sony Vaio & HP Elitebook. På Vaio:n är det nästan osynligt men på HP:n kan man välja UEFI bootmode om man vill.