Permalänk
Medlem

Vilken skulle DU valt?

Har gjort en liten lista på 5 datorer i 6000kr klassen, som skulle passa mig. I mina ögon är dom rätt lika, men är kass på det här med processorer osv. Vilken skulle DU valt av dessa?

Produktjämförelse hos Prisjakt

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad ska du använda datorn till?

De där var ju jäkligt lika men menar att det kanske finns lämpligare val i prisklassen, beroende på dina behov

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Den kommer att användas till allt vardagligt som dokument, surf, film, spel mm

Permalänk
Medlem

Edit: tog bort det då det var t4500 processorn jag hade kollat på inte t4400 ber om ursäkt

Edit2: MEN om det måste vara en av dom så ÄR HP'n bästa valet bara för att av dom datorerna så är Turion II processorn snabbast och HP'n är billigast av dom (sen att HP är skräp det är en annan sak^^)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Moderator

T4400 som norrby89 föreslog hamnade under P520 enligt deras benchmarks, vet dock inte varför, för den verkar prestera bättre även enligt deras tester xD

Edit: Enda anledningen till att P520 hamnade över T4400 verkar vara att den drar mindre ström (-10W).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hade jag fått välja mellan dom datorerna hade jag tagit Packard Bell EasyNote TM81-SB-943NC. Lite snabbare processor, längre batteritid.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_smerpderp.png

T4400 som norrby89 föreslog hamnade under P520 enligt deras benchmarks, vet dock inte varför, för den verkar prestera bättre även enligt deras tester xD

joo såg det nu ^^ var t4500 jag hade kollat på =/

Skrivet av vikham:

Hade jag fått välja mellan dom datorerna hade jag tagit Packard Bell EasyNote TM81-SB-943NC. Lite snabbare processor, längre batteritid.

Hp'n har samma processor + 500kr billigare dock

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av norrby89:

joo såg det nu ^^ var t4500 jag hade kollat på =/

Du kanske missuppfattade vad jag skrev, T4400 presterade BÄTTRE än P520

Bara strömförbrukning P520 var bättre.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Du kanske missuppfattade vad jag skrev, T4400 presterade BÄTTRE än P520

Bara strömförbrukning P520 var bättre.

mjoo men överlag så är ändå p520 bättre tror jag då den ändå ligger före t4400 på notebookcheck STOOOORA lista

Edit: sen ska du nog se att dom där extra 100mhz samt 1mb mer cache i spel kommer att göra den AMD processorn aningen bättre (hittar dock ingen källa på det så det är egentligen bara något JAG tror)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av norrby89:

mjoo men överlag så är ändå p520 bättre tror jag då den ändå ligger före t4400 på notebookcheck STOOOORA lista

Jaså? Kollade på siffrorna från bench och inte bara positionen i listan, tyckte det såg ut som T4400 hade bättre 3dmark, snabbare på SuperPI och allt annat.

Den ligger som sagt före i listan men vad jag kan se verkar det enbart baseras på den lägre strömförbrukningen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Jaså? Kollade på siffrorna från bench och inte bara positionen i listan, tyckte det såg ut som T4400 hade bättre 3dmark, snabbare på SuperPI och allt annat.

Den ligger som sagt före i listan men vad jag kan se verkar det enbart baseras på den lägre strömförbrukningen.

tyvärr så var det väldigt små skillnader och med dagens datorer så är det igentligen bara spel som man jämför med (med undantag för dom som redigerar och så vilket dock TS inte skulle göra nu) och det värkar tyvärr vara svårt att hitta spel tester med just mobila lågbudget processorer

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av norrby89:

tyvärr så var det väldigt små skillnader och med dagens datorer så är det igentligen bara spel som man jämför med (med undantag för dom som redigerar och så vilket dock TS inte skulle göra nu) och det värkar tyvärr vara svårt att hitta spel tester med just mobila lågbudget processorer

3dmark var ju högre på T4400 och det ligger ju inte allt för långt bort från spel, åtminstone i teorin

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Så HP:n är den som gäller?

Är det värt att lägga på 1000kr för att få i3 370m processor? Hitta en med exakt samma egenskaper som dessa 5 datorer men med i3 processorn. Är skillnaden väldigt stor i spel mellan P520 och i3 370m?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkinnJim:

Så HP:n är den som gäller?

Är det värt att lägga på 1000kr för att få i3 370m processor? Hitta en med exakt samma egenskaper som dessa 5 datorer men med i3 processorn. Är skillnaden väldigt stor i spel mellan P520 och i3 370m?

Nope det är inte värt det.. kanske om det hade vart en Phenom II processor eller en i5 men en i3a är enligt mig inte värd dom extra pengarna...

DOCK kan det vara värt om det är Asus eller liknande så att du får en dator av mer kvalité.. men själva processorn är inte värd dom extra pengarna

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Beställde nyss HPn själv. Verkar prisvärd och HPs nya chassin är helt gudomliga (kvalitetskänsla, snygga etc). Kände på brorsans DV7a som har samma konstruktion och blev imponerad över hur gediget hela bygget kändes.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floot:

Beställde nyss HPn själv. Verkar prisvärd och HPs nya chassin är helt gudomliga (kvalitetskänsla, snygga etc). Kände på brorsans DV7a som har samma konstruktion och blev imponerad över hur gediget hela bygget kändes.

Ja, då är dom väl slut nu när jag ska beställa :S

Permalänk
Medlem

Hittar ingen batteritid på HPn. Nån som kan få fram det!?

Permalänk
Skrivet av SkinnJim:

Den kommer att användas till allt vardagligt som dokument, surf, film, spel mm

Denna är prisvärd.

Asus K50ID-SX162V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Den verkar ju vara sämre på allt om man jämnför med dom andra :S
Men tack ändå för tipset