Fängelse för Kameraexperten

Permalänk
Medlem

Eftersom Lars tidigare var dömd för ekonomisk brottslighet borde hans straff vara en bit högre tycker jag. Sex år kanske?
Siamak flyr landet men återkommer sen, han borde ha lika mycket straff eftersom han stack och då förhalat hela utredningen etc. Sex år till honom också?
Eftersom banken gjorde en anmälan så lär de ju lämnat ut pengarna de hade hand om till polisen? Så att de kommer ut o har 15 mille tror jag inte på. Dessutom skall de pröjsa 2 mille och näringsförbud.
Förhoppningsvis lägger HD på extra straff vid överklagandet!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DrDuke:

Jag är övertygad om att återbetalningskravet kvarstår trots fängelsestraffet.

Absolut, och det kommer betalas, för en man som ägnat så mycket tid, planering och arbete åt att systematiskt bedra människor kommer inte för all världens rikedomar kunna avstå den där mysiga fluffiga känslan av rättfärdighet varje sann svensk får när de betalar sin tv-avgift eller anger sin fuskande granne till försäkringskassan.

Varför inte låta kling och klang vinka av honom vid flygplatsen också, så han vet att han är välkommen tillbaka när längtan att betala sin skuld blir för stor?

Citat:

Fyra års fängelse för ett bedrägeri helt fritt från våldsinslag tycker jag nog att man får betrakta som ett mycket påtagligt straff.

Så länge han förfogar över det han stulit är ingen tid tillräckligt lång.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Absolut, och det kommer betalas, för en man som ägnat så mycket tid, planering och arbete åt att systematiskt bedra människor kommer inte för all världens rikedomar kunna avstå den där mysiga fluffiga känslan av rättfärdighet varje sann svensk får när de betalar sin tv-avgift eller anger sin fuskande granne till försäkringskassan.

Varför inte låta kling och klang vinka av honom vid flygplatsen också, så han vet att han är välkommen tillbaka när längtan att betala sin skuld blir för stor?Så länge han förfogar över det han stulit är ingen tid tillräckligt lång.

Mm, det är många förslag på hur rättssystemet ska reformeras i den här tråden. Livstids fängelsestraff säger du, medeltida straff med avlägsnande av kroppsdelar förekom också. Jag försöker söka efter någon sorts proportionalitet, och jag tycker inte det känns rimligt med stympning eller tidsobegränsade fängelsestraff. Personen i fråga utgör ju ingen fysisk vara för någon annan människa och även när han kommer ut så är han i praktiken förbjuden att verka i näringslivet då han hela tiden kommer att ha ett skadeståndskrav på 15 miljoner över sig. Jag skulle heller inte, som många i tråden, vilja sitta i frihetsberövad i fyra år. Inte för vilken summa pengar som helst. Jag vidhåller att fyra års fängelse är ett relativt hårt straff för ett sådant brott.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrazy:

Är själv en av de drabbade och jag fick mina pengar tillbaka, antar att jag är långt ifrån ensam. De som fick ta smällen är väl bankerna...

Betalade du med kort och på så vis fick pengar från banken eller fick du pengarna på något annat sätt?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

Betalade du med kort och på så vis fick pengar från banken eller fick du pengarna på något annat sätt?

Det var faktiskt flera - inklusive mig - som fick tillbaka inbetalade pengar direkt från Kameraexperten när man i ett tidigt skede klagade på utebliven leverans.

Den detaljen var en del bedrägeriet eftersom många kunder skrev på forum (här och på minhembio) att de fått tillbaka sina pengar - Kameraexperten gav alltså ett "seriöst" intryck.

De svarade dessutom flitigt på support-mail - även efter kl 21.00 på kvällen (vilket verkade något suspekt enligt mig)

När jag fick 2 olika svar på vilken leverans-metod de hade (Posten och DHL) bestämde jag mig för att återkalla min beställning och fick faktiskt tillbaka mina 12.000:- jag lagt ut för en TV.

Bara några dagar senare gick det inte att kontakta dem alls...

Jag hade alltså en hel del flyt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ME4FASHION:

4 år i Sveriges fängelse är ju rena semestern! Sätt dom i det ökända fängelset El penal de San Pedro, 3 600 meter över havet i Bolivias huvudstad La Paz. San Pedro prison - Wikipedia, the free encyclopedia

Jo det är ett härligt Ställe!:D Läste boken Om Jonas (el choco = den ljuse/vite) som smugglade nån sorts knark och satt där i 5 år. Intressant som fan!:D DET kallar jag staff (där han var tvungen att köpa ALLT, mat, tv, t.o.m. en egen cell: där man börjar från 0 och får jobba sig uppåt.
(Men å andra sidan är systemet korrupt där, så har du pengar så kan du "bo på utsidan" av fängelset fast du formellt är fängslad - allt går och ta sig runt bara man vill). Världens bästa (läs: renaste) kokain görs bl.a. i fängelset.:P Så heeelt idealiskt är det nog inte, men det klart: det är ett större straff och sitta i La Paz än i Sverige:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Kom ihåg att vi inte postar personuppgifter på SweClockers, oavsett situation. Jag är mycket väl medveten om att uppgifterna är publika på andra platser, detta är dock upp till dessa medier.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

*tråd rensad*

Kom ihåg att vi inte postar personuppgifter på SweClockers, oavsett situation. Jag är mycket väl medveten om att uppgifterna är publika på andra platser, detta är dock upp till dessa medier.

Va?:O Jag såg inga personuppgifter.^^ Iof så citerade jag och postade bara (utan att läsa hela tråden), men blev förvånad över ditt utspel.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Pontuz1972 //

Enda jag vågar betala i förskott till är komplett, elgiganten, inet, onoff samt siba.
Edit: Dustinhome också.