Intel kan använda SOI för 22 nanometer

Permalänk
Medlem

Monopol för Intel när Amd går i graven på processorsidan om ett år. Nu ångrar jag att jag köpte Intelprocessor senast jag köpte en processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Nu är det väl inte så att amd inte kan kankurrera, utan de har alltid kämpat i en uppförsbacke.
Så vitt jag vet så var de först med:
-Att släppa en fungera 64bitars processor, som intel sedan tog efter
-De var först med riktig dualcore, i alla fall till desktop, men tror över huvud taget
-De var först med en riktig quad-processor (core 2 due quad är bara två dualcores)
-De har även legat lika långt före intel som intel ligger före dem nu, detta med betydligt mindre resurser

Trotts att amd legat i framkant och haft betydligt bättre produkter så har de inte sålt många. OEM tillverkarna körde nästan uteslutande med intel, trotts att amd bar betydligt bättre. Detta gjorde ju att alla som köpte en dator "stödköpte" intels skitprocessorer omedvetet.

Vore oerhört synd och orättvist om amd kursade, eftersom intel alltid kör fulknep mot dem. Mutat tillverkare att inte sälja amd-datorer osv. Dessutom skulle nog inte intel ha de priser som de har idag, ifall inte amd hade funnits.

Själv hoppas jag på att det blir som med athlon 64 tiden, då amd sålde snabbare, billigare och mer effektiva processorer än intel. Trotts det köpte de flesta intel, så amd var tvungen till att pressa sina priser. Det var prisvärda processorer, speciellt för spel

Det absolut bästa för marknaden hade varit ifall amd var en bra bit före intel. Amd konkurrerar med prisvärda bra processorer, intel konkurrerar genom att muta OEM tillverkare. Då hade vi fått prisvärda processorer:P

AMD var verkligen inte först med 64-bits processor.
AMD var inte först med dualcore.
Huruvida amd var först med quadcore eller inte det vet jag ej, men jag har svårt att tro detta.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimJimJim:

så prestarar dom 2 ungefär likabra å kostar ungefär samma så egentligen så är de inte så stor skillnad på amd å intel vid prestana per krona ? innan har jag fått för mig att intel egentligen är mkt dyrare, men de är inte så då ?

Nja, 760 är snabbare och drar mindre ström: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

AMD var verkligen inte först med 64-bits processor.

Han förenklade lite, som jag skrev tidigare, dom var först med x86-64.

Och alla som snackar om att AMD är så långt efter och borde konka borde ha en liten historielektion om hur läget såg ut för sådär 10 år sedan då AMD var bättre per krona, per watt och totalt.
Hur Intel pressade ut 933mhz processorer som brann upp och gick sönder som dom fick dra tillbaka i försök att nå först till 1 GHz.
Hur det tog år för Pentium 4 att komma upp i klass med vad AMD hade att erbjuda.
osv.

Just nu är Intel herre på täppan, jag hade antagligen inte köpt en AMD idag. Eller jo, i vissa prisklasser så hade jag valt AMD. Men i dom flesta är det Intel jag hade valt.
Sitter på ett Intel 1156 i7 system och är helnöjd.

Men Intel var längre efter AMD i prisvärdhet i början på 00-talet än vad AMD är efter nu, så bara för att läget är ett just nu betyder det inte att det kommer se likadant ut om 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

AMD var verkligen inte först med 64-bits processor.
AMD var inte först med dualcore.
Huruvida amd var först med quadcore eller inte det vet jag ej, men jag har svårt att tro detta.

Man får väll tänka att folk bara ser x86 arkitekturen. och i det avseendet är amd först med x86-64 processorer och det är det som intel använder på licens från amd .. som i sin tur iof använder licens från intel för x86 om jag förstått det rätt. så när folk säger saker som "först med ..." tänker dom bara på x86 medans det funnits i andra arkitekturer i evigheter... men men kan vara värt att poängtera iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Kan man verkligen få en mycket bättre AMD processor? är de inte ganska likvärdiga där?

asså du får en AMD Quad för 1000-1200kr medans en intel kostar 1600+

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lil'OC:

Monopol för Intel när Amd går i graven på processorsidan om ett år. Nu ångrar jag att jag köpte Intelprocessor senast jag köpte en processor.

Troligtvis så har AMD redan en strategi för att behålla sin del av marknaden då de inte är så bakom som det verkar, de har då klarat sig mot Intel för, det är med all säkerhet som de kommer att klara sig nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

asså du får en AMD Quad för 1000-1200kr medans en intel kostar 1600+

Men i vissa fall är en Intel dual snabbare än en AMD Quad, så det är inte riktigt en bra jämförelse...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Han förenklade lite, som jag skrev tidigare, dom var först med x86-64.

Och alla som snackar om att AMD är så långt efter och borde konka borde ha en liten historielektion om hur läget såg ut för sådär 10 år sedan då AMD var bättre per krona, per watt och totalt.
Hur Intel pressade ut 933mhz processorer som brann upp och gick sönder som dom fick dra tillbaka i försök att nå först till 1 GHz.
Hur det tog år för Pentium 4 att komma upp i klass med vad AMD hade att erbjuda.
osv.

Just nu är Intel herre på täppan, jag hade antagligen inte köpt en AMD idag. Eller jo, i vissa prisklasser så hade jag valt AMD. Men i dom flesta är det Intel jag hade valt.
Sitter på ett Intel 1156 i7 system och är helnöjd.

Men Intel var längre efter AMD i prisvärdhet i början på 00-talet än vad AMD är efter nu, så bara för att läget är ett just nu betyder det inte att det kommer se likadant ut om 2-3 år.

Jag minns när varenda gamer sa samma sak, AMD var en självklarhet. Den som visste något om datorer hade en AMD, för de var bättre på alla sätt och vis. Synd att det finns så många som inte kan kampens historia.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag orkar inte med att oroa mig för AMD lr andra längre....Om Intel skulle bli ensamma på prestanda processorer så e det bara att låta bli att köpa....Om få köper så kommer inte speltillverkarna vilja göra så processorkrävande spel då så få kommer ha en presterande Intel processor. Sen görs så många spel efter konsolernas prestanda så det är ännu mindre anledning att oroa sig.

Tror jag ska skicka det där mailet till IBM o be dem starta processortillverkning för gemene man

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

Man får väll tänka att folk bara ser x86 arkitekturen. och i det avseendet är amd först med x86-64 processorer och det är det som intel använder på licens från amd .. som i sin tur iof använder licens från intel för x86 om jag förstått det rätt. så när folk säger saker som "först med ..." tänker dom bara på x86 medans det funnits i andra arkitekturer i evigheter... men men kan vara värt att poängtera iaf.

Ja men nu är det väl bara Intel och AMD's arkitekturen vi snackar om så AMD var väl ändå först med x64 till desktop som fungerar med x86.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet med AMD är att de är helt värdelösa på att få folk att köpa deras processorer. Som många tidigare nämnt var AMD bättre i flera år men lyckades ändå inte nå samma försäljningssiffror som Intel. Att ha en överlägsen arkitektur, snabbare, billigare och bättre men samtidigt sälja färre processorer är katastrof. K6, Thunderbird, Athlon XP var alla utmärkta processorer. Missförstå mig inte, dessa processorer sålde mycket bra med AMD:s mått mätt, men definitivt så bra som de borde ha gjort.

Den största katastrofen måste dock ha varit lanseringen av den buggiga Phenomen. Med Phenom II fick AMD en fungerande processor som gick att rekommendera men de ligger hopplöst efter Intel just nu.

En sak värd att nämna att det är en mycket stor skillnad mellan AMD och Intel när de senares processorer var sämre, de sålde trots det bättre än AMD och vad jag vet gick de med stor vinst.

Om AMDs nästa arkitektur floppar är de antagligen rökta på processorsidan och det hade varit riktigt jävla störigt. Jag menar, hur många är vi AMD fanboys som äger en Intel just nu?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

En liten historielektion om AMD och Intel. AMD började tillverkare x86 cpuer på 80-talet och gjorde till en början i princip kopior på Intels processorer som passade i samma socklar.

Mot 2000-talet släppte AMD Athlon som egentligen var den första processorn som kunde utmana Intel även med prestanda. De första modellerna var i princip lika snabba som Pentium III och i vissa fall till och med bättre.

En bit in i år 2000 gick Intel över till Pentium 4 som till en början var ett stort misslyckande. Vid denhär tiden handlade allt om klockfrekvenser dvs svenne svensson trodde att mer megahertz var allt. Intel gjorde P4 för att komma högt i klockfrekvens men prestanda var inte lysande. Intel gick även över till Rambus minne som var svindyrt jämfört med vanliga SDR och senare DDR.

AMD tog nu fram nya Athlon som i de flesta fall var både snabbare än de första Pentium 4 och snodde mindre ström. Kriget blev hårdare när Intel lanserade nya P4 som Northwood och Prescott men i det stora hela hade Athlon bättre pris/prestanda/watt.

I ca 5 år var det mycket jämt mellan Intel och AMD och AMD var i ganska mycket bättre speciellt när A64 och A64 X2 släpptes. Detta berodde lika mycket på bra jobb från AMD som att Intel sumpat P4. Hade Intel spinnt vidare på P3 istället hade det inte hänt.

AMD hade däremot en stor nackdel mot Intel och det var att deras plattformar inte var lika bra. De hade chipsets från VIA som var ett jävla gissel med massa buggar och kompatibilitesfel. Intel hade som vanligt chipsets stabila som alltid. Kul nog var det när Nvidia släpptes nforce2 som AMD fick den första bra chipset som även var modern.

Ovan är kanske det största anledningen till att datortillverkare inte släppte så många datorer med AMD CPU och datorbutiker fortfarande drar sig från att bygga datorer med AMD. Det var skyhög RMA på moderkort för AMD på athlon-tiden och AMD fick även en smäll av de kinatillverkarna kondensatorna som pajade i mängder. Ett tag var det över 50% RMA på moderkort från Epox och Abit t.e.x.

Intel sprang förbi igen när dom släppte Core 2 som baserades på gamla Pentium 3 istället för P4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Jag minns när varenda gamer sa samma sak, AMD var en självklarhet. Den som visste något om datorer hade en AMD, för de var bättre på alla sätt och vis. Synd att det finns så många som inte kan kampens historia.

alltså fram till och med athlon x2 serien ? där kan jag hålla med dig isf

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

asså du får en AMD Quad för 1000-1200kr medans en intel kostar 1600+

Ja? det är typ som att säga att du får en 6 ghz amd för samma pris som en intel 1 ghz.
Det är liksom ingen riktig jämförelse...
Jag håller däremot med om att AMD konkurrerar i de lägre prisklasserna, men långt ifrån tillräckligt.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Problemet med AMD är att de är helt värdelösa på att få folk att köpa deras processorer. Som många tidigare nämnt var AMD bättre i flera år men lyckades ändå inte nå samma försäljningssiffror som Intel. Att ha en överlägsen arkitektur, snabbare, billigare och bättre men samtidigt sälja färre processorer är katastrof. K6, Thunderbird, Athlon XP var alla utmärkta processorer. Missförstå mig inte, dessa processorer sålde mycket bra med AMD:s mått mätt, men definitivt så bra som de borde ha gjort.

Den största katastrofen måste dock ha varit lanseringen av den buggiga Phenomen. Med Phenom II fick AMD en fungerande processor som gick att rekommendera men de ligger hopplöst efter Intel just nu.

En sak värd att nämna att det är en mycket stor skillnad mellan AMD och Intel när de senares processorer var sämre, de sålde trots det bättre än AMD och vad jag vet gick de med stor vinst.

Om AMDs nästa arkitektur floppar är de antagligen rökta på processorsidan och det hade varit riktigt jävla störigt. Jag menar, hur många är vi AMD fanboys som äger en Intel just nu?

Phenom 2 kom väl ändå efter att INTEL släppt bättre processorer i samma prisklasser? Jag har inte sett en enda AMD som kan konkurrera ut INTEL sen C2D serien släpptes.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Phenom 2 kom väl ändå efter att INTEL släppt bättre processorer i samma prisklasser? Jag har inte sett en enda AMD som kan konkurrera ut INTEL sen C2D serien släpptes.

Ja. Men de första Phenom II som 940 och 920 (var det deras modellnamn? Redan glömt det) som släpptes i Januari 09 om jag inte missminner mig positionerade sig helt okej gentemot C2Q men hopplöst efter I7 men som o andra sidan var svindyr. I5:an kom hösten 09 och är bättre än 955BE och 965BE.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Förstår inte att folk klagar på detta. Det är väl skitbra om prestandan tar ett jättekliv. Att konkurrenterna inte kan hänga med är väl inte Intels fel.

Det är ju precis det det är. Ifall du har råkat missa det, så fick Intel betala några miljarder till AMD i skadestånd, för att ha mutat återförsäljare att inte sälja AMD:s processorer. Då fick AMD lite mer pengar att använda för utveckling, men det tar en stund innan (om) de kommer ikapp.

I övrigt så tycker jag att det är bra om prestandan blir bättre, men om det resulterar i monopol så föredrar jag lite lägre prestanda.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

AMD var verkligen inte först med 64-bits processor.
AMD var inte först med dualcore.
Huruvida amd var först med quadcore eller inte det vet jag ej, men jag har svårt att tro detta.

Menade att de var först med att släppa en fungerande 64 bitar CPU. Intel körde på ren 64bitars som inget OS stödde, medans amd kombinerade 32bit och 64 bit, vilket Intel tog efter.

Amd utvecklade en ren dualcore, medans Intel "fuskade" och liknade ihop två singlecore (intel Pentium D) där kärnorna inte kommunicerade, har var Amds athlon x2 överlägsna. Samma med quadsen, Amd utvecklade äkta quadsen, medans Intel limmade ihop 2 dualcores. Det var detta jag menade med äkta dualcore/quadcore. Dock anpassade alla Sina program till Intels fuskbygge, så att de presterade bra ändå, medans amd halkade efter.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Amd utvecklade en ren dualcore, medans Intel "fuskade" och liknade ihop två singlecore (intel Pentium D) där kärnorna inte kommunicerade, har var Amds athlon x2 överlägsna. Samma med quadsen, Amd utvecklade äkta quadsen, medans Intel limmade ihop 2 dualcores. Det var detta jag menade med äkta dualcore/quadcore. Dock anpassade alla Sina program till Intels fuskbygge, så att de presterade bra ändå, medans amd halkade efter.

Nu är du dock ute och cyklar, hur man länkar ihop kärnor har väldigt liten betydelse och knappast något man behöver anpassa sina program till.
Att anpassa program till flera kärnor har pågått i många många år innan kärnorna flyttade in på samma chip...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Menade att de var först med att släppa en fungerande 64 bitar CPU. Intel körde på ren 64bitars som inget OS stödde, medans amd kombinerade 32bit och 64 bit, vilket Intel tog efter.

Amd utvecklade en ren dualcore, medans Intel "fuskade" och liknade ihop två singlecore (intel Pentium D) där kärnorna inte kommunicerade, har var Amds athlon x2 överlägsna. Samma med quadsen, Amd utvecklade äkta quadsen, medans Intel limmade ihop 2 dualcores. Det var detta jag menade med äkta dualcore/quadcore. Dock anpassade alla Sina program till Intels fuskbygge, så att de presterade bra ändå, medans amd halkade efter.

Du vet om att det finns andra processortillverkare än AMD och Intel va?
Först med att släppa fungerande 64bits? Antingen fungerar processorn eller så fungerar den inte, det finns inga mellanting.
Men ett tips, det var inte Intel som var först och det var inte AMD.

Samma sak med dualcore, varken Intel eller AMD var först.

Quadcore vet jag faktiskt inte, men jag tror inte AMD var först.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

om man bara räknar in normala server och workstation cpus och skippar de andra där det väll inte rikigt följer samma spelregler så vad ibm först med dualcore 2001 och i början av 90-talet kom första 64-bit cpun. Och i början på 90-talet var inte datormarknaden så fastsatt som den är idag så vågar inte uttala mig om exakt vilket som kom var. men vidare till quad-cores. här verkar amd faktiskt vara först 2007 men både ibm och sun har släppt 8-core cpus innan dess, 2005 respektive 2006. allt jag gjort är sammanställt saker från Microprocessor chronology - Wikipedia, the free encyclopedia och CPU history: A timeline of microprocessors@Everything2.com btw... för dom som ids läsa igenom det oxå för viss information.. kanske bra om vissa gjorde det? ... men sen finns ju diverse processorer som har x-antal kärnor men som har specifika användningsområden så borde inte räknas in här iaf.

Permalänk
Medlem

Hade Intel och AMD verkligen velat hade dom kunnat göra 100 kärnor i en cpu, dock så har ingen använding för dom i princip, och dom skulle knappast vara effektiva per kärna. Allt handlar som vanligt om prestanda, pris samt användbarhet. Själv bryr jag mig inte om vem som var först med vad, jag bryr mig om att kunna köpa bättre saker till bättre priser...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Hade Intel och AMD verkligen velat hade dom kunnat göra 100 kärnor i en cpu, dock så har ingen använding för dom i princip, och dom skulle knappast vara effektiva per kärna. Allt handlar som vanligt om prestanda, pris samt användbarhet. Själv bryr jag mig inte om vem som var först med vad, jag bryr mig om att kunna köpa bättre saker till bättre priser...

Som någon dataguru sa, det spelar ingen roll hur många kvinnor du sätter för att hjälpa till med havandet, det kommer ta nio månader ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Stödköp är idiotiskt. Ett företag som klarar inte av konkurrans ska inte ha få konstgjord andning för att överleva.

Om AMD, nVIDIA eller VIA skulle gå omkull så skulle jag inte bli deppig och inte heller någon annan borde, ja förutom fanboys.

Första gången jag läser något som du skriver som jag håller med om! Alla företag har sina svackor och AMD behöver väl inte tillverka enbart processorer för att överleva, bevisligen inte efter att de tagit stora marknadsandelar på GPU-sidan.

Permalänk
Skrivet av JesperA:

Ja och killroy, att vara först betyder inget om man inte är bäst, det är där dom ligger efter.

Tvärtom. AMD ligger först eftersom dom ger bäst valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Tvärtom. AMD ligger först eftersom dom ger bäst valuta för pengarna.

Tror du missade poängen med sisådär 39478409 mil

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

Problemet med AMD är att de är helt värdelösa på att få folk att köpa deras processorer. Som många tidigare nämnt var AMD bättre i flera år men lyckades ändå inte nå samma försäljningssiffror som Intel. Att ha en överlägsen arkitektur, snabbare, billigare och bättre men samtidigt sälja färre processorer är katastrof. K6, Thunderbird, Athlon XP var alla utmärkta processorer. Missförstå mig inte, dessa processorer sålde mycket bra med AMD:s mått mätt, men definitivt så bra som de borde ha gjort.

Den största katastrofen måste dock ha varit lanseringen av den buggiga Phenomen. Med Phenom II fick AMD en fungerande processor som gick att rekommendera men de ligger hopplöst efter Intel just nu.

En sak värd att nämna att det är en mycket stor skillnad mellan AMD och Intel när de senares processorer var sämre, de sålde trots det bättre än AMD och vad jag vet gick de med stor vinst.

Om AMDs nästa arkitektur floppar är de antagligen rökta på processorsidan och det hade varit riktigt jävla störigt. Jag menar, hur många är vi AMD fanboys som äger en Intel just nu?

Nämen vad intressant... Då kan jag ge dig lite trevlig kvällsläsning, sisådär 48 sidor:
http://www.amd.com/us/Documents/AMD-Intel_Full_Complaint.pdf

Det finns betydligt mer om du är intresserad.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nu är du dock ute och cyklar, hur man länkar ihop kärnor har väldigt liten betydelse och knappast något man behöver anpassa sina program till.
Att anpassa program till flera kärnor har pågått i många många år innan kärnorna flyttade in på samma chip...

Det är vad jag har läst i alla fall.. Intels första dubbelkärniga var intel pentium D. Där hade de i princpi limmat på två stycken P4or på samma chip, utan att de kommunicerade särskilt bra med varandra. Processorn kunde köra två trådar, men inte dela upp arbete särskilt effektivt.

Amds första var athlon x2. Där delade kärnorna cache-minnet osv och var betydligt mer effektiva.

Samma sak med quads. Intels första var core 2 due quad. Där gjorde de lika dant som pentium D, dvs limmade ihop två stycken dualcores. Där kunde inte t.ex kärna 1 och kärna 4 kommunicera, utan endast 1 och 2 samt 3 och 4.

Amds första var phenom x4, det var "riktig" dualcore.

Amd hade aldrig kunnat göra samma sak som intel. Intels processorer hade inte haft en chans mot amds egentligen. Dock så anpassades programmen till intels processorer. Programmen anpassades till att köras på två processorer och inte en dualcore, vilkeet intel tjänade på och amd förlorade på.

Detta är vad jag har läst. Men kan ha fel. Var under phenom 1 tidedn jag läste detta, när valet stod mellan phenom och core 2 due quad.

Angående 64 bitars. Amd släppte den mest lyckade tekniken, och var väl först till konsument-datorer? Intel körde på ren 64 bitars, vilket inget OS stödde. Microsofts windows xp 64bit fungerade väl endast på amds 64bits. Intel tog därför efter amds teknik. Det jag menade var att amd tog fram dem lyckade tekniken- intel hängde efter. Så amd har vart först med mycket

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Du får nog läsa på igen. LOL

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.