Permalänk

Krav på ramminne?

Om man skall bruka en bärbar dator till att se filmer, spela spel via nätet (kommer inte bli att köpa mycket spel till datorn, mest det som finns att spela online via olika sajter), är det viktigt med ramminne då? Räcker det med exempelvis ett ramminne på 2 eller 3 GB och sedan ha en håddisk på 320? Eller är det ett MÅSTE att ha ett ramminne på minst 4GB?
Vad säger ni, ni som kan detta?

Permalänk

Vilka spel ska du köra?
Jag skulle inte välja minde än 4GB för att datorn blir mer framtidssäker då, även om det mycket möjligt duger med 3 eller 2GB.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Så länge du kör ett operativsystem med 32bit räcker 3 gig (kan inte adressera mer än ca 3.25 gig) Har du dock ett 64bit rekommendera man minst 4 gig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kostnaden för 4 gb är försumbar så därför rekommenderar jag 4 gb oavsett operativsystem.

Permalänk

Ja det var inte alltför länge sedan jag skrev ett inlägg här gällande dator för min son, det blev en HP G62, han blev så nöjd över den. Men då har min sambo en dotter som nu står förtvivlad över att inte ha fått en dator hon med, så för att minska avundsjukan så lär vi sätta igån att beställa ytterligare en till dator. Dock tycker min sambo att sonens dator var på tok för dyr, den går ju på 5490kr (visserligen helt ok pris) men även om barnen är jämngamla så är min son lite mer försiktig och varsam med sina saker jämfört med sin styvsyster.
Så då ansåg min sambo att vi inte kommer lägga ner mer än maximalt 4000kr, helst under om det går och finns datorer för den summan.

Hon kommer förmodligen bara att använda datorn till att surfa, kolla filmer och spela några simpla spel som går att ladda ner på nätet, typ Barbie och liknande.
Så det är kanske inte så nödvändigt att hon måste ha en dator med ramminne på 4gb...? Har hittat några datorer med ram på 3gb och hårddisk på 320gb.. borde det inte funka med det?

Permalänk
Medlem

då räcker 2gb