Permalänk

Laptop 5-7k

Hej.

Jag vet att det finns liknande trådar som är rykande färska, men butiker lägger till produkter och ändrar priser i samma takt -- därför gjorde jag en ny tråd.

Jag har siktat in mig på en laptop inför en kommande flytt, säljer av min stationära i samma veva. Budgeten är cirka 5-7k som rubriken redan avslöjat. Alla tips är välkomna, bara för att budgettaket är på 7k behöver inte datorn kosta 6999!

Jag har varit inne och kollat på t.ex.:

Acer eMachine E642G - Inet.se

Datorn skall användas i huvudsak till att kolla film (högupplöst) och surfa. MEN det händer att jag spelar spel, t.ex. CoD MW2. Det vore trevligt med en pigg dator som klarar av Black Ops, nu när det är på tapeten! Inte större än den jag länkat ovan.

MVH

qalibrate

edit; finputs

Permalänk

Är ingen fanboy, men släkt och vänners erfarenhet av AMD-laptops är inget vidare. Jag skulle föredra en Intel prolle med kanske en nvidia gt 330m.
länk till datorer med ok kort för COD i native resolution 1366 X 768 medium/high:
Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

benchmark lista för grafikkort:
Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech

Edit: lista på det som såg mest intressant ut:
Produktjämförelse hos Prisjakt
Intel P6000/6100 är att föredra över AMD P340 enligt: Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech

HD 5650 verkar vara ca 5-10% snabbare är GT 420M

Därför skulle jag nog välja Packard Bell TJ76 eftersom den har en Hårddisk på 640GB.

Permalänk
Skrivet av Andy Mcdee:

Är ingen fanboy, men släkt och vänners erfarenhet av AMD-laptops är inget vidare. Jag skulle föredra en Intel prolle med kanske en nvidia gt 330m.
länk till datorer med ok kort för COD i native resolution 1366 X 768 medium/high:
Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

benchmark lista för grafikkort:
Mobile Graphics Cards - Benchmark List - Notebookcheck.net Tech

Edit: lista på det som såg mest intressant ut:
Produktjämförelse hos Prisjakt
Intel P6000/6100 är att föredra över AMD P340 enligt: Mobile Processors - Benchmarklist - Notebookcheck.net Tech

HD 5650 verkar vara ca 5-10% snabbare är GT 420M

Därför skulle jag nog välja Packard Bell TJ76 eftersom den har en Hårddisk på 640GB.

Tack så mycket för inlägget! Packard Bellen såg ju bra ut, skall ha den i åtanke. Dell-laptopen hade lite stor skärm tyvärr.

Skulle uppskatta om nån mer med kanske lite direkt erfarenhet av just AMD-processorer i laptops yttrade sig/gav tips generellt!

Permalänk
Skrivet av qalibrate:

Tack så mycket för inlägget! Packard Bellen såg ju bra ut, skall ha den i åtanke. Dell-laptopen hade lite stor skärm tyvärr.

Skulle uppskatta om nån mer med kanske lite direkt erfarenhet av just AMD-processorer i laptops yttrade sig/gav tips generellt!

Dellen är 15.6 tum, acer asipre 7XXX är 17 tum. Du läste nog fel på prisjakt

Permalänk
Skrivet av Andy Mcdee:

Dellen är 15.6 tum, acer asipre 7XXX är 17 tum. Du läste nog fel på prisjakt

Ja, så var det ja!

Förresten, Dell-laptopen har ju en Intel i5 460m processor tillsammans med ett Radeon HD 5650, borde inte det göra den till den bästa av de du länkade? Ignorera HDD-utrymme, då jag precis fått hem en 2TBs extern jag tänkte lagra saker på. Det gör ju Dell Inspiron 15R till det bättre valet enligt benchmarks både CPU-mässigt och med 5650? Eller är det nåt jag missar? Gör Dell kassa laptops?

Permalänk

Jodå, dellen är bäst av de jag länkade till. Men i ditt första inlägg lät det som om du helst inte vill betala 7000 kr. P6000 processorn är av samma typ som core i5, men med lägre clock och utan hyperthread och turboboost samt en del andra luddiga funktioner.
Packard bellerna och acern är de mest prisvärda om man vill ha mest bang for buck. Det som skullle tala för dellen är skärmen, morsans packard bell (ännu billigare än dessa) har tyvärr en dålig skärm.