Asus moderkort på frammarsch i norden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Det verkar vara japanska kondensatorer på den modellen så det bör inte vara några sådana problem.

ASUS TUF Sabertooth X58 review

Det marknadsfördes från början som väldigt militärklassat rakt igenom vill jag tillägga.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus P5B-e plus (plus innebär solid state kondingar) som fungerat i 4 år nu. Enda nackdelen är att ljudchipet ibland skickar ut skräp i digitalutgången om man trycker på stop i foobar/winamp. USB-prylar funkar inte så bra efter att datorn vaknat ur hibernate heller. Eftersom jag snackar HTPC nu är det lite irriterande.

Asus har alltid fungerat bra för mig och har aldrig gått sönder. Nämnda problem är dock tillräckligt för att jag nästa gång noga ska överväga andra märken. Asrock verkar kul, Gigabyte tror jag är stabila. Hoppas på att hitta nåt med lite speciella features för HTPC. Men det blir till i vår förhoppningsvis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det verkar knappt finnas några moderkort med billiga kondensatorer längre, förutom de allra billigaste korten och de från Intel (fast köper du en dator från Fujitsu, HP eller Dell är det förstås billiga komponenter). Även tillverkare som traditionellt sett har använt billiga och dåliga komponenter som ASRock och MSI har börjat konkurrera med kvalitetskomponenter.

Så nej, det är inga problem med kondensatorerna på Sabertooth X58, frågan är dock varför ett flertal fått kort som är DOA om man nu får med en lista på alla "militära test" man har gjort på moderkortet... Sen är nätverkschippet inkopplat på en vanlig PCI-buss så det kan inte maxa en gigabitlina.

Skrivet av Henkka:

Det verkar vara japanska kondensatorer på den modellen så det bör inte vara några sådana problem.

ASUS TUF Sabertooth X58 review

Tack för svaren
Just läst igenom guru3d-artikeln och ugglat igenom (känns det som, kl 02:21) hela techpowerup.com
Blir nog ett Sabertooth, om inget bättre mobo, för samma/lägre pris dyker upp.
(Off topic totally.. såg just att GPU-z släppts i ny version (v0.4.8.)

Skrivet av usilusken:

Asrock verkar kul,

Mjao.. Asrock ägs av Asus. Asrock brukar vara Asus leklåda, där de experimenterar hej vilt.. Ibland blir det bra, men ofta blir det mediokert, har man otur blir det upp åt väggarna åt helv...

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Mjao.. Asrock ägs av Asus. Asrock brukar vara Asus leklåda, där de experimenterar hej vilt.. Ibland blir det bra, men ofta blir det mediokert, har man otur blir det upp åt väggarna åt helv...

ASRock är inte längre ett dotterbolag till ASUS, och ASRock har börjat konkurrera med ASUS och andra tillverkare med mer påkostade moderkort.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TX-28xd3e:

Bara entusiast inriktat? om du nu menar att skriva "super imba epic overclocking" på lådan så, ja.

Ja, det är nog faktiskt lite det jag menar