Permalänk
Medlem

Processorer Amd vs Intel!

Jag har läst mycket och kollat amd:s processorer jämfört med intels processorer när det gäller spelprestanda.
Amd:s dyraste fyrkärninga processor kostar ca 1400 kr och intels dyraste 6 kärniga kostar ca 10 000. Jag har sett att i upplösningar från tex 1920/1080 så presterar amd:s processor något bättre i vissa spel än Intel:s och i dem andra har dem samma fps. Detta betyder att jag funderar skarpt på att byta till amd processor (flagskeppet) nästa gång jag köper en helt ny dator.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

I upplösningen 1920x1080 så flaskar grafikkortet i nästan alla spel för att spelen inte kräver så mycket av processorn. Men jag tror inte det är så många som har Intel i7 980X i en spel maskin och nej den är inte prisvärd annars heller.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Avstängd

I den upplösningen så är det mest grafikkortet som jobbar och inte CPUn, ska du kolla på CPU tester så är det lägre grafik du ska kolla på

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag har läst mycket och kollat amd:s processorer jämfört med intels processorer när det gäller spelprestanda.
Amd:s dyraste fyrkärninga processor kostar ca 1400 kr och intels dyraste 6 kärniga kostar ca 10 000. Jag har sett att i upplösningar från tex 1920/1080 så presterar amd:s processor något bättre i vissa spel än Intel:s och i dem andra har dem samma fps. Detta betyder att jag funderar skarpt på att byta till amd processor (flagskeppet) nästa gång jag köper en helt ny dator.

Vad tycker ni?

Det är grafikkortet som är begränsningen i de testerna. Du skulle få samma resultat om du jämförde Phenom II 965 och Intel I5 760, eller gamla Q9550, i samma tester med samma grafikkort.

Ta en titt på tester med bättre grafikkortslösning, t.ex. som denna med HD5870 i Crossfire.
May Power Be with You: Find the Best CPU for a Single ATI Radeon HD 5870 and ATI Radeon HD 5870 CrossFireX Configuration - X-bit labs

Som du ser begränsar ett single HD5870 prestandan i rätt många spel. Titta sedan på när de kör Crossfire och du ser att skillnaden mellan processorerna ökar, även i 1920x1080.

Du ser även att många spel är så grafikbundna, att t.o.m HD5870 i CF inte räcker till för att processorn skall utgöra en begränsning, så länge som processorn håller en hyfsad klockfrekvens (t.o.m den gamla Core2Duon hänger med bra i många spel).

Så välj processor efter vad du spelar för spel, samt i vilken upplösning och grafikkvalitet du spelar dem i.
Om man inte skall köra bättre grafikkortslösning än ett single HD5870 och spelar i 1920x1080 eller över, så spelar det inte så stor roll vilken processor man väljer, så länge som den är hyfsad.
Om man tänkt satsa på kraftigare grafikkortslösning, eller spelar på låga upplösningar, så kan man fundera på en kraftigare processor (betänk bara att vid lägre upplösning får man högre FPS, så även om det är processorn som begränsar prestandan, är det ofta inte nödvändigt med en kraftigare processor för spelupplevelsens skull)

Visa signatur

~Pelle~