Asus G73JW-TY186V - RÅD/TIPS innan köp

Permalänk
Medlem

Asus G73JW-TY186V - RÅD/TIPS innan köp

Hej!

Jag har bestämt mig för en laptop. Nu när jag ska flytta, sitta i en lägenhet, känns lite mer praktiskt.

Denna har jag funderat på: Asus G73JW-TY186V - Inet.se

Min budget är väldigt strikt och MSI datorerna är INTE att disktuera, då jag tycker de är enormt fula (inget illa menat).

Men är det där de bästa man kan få för runt 13 000 kr?

Finns det billigare/andra alternativ?

Datorn med 460 kortet från nvidia är 500kr dyrare, är det bättre än 5870 kortet från ATI?

OBS: Jag håller mig till endast dustinhome/inet.se.

Visa signatur

Skärm: IPS Flatron W2220P HDD: 1TB F3 Proc: Intel Core i5 2500 3,3GHz Nätagg: Corsair VX 550W Chassi: Nexus Prominent 5 Ram: A-Data 4GB Game-Series 1333MHz Moder: Gigabyte GA-PH67A-UD3

Permalänk

Angående priset så tror jag faktiskt det, ja. Jag har själv köpt en G73JW, dock med i7 och 6GB ram. Titta min tråd i samma forum här för att få lite intryck :). Om du däremot ska ha en dator till allting - spel, arbete etc, och den ska stå i lägenheten tipsar jag faktiskt om att köpa en stationär och möjligtvis en netbook när du vill vara mobil.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad jag förstått så finns det nu två "varianter" av Asus G73- serien.

Asus G73JH och Asus G73JW. Asus G73JW- modellerna är som du beskriver ungefär 500kr dyrare än G73JH- modellerna. Då frågar man sig: Vad får jag för 500kr mer?

Jo, som jag förstått det så är JW- modellerna nyare. Specifikationerna är mer eller mindre exakt likadana, förutom:

De nya modellerna har ett Geforce GTX 460M med 1,5GB GDDR5- minne, mot gamla JH- modellens Radeon 5870M med 1GB GDDR5- minne. Vad jag läst i recensioner och diverse forumposts så verkar 5870M vara 5% snabbare i spel och liknande, medan 460M är svalare vid drift (och drar mindre ström?). Någon som kan bekräfta detta?

De nya modellerna har två mindre touchpad- knappar istället för JH-modellen som använde sig av en enda stor. Ni som har JH- modeller: Är den ensamma knappen jobbig? Vill man istället ha två separata knappar för höger- och vänsterklick?

De nya JW- modellerna har en Hybrid SSD/mekanisk hårddisk, vilket är till fördel enligt sweclockers test: Seagate Momentus XT

De nya modellerna har utöver de fyra USB 2.0- portarna en extratillagd USB 3.0- port.

De nya modellerna har uppdaterat BIOS "out of the box" och kommer enligt vissa att krångla mindre.

EDIT: De nya modellerna har dessutom Bluetooth 2.1 (om det nu spelar någon roll)

För övrigt verkar specifikationerna vara EXAKT samma. Vad tror ni? Ska man lägga 500kr extra på en modell med GTX 460M som är något sämre i grafikprestanda, men går tystare och drar mindre ström? Tror ni att Geforce kommer att gå om Radeon i prestande när drivrutiner uppdateras? Hur står sig 1GB grafikminne mot 1,5GB?

Jag går också i tankarna om att köpa en ASUS G73. Men vilken ska man ha?

Permalänk
Medlem

G73JW har EAX Advanced HD 5.0 och THX TruStudio. JH har bara EAX Advanced HD 4.0
ASUSTeK Computer Inc.

Permalänk

Det skulle ju även vara intressant att veta om eller rättare sagt när JW modellen kommer med ett fetare grafikkort..? Ingen som hört något?