Radeon HD 6990 försenas till 2011

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ratatosk:

För mig återstår det att se, förra hösten var ni var ganska säkra på att Fermi skulle komma ut innan Jul.

Nvidias ursprungliga planering var Fermi till julen 2009.

Skrivet av havoc:

Och Barts skulle ha 800 shaders, jag säger inte att cayman inte är försenad men det säger kanske lite om sweclockers källor.

Enligt Neliz skall den fortfarande komma enligt planering.
"Operation Smokescreen failed: 6900 is still coming on time and I'm sorry if I said anything about 1GB. "
Beyond3D Forum - View Single Post - AMD: R9xx Speculation

Vi hade tillgång till Barts långt innan du kände till modellnamnet, däremot fanns det ingen mjukvara som klarade av att läsa av antalet streamprocessorer. Vi var för övrigt även först med det korrekta antalet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nvidias ursprungliga planering var Fermi till julen 2009.

Vi hade tillgång till Barts långt innan du kände till modellnamnet, däremot fanns det ingen mjukvara som klarade av att läsa av antalet streamprocessorer. Vi var för övrigt även först med det korrekta antalet.

Vore rätt tragiskt om ni inte hade tillgång tillgång till kortet innan mig, men samtidigt förklarar inte det att ni var helt 100% säkra på att det skulle röra sig om 800 shaders.
Säger än en gång inte att det inte rör faktiskt sig om en försening men om det visar sig att cayman släpps inom tid så kan man lätt få intrycket att ni försöker röra er mot fudzilla's och semiaccurates håll där ryktes publicering ibland tar överhanden och jag vet inte om det är det ni eftersträvar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

De är försenade, frågan är med hur mycket och hur det påverkar launchen.

Förtydling: De är försenade men vi vet inte från vilket datum eftersom det inte finns något officiellt releasdatum

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag litar hellre på SweC källa än min magkänsla i detta fallet. Om tillverkarna inte har fått sin GPU än så ser jag det högst otroligt att det finns kort i butik denna månad.

Frågan är väl bara om AMD hinner få ut de i god tid innan julhandeln, för annars ser jag hur dollartecken lyser i ögonen på Nvidias styrelse. GTX 580 kommer vara "the one and only" för entusiaster med pengar om inte AMD hinner ut med dessa korten.

Varför skulle 580 vara "the one and only" som du utrycker det? 5970 är snabbare i 95% av fallen och drar lika mycket ström? 5970 är fortfarande kungen bland grafikkkort. Single gpu eller inte är obetydligt i detta fall då båda drar lika med ström.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Varför skulle 580 vara "the one and only" som du utrycker det? 5970 är snabbare i 95% av fallen och drar lika mycket ström? 5970 är fortfarande kungen bland grafikkkort. Single gpu eller inte är obetydligt i detta fall då båda drar lika med ström.

Det där är inte sant alls. 580 och 5970 är ganska likvärdiga i dagens spel, och 580 är dessutom billigare. Antagligen kommer Antilles dra ifrån lite, men det kommer som sagt inte förrän 2011.

Är mer intresserad av Cayman och nVidias motsvarighet. Roligt att höra att det fortfarande planeras komma i år.

Permalänk
Avstängd

jag personligen bryr mig inte över huvud taget då jag har tänkt att köra på mitt 5850 ett tag och kanske eventuellt köpa ett till begagnat.

om man däremot har tänkt att köpa ny dator nu är det naturligtvis väldigt tråkigt.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Ganska likvärdiga ja men 5970 är fortfarande nästan alltid bättre. Med nuvarande priser på prisjakt så är dom i princip samma pris med därför ser jag inte att 580 skulle vara bättre än 5970. 580s enda fördel är tessellation mot 5970.

Sedan finns 5970 i lager, tror inte vi kommer se någon vidare lagerstatus på 580 först efter nyår.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Dock representerar faktiskt bilden något: ungefärlig prestanda.

nää det tror jag inte, bilden är sannoikt ritad utifrån vilket marknadssegment (prisklass) korten ligger i. Det är så man brukar använda såna här bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Det ser ju ut så på bilderna, 6970 under 5970 och 6990 snäppet över. men 580sli ger ju över dubbelt så många poäng i typ unigine heaven är 5970. 1041 mot nästan 2200. jag får 1220 med mitt clockade. nej, jag trodde verkligen att det var i stort sett samma kort med olika färg, röd eller grön men de gröna har visat att dom inte kan. Drivrutinerna suger och det tog i och för sig ett år men när en gpu spöar två i så är det någon som inte stämmer. Gör om gör rätt. Ska skratta hela vägen till alina sen värma huset när man kastar 5970 i vedspisen.

Du baserar detta på ett kort som nu varit ute på marknaden i ett helt år mot ett kort som släpptes för vad 5 månader sen och ett som släpptes nyligen som knappt finns i affärer?

Sedan att säga att en dubbel gpu är värre än single när 5970 drar lika mycket ström blir lika varmt som ett singelkort presterar lite bättre än singel kortet från nVidia. Fattar inte folk på Sweclockers ibland. Visst kritisera ett dubbelkort om det drar mycket mer ström än den presterar eller blir lika varmt som en smältungn eller låter som en hårtork men när man gör det när båda kortet kostar praktiskt taget lika mycket _idag_ och har likvärdig prestanda och fina för och nackdelar och funktioner beroende vad personen i fråga behöver.

5970 har desutom ökat i pris senaste dagarna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Det är väl inte unigines fel att AMD är dåliga på tesselering?

De är dåliga på tesselering för att de inte BEHÖVER vara bra på det, eftersom inga spel kommer ha så tung tesselering som unigines test på flera år så spelar det ingen roll.

Hade jag köpt ett grafikkort nu hade inte det största syftet med det varit att loopa unigine, utan att SPELA. Man bör därmed titta på verkliga speltester, inte överdrivna syntetiska tester.

Mitt val hade dock blivit nvidia, på grund av att det inte släppts någon folding-klient till amds kort (fattar inte varför de prioriterar nvidia..)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hjälpsam

Varför använda onödigt stor chipyta till tesselering när korten redan har tillräckliga prestanda för kommande spel?
Stone Giant kör så mycket Tesselering att 75% av dess data slängs utan att användas i bilden, det är bara ett slags stresstest som inte har något med verkligheten att göra.
Jämför med AA och AF, är det nödvändigt med 32x AA och 64x AF?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Mitt val hade dock blivit nvidia, på grund av att det inte släppts någon folding-klient till amds kort (fattar inte varför de prioriterar nvidia..)

De finns en klient för AMD kort, nvidia klienten kanske fungerar bättre. men AMD versionen fungerar rätt bra den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

De finns en klient för AMD kort, nvidia klienten kanske fungerar bättre. men AMD versionen fungerar rätt bra den med.

Ja men skulle inte direkt säga att den är för amd kort direkt. Nvidias klient kör cuda och är anpassad till nvidias kort så bra det bara går. Amds klient kör någon sunkig och seg kod. Hade de funnits en klient med open cl eller amd stream så hade förmodligen amds kort presterat minst lika bra, om inte bättre, än nvidias.

Skulle inte säga att amds nuvarande client fungerar bra? Ett gammalt 8800gt från nvidia slår ju till och med ett hd5870, enbart eftersom hd5870 inte på långa vägar jobbar som det ska i dess klient.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

6970 lär bli nåt speciellt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

6970 lär bli nåt speciellt.

Om det är 1920 SPs i VLIW4 så kan det bli grymt.

Beyond3D Forum - View Single Post - AMD: R9xx Speculation

Förseningen verkar bero på brist av en DrMOS från Texas Instruments. Dock verkar förseningen inte påverka launchdatum.

AMD Radeon HD 6970 delay due to component shortage, launch date to be re-confirmed by VR-Zone.com

Sa jag precis att förseningen inte innebär någon försening?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Om det är 1920 SPs i VLIW4 så kan det bli grymt.

Beyond3D Forum - View Single Post - AMD: R9xx Speculation

Förseningen verkar bero på brist av en DrMOS från Texas Instruments. Dock verkar förseningen inte påverka launchdatum.

AMD Radeon HD 6970 delay due to component shortage, launch date to be re-confirmed by VR-Zone.com

Sa jag precis att förseningen inte innebär någon försening?

Får hoppas på release i tid.
50% fler SIMD, troligtvis högre clock, möjligtvis mer minne också.
Kan bli ett väldigt trevligt kort detta.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tannat:

---Text---
Sa jag precis att förseningen inte innebär någon försening?

Det var precis det du sa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Om det är 1920 SPs i VLIW4 så kan det bli grymt.

Beyond3D Forum - View Single Post - AMD: R9xx Speculation

Hoppas uppgifterna stämmer. Då bör HD6970 prestera åtminstone som HD6850 i CF (vilket är i nivå med GTX580). Troligtvis högre klock på HD6970 jämfört med HD6850 så kan bli fin prestanda på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Varför skulle 580 vara "the one and only" som du utrycker det? 5970 är snabbare i 95% av fallen och drar lika mycket ström? 5970 är fortfarande kungen bland grafikkkort. Single gpu eller inte är obetydligt i detta fall då båda drar lika med ström.

GTX 580 är inte "the one and only" för alla konsumenter och det kan du omöjligt tolkat det som. Entusiaster med pengar skulle inte köpa 5970 när 6990 ligger runt hörnet. Att få en kärna till i princip samma pris och strömförbrukning att prestera som ett dubbelkärning kort är inget man ska ignorera.

När man jämför dubbla GPU:er mot singel GPU så det knappast strömförbrukningen man är intresserad av. En singel GPU kan aldrig falla efter på grund av dålig skalning av internt Crossfire/SLI. Testerna visar gamla och etablerade titlar där det är som bäst skalning av GPU-kärnor. Nya titlar kan ta veckor/månader innan de får bra skalning av flera kärnor.

Ett singel GPU-kort är alltid att föredra framför ett med flera om de kostar ungefär samma och presterar likvärt. Undantaget är om man hänger upp sig på strömförbrukningen, men det gör knappast någon större del av den grupp entusiaster jag syftade på. Även om det är en faktor som är viktig så är det samma problem för motorentusiaster som gillar hästkrafter och låg bensinförbrukning. Med andra ord så är det inte något man förväntar sig om man ska ha det bästa...

Dessutom kan du endast köra dubbla 5970 i crossfire, medan du kan köra 4st GTX 580 i SLI. Och du missade inte att jag syftade på "entusiaster med pengar"?

Intressant att du valde att hänga upp dig på det jag skrev, precis som om jag trampade på en öm tå.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det vet vi när det finns kort att jämföra med. Sen är inte 2st 580 precis gratis heller. Här är det mer rättvist ätt gå på prestanda per krona.

Att gå efter prestanda per krona när det gäller entusiast modellerna är ju poänglöst.
Det blir ju som att välja mellan Ferrari och Lamborghini och gå efter bränsleekonomin. ( lixom hallå! det är en Ferrari,, fuck blyfritt! )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cat_fish_1:

de var säkert en plan redan från början att skrämma fram nvidia och se vad dom skulle släppa, för att sedan backa själv och börja puttsa ännu mer.

Jo troligt att nvidia hann skapa detta kort efter att AMD kom med nyhten om sin nya serie hehe

Inte dåligt gjort isåfall.

Nä nvidia har nog jobbat med GTX580 en bra tid

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Skrivet av Catman:

Jo troligt att nvidia hann skapa detta kort efter att AMD kom med nyhten om sin nya serie hehe

Inte dåligt gjort isåfall.

Nä nvidia har nog jobbat med GTX580 en bra tid

Men det kan ju ha gjort så att Nvidia flyttade fram releasen? Hypen inför kortet var ju jättekort...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Om jag förstått detta rätt så kommer 6990 bli ett dubbelkort? Hur ska dom lösa bottlenecks på 8x/8x? Det är väl ganska bevisat att 8x bussar inte räcker för dagens värre grafikkort? T.ex. 2st 5870 är ju bra mycket snabbare än ett 5970 även om de går i samma klockhastighet.. Eller har dom uppdaterat x16 porten sen jag hade 5970?

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

GTX 580 är inte "the one and only" för alla konsumenter och det kan du omöjligt tolkat det som. Entusiaster med pengar skulle inte köpa 5970 när 6990 ligger runt hörnet. Att få en kärna till i princip samma pris och strömförbrukning att prestera som ett dubbelkärning kort är inget man ska ignorera.

När man jämför dubbla GPU:er mot singel GPU så det knappast strömförbrukningen man är intresserad av. En singel GPU kan aldrig falla efter på grund av dålig skalning av internt Crossfire/SLI. Testerna visar gamla och etablerade titlar där det är som bäst skalning av GPU-kärnor. Nya titlar kan ta veckor/månader innan de får bra skalning av flera kärnor.

Ett singel GPU-kort är alltid att föredra framför ett med flera om de kostar ungefär samma och presterar likvärt. Undantaget är om man hänger upp sig på strömförbrukningen, men det gör knappast någon större del av den grupp entusiaster jag syftade på. Även om det är en faktor som är viktig så är det samma problem för motorentusiaster som gillar hästkrafter och låg bensinförbrukning. Med andra ord så är det inte något man förväntar sig om man ska ha det bästa...

Dessutom kan du endast köra dubbla 5970 i crossfire, medan du kan köra 4st GTX 580 i SLI. Och du missade inte att jag syftade på "entusiaster med pengar"?

Intressant att du valde att hänga upp dig på det jag skrev, precis som om jag trampade på en öm tå.

Jag tolkade det så för du skrev "dollartecken lyser i ögonen på nvidia", knappast några dollartecken som lyser bara för man lyckas sälja till 100st entusiaster utan den breda massan.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bl1nd:

Om jag förstått detta rätt så kommer 6990 bli ett dubbelkort? Hur ska dom lösa bottlenecks på 8x/8x? Det är väl ganska bevisat att 8x bussar inte räcker för dagens värre grafikkort? T.ex. 2st 5870 är ju bra mycket snabbare än ett 5970 även om de går i samma klockhastighet.. Eller har dom uppdaterat x16 porten sen jag hade 5970?

Om jag inte minns helt fel så går alla ati dualkort på intern crossfireX som mitt gamla 4870x2.Och då är det skitsamma,kortet sitter i en pci express 16 port men gpuerna komminucerar direkt på kortet?
Därav poängen med dualkort man slipper den slöa pci express 8x 8x 16x 4x eller vad det blir med 2 kort?

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Jag tolkade det så för du skrev "dollartecken lyser i ögonen på nvidia", knappast några dollartecken som lyser bara för man lyckas sälja till 100st entusiaster utan den breda massan.

Det är bra många fler än 100st och om det inte finns pengar att hämta, finns det ingen anledning att släppa kortet. Naivet att tro något annat. Hur som helst förutser det att AMD inte får ut 6950 och 6970 till julhandeln...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är bra många fler än 100st och om det inte finns pengar att hämta, finns det ingen anledning att släppa kortet.

Nja, marginalerna där uppe är ganska små. Däremot är det bra reklam för övriga produkter från företaget om man kan stoltsera med världens snabbaste grafikkort/gpu.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Om jag inte minns helt fel så går alla ati dualkort på intern crossfireX som mitt gamla 4870x2.Och då är det skitsamma,kortet sitter i en pci express 16 port men gpuerna komminucerar direkt på kortet?
Därav poängen med dualkort man slipper den slöa pci express 8x 8x 16x 4x eller vad det blir med 2 kort?

Jo det stämmer att 5970 samt alla äldre X2 kort har ett styrchip mellan GPUerna på PCBet. Men att ha t.ex. 5970 är samma sak som att köra 2st 5870 i 8x portar. Det är två GPUer som delar på en 16x port vilket begränsar prestandan(Något som AMD nekade efter releasen). Men ser man test där 5970 går i 5870 klock så syns en klar skillnad mellan det och 5870CF.

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl1nd:

Jo det stämmer att 5970 samt alla äldre X2 kort har ett styrchip mellan GPUerna på PCBet. Men att ha t.ex. 5970 är samma sak som att köra 2st 5870 i 8x portar. Det är två GPUer som delar på en 16x port vilket begränsar prestandan(Något som AMD nekade efter releasen). Men ser man test där 5970 går i 5870 klock så syns en klar skillnad mellan det och 5870CF.

Men kortet har iaf samma överföringshastighet som ett singel gpu kort så det blir inte mer flaskhals än om de hade en uber gpu vad jag förstår. Antar det var där diskussionen startade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Men kortet har iaf samma överföringshastighet som ett singel gpu kort så det blir inte mer flaskhals än om de hade en uber gpu vad jag förstår. Antar det var där diskussionen startade?

Jo, det har det ju. Men det är ju därför det är snabbare än ett 5870 men inte lika snabbt som två, även om det bör vara det i teorin om de går i samma hastighet. Om inte 8x per gpu räckte för 5970 så undrar jag bara hur i världen det ska räcka på 6990.

Visa signatur

SÅLDE GAMINGRIGGEN - SITTER PÅ EN J*VLA DELL DIMENSION 3100 x)