Komponentbrist kan orsaka försening av Radeon HD 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det tror jag att vi räkna med, Swec brukar släppa recensionen på klockslaget.

Förutsatt att de fått några kort att recensera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kanske är Nvidia som köpt upp så många kretsar dom någonsin kunnat.

Ja det gjorde dom säkert för att jävlas med AMD

Permalänk

Men hallo... AMD vill vinna tid då säger man försening komponent brist ! LOL
Dom trodde inte att GTX580 skulle vara så bra, och dom vill vinna tid med nya 6970 så den får sina 30% skillnad i prestanda mot GTX580!
eheh...

Visa signatur

:P

Permalänk
Skrivet av Zuch:

Haha, jag fick mig ett lulz
Inte ofta som företaget jag jobbar på framkommer som en kritisk komponent som orsakar förseningar för grafikkort

Leta rätt på de ansvariga och ge dem lite pisk med riset å våra vägnar >:3

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

Men hallo... AMD vill vinna tid då säger man försening komponent brist ! LOL
Dom trodde inte att GTX580 skulle vara så bra, och dom vill vinna tid med nya 6970 så den får sina 30% skillnad i prestanda mot GTX580!
eheh...

Dom trodde ju att 480 var så bra före det släpptes som 580 är nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Texas Instruments var ju en gigant engång i tiden men idag hör man inte mycket av dom.

Sitter TI kretsar i det mesta. Men det är inget som konsumenter bryr sig om. 4e största halvledar företag i världen.

TI buys former SMIC fab in Chengdu (2010-10-14)

Citat:

The acquisition marks the third major expansion of analog production capacity for TI this year. In July, TI announced it acquired two fabs from Spansion Japan Ltd., the former Japanese subsidiary of Spansion Inc. Last year, TI began ramping its RFAB facility in Richardson, Texas, using 300-mm production equipment purchased from bankrupt memory supplier Qimonda AG.

Medans andra lägger ner köper TI upp

On topic så även om det är brist på komponenter så tror jag att det kommer att finnas review-exemplar hursomhelst. Det blir en pappers-lansering om inget annat, och kommande prisbild/prestanda är ju onekligen intressant.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarkSix:

Texas Instruments var ju en gigant engång i tiden men idag hör man inte mycket av dom.

De är väl fortfarande giganter men de har ju inte så många produkter som är riktade direkt till konsumenter så de syns inte direkt för "vanliga dödliga". De enda jag ser av dem direkt är ju min trogna Ti-83+ men jag kan slå vad om att jag skulle hitta ett dussin prylar från TI om jag bara började skruva upp all elektronik här hemma.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

kan nog stämma bra för vet att vi ha det knapert med såna transistorer på jobbet också.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Låter trovärdigt. Enligt VR så kommer AMD med en slutgiltig lanserings datum i slutet av veckan. Hoppas att AMD håller lanserings datum. Om man lanserar och förklara om bristen på komponenter så tror jag det de flesta har förståelse.
Det är bättre att få svar på sina frågor om prestandard än att inte veta. Jag skulle i det fallet hellre tagit Nvidia. Brist hos handlarna kan man leva med. Hoppas dock att bristen inte blir långvarig, annars riskerar vi kunder få betala överpris om vi vill uppradera. Dags för TI att skruva upp sin produktion! Att sedan det är just 6990 som blir mest försenad är nog inget att bry sig om. De korten har en liten marknad. Det viktiga är 6970 vs 580 !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Texas Instruments var ju en gigant engång i tiden men idag hör man inte mycket av dom.

Nä, det är ju inte alls så att de är åtminstone i top-10 över världens halvledartillverkare...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Låter trovärdigt. Enligt VR så kommer AMD med en slutgiltig lanserings datum i slutet av veckan. Hoppas att AMD håller lanserings datum. Om man lanserar och förklara om bristen på komponenter så tror jag det de flesta har förståelse.
Det är bättre att få svar på sina frågor om prestandard än att inte veta. Jag skulle i det fallet hellre tagit Nvidia. Brist hos handlarna kan man leva med. Hoppas dock att bristen inte blir långvarig, annars riskerar vi kunder få betala överpris om vi vill uppradera. Dags för TI att skruva upp sin produktion! Att sedan det är just 6990 som blir mest försenad är nog inget att bry sig om. De korten har en liten marknad. Det viktiga är 6970 vs 580 !

Har varit brist på såna transistorer i över 4mån, kan hålla i sig ett tag tror ja då dom har ett rättså stort släp på komponenter som dom måste leverera till diverse företag.
Kan ju bara hoppas att amd är långt fram i kön iaf

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

varför är jag Inte förvånad?.....

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Har varit brist på såna transistorer i över 4mån, kan hålla i sig ett tag tror ja då dom har ett rättså stort släp på komponenter som dom måste leverera till diverse företag.

4 MÅN ? Någon borde ge TI en rejäl spark i a(piiip)t. Ok, jag att vet att när konjukturen vänder så brukar sådana här saker hända. Men 4 mån ? Hela min egoistiska själ skriker.

Edit: Kom just att tänka på att det även kommer att påverka priserna på MoBo och annat roligt.
GRRRR!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

jo men tillverkarna brukar oftast ha ett buffertlager men när någon stor tillverkare ska dra igång någon stor produktion så dammsuger dom oftast marknaden på dom komponenterna som dom behöver ex nokia m.m så att det uppstår en brist på dom komponenterna.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

jo men tillverkarna brukar oftast ha ett buffertlager men när någon stor tillverkare ska dra igång någon stor produktion så dammsuger dom oftast marknaden på dom komponenterna som dom behöver ex nokia m.m så att det uppstår en brist på dom komponenterna.

Jodå jag vet. Och när ekonomin vänder så börjar en massa företag och myndigheter att uppgradera sin system. Många har behållit sina gamla datorer 1-2 år längre än beräknat. Mao eländet kommer att fortsätta efter nyår.
Off Topic: Minnes när en minnes fabrik brann ner på 90-talet just i samma veva som konjekturvändning. Priset på 4mb kretsar förbubblades över en natt. Och sedan släpptes Win 95 så eländet fortsatte i lång tid.

On Topic: Verkar som även Nvidia har drabbats: http://www.sweclockers.com/nyhet/13020-brist-pa-geforce-gtx-580-i-sverige

Vilket kan innebära att det efterlängtade pris kriget stannar. GRRR!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuch:

Sitter TI kretsar i det mesta. Men det är inget som konsumenter bryr sig om. 4e största halvledar företag i världen.

TI buys former SMIC fab in Chengdu (2010-10-14)

Medans andra lägger ner köper TI upp

On topic så även om det är brist på komponenter så tror jag att det kommer att finnas review-exemplar hursomhelst. Det blir en pappers-lansering om inget annat, och kommande prisbild/prestanda är ju onekligen intressant.

Kul att det går bra för dom. Jag får lite nostalgiska vibbar när jag hör namnet TI. Jobbade en hel del med hårdvarukonstruktion under förra seklet och då var ju TI störst när det gällde TTL-logik
Samt att jag älskade min TI-59:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

jo men tillverkarna brukar oftast ha ett buffertlager men när någon stor tillverkare ska dra igång någon stor produktion så dammsuger dom oftast marknaden på dom komponenterna som dom behöver ex nokia m.m så att det uppstår en brist på dom komponenterna.

Nej, inte sedan finanskrisen. Sedan dess har allt gått ut på att minska lagerhållning, ty lagerhållning = bundet kapital = ser illa ut i papperen. Nära nog alla större företag kapar idag lager och lägger om produktioner för att hålla JiT-produktion, Just-in-Time. Även om man kan tycka att det är en engångsvinst att minska lagren så torde det ha hjälpt en del företag att hålla sig på icke-minus genom att frisera dessa siffror.

Sådana här gånger så märks det dock att minskade lager kan ge en direkt synbar effekt på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Jodå jag vet. Och när ekonomin vänder så börjar en massa företag och myndigheter att uppgradera sin system. Många har behållit sina gamla datorer 1-2 år längre än beräknat. Mao eländet kommer att fortsätta efter nyår.
Off Topic: Minnes när en minnes fabrik brann ner på 90-talet just i samma veva som konjekturvändning. Priset på 4mb kretsar förbubblades över en natt. Och sedan släpptes Win 95 så eländet fortsatte i lång tid.

On Topic: Verkar som även Nvidia har drabbats: http://www.sweclockers.com/nyhet/13020-brist-pa-geforce-gtx-580-i-sverige

Vilket kan innebära att det efterlängtade pris kriget stannar. GRRR!

vad jag kan se så delar inte 6800/6900 och nvidias 580 denna komponent.

den som sitter på 6800 , och som det tydligen är brist på heter R22 , medans det som sitter på GTX 580 heter R125 , kan ju iofs vara brist på bägge.

edit : kanske missförstog dig dessutom , du kanske syftade på att GTX 580 drabbats av nån brist generellt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Det är då man håller sig sysselsatt med att köpa annat under tiden!

Sant,
men DYRT!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

jo ja vet att lagerhållning kostar pengar men alla halvledarföretag har ändå ett visst reservlager men med stora beställningar så försvinner det direkt.

Devildoll:

är brist på många andra komponenter också.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Kul att det går bra för dom. Jag får lite nostalgiska vibbar när jag hör namnet TI. Jobbade en hel del med hårdvarukonstruktion under förra seklet och då var ju TI störst när det gällde TTL-logik
Samt att jag älskade min TI-59:a
http://www.thimet.de/calccollection/calculators/ti-59/TI-59-M...

Var min stora kärlek också
Minnes hur man hade de programerade magnetremsorna i ett särskilt fack.

Skrivet av dovienya:

Nej, inte sedan finanskrisen. Sedan dess har allt gått ut på att minska lagerhållning, ty lagerhållning = bundet kapital = ser illa ut i papperen. Nära nog alla större företag kapar idag lager och lägger om produktioner för att hålla JiT-produktion, Just-in-Time. Även om man kan tycka att det är en engångsvinst att minska lagren så torde det ha hjälpt en del företag att hålla sig på icke-minus genom att frisera dessa siffror.

Sådana här gånger så märks det dock att minskade lager kan ge en direkt synbar effekt på problemet.

Jepp. JiT är trevlig uppfinning
Roligt för ekonomer i fantasi världen men ett h(piiip)e för de som jobbar med produktion. Hur mycket man förlorar på störningar i logistiken brukar döljas.
Sen brukar dessutom alltid vara problem med skruva upp produktion under lågkonjuktur/finnanskris.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Hedersmedlem

Det är kanske kislet som börjar ta slut

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MulleEng:

Det är kanske kislet som börjar ta slut

Rofl.

"Silicon is the eighth most common element in the universe in terms of mass. In Earth's crust, silicon is the second most abundant element after oxygen, making up nearly 28 percent of the crust's total mass."

Kisel är mest känt under namnet "sand". Smält det så kallas det "glas".

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Rofl.

"Silicon is the eighth most common element in the universe in terms of mass. In Earth's crust, silicon is the second most abundant element after oxygen, making up nearly 28 percent of the crust's total mass."

Ironi är ju trevlig när den väl funkar
(Jag hoppas att du förstod)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av MulleEng:

Ironi är ju trevlig när den väl funkar
(Jag hoppas att du förstod)

Någon kanske tar dig på allvar och börjar prata "kiselkris".

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Någon kanske tar dig på allvar och börjar prata "kiselkris".

Varför inte ? Tänk på alla stackars konsulter som inte får en ny "millenium bug" på 90 år.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luxor ABC80:

Var min stora kärlek också
Jepp. JiT är trevlig uppfinning
Roligt för ekonomer i fantasi världen men ett h(piiip)e för de som jobbar med produktion. Hur mycket man förlorar på störningar i logistiken brukar döljas.
Sen brukar dessutom alltid vara problem med skruva upp produktion under lågkonjuktur/finnanskris.

Never-in-Time ja. Det är fina grejer som fungerar utmärkt i ekonomernas ideala värld men inte i verkligheten där resten av oss befinner oss.

Skrivet av Luxor ABC80:

Varför inte ? Tänk på alla stackars konsulter som inte får en ny "millenium bug" på 90 år.

Vi behöver inte vänta 90 år, bara typ 27.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Texas Instruments var ju en gigant engång i tiden men idag hör man inte mycket av dom.

Deras börsvärde är nästan bara 10ggr större än AMD's, bara Intel som är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Kunskapsnivån på forumet slår nya bottenrekord.

MOSFET - Wikipedia

"MOSFET är idag den vanligaste och mest spridda transistortypen. Den används i stort sett i all digital elektronik."

Bara för att en komponent är vanlig betyder väl inte att den inte kan ha ett roligt namn...

När de gäller förseningen är 2 veckor eller vad de nu de handlar om inte så mycket...De som kan vara viktigt för AMD är väl om de lyckas leverera i tid till julhandeln. Nvidias 400 serie var väl försenad i nästan ett halvår... De började prata om lansering redan innan jul 2009... om jag kommer ihåg rätt. Men de var inte riktigt förenat med verkligheten... Men deras uppgradering till 500 serien har gått otroligt fort... inte många månader sedan 400 serien kom ut.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Fudzilla pratar nu om lansering den 29:e nov och om att det rör sig om en samtidig sådan för både xt och pro. Det skall också kunna finnas "fler kort än vad konkurrenten förväntat sig".
Men iom att det är just fudzilla vi pratar om så finns det nog fog för ett stort mått av försiktighet i tolkningen av sanningshalten.
Cayman HD 6970 to launch November 29th

Edit: nApoleon på ChipHell har nu gått ut med att 6970 skall vara snabbare än GTX580 vilket kanske bara var att förvänta om det stämmer att det handlar om 1920 shaders (han skall tydligen ha ett kort enligt ett tidigare rykte).
????HD6900?????! - ????? - CHIPHELL - ??????DIY,??????DIY?! - Powered by Discuz!

Dom pratar tydligen fortfarande om den 22:a nov på chiphell.

Visa signatur

/havoc