AMD skeppar Brazos, avslöjar roadmap

Permalänk
Melding Plague

AMD skeppar Brazos, avslöjar roadmap

På Financial Analyst Day avslöjar AMD att de första Fusion-baserade kretsarna är på väg ut från fabrikerna. Dessutom framkommer nya detaljer om planeringen inför 2011–2012.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Aj, då skjuter de lanseringen av de intressanta processorerna (Zambezi) ännu mer. Var det inte tal om April bara förra veckan? Fast det är klart, sommaren kanske börjar tidigt i år.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vill se dom här på itx brädor och givetvis jämförelser med Atom.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Llano, är det PhII-baserade CPU:er på dom, tror mig läst det?
m-itxbrädor med dessa vill jag också se. Zambezi väntar man ju så klart på, hoppas sommarn kommer mycket tidigt nästa år

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska AMD kunna tjäna något på sin APU-strategi så krävs det också att vardagliga applikationer kan dra nytta av DirectCompute. Vi får hoppas på en stor andel GPU-accelererade gränssnitt i framtiden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Aj, då skjuter de lanseringen av de intressanta processorerna (Zambezi) ännu mer. Var det inte tal om April bara förra veckan? Fast det är klart, sommaren kanske börjar tidigt i år.

De skjuts inte alls på Bulldozer, Q2 11 för Zambezi och Q3 11 för Valencia och Interlagos.

Permalänk

8 kärnor, till sommarn oj kul att se hur 2011 kommer se ut i CPUväg för att bräcka det..... inte kommer det bli på pris iaf

Att AMD avslöjar planer för flera år framåt, trist då vill man ju nästan aldrig köpa nått när man redan vet vad nästa generation kommer heta och nästan prestera

Permalänk

umdi dum skulle inte dom första generationen av fusion slås mot pentium/celeron?

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Trinity och Krishna kan bli mina nästa köp då.

Permalänk

Helt ny arkitektur första gången på 32 nm. Ser fram emot att klicka i en Zambezi Octa-Core på ett 990-moderkort inom en snar framtid.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Skönt med integrerad grafik, då slipper man stora åbäkiga grafikkort. Hoppas bara att AMD blir bättre i sitt stöd för Linux när det gäller grafik och videoacceleration och sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skönt med integrerad grafik, då slipper man stora åbäkiga grafikkort. Hoppas bara att AMD blir bättre i sitt stöd för Linux när det gäller grafik och videoacceleration och sådant.

Då lär du även slippa effekter och höga fps

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

AMD Trinity... Det låter som en ganska hård processor.
Blir till att spara pengar nästa år, och införskaffa mig ett arbetsredskap i form av en Bulldozer!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Skönt med integrerad grafik, då slipper man stora åbäkiga grafikkort. Hoppas bara att AMD blir bättre i sitt stöd för Linux när det gäller grafik och videoacceleration och sådant.

Inbyggt är bra om man vill köpa ett grafikkort senare eller felsöka.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

De skjuts inte alls på Bulldozer, Q2 11 för Zambezi och Q3 11 för Valencia och Interlagos.

Då måste Sweclockers ha uppfattat det hela fel då när de skriver:

Citat:

För den som är intresserad av stationära datorer i den högre skolan är Zambezi kodnamnet att lägga på minnet. De första processorerna med Bulldozer-arkitektur tillverkas i 32 nanometer och kommer med fyra och åtta kärnor. Här saknas dock integrerad grafikdel. Lanseringen sker sommaren 2011.

Tidigare har det ju varit tal om April 2011, men nu är det tal om sommaren 2011 (vilket tyder på slutet av Q2 snarare än i början av Q2, om nu inte sommaren börjar tidigt nästa år).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Slutet av Q2 (juni) räknar jag som sommaren.

APU's is the future!

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Då måste Sweclockers ha uppfattat det hela fel då när de skriver:

Tidigare har det ju varit tal om April 2011, men nu är det tal om sommaren 2011 (vilket tyder på slutet av Q2 snarare än i början av Q2, om nu inte sommaren börjar tidigt nästa år).

Nja, enligt Xbitlabs skulle produktionen av Bulldozer börja i april. Med två månader från wafer start till lansering känns det som en rimlig tid att lansera i juni...

Däremot har Sweclockers missuppfattat att Komodo skulle vara en APU. Det är bara Trinity som är det.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av marteN_larsson:

Nja, enligt Xbitlabs skulle produktionen av Bulldozer börja i april. Med två månader från wafer start till lansering känns det som en rimlig tid att lansera i juni...

Däremot har Sweclockers missuppfattat att Komodo skulle vara en APU. Det är bara Trinity som är det.

AMD har varit lite luddiga med Komodo, men min personliga uppfattning av vad de har sagt är att Komodo till PC ska ha inbyggd GPU medans server kommer vara utan. Kan förstås fattat det helt fel, men det är så jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Inbyggt är bra om man vill köpa ett grafikkort senare eller felsöka.

Och om man som jag har slutat spela spel på datorn och istället ägnar sig åt mer intressanta saker. Jag är nöjd om videoacceleration av filmer funkar bra och så lite enkla desktopeffekter som inte bör vara så krävande egentligen.

Permalänk

Zacate i en HTPC för min del. Härligt att AMD är på frammarsch! =D

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av marteN_larsson:

Däremot har Sweclockers missuppfattat att Komodo skulle vara en APU. Det är bara Trinity som är det.

Bilden kommer ursprungligen från AMD.

Där kan jag läsa ut att Komodo har "DX11 capable GPU", men samtidigt är Komodo klassad som en "CPU"...lite förvirrande - men inget SweClockers skall beskyllas för...

Permalänk

Bara jag som :O-ade på att single coren för AMD-desktops dör 2012?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Opteron 6100 serien... QUAD CHANNEL DDR3 !! Ohh.. i like the sound of that !

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Och om man som jag har slutat spela spel på datorn och istället ägnar sig åt mer intressanta saker. Jag är nöjd om videoacceleration av filmer funkar bra och så lite enkla desktopeffekter som inte bör vara så krävande egentligen.

+1
håller med, det verkar som en hel del på forumet tror att datorns enda användningsområde är spel...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Vad är egentligen vitsen med att ha cpu+gpu tillsammans? Det måste ju vara att det blir effektivare = billigare.
För det hotar väl inte Intels snabbaste cpuer?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Darkst@r:

Bara jag som :O-ade på att single coren för AMD-desktops dör 2012?

Ja

Vem bryr sig om enkärniga processorer längre..? Är SÅ 2004 ;p

Håller ögonen på Zambezi. Helst skulle jag vilja att att de kommer med en ny sockeltyp precis då så den håller 4 år.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkst@r:

Bara jag som :O-ade på att single coren för AMD-desktops dör 2012?

Anledningen är väl i så fall att vi alla dör 2012 när jorden går under (om man ska tro på mystiken kring Maya-kalendern)...

EDIT: Jag läste nog lite snabbt , tyckte du skrev att AMD skulle försvinna för desktop 2012 men single core trodde jag redan hade försvunnit men kom på att AMD Sempron fortfarande säljs som single core.