Telefonkatalogen damp ner i brevlådan - för sista gången.

Permalänk
Medlem

Telefonkatalogen damp ner i brevlådan - för sista gången.

"Eniros Gula Sidor" låg i postlådan häromdagen & sedan dess har jag gått & blängt på den.
Idag tog jag & vägde den & den väger iaf mer än de 6hg jag hade att tillgå på hushållsvågen:

Diskuterade med sambon om vi använder den över huvud taget. Själv gör jag det inte,
i alla fall inte på de senaste 5-6 åren. Jag är uppkopplad & kan slå 118 118 i värsta fall.

Tycker det verkar vara ett himla miljöslöseri i alla fall, varför skickar dom inte ett vykort
där dom t.ex. frågar om jag vill ha den istället? Borde ju vara miljövänligare tycker jag.
Jag kryssar då i en ruta om jag vill ha den & returnerar vykortet i så fall, alltså. Men nejdå.

Så här säger Eniro själva om sin katalog & miljön:
Telefonkatalogen och miljön - www.eniro.com

Och här avbeställer man skiten:
Avbeställning av katalog - www.eniro.com

Ni som bor i lägenhet får ju en driva kataloger i trappuppgången som ni tar en ur ifall ni vill,
men hur gör ni andra som bor i eget hus? Har ni fortfarande telefonkataloger & slår i?
För mig känns det så väldigt "1900-tal", så jag har i alla fall avbeställt min nu. Känns bra.
Hoppas man räddar - om inte ett helt träd - någon trädgren i framtiden på det här viset.

Har ni telefonkataloger? Varför då i så fall?

Permalänk

Jättebra att du påminde mig, avbeställde precis. Nybliven husägare så det är första gången jag kan avbeställa.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Varsågod. Helt horribelt att 6-8hg papper skickas ut per automatik i stugorna hursomhelst.

Permalänk
Medlem

Min sista katalog sköt jag sönder med en potatiskanon för ett par år sedan

Permalänk
Medlem

Såg för ett tagsen en stor gul hög liggandes i trapphuset på nedreplan hemma här. Men eftersom dagarna gick så försvann högen eftersom. Själv så tar jag aldrig katalogen utav ren principsak.

Det var väl för något årsedan man fick för sig att man skulle ge ut en gulasidorna i pocket upplaga.
Vet att man fick en med posten, eller om man fick beställa hem en från nätet ( är osäker ). Men den försvann i rätt så snabbt i återvinningen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Panik-skitpapper.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kataloger är inte ens skitpapper för mig.. Det har man aftonbladet till.

usch, jag hade aldrig velat ha den tidningen nära mitt arsle.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av akka:

usch, jag hade aldrig velat ha den tidningen nära mitt arsle.

haha tur man inte har det..
Menade mer på att tidningen är skit;)

Permalänk
Medlem

Men är det inte ett väldigt glatt papper att välja till analhygien & sånt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av getskägg:

Men är det inte ett väldigt glatt papper att välja till analhygien & sånt?

Det är lite som engelskt anal-papper aa...det kan jag hålla med om.:)

Såg en "gul hög" utanför dörren (katalogerna) men jag tog ingen då jag känner jag:

a) inte har telefon
b) inte har något behov av katalogen
c) man hittar så många fler företag/personer på nätet och det kan aldrig katalogen konkurrera med
d) då katalogen börjar på katalog, så gav jag bort ett ex. till grannens katt...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

"Analhygien", månadens ord på sweclockers

När jag bodde i lägenhet förra året så använde jag ett gäng telefonkataloger för att fylla ut en vägghylla i hallen då jag inte äger några böcker Eldade upp dom när jag testade kaminerna i mitt nya hus under flytten. Mer än så har jag nog inte använt dom till de senaste 10 åren. Jag tycker dock det är ganska underhållande att se tex mormor eller någon annan äldre omodern person släpa fram telefonkatalogerna och bläddra febrilt när dom ska hitta något, vilket går på några sekunder med eniro-appen på mobilen. Man kommer alltid på sig själv sitta och småle

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Visste inte att dom hämtar upp dem. Jag har källsorteringsstationen på andra sidan gatan, brukar vänta en dag så alla som vill ha skiten kan hämta den sen tar jag alla jag ser och kastar i pappersinsamling

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta en. Rätt bra att tända brasor och kaminer med.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qwarkman:

Jag brukar ta en. Rätt bra att tända brasor och kaminer med.

Miljövänligt så det heter duga. xD

Nåja, då kommer den ju iallafall till lite nytta.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Visste inte ens att det fortfarande fanns telefonkataloger..

Wierd!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Hjälpsam

Off Topic; vilken fin våg!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att telefonkatalogen är praktisk. Den ger en mycket bättre överblick än Hitta, Eniro etc. om man vill se vilka företag som finns inom en viss bransch. Dessutom är det smidigt att kunna slå upp vilket telefonnummer någon har om man inte sitter vid datorn just då (jag har ingen mobiltelefon).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Off Topic; vilken fin våg!

Haha precis vad jag tänkte säga. Mycket vacker, om än lite opraktisk att hålla på med vikterna?

Vi har då inte fått någon katalog på år och dar, ändå har vi inte ringt någonstans? Och om vi hade fått den hade jag använt den 0,0 gånger.

Permalänk
Medlem

Avbeställde katalogen.
Avskyr även all form av gratistidningar som dimper ner i lådan trots mina tydliga lappar.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Tänk på brevbäraren avbeställ och sätt upp en ej reklam skyllt på eran dörr/låda och skicka alltid efter saker med sms avi.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som inte förde diskussionen framåt eftersom det bara innehöll ett citat och texten "+1".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som inte förde diskussionen framåt eftersom det bara innehöll ett citat och texten "+1".

Med andra ord gick tråden +-0

OnT: Låg en hög med telefonkataloger i trappen för ett tag sedan, tog ingen då man inte direkt har någon användning för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbb:

Tänk på brevbäraren avbeställ och sätt upp en ej reklam skyllt på eran dörr/låda och skicka alltid efter saker med sms avi.

Du är brevbärare va?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Off Topic; vilken fin våg!

Tackar! Både sambon & jag har en liten vurm för, gärna äldre, rejäla grejor.

Skrivet av MooDHooDs:

Haha precis vad jag tänkte säga. Mycket vacker, om än lite opraktisk att hålla på med vikterna?

Nejdå, det är inte så bökigt alls faktiskt. Lite trevlig att plocka med vikter & så.
Alla vikterna är f.ö. "krönta", så det är inget fusk:

Permalänk
Medlem

Förbannat snygg våg. Dum fråga kanske, hur "rätt" väger den ? Har ni testat ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Lite småporrigt ändå. Hur fick du tag i den? Pris om den är köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbb:

Tänk på brevbäraren avbeställ och sätt upp en ej reklam skyllt på eran dörr/låda och skicka alltid efter saker med sms avi.

Vadå ska han inte ha något jobb? Om alla har en ej reklamskylt och tar allt med sms, efakturor osv så finns det ju inget behov av brevbärare
Jag hoppas att brevbäraren inte är tvingad att vara det. Han bör således veta vad sitt jobb innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Vadå ska han inte ha något jobb? Om alla har en ej reklamskylt och tar allt med sms, efakturor osv så finns det ju inget behov av brevbärare
Jag hoppas att brevbäraren inte är tvingad att vara det. Han bör således veta vad sitt jobb innebär.

Nu är det väl inte brevbäraren som delar ut telefonkatalogerna. Utan det är ju annat fot folk. Lika som dom som delar ut reklam. Vete fan om det inte är samma männskor som delar ut reklam som delar ut telefonkatalogerna.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Förbannat snygg våg. Dum fråga kanske, hur "rätt" väger den ? Har ni testat ?

Den väger rätt på 3-5gram när. Klart tillräcklig precision för allt hushållsaktigt vägande imo.

Skrivet av MooDHooDs:

Lite småporrigt ändå. Hur fick du tag i den? Pris om den är köpt?

Själva vågen är en nytillverkad historia gjord i England av "F.J. Thornton & Co. Ltd".
"The Viking" heter modellen.
Vi köpte den på "Hemma"- butiken i Gbg (Backaplan) när vi bodde där för runt femhundringen.
("Hemma" är ju dock en franchise, så det skiljer såklart från butik till butik.)
Jag hittar den ganska lätt mha google & den verkar inte helt lätt att få tag på, men det går säkert, bara man vill.
Här är den antika motsvarigheten:
ANTIQUE Cast CANDY SCALE "The VIKING" Thornton & Co

Viktsatsen är dock svensk & köpt separat i en antikaffär. Relativt dyr & ganska svår att få tag på.
Den minsta vikten (5g) brukar alltid saknas i antika viktsatser, så inte i denna som alltså är komplett.