brännt vägguttag. behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

brännt vägguttag. behöver hjälp!

hej.

det är så här att när jag satte mig vid datorn och skulle spela lite så upptäckte jag att det började lukta brännt. det visade sig att det kom från vägguttaget och kontakten hade börjat smälta. min fråga är, hur kunde det bli så?

mvh Robin

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk

Dålig kontakt i uttaget, då kan det bli kraftig värmeutveckling om man har otur.

Byt uttaget och kontakten som satt i när det hände.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

ok.. är lite orolig då jag precis uppgraderat burken med starkare nätagg så är lite orolig för det hände inte innan uppgraderingen så jag vågar inte koppla in datorn

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Skrivet av Grasp247:

ok.. är lite orolig då jag precis uppgraderat burken med starkare nätagg så är lite orolig för det hände inte innan uppgraderingen så jag vågar inte koppla in datorn

Har du inte uppgraderat datorn med störmhungrigare komponenter är det ingen effektökning att tala om.
Det var nog bara så att du hade lite otur och fick dålig kontakt med värmeutvecklig som följd.

Av ren nyfikenhet, vad är det för agg?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Har du inte uppgraderat datorn med störmhungrigare komponenter är det ingen effektökning att tala om.
Det var nog bara så att du hade lite otur och fick dålig kontakt med värmeutvecklig som följd.

Av ren nyfikenhet, vad är det för agg?

jag uppgraderade cpu, ram och nätagg du har min setup i sign. jag vet att deltaco inte är ett kvalitetsagg men jag skulle aldrig tro att det skulle bränna uttaget. Fast jag kan påpeka att datorn inte var kopplad direkt till väggen utan till ett grenuttag eller va det heter

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Så länge grenuttaget är friskt med ren stickpropp är det ingen fara med det. Men vägguttaget bör bytas ut direkt. Använd förlängningssladd från ett annat uttag tills vidare.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Så länge grenuttaget är friskt med ren stickpropp är det ingen fara med det. Men vägguttaget bör bytas ut direkt. Använd förlängningssladd från ett annat uttag tills vidare.

hur vet man att den är ren då? har tyvärr ingen förlängningssladd haha så jag får flytta på datorn och kolla om det funkar bättre

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Avstängd

Ja, det låter som en dålig kontakt, kanske mellan ledare och skruvplint i uttaget. Såvida du inte har en dimmer till det uttaget ska där inte finnas några komponenter, så inget komplicerat har brunnit. Dock bör du låta en elektriker titta på det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag är elektriker och det är ofta man bytt brända uttag, oftast brukar det vara i motorvärmarstolpar..

Då användarna har sina motorvärmarkablar lindade runt extraljusen vilket medför salt och andra beläggningar på stickproppen vilket ger dålig kontakt och värme..

Sjukt dumt..

Men så kan det ju inte vara i detta fallet, kan vara som mby säger att det är glapp i själva uttaget också..

Hursomhelst! .. Bilder på uttag och stickpropp tack!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt att trådarna inte är tillräckligt åtskruvade, kan bli en mycket stor värmeutveckling om de ligger och vibrerar. Byt hur som helst uttaget. Tänk även på att det inte är bra att ha för många grenuttag kopplade i serie då jordfelsbrytaren förlorar sin funktion (två tre stycken är inget problem, men har man åtta så är det inget bra).

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Yes son de andra skrivit så stämmer det. Det finns ingen annan möjlighet. Blir det kortslutning i dator så brinner inte uttaget för det. Detta är någon fippelpelle som har monterat ditt eluttag^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Yes son de andra skrivit så stämmer det. Det finns ingen annan möjlighet. Blir det kortslutning i dator så brinner inte uttaget för det. Detta är någon fippelpelle som har monterat ditt eluttag^^

Behöver inte vara slarv gamla uttag kan skruven gänga upp sig på även ifall man gjort jobbet bra, delvis därför nya uttagen med snabbkopplingar är så mkt bättre.

Hur som helst måste uttaget bytas, beroende på hur det ser ut i uttaget kan tråden behöva bytas om den blivit bränd för nära röret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Behöver inte vara slarv gamla uttag kan skruven gänga upp sig på även ifall man gjort jobbet bra, delvis därför nya uttagen med snabbkopplingar är så mkt bättre.

Hur som helst måste uttaget bytas, beroende på hur det ser ut i uttaget kan tråden behöva bytas om den blivit bränd för nära röret.

Mjo det kan ju vara möjligt. inget jag varit med om dock. Har främst varit med om brända kablar vid elmätar. Där har det dock rört sig om slarv.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Mjo det kan ju vara möjligt. inget jag varit med om dock. Har främst varit med om brända kablar vid elmätar. Där har det dock rört sig om slarv.

Har varit med om uttag som setat på plats i 20 år och sen börjat glappa, givetvis är det inte slarv från elektrikerns sida då. Alla vet väl att skruvar kan gänga upp sig, att skruven i gamla vägguttag påverkas ganska mycket vid i och urdragning av stickpropp pga. dålig konstruktion gör ju att skruven kan gänga upp sig =)..

Har faktiskt aldrig varit med brända trådar i en mätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

dålig konstruktion gör ju att skruven kan gänga upp sig =)..

Eller att folk inte håller i uttaget när man rycker ur stickproppen genom att dra i kabeln vilket sedan ligger till grund för att vissa smäller in uttaget igen till väggen med näven...

Var hemma hos en gubbe en gång och skulle göra några småsaker. Sen började han snacka lite och så kom vi in på stickproppar. Då sade han att vinklade stickproppar var något han ogillade. Så jag frågade varför och då svarade han ''Jo för då kan man inte rycka ut kontakten med sladden''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr1dd:

Eller att folk inte håller i uttaget när man rycker ur stickproppen genom att dra i kabeln vilket sedan ligger till grund för att vissa smäller in uttaget igen till väggen med näven...

Så sant

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att det alltid slår blixtar från åtminstone ett av uttagen där jag bor när man kopplar in något. Är det något att oroa sig för?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rankko:

Jag har märkt att det alltid slår blixtar från åtminstone ett av uttagen där jag bor när man kopplar in något. Är det något att oroa sig för?

Det är mycket vanligt att det blixtrar till om det blir omedelbar belastning via apparaten. Då menar jag att du ansluter apparaten med t.ex ''on/off'' knappen redan på ''on''.
Det är precis samma sak som att det kan gnistra till när man skruvar i en gängsäkring.

Men om det alltid inträffar med flera olika apparater så kan det vara början till samma problem som TS har. Så om du är osäker så skall du alltid kontakta en elektriker. Ingen fråga är dum när det gäller elsäkerhet.