Permalänk
Medlem

Uppgraderings paket fort =)

Ja min kompis söker ett uppgraderingspaket, han tänker byta ut grafikkortet, moderkortet, nättaaget, processorn och ramminnen. Han har hårddisk, chassi och rom spelare så behövs inget av det.

Kan ni dra upp något som kommer prestera bra? Han har en budget på 8000kr.
Tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja min kompis söker ett uppgraderingspaket, han tänker byta ut grafikkortet, moderkortet, nättaaget, processorn och ramminnen. Han har hårddisk, chassi och rom spelare så behövs inget av det.

Kan ni dra upp något som kommer prestera bra? Han har en budget på 8000kr.
Tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem

Går att fylla ut till 8000 vill min polare, men är inte 850w lite overkill?

Permalänk
Medlem

jo, rätt hårt

Permalänk

2k kvar till taket, dra på ett till likadant grafikkort o kör crossfire dårå, då blir inte agget overkill heller :]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Elefanton:

2k kvar till taket, dra på ett till likadant grafikkort o kör crossfire dårå, då blir inte agget overkill heller :]

Jo. Drar inte ens 500W vid väggen.

http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Han tänker sätta in ett nytt kort vid sommarn då behovet börjar sticka fram och det närmar sig Battlefield 3.

Permalänk

Kör i en trevlig SSD, intels 89gb variant säljs för runt 1600 på dustin just nu, har en sån och älskar den! Får du plats med systemfilerna och ett gäng spel för att dra ner laddningstiderna till noll.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Han vill inte ha SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Går att fylla ut till 8000 vill min polare, men är inte 850w lite overkill?

Skrivet av Noobenu:

jo, rätt hårt

Altså det var inte många kronor som diffade mellan 650/850.
Varför inte köpa 850 så kan man köra crossfire iframtiden om han vill. (jajaj, ja vet att det inte behövs ett 850W, men ta ett billigare då, skilde ju inte många kronor)

Annars tar man ju ett 550W såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Han vill inte ha SSD

Varför inte? Det är en enorm skillnad!
Lägg resten av pengarna på ett till 6870 så är "problemet" löst

Permalänk
Medlem

Funkar inte Intel i5 760 bättre än vad X4 955 gör?

Permalänk
Moderator
Moderator
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Han vill inte ha SSD

Vill inte ha en SSD?! Va de dummaste jag hört på väldigt länge, speciellt när man fått ett bra paket fixat åt sig, och de blir pengar över till sin maxbudget, skulle ALDRIG tveka att lägga till en ssd då.

Men de är klart, har man inte testat en SSD någon gång vet man ju inte riktigt vad man missar...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av slobodan87:

Vill inte ha en SSD?! Va de dummaste jag hört på väldigt länge, speciellt när man fått ett bra paket fixat åt sig, och de blir pengar över till sin maxbudget, skulle ALDRIG tveka att lägga till en ssd då.

Men de är klart, har man inte testat en SSD någon gång vet man ju inte riktigt vad man missar...

Jag har då testat SSD och tycker inte det är värt pengarna på lång väg ännu.
Den dagen det finns diskar med ordentlig kapacitet och de inte kostar typ 30 gånger mer än snabba mekaniska så visst, men den dagen är inte här ännu på ett tag skulle jag tippa.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Jag har då testat SSD och tycker inte det är värt pengarna på lång väg ännu.
Den dagen det finns diskar med ordentlig kapacitet och de inte kostar typ 30 gånger mer än snabba mekaniska så visst, men den dagen är inte här ännu på ett tag skulle jag tippa.

Att kunna starta upp din dator på 30 sekunder istället för 1,5 minut för 800kr tycker i alla fall jag är väl värt pengarna. Bara för att nämna en fördel, och har svårt att tro att jag är den ända som tycker detta...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av slobodan87:

Att kunna starta upp din dator på 30 sekunder istället för 1,5 minut för 800kr tycker i alla fall jag är väl värt pengarna. Bara för att nämna en fördel, och har svårt att tro att jag är den ända som tycker detta...

Tar det 1.5 minut för dig att starta datorn så har du nog andra problem än disken

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Tar det 1.5 minut för dig att starta datorn så har du nog andra problem än disken

Sluta spela idiot och acceptera resonemanget. De är i alla fall inget nederlag i att ha en SSD i sin burk än att inte ha det.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av slobodan87:

Sluta spela idiot och acceptera resonemanget. De är i alla fall inget nederlag i att ha en SSD i sin burk än att inte ha det.

Acceptera att skillnaden inte är så stor som du försöker få den att bli. Det enda jag sade var att det inte var prisvärt, inte att det var dåligt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Acceptera att skillnaden inte är så stor som du försöker få den att bli. Det enda jag sade var att det inte var prisvärt, inte att det var dåligt.

De du gör är att jämföra priset per gb med en vanlig mekanisk hårddisk vilket inte ger SSDn en rättvis bedömning, då denna sortens disk inte är framtagen för masslagring som en mekanisk disk.

Visst de kostar ett antal hundralappar, men nu har priserna sjunkigt så pass mycket att de ligger i nivå med en high end processorkylare tex. Bara de gör ju att den är mer prisvärd, då de flesta har mer glädje av en ssd än en monster kylare.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 st 1 218 kr
MSI P55A-G55 KAMPANJ! st 1 190 kr (16x+8x sli+cf) gott om plats mellan portarna också, usb 3 och 6.0 sata
Intel Core i5 760, 2.8GHz st 1 690 kr
Corsair TX 650W 80+ st 739 kr
Gigabyte Radeon HD68701GB st 2 090 kr
Summa: 6 927 kr

På Inet, du kan ju även köra två 460sli för strax över 8k, men orkade inte kolla upp om ett 650W Corsair klarar det.

Edit: Funderade lite, ett 650W Corsair ska ju klara 460 gtx sli plus en strömhungrig cpu.

Permalänk
Medlem

tycker la inte 850w är SÅ overkill, jo de är bra mycket mer än han behöver, men då kan man hade längre också iställe för att köpa ett nytt när nästa monterkort kommer, då förlorar man pengar på att köpa ett nytt för typ 700kr iställe för att lägga de där lapparna extra så har man, också varför jag köpte 750w fast jag inte behöver ens inärheten av de, kan jag köpa mig fina uppgraderingar när jag får pengar sen + att jag vill ju ha datorn ett tag, inte ligga på gränsen att maxxa ett agg i typ 2 år för att sen köpa ett nytt

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kanske ska säga att köpa ett 460 gtx och överklocka det är eju ett väldigt bra allternativ också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Funkar inte Intel i5 760 bättre än vad X4 955 gör?

Jo egentligen är den lite snabbare (inte mycket). Ska man klocka däremot når ju båda runt 4ghz (I5 lite lägre). Men med tanke på att I5 presterar som PH2 X4 med trotts att den har typ 400mhz mindre så presterar den bättre max-klockad (dock krävs dyrare kylning för I5 vad jag sett).

För spel är I5 overkill dock. Redan phenom II x4 räcker så att det blir över för spel, en bättre processor ökar därför inte spel-prestandan. Därör är det onödigt att lägga pengar på en dyrare I5 och ett dyrare intel-moderkort i en speldator.

Amd + dyrare grafikkort är betydligt bättre för spel än Intel + billigare grafikkort, och ändå kostar det lika mycket

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Jo egentligen är den lite snabbare (inte mycket). Ska man klocka däremot når ju båda runt 4ghz (I5 lite lägre). Men med tanke på att I5 presterar som PH2 X4 med trotts att den har typ 400mhz mindre så presterar den bättre max-klockad (dock krävs dyrare kylning för I5 vad jag sett).

För spel är I5 overkill dock. Redan phenom II x4 räcker så att det blir över för spel, en bättre processor ökar därför inte spel-prestandan. Därör är det onödigt att lägga pengar på en dyrare I5 och ett dyrare intel-moderkort i en speldator.

Amd + dyrare grafikkort är betydligt bättre för spel än Intel + billigare grafikkort, och ändå kostar det lika mycket

Alltså herregud. snacka inte skit om du inte ens vet vad du snackar för skit.. hur högt klockar en 955a på luft?

En i5a brukar clocka riktigt bra. jag får min till 4620MHz med luft och kan köra genom vantage. vad kan du med en 955a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Alltså herregud. snacka inte skit om du inte ens vet vad du snackar för skit.. hur högt klockar en 955a på luft?

En i5a brukar clocka riktigt bra. jag får min till 4620MHz med luft och kan köra genom vantage. vad kan du med en 955a?

Jag har inte jätte bra koll. Men i Corsair H50-tråden så verkar det som att I5an är varmare än Phenom II x4.

Jag körde min 955 i 3.8 med luft. Ville inte ge mer än 1.4 volt dock. 1.55 ska ju vara max vad den klarar. Det var en revision 2 dock, 3orna ska ju klocka bättre.

Jag har inte jätte bra koll vilken som klockar bäst, var bara säker på att I5 var svår att få upp i 4 ghz med luft.

Kör du din i 4.6ghz med luft verkligen? I så fall har den ju sjukt övertag över amd klockat som du säger. Klockar alla I5or så här bra?

Ber om ursäkt om jag är helt fel ute:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defeat^:

Jag har inte jätte bra koll. Men i Corsair H50-tråden så verkar det som att I5an är varmare än Phenom II x4.

Jag körde min 955 i 3.8 med luft. Ville inte ge mer än 1.4 volt dock. 1.55 ska ju vara max vad den klarar. Det var en revision 2 dock, 3orna ska ju klocka bättre.

Jag har inte jätte bra koll vilken som klockar bäst, var bara säker på att I5 var svår att få upp i 4 ghz med luft.

Kör du din i 4.6ghz med luft verkligen? I så fall har den ju sjukt övertag över amd klockat som du säger. Klockar alla I5or så här bra?

Ber om ursäkt om jag är helt fel ute:P

Dom flesta i5orna drar 4GHz på luft utan problem, jag har min i 4.2GHz 24/7 med 1.325Vcore och 4GHz med 1.3Vcore