Hur vet man om man blivit hackad?

Permalänk

Hur vet man om man blivit hackad?

Tjena, vet inte om tråden ligger i rätt del nu, men hoppas det iaf.

Jo det är så att jag pratat lite med en person över internet(msn) som skickade en länk till en gifbild, med lite konstig adress. Bilden tog ovanligt lång tid att ladda och var inte särskilt kul till skillnad från vad personen sade. Dumt att klicka på en länk från någon man inte känner jag vet, men jag var trött.

Senare försökte personen få mig att öppna någon programfil som skulle ge den tillgång till mitt skrivbord. Då hade jag dock huvudet med mig eftersom personen betett sig lite konstigt och gick alltså inte på det.

Dock blev jag lite fundersam på den här första bilden, kan det ha varit något hack av något slag? Hur vet jag då ifall det är så eller om det bara var ett sammanträffande?

Stort tack för svar.

Permalänk
Medlem

Posta länken så kan vi kolla vad det är.

Visa signatur

- Archlinux -

Permalänk
Skrivet av php_p:

Posta länken så kan vi kolla vad det är.

Visst, men öppna på eget bevåg:

http://chzgifs.files.wordpress.com/2010/09/morningrunp1.gif

Personen försökte även få mig att klicka på den här länken, men det sket jag i eftersom den första inte var något att ha:
http://chzgifs.files.wordpress.com/2010/09/polefightingp1.gif

Permalänk
Medlem

Ser ut som vanliga gif bilder för mig(båda två). Inget att oroa sig för.

Visa signatur

- Archlinux -

Permalänk
Skrivet av php_p:

Ser ut som vanliga gif bilder för mig(båda två). Inget att oroa sig för.

Ok, skönt. Tack som fan, man blir ju nojjig när folk beter skumt.

Permalänk

Finns fina saker o gömma i bilder oxå, får väl hoppas du har bra virus skydd

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Skrivet av hasse42sthlm:

Finns fina saker o gömma i bilder oxå, får väl hoppas du har bra virus skydd

Jo precis, men frågan är hur man vet? Jag tror att jag har rätt schysst skydd med brandväggar och antivirus men man vet ju aldrig.

Permalänk

Finns det inget program som man kan kolla om någon är inne på ens dator och rotar liksom?

Permalänk

borde nog finnas något men tror inte det är så lätt att se "om någon rotar runt"
man kan ju kolla runt i en dator utan an användaren märker något
man är väl mera rädd i så fall att man ingår i någe bootnät osv..men då går det att kolla om det är ovanligt mycke trafik in o ut från datorn , man kan kolla olika processer oxå o se om det är något man inte känner igen

Men det borde finnas någon som är fena på det oxå här på swe

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Jag är också nyfiken på om det finns ett enkelt sätt att se om ens dator är kapad. Ja förutom att köra de vanliga antivirus och spyboot programmen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Vet inte hur lätt det är att dölja men har man en router så kan man väl se vilka ip-adresser som varit uppkopplade mot routern?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag är också nyfiken på om det finns ett enkelt sätt att se om ens dator är kapad. Ja förutom att köra de vanliga antivirus och spyboot programmen

Du kan ju alltid skaffa en sniffer och kolla vilka paket som skickas ifrån din dator

t.ex TechNet Blogs

har dock ingen erfarenhet av den, men har läst lite och den innehåller de funktionerna som behövs för att analysera nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Du kan ju alltid skaffa en sniffer och kolla vilka paket som skickas ifrån din dator

t.ex TechNet Blogs

har dock ingen erfarenhet av den, men har läst lite och den innehåller de funktionerna som behövs för att analysera nätet.

Tack för svaret. Ska ta och testa mig fram.

Edit: informationen som fås fram är lite över min kunskap :). Måste ta och läsa på känner jag.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm