Permalänk
Medlem

Processortemp - cpu eller core temp?

Har en AMD Phenom 2 X6 1090T och är intresserad av att kolla temperaturen på denna.

Har ett Asus crosshair formula IV och inne i bios står det 35-36 grader på "CPU TEMP". Två olika programvaror följer med för att kolla temperatur, och hos dessa båda (Asus PC Probe & Asus AI Suite) står det också 35-36 grader under CPU-TEMPEPATURE.

Har även två andra program för att kolla temperaturer på datorn: everest ultimate edition och HWMonitor. Dessa visar istället för cpu tempterature "Core temperature" för alla kärnor 1-6, och core temp ligger på 24-25 grader. Är det någon skillnad mellan dessa två temps (och i så fall vad) eller vilka av programmen ska jag lita på? Tänkte dra ned hastigheten på processorfläkten lite nämligen då den väsnas något lite för mycket (Noctua NH-U9B SE2), och är processortempen i idle 35-36 är jag tveksam till om jag vill göra det men är den däremot 24-25 tvekar jag inte en sekund.

Mvh,

Finess

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är kärnornas temperaturer som spelar roll, men det låter otroligt att dina kärnor skulle vara 25 grader. Du måste ha väldigt svalt i rummet för att det ska vara möjligt. Vad jag vet så ska HWMonitor vara ett pålitligt program, så jag vet inte vad som kan vara fel om 25C inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är kärnornas temperaturer som spelar roll, men det låter otroligt att dina kärnor skulle vara 25 grader. Du måste ha väldigt svalt i rummet för att det ska vara möjligt. Vad jag vet så ska HWMonitor vara ett pålitligt program, så jag vet inte vad som kan vara fel om 25C inte stämmer.

otroligt för att 25 grader är lågt eller vaddå? Det är väl ett ganska normalt värde på en oklockad processor med en bra kylare?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

otroligt för att 25 grader är lågt eller vaddå? Det är väl ett ganska normalt värde på en oklockad processor med en bra kylare?

Njaa, jag har en H50 PnP min processor ligger på 34-36c

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Verkar som om kärntemperaturena på Ph 2 x6 är orimligt låga rent generellt, finns någon tråd om det, försök med sök funktionen

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

har en 1055t med h50 oklockad(har inte behövt) och enligt både coretemp och cpu-z så idlar jag runt 23-24. Men mitt bios säger också runt 35.

Det e konstigt de här... :/

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

jag tänker nämligen lite så att om min processor verkligen är 34-35 känns det orimligt högt för att vara oklockad och i idle, så funderar på om jag behöver applicera om kylpastan.. Hade nämligen aldrig gjort det innan och gjorde det för första gången, är rädd att jag tog för lite (läste överallt om att man absolut inte skulle ta för mycket)... Är den däremot 25 grader nu och inte 35 låter jag kylpastan sitta och sätter på kraftigare fläktmotstånd för att få den ljudlös ingen som kan göra mig klokare?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finess:

otroligt för att 25 grader är lågt eller vaddå? Det är väl ett ganska normalt värde på en oklockad processor med en bra kylare?

Det är verkligen inte normalt. Att ha idle-temp under 30 grader brukar betyda att man har extremt kallt i rummet där datorn står.

Skrivet av Finess:

jag tänker nämligen lite så att om min processor verkligen är 34-35 känns det orimligt högt för att vara oklockad och i idle, så funderar på om jag behöver applicera om kylpastan.. Hade nämligen aldrig gjort det innan och gjorde det för första gången, är rädd att jag tog för lite (läste överallt om att man absolut inte skulle ta för mycket)... Är den däremot 25 grader nu och inte 35 låter jag kylpastan sitta och sätter på kraftigare fläktmotstånd för att få den ljudlös ingen som kan göra mig klokare?

Som sagt, 35 grader idle är en bra temperatur. Idle-temperaturer spelar för övrigt ingen roll alls, det är hur varm processorn blir under hög belastning som är intressant. Du kan gott dra ner hastigheten på fläktarna om du vill. När processorn ligger över 80 grader under belastning kan du börja fundera på att åtgärda det.

Permalänk
Medlem

varför skulle det vara lågt med 25 grader? min ligger på 19-18 och när jag öppnar fönsrtet blir det 16 med stock kylare. har dock 635 4 kärnig men ändå.
(datorn står i en garderob)

Permalänk
Medlem

har bara kört ett OCCT-test för att stressa processorn, kom upp i 50 grader (cpu temp då alltså, inte core temp) efter typ 5 min och den stannade på det fram till 10 min då jag stängde testet. det borde alltså vara lugnt att dra ned fläktarna lite eller?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noobenu:

varför skulle det vara lågt med 25 grader? min ligger på 19-18 och när jag öppnar fönsrtet blir det 16 med stock kylare. har dock 635 4 kärnig men ändå.
(datorn står i en garderob)

Dina temperaturer är omöjliga, det borde du inse själv. Så länge inte luften som sugs in i chassit är ~10 grader. En processor som kyls av luft eller vatten kan aldrig bli svalare än kylmediumet självt.

Skrivet av Finess:

har bara kört ett OCCT-test för att stressa processorn, kom upp i 50 grader (cpu temp då alltså, inte core temp) efter typ 5 min och den stannade på det fram till 10 min då jag stängde testet. det borde alltså vara lugnt att dra ned fläktarna lite eller?

Det är helt lugnt, du har jättebra marginaler. OCCT är dessutom mycket mer krävande än vilket spel som helst. Det enda som kommer i närheten i vardagligt användande är videorendering.

Permalänk
Medlem

Kör jusst nu prime95 med cpu-temp på 61 C och core-temp 49C
Hur kan CPU-kärnorna vara 12 C svalare än CPU'n ?
Antar att core-tempsen är bluff och båg för i idle låg de bara några få grader över rumstemperatur, men kan man lita på CPU-temp?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Kör jusst nu prime95 med cpu-temp på 61 C och core-temp 49C
Hur kan CPU-kärnorna vara 12 C svalare än CPU'n ?
Antar att core-tempsen är bluff och båg för i idle låg de bara några få grader över rumstemperatur, men kan man lita på CPU-temp?

Om jag inte minns helt fel är väl CPU-temp hur varm cpu-socketen är. Core-temp är det jag går efter iaf iom att det är en mätning av kärnorna inne i cpun.
Men håller med om att de siffror som finns här känns orimliga.

Visa signatur

Intel I5 4670K Delid @4.7GHz-EK-Supremacy Block | XSPC RX480 Alphacool NexXxoS 60x360+80x240 Rads | D5-Pump | ASUS MAXIMUS VI HERO | Amd r9 290x2 CF på vatten | Kingston HyperX Fury 16GB 1866MHZ | EVGA Supernova G2 850W | Phanteks Enthoo Primo | Samsung 840evo 250GB |

Permalänk
Medlem

Shit... NU blir jag orolig för mina temps på CPUn... Idle ca 33-37 (variera lite hela tiden) och när jag spelar 50-55 grader.

Visa signatur

Computerless