Permalänk
Medlem

Flytta hem igen?

Hej, är en kille på 18bast och studerar på högskolan i Skövde. Problemet är att jag inte riktigt har fått ro i staden och planerar på börja pendla. Vi har få föreläsningar dvs 4 dagar i veckan MAX kanske sen bara någon förelänsing någon dag.
Åker nu hem varje gång jag har ledigt dvs om jag inte är i skolan fredag åker jag hem torsdag. Nu är det så att morsan o de har rivit mitt gamla rum o jag kommer få ett mycket mindre men min tanke är även slippa ta studielån. Tar mig 1h pendla ca med direkttåg.

Permalänk
Medlem

Om det är så simpelt som du beskrivet det, så hade jag hellre pendlat. Det är inte jättekul att bo där man inte känner att man får den ro man behöver.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martiis:

Om det är så simpelt som du beskrivet det, så hade jag hellre pendlat. Det är inte jättekul att bo där man inte känner att man får den ro man behöver.

Nej tar mig bara 1h med tåget inga byten lägenheten kostar mig 3500kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Ta tåget. Skövde är en riktigt slö håla måste jag påstå:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Nog för att det är kul att bo självständigt, men jag hade nog värderat lånefriheten högre där. Inte kul att bo eget om man inte har råd med något heller...

Ångrar du dig sen kan du väl alltid flytta tillbaka till Skövde

Permalänk

Jag bor hemma är själv 21. Dock pluggar jag och jobbar 2-3 dar i veckan på vardera ställe.
Pendlar med buss till skolan ta 1timme buss tid och ca 15minuter att gå till skolan. (ca 10minuter med snabb cykel mellan busstation och hemmet). Klart värt det. kostar mig 650kr att pendla i månaden.

Dock skulle jag enbart pluggat ett par år så hade jag nog flyttat dit.
Fast så länge det inte sitter några sandpapper eller om de jävlarna har tillgång till mobiltelefon med fjortissnack så går det sova väldigt djupt. Annars vill man bara ryta ifrån att nu fan får de jävlarna hålla käft!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Jag är en snål jävla fitta och säger att du skall pendla och skita i studielån! Gör som mig med andra ord.

Vad pluggar du förresten?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

3500:- för lägenhet i skövde! Köpte min första BR (26m²) i skövde för 30 000 med en avgift på ~2000 kr/mån - 2004
min andra BR år 2007 (55m²+stor altan) för 370 000 och avgift på ~2400 kr/mån
Hyres i havstena eller Hentorp måste väl ändå vara billigare än 3500 kr/mån! för en etta.

Jag flyttade till Skövde som 16åring då jag började gymnasiet och det var perfekt, bra med frihet och man blev lite vuxnare av att bo själv.
Försök skaffa dig lite kompisar i Skövde så kan även lilla Skövde bli ett kul ställe att bo på!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

äsch, man kommer ju in i det... kan ju säga att jag inte direkt trivdes i varken trollhättan (dödens håla) eller uddevalla (bättre) förrän efter ungefär ett år... men sen ville jag inte flytta därifrån när skolan väl var över.

Permalänk
Medlem

Flytta hem igen och spar pengar, bodde hemma när jag pluggade (hade också en timmes restid enkel resa). Visst, det är inte så jävla kul att bo hemma när man börjar bli vuxen men det är förbaskat skönt att slippa ha ett lån.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Vi har ju redan snackat på msn, men som sagt. Om du känner att du vill bo hemma och inte har några problem med att pendla så ska du självklart göra det! Jag är lite äldre än dig (89'a) och flyttade ju med till Skövde nu i höstas. Kändes som ett stort steg i mitt liv och jag skulle absolut inte kunna tänka mig att flytta hem igen. Jag delar lägenhet med 2 kompisar vilket gör att jag kommer undan billigare och man har alltid nån att tjöta med!
Hade personligen inte orkat pendlar. Sen tycker jag man har träffat jättemycket härligt folk sen man flyttade hit. Gillar att bara gå till skolan och sätta mig där. Alltid nån skön man stöter på! Tror staden blir lite vad man gör den till. Kåren är ju hur trevlig som helst på fredagarna t.ex.

Permalänk
Medlem

Om du kan bo hemma och inte behöva ta CSN-lån så gör det. Att ha lån hängandes över axlarna är trist. Speciellt om det är från CSN.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

äsch, man kommer ju in i det... kan ju säga att jag inte direkt trivdes i varken trollhättan (dödens håla) eller uddevalla (bättre) förrän efter ungefär ett år... men sen ville jag inte flytta därifrån när skolan väl var över.

Off-topic:
INGET med Uddevalla är bättre än Trollhättan

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

Off-topic:
INGET med Uddevalla är bättre än Trollhättan

Jo, E6an går utanför hålan, 45an går fortfarande genom

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Hoppa av skolan, börja leva på socialbidrag istället. Det löser sig Man kan alltid vinna på lotto!

Permalänk
Medlem

1h på tåget är ju inget skäl att inte pendla, dessutom kan du ju plugga lite på tåget. Sen om du klarar dig från studielån så är det bara att gratulera, har själv studielån idag hade jag haft nåt alternativ att inte behöva ta det så hade jag tagit det direkt. Hemma har man ju det bra, man får riktig mat på bordet, boende och en kanonstart på livet som skuldfri när studierna är klara.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Hoppa av skolan, börja leva på socialbidrag istället. Det löser sig Man kan alltid vinna på lotto!

Skulle hellre vara 50år och bo hemma eller gå på gatan än gå på socialen!

Skrivet av Crippa90:

Jag är en snål jävla fitta och säger att du skall pendla och skita i studielån! Gör som mig med andra ord.

Vad pluggar du förresten?

Systemvetenskap! Det som jag gillar dock med att ha flyttat är lära ta hand om sig själv lite. Vi säger klarar man sig inte nu hur fan ska man klara sig senare? Eller tänker jag fel?:P

Permalänk

Alltså, fördelarna med att ha sin egen lya, sitt eget att göra som man vill med. Den friheten är värd pengarna.

Jag hade för inte så sjukt längesedan en flickvän i Skövde och tyckte faktiskt ganska mycket om skövde som plats. Mysigt ställe faktiskt.

Jag rekomenderar dig att försöka skaffa lite polare där och se det fina med att leva studentlivet istället för att gå hem till mammsen så fort det tar emot lite.

Jag kan rekomendera Skövdes Studentkår. Dom har bra priser, roliga folk och ett gryymt bra kårhus där man kan träffa precis hur många och vilka slags människor man än är ute efter.

Gå på promenader, sätt dig på fik, se dig omkring, hittar du någon som ser vilsen ut h*n med, ta steget, fråga "är du ny här? Letar du efter något?"

Med en social syn på tillvaron så blir de så mycket lättare med alltihopa och visstelsen blir betydligt roligare!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Alltså, fördelarna med att ha sin egen lya, sitt eget att göra som man vill med. Den friheten är värd pengarna.

Jag hade för inte så sjukt längesedan en flickvän i Skövde och tyckte faktiskt ganska mycket om skövde som plats. Mysigt ställe faktiskt.

Jag rekomenderar dig att försöka skaffa lite polare där och se det fina med att leva studentlivet istället för att gå hem till mammsen så fort det tar emot lite.

Jag kan rekomendera Skövdes Studentkår. Dom har bra priser, roliga folk och ett gryymt bra kårhus där man kan träffa precis hur många och vilka slags människor man än är ute efter.

Gå på promenader, sätt dig på fik, se dig omkring, hittar du någon som ser vilsen ut h*n med, ta steget, fråga "är du ny här? Letar du efter något?"

Med en social syn på tillvaron så blir de så mycket lättare med alltihopa och visstelsen blir betydligt roligare!

Hehe nej inte direkt så att jag är osocial har varit på kårhuset, saknar inte hem heller till morsan o de direkt känner folk här med men funderar som du säger börjar gå på kårhuset oftare kanske.

Permalänk

Alltså, jag menar inte att du ska dricka mer alkohol. Ta mig inte för det. Alkohol är en drog och kan förstöra ditt liv. (men ack så gott)

Men bara just att träffa folk. Går du dit 2 gånger i rad, så kommer du se människor du känner igen, du kommer börja vänja dig. Känna igen dom i baren, börja tjöta med dom och sånt där. Kåren är till för just precis det här, skapa kontakter och hjälpa folk som inte trivs (jag vet då jag vart ganska insyltad i en annan studentkår)

Men skövdes kår är alldeles ypperlig, den används ofta som referens om "så här borde vi ha det" enbart för att dom är såpass duktiga och snälla

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Alltså, jag menar inte att du ska dricka mer alkohol. Ta mig inte för det. Alkohol är en drog och kan förstöra ditt liv. (men ack så gott)

Men bara just att träffa folk. Går du dit 2 gånger i rad, så kommer du se människor du känner igen, du kommer börja vänja dig. Känna igen dom i baren, börja tjöta med dom och sånt där. Kåren är till för just precis det här, skapa kontakter och hjälpa folk som inte trivs (jag vet då jag vart ganska insyltad i en annan studentkår)

Men skövdes kår är alldeles ypperlig, den används ofta som referens om "så här borde vi ha det" enbart för att dom är såpass duktiga och snälla

Finns det något bättre än en kall öl? Får följa ditt råd! Stannar kvar faktiskt! Tack alla för tipsen!

Permalänk

Gött å höra!

Jag är så sjukt avensjuk på att du befinner dig i studentlivet och inte jag. Gör de rätt och du kommer aldrig ha en bättre tid i livet än studenttiden!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Och där fick Troni fram det jag försökte få fram, fast han lyckades mycket bättre.
Vet inte hur det ser ut i din klass, men utöver mina nuvarande studier på grafik så finns det en del kul man kan göra (förutom kåren). Finns kul studentföreningar (AGES = Spel, A-fish = Anime osv). Vi som går olika program inom spel brukar ses på måndagskvällar och diskutera olika projekt och göra annat kul. Filmkvällar med kompisar, sitta och plugga ihop i skolan osv.

Innan jag flyttade satt jag väldigt mycket inne, trots att man hade kompisar. Det gör jag nu med, men nu gör jag grejer iaf. Ger mig ut mycket mer och även när jag är hemma blir det socialare då jag delar lägenheten med kompisar. Har mått mycket bättre, och det börjar kännas som att det finns en anledning till att gå upp på morgonen. Jag lever på halvt studielån. Har sparat lite innan och tror nog att jag kommer kunna klara 3 år på det. Iaf om jag hittar sommarjobb.
Självklart hade det varit härligt att slippa lån helt och hållet, men aldrig i livet att jag hade velat flytta hem igen och pendla. Hade känts som att gå tillbaka i livet.

Om det finns något bättre än kall öl?
Kommer ihåg ungefär ett ord från Halloween på kåren, "Mintuuuu"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skippy:

Systemvetenskap! Det som jag gillar dock med att ha flyttat är lära ta hand om sig själv lite. Vi säger klarar man sig inte nu hur fan ska man klara sig senare? Eller tänker jag fel?:P

Efter lumpen så lärde jag mig att man ska fan inte frysa/arbeta/göra det svårare för sig i onödan.

Första året tror jag det kan vara schysst att bo hemma om man har möjligheten. Mer tid till plugget och man hinner bygga upp en studieteknik. Plus att det är jävligt lätt att gå hem när man har hål och bor nära skolan, och lika lätt att inte komma tillbaka efter hålet (d.v.s halva min klass).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Skulle hellre vara 50år och bo hemma eller gå på gatan än gå på socialen!

Jag var otroligt ironisk, känner precis som du Vill bara belysa de dåliga idéerna eftersom det verkade vara ont om trolls i tråden ...

Permalänk
Medlem

Första tiden kan kännas en aning tråkig ibland när man precis har flyttat och påbörjat en utbildning som inte kräver alltför stor uppmärksamhet i början. Kan ju säga att det var likadant för mig när jag flyttade hit till Skövde för att studera. Man var knappt schemalagd och mycket tid utöver den schemalagda tiden behövde man inte ens plugga (varierar ju självkalrt mellan individer och kurser).

Gör som Generalkyckling tipsade om, försök komma in i någon förening så blir det så mycket roligare. Jag hoppade själv in i en under min försa termin här (mer specifik SHS) och för bara 2 timmar sedan träffades vi. Ett par exempel på föreningar osm är anknytna till studenkåren finns att se här. Bara att bita ihop och lyssna på flera av de förslag som finns i tråden

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

pendla, ja pendlade från sthlms skärgård till sthlm i 3 år 1.10 min funkar super plus man kan sova lite extra eller plugga sista minuten inför prov^^

tänk va kul du kan ha för de pengarna du sparar, 3500x12=42000 kan man göra en del för

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanna_l:

pendla, ja pendlade från sthlms skärgård till sthlm i 3 år 1.10 min funkar super plus man kan sova lite extra eller plugga sista minuten inför prov^^

tänk va kul du kan ha för de pengarna du sparar, 3500x12=42000 kan man göra en del för

Jag åker inte till Bangkok en gång i månaden! tänk 14000*12=168 000
och då har jag inte ens räknat med boendekostnaderna! OJOJOJOJ vad jag tjänar pengar!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryden:

Jag åker inte till Bangkok en gång i månaden! tänk 14000*12=168 000
och då har jag inte ens räknat med boendekostnaderna! OJOJOJOJ vad jag tjänar pengar!

vet inte hur seriös du va men va gör du i bankok en gång i månaden ;)??

Permalänk
Medlem

Ta pendla, ta studielånet, sparapengarna så har du en billig insats på lägenheten som du köper sedan och slipper därmed ta några blancolån! Visst är det klart tråkigare att pendla men ibland kanske man bör vara lite snål inför framtiden. Det är ju adrig roligare att spara pengar senare om man kunde ha gjort det tidigare;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b