Jag lär bara få fråga. Formulerar jag mig konstigt - eller är jag bara ivrig ?

Permalänk
Medlem

Jag lär bara få fråga. Formulerar jag mig konstigt - eller är jag bara ivrig ?

Jag måste bara få fråga. Har jag egenskapen att formulera mig konstigt när jag ställer frågor?

Saken är den att jag har ställt samma fråga på fyra olika ställen här runt omkring, och på samtliga ställen så ser man att folk har läst inlägget. Men ingen har något att komma med. Och det är inte första gången det händer. Så jag börjar undrar om det är jag som har den dåliga egenskpen att formulera mig så konstigt sätt så folk inte förstår vad man vill ha sagt, eller är det så att inte egen vet svaret ?

Kan ta ett exempel på det hela. Jag fick precis hem ett modem från Telenor, där jag såg att man kunde plugga in ett minneskort. Och nyfiken som jag är så stälde jag frågan om det var någon som visst om det var för att man ev skulle kunna använda modemet som ett USB minne.

Så jag stälde frågan på Flashback, och här på Sweclockers och tom på Mobilt Bredband.

Mobilt bredband / Forum / En fundering kring minneskort i USB modem - Anv. som USB minne ?
https://www.flashback.org/t1361319
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Man såg att det var en massa männsiskor som hade läst inlägget ( allt från 30-40 pers från varje stället, plus minus.), men inte en endå hade något vättigt att komma med. Menar, någonstanns som på forumet "Mobilt bredband" så borde det ju finnas folk som har någon form utav kunskap om det hela. Om någonstanns så borde det ju var där.

Men inte en kotte. Så efter en stund så slog det mig att jag kunde ju faktiskt ha ringt supporten på Teleonor och frågat om det hela. Något som jag oxå gjorde. Och där fick jag svar på det jag ville veta.

Men jag kan endå inte komma bort från att undra om det hela historien handlar om att jag inte riktigt kan formumular mig rätt, eller vad det igentligen handlar om ?

Eller om det är så att vissa ger fan i att svara bara pga utav ett användarnamn ? Så då kan man inte låta bli att undra om det är kanske dags att byta andvändar namn för att få något vättigt svar.

Ja, jag vet inte. Jag kan inte annat än spekulera.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sorry for mega-OT, kunde inte hålla mig.

OnT: Däremot tycker jag att du formulerade dig helt ok i tråden du nämner. Enda jag tänker på är att det är många frågor i en, om man kan säga så.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

Tror det handlar om att tråden var fullkomligt ointressant. Det var väl rätt självklart att du kunde använda den som "usb-minne" eller minneskortsläsare, antagligen därför ingen svarade.

Permalänk
Medlem

Inget problem att förstå din fråga så det är inte orsaken till att du inte får svar. Möjligtvis skriver du för mycket kring själva frågan (och upprepar dig) vilket gör att man är mindre benägen att ens läsa hela inlägget och till sist svara på det.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Tror det handlar om att tråden var fullkomligt ointressant. Det var väl rätt självklart att du kunde använda den som "usb-minne" eller minneskortsläsare, antagligen därför ingen svarade.

Han frågar väl inte just därför att det är en intressant fråga i allmänhet? Jag trodde det handlade om att hjälpa folk. Dock kan jag förstå om några enstaka tänker som du gör.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Inget problem att förstå din fråga så det är inte orsaken till att du inte får svar. Möjligtvis skriver du för mycket kring själva frågan (och upprepar dig) vilket gör att man är mindre benägen att ens läsa hela inlägget och till sist svara på det.

Men jag lär ju förklara så gott jag kan över det jag vill fråga om. Det är ju det enda sättet för att få någon klarhet i vad det jag vill ha hjälp med. Så du menar att jag lägger ner för mycket tid på det jag vill fråga om ? Att formulera om det på ett kortfattat sätt, är det så du tänker ?

Det kan visserligen vara sant i det du säger. Jag har väl kanske en dålig egenskap att fördjupa mig i det jag vill ha sagt, kanske.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Men jag lär ju förklara så gott jag kan över det jag vill fråga om. Det är ju det enda sättet för att få någon klarhet i vad det jag vill ha hjälp med. Så du menar att lägger ner för mycket tid på det jag vill fråga om ? Att formulera om det på ett kort fattare sätt, är det så du tänker ?

Det kan visserligen vara sant i det du säger. Jag har väl kanske en dålig egenskap att fördjupa mig i det jag vill ha sagt, kanske.

Precis. Ju längre inlägg med ett mindre i allmänhet intressant ämne desto större risk att ingen ger dig ett svar. Jag tror att du försöker lite för hårt bara, du fixar att ställa frågan med 25% av mängden text

Dessutom har du ju en utmärkt rubrik som bara den hade fungerat som en självstående fråga!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Precis. Ju längre inlägg med ett mindre i allmänhet intressant ämne desto större risk att ingen ger dig ett svar. Jag tror att du försöker lite för hårt bara, du fixar att ställa frågan med 25% av mängden text

Dessutom har du ju en utmärkt rubrik som bara den hade fungerat som en självstående fråga!

Saken har väl alltid varit den att man allltid vill att folk ska förstå så bra som möjligt över vad som är själva problemet. Och det man vill fråga om. Så därför så försökar man förklara så nogrant man bara kan över det man vill ha hjälp med. Men visst, jag kan nog erkänna att jag kan nog lägga på lite väl mycket information om saker och ting när jag frågar om något. Kan väl inte rikigt rå för det. :/

Man vill väl gärna att det ska bli så bra som möjligt i slutändan, kan jag tänka mig. Ju bätte man kan formulera sig, ju flera är det som kan ta till sig utav själva problmet, har jag trott. Men det är väl kanske inte så, alla gånger. Men jag kan väl endå inte låta bli att undrar varför det är som det är.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Problemet är inte själva frågan, utan att du är för otålig.
Att lägga in samma fråga på så många olika ställen är ju bara ytterligare ett tecken på det.

Om du väntar mer än några timmar kanske det hade dykt upp några svar.

Permalänk
Medlem

Det verkar helt enkelt inte varit intressant att svara, eller att folk inte vet. För det sista folk tittar på är användarnamnet, hoppas jag i alla fall..

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Det är nog få som har mobilt bredband via usb här, nå jag har tillgång till ett liknande modem (på jobbet) och har sett att man kan använda denna som usb-minne. Detta upptäckte jag direkt då man just skulle plugga in modemet, sedan använda det som ett usbminne där drivrutiner och övrig programvara finns som man kunde installera. Då var det bara att kolla hur stort utrymmet var för att lista ut hur stort usb-minne som den kunde vara. Dock skulle en del av minnet behövas användas av usb-minnet själv om det var dåligt kodat. (det utrymmet skulle isåfall inte vara i partiomen)

Varför så få svarade tror jag beror på att du var för otålig och att för då vet, många som jag har dock insett att det går bra att kopiera småfiler till den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

kan ju bero på att du själv besvarar din fråga direkt genom att citera manualen >_<

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

kan ju bero på att du själv besvarar din fråga direkt genom att citera manualen >_<

Vad menar du med det ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Vad menar du med det ?

läs igenom din frågeställning så torde du rätt snart inse att du börjar med att citera baksidan på förpackningen som påstår att modemet även går att använda som usb-minne om man sätter i ett minneskort, för att sen konstatera att det är det första du tänker på när dom skriver så, och för att sen fråga om det går att använda som usb-minne?

lyckas du inte lista ut att det går att använda som usb-minne efter att ha citerat det från manualen så lär du ju knappast förstå något mer av att jag eller någon annan svarar på din fråga?

Permalänk
Medlem

Ja, du formulerar dig konstigt. Detta är dock inte begränsat till när du ställer frågor.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

läs igenom din frågeställning så torde du rätt snart inse att du börjar med att citera baksidan på förpackningen som påstår att modemet även går att använda som usb-minne om man sätter i ett minneskort, för att sen konstatera att det är det första du tänker på när dom skriver så, och för att sen fråga om det går att använda som usb-minne?

lyckas du inte lista ut att det går att använda som usb-minne efter att ha citerat det från manualen så lär du ju knappast förstå något mer av att jag eller någon annan svarar på din fråga?

Nu var det ju inte exakt så det stod, dvs inte att man kunde använda det som usb-minne även om många hade antagit det direkt (och kanske därför de inte heller svarar).

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Nu var det ju inte exakt så det stod, dvs inte att man kunde använda det som usb-minne även om många hade antagit det direkt (och kanske därför de inte heller svarar).

"Och kan läsa på baksidan utav kartongen ( hämtde ut modemet idag, Onsdag ) att man kan använda, eller att man kan lägga in ett minneskort, ett Micro SD upp till 8GB i själva modemet."

där anser åtminstone jag att vilken normalfuntad människa som helst förstår att det även går att använda som usb-minne.

Permalänk
Medlem

Du formulerar dig konstigt ja. Du använder ordet "lär" på ett väldigt dialektalt sätt, och du använder i stort sett uteslutande ordet "man" istället för "jag" när du pratar om dig själv i första person. Faktum är att jag funderat på att fråga hur detta kommer sig. Pratar alla så uppe i Sandviken?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

och du använder i stort sett uteslutande ordet "man" istället för "jag" när du pratar om dig själv i första person.

Erh det är väl ändå rätt vanligt?

Menar du att du tycker det är stor skillnad på dessa två:
"Vad ska jag tänka på vid ett bilköp?"
"Vad ska man tänka på vid ett bilköp?"

I båda fallen förstår man att frågeställaren är intresserad av att göra ett bilköp och undrar vad man bör tänka på vid ett sådant. Svaret blir ju också det samma, eller menar du att du verkligen ändrar ditt svar om det är allmänt istället för riktat?

(jag pratar stockholmska om det har betydelse)

Edit: Att använda lär på det sättet i topicen är iofs mer ovanligt. Å andra sidan tycker jag att det är en trend här på sweclockers att man försöker skriva mer akademiskt än vad man ex gör på andra forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Erh det är väl ändå rätt vanligt?

Menar du att du tycker det är stor skillnad på dessa två:
"Vad ska jag tänka på vid ett bilköp?"
"Vad ska man tänka på vid ett bilköp?"

I båda fallen förstår man att frågeställaren är intresserad av att göra ett bilköp och undrar vad man bör tänka på vid ett sådant. Svaret blir ju också det samma, eller menar du att du verkligen ändrar ditt svar om det är allmänt istället för riktat?

(jag pratar stockholmska om det har betydelse)

Möjligt, men det inte den användningen av ordet jag menar. L&H använder väldigt ofta ordet "man" om sig själv på ställen där jag personligen hade valt ordet "jag". Jag tänkte att det kanske var dialektalt, därav frågan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

"Och kan läsa på baksidan utav kartongen ( hämtde ut modemet idag, Onsdag ) att man kan använda, eller att man kan lägga in ett minneskort, ett Micro SD upp till 8GB i själva modemet."

där anser åtminstone jag att vilken normalfuntad människa som helst förstår att det även går att använda som usb-minne.

Håller inte riktigt med.
Okej, att minnet kan användas som usb-minne är en möjlighet, men jag kunde komma på fler.
Det kan vara något slags buffertminne för datatrafiken eller till för att kunna spara inställningar på.
Eller något helt annat.

Jag installerade 3g-internet hos min morfar och kom i precis samma sits. Visste inte till 100% varför det skickades med ett 2GB microSDHC och antog att det behövs till något, eftersom det skickades med. Orkade inte läsa instruktionsboken för den var på Polska så jag fick inget bra svar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om folk inte fattar, rita vad du menar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte folk svarar - jag har själv två trådar där folk inte har svarat - för att:

a) de inte kan
b) är ointresserade
c) tycker det är irrelevant frågeställning.

Jag har hellre ett "noll-svar" i min tråd en X antal glädjesvar.:) Sen att man ser att X antal folk har tittat på tråden är är ju helt naturligt: kollegorna måste ju kunna se frågeställningen mer fördjupat så att säga.^^ Ungefär som när man kommer till jobbet och det står:
"Tjänstgöringslista för vikarierande [valfritt jobb] X dito" det är ju klart att en del personer lär ju öppna pärmen (förhoppningsvis är vik. den första som gör det när denne anländer till arbetet) för att se vad det är för arbete vik. ska utföra, sen lär det komma folk i efterhand och öppna mappen för och se hur vik. jobbade (ev. vad han fyllde i för uppgifter om detta var en nödvändig arbetsmässig åtgärd) etc.

Lite samma sak med trådarna som jag ser det, man kollar av och känner man inte sig "berörd" av frågan går man vidare, i analogi med vik. pärmen: jag kan kolla i pärmen men strunta i att göra tjänstenotering om jag inte känner att jag är "berörd" eller kan utföra en behörig/relevant tjänsteanteckning.:)

Sen kan det vara så att folk har sett att du i en tråd skrev att du "går in i en affär för att fråga, visa dig intresserad av X vara fast du inte är det" (minns inte exakt hur du formulerade det hela:)) och då kanske folk tror att du gör samma sak på Swec? Kanske när svaret är så "uppenbart" som i USB-exemplet?:P

Just my 1 Peng!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!