Permalänk
Medlem

BIOS uppgradering

Har några frågor och funderingar kring uppgradera min BIOS, senast jag pillade så dog hela datorn mitt i uppdateringen så hela biosen blev wipad helt tom men osm tur var så hade jag dualbios så det gick att lösa.

Men Asus är lite konstiga i sin info de har uppdaterings program för bios i windows miljö vilket jag använde då mend et gick ju so sagt åt skogen, min fråga är då det är osm innan alltid köra med DOS flashning men ska jag då välja från bios menyn eller köra det utanför bios. är cd bättre än USB att ha bios filen på och går det hoppa 3-4 bios versioner upp när ja flashar eller ska jag ta en efter en från den jag har till den nya vilket skulle isf innebära 8 flashningar.

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem

Du kan gå från 1.0 till den senaste om du vill. Kör med flashning i windowsmiljö. Det funkar bra men se till att program som MSN och liknande är avstängda för det räcker med en pop-up för att uppdateringen ska bli korrupt. Det bästa är att koppla ner nätet medans man flashar.
Dosflashning är väl ingen som håller på med längre, eller?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Asus skrev tom i sitt forum att man skulle helst köra via dos

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med Asus, men på mitt MSI var det bara lägga filerna på ett USBminne och sen uppdatera via BIOS. Uppdatera via Windows skulle jag inte rekommendera.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Föredrar DOS med mindre som kan gå åt fanders då, men frågan är hur många versioner nyare kan man ta åt gången 8 versioner låter lite mycket. Förmig jag läst någonstans att man inte bör ta mer än 2-3 per gång uppåt och reseta bios mellan varje gång.

Igentligen är det bara ett i-lands problem att ta en åt gången det gär rätt snabbt att göra det

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem

DOS har man inte haft sedan 90-talet.
Starta EZ flash från BIOS med rom-filen på ett usb-minne.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

EZ Flash körs väl ändå i DOS läge

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Avstängd

ASUS är problem fritt att flasha via Windows, aldrig krånglat för mig och jag har hoppat mellan ett par BIOSar för att hitta den jag kunde clocka bäst med, se bara till att stänga av allt som du har igång så ska det inte vara några som helst problem!

MVH

Permalänk
Medlem

Inget är problemfritt i windows till 100% speciellt inte när asus specifikt går ut i forumet att inte använda windows flash om du verkligen inte vill/behöver. Att det sedan fungerar oftast är annan sak

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mafiaboy:

Inget är problemfritt i windows till 100% speciellt inte när asus specifikt går ut i forumet att inte använda windows flash om du verkligen inte vill/behöver. Att det sedan fungerar oftast är annan sak

Nu kan det ju gå åt skogen i DOS oxå, så det är ju inte 100% säkert det heller, okej säkrare än Windows, men om du fick fel när du flasha sist, har du kollat på vad som kan ha orsakat felet!?

Permalänk
Medlem

självklart kan det det, men känns säkrare där, nu var det 1.5 år sen jag gjorde det så minns inte alla frutsättningar. det är ett sabertooth 55i som var tänkt bos flashas till en polare.

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mafiaboy:

EZ Flash körs väl ändå i DOS läge

Som sagt, DOS hade man i samma veva som windows 95.
Det är väl ett program som körs rakt från bios.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

För att förklara för er som tjafsar om dos vs icke dos:p
Alltså, såhär funkar det att flasha de flesta asus moderkort
1: ladda ner biosuppdateringen och packa upp .rom filen och döp om den till något kort beskrivande, som t e x moderkortets första bokstäver i namnet (låt ofc .rom vara kvar!)
2: lägg det sen på närmaste usbminne
3:starta om datorn och hamra alt+f2 så får du igång eazy flash
4: tabba dig över till ditt fickminne som bör synas där utan problem
5:markera .rom filen och sen tryck enter och luta dig tillbaka, bioset uppdateras och sen säger den att man skall vänta fem sekunder för omstart, bli inte rädd om den tar en stund på sig att starta om, ibland tvingas man faktiskt starta om själv beroende på inställningarna man har i bios.

Så, häng inte upp er på att han säger dos..dos finns fortfarande era småtroll,seså, det där var väl inte så svårt?:p

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(