Permalänk
Medlem

Köpa bil runt 7000kr

Hej nu är det så att jag funderar på att skaffa mig en egen bil. Någon gång snart kanske efter jul.
Budget hade jag tänkt mig runt 7000kr besiktigat Absoluta max gränsen är 10 000 men då dröjer det längre innan jag kan köpa.

Jag skulle vilja ha lite tips på märke modell osv.
Krav är.
inte mer än 1500 skatt /år så diesel är nog borträknat.
Ganska billig att försäkra.
under 1l/mil hälst 0.8 och mindre.
hälst en 1990 talare eller 1980 och äldre men då ska det vara en driftsäker bil.

Jag har kollat på bilar i opel corsa klassen så ni förstår hur lite jag bryr mig om att det ska vara en snygg l bil
Ge mig lite tips på bilar som kan passa in och motivera gärna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Toyota Camry. Bästa och billigaste bil jag haft. 2000 kr i inköp, motionera bromsoken och nya belägg sen gick den prickfritt 7000 mil.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ja det går göra klipp men jag vill gärna ha nybesiktigat. Har inte råd att köpa en obesiktigad och riskera massa dyra fel

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför riskera? Kolla bilen innan du köper.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Varför riskera? Kolla bilen innan du köper.

Jag är ju inte direkt skitkunnig inom detta området så kan ju bli lurad och det kan ju finnas dålda fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Japanare brukar rullar på bra som är äldre sen har du tex Golf/Polo som du skulle kunna få billigt och 1.6-1.8liters motorn drar 0.7 typ och bör inte vara överdrivet dyra att laga.

Vw Golf 1,8 | Jämtland | Blocket
tex

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag är ju inte direkt skitkunnig inom detta området så kan ju bli lurad och det kan ju finnas dålda fel.

Läs på lite vad som brukar fela sen kolla så bilen inte ger konstiga ljud vid körning och ta med någon som du kan bolla med helst någon som kan bilar självklart.

Permalänk

Volvo 740 kostar allt från någon tusenlapp till ca 10 000 och man får en bra bil för små pengar.
Skulle nog rekomendera en med B230F motorn 88-89 är de bättre bilarna fast tidigare och senare funkar det med Dock undvik K motorn så är det lungt inget vidare fel på den men F är bättre.

Nackdelen må väl vara att de dricker lite mycket med tung högerfot. jag hade nere min 740 89 GL B230f i sommras på 0.62L/Mil och då har den även gått en 31 000 mil

Inget som direkt krånglar och gör det det så är det oftast småsaker och billigt.
Kolla bara efter rost vid länkarmarna och att domkraftsfästerna är friska annars är det inget stort. en liten snabb titt under batteriet kan vara bra så hyllan inte är brotrostad.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Japanare brukar rullar på bra som är äldre sen har du tex Golf/Polo som du skulle kunna få billigt och 1.6-1.8liters motorn drar 0.7 typ och bör inte vara överdrivet dyra att laga.

Vw Golf 1,8 | Jämtland | Blocket
tex

Citat:

Är int japanska rosthögar? Dom jag ser av äldre årsmodell brukar vara det i alla fall. Och Vw har jag kollar endel på också dom ser ju bra ut och bör finnas massor reservdelar. Men jag tyckte dom var lite dyra när jag kollade sist (i sommras) Den du länka såg ju bra ut lite långt bort bara

Och jag åker nog med pappa eller min bror när jag tittar bil så bör gå rätt bra.

Och fullmoon

Jag har tittat på 740 240 men tyckt dom drog för mycker många säger att de drar över 1liter. Och köper jag bil i den storleken så finns det en 850 ganska billigt som bör vara rätt mycket bättre bil ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Varför riskera? Kolla bilen innan du köper.

Hur tycker du han ska kolla avgasvärden, bromsvärden och precis ALLT som besiktningen kollar när han provkör bilen? Förklara gärna för mig hur du gör när du köper begagnat som får med allt sånt

Permalänk
Avstängd

Kollat på de äldre nissan micra? finns billiga lite äldre och de är nog ändå bensinsnåla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är int japanska rosthögar? Dom jag ser av äldre årsmodell brukar vara det i alla fall. Och Vw har jag kollar endel på också dom ser ju bra ut och bör finnas massor reservdelar. Men jag tyckte dom var lite dyra när jag kollade sist (i sommras) Den du länka såg ju bra ut lite långt bort bara

Och jag åker nog med pappa eller min bror när jag tittar bil så bör gå rätt bra.

Och fullmoon

Jag har tittat på 740 240 men tyckt dom drog för mycker många säger att de drar över 1liter. Och köper jag bil i den storleken så finns det en 850 ganska billigt som bör vara rätt mycket bättre bil ?

Visst som kan ha rostat men det gäller att ta sig en titt under, ytrosten är lätt fixad själv men under är lite svårare om ens värt att lägga pengar på om man inte är händig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hur tycker du han ska kolla avgasvärden, bromsvärden och precis ALLT som besiktningen kollar när han provkör bilen? Förklara gärna för mig hur du gör när du köper begagnat som får med allt sånt

Lite sånt jag tänkte också.

Skrivet av gabriel15:

Kollat på de äldre nissan micra? finns billiga lite äldre och de är nog ändå bensinsnåla.

Vad menar du med äldre? För jag tycker dom är på gränsen till oprisvärda kostar ungefär som en golf och golf är la ganska mycket bättre bil om jag förstått det rätt.

Skrivet av fesen:

Visst som kan ha rostat men det gäller att ta sig en titt under, ytrosten är lätt fixad själv men under är lite svårare om ens värt att lägga pengar på om man inte är händig själv.

Aha okej. Jag har ingen aning om jag är händig har egentligen inte grejat med sånt förr men tycker jag det är kul kan jag säkert lära mig men sånt vet man ju inte i förväg.

Och har någon erfarenhet utav opel corsa b ? Det finns nämligen rätt många som säljer sådana.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

VW Jetta är också ett alternativ. Likadan bil som Golf fast sedan.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har tittat på 740 240 men tyckt dom drog för mycket många säger att de drar över 1liter. Och köper jag bil i den storleken så finns det en 850 ganska billigt som bör vara rätt mycket bättre bil ?

Ligger man och spottar över motorvägshastighet rinner det nog rakt igenom Jag brukar ligga runt 0.8-0.9 för det mesta. beror mycket på körsätt. Många start och kallstarter gör mycket på bränsle förbrukningen och att inte gasa järnet (även om det händer )
Drar en 740 över 1,2L är det något fel. inte ens Automat ska dra så mycket.
Bara byta luftfilter och byta filter och olja så går de långt och rätt snålt.
Sen bara för folk tycker de drar mycket är att det är full speta och så tänker de bara för det är en Volvo behöver de inte servas.. suck.

Dock oavsett vad du köper för bil så kostar de pengar. oavsett om det är en 30år gammal för ett par tusenlappar eller en nyare bil för en 10-20tusen eller en splitter ny bil (vilket man inte knappt ens kan byta glödlampa på).

Är det din första bil så köp en billig o kanske inte en du just vill ha. Du är ung och det är onödigt att släppa stora pengar på en bil. Du bör tänka lite på säkerhet än hur de ser ut. Sen kan ac och sånt vara skönt. dock har jag kört utan i 4? år nu och inte stört mig på avsaknaden. Dock har någon enstaka dag vara varm så man nästan känt att det är dags att byta bil med AC

Jag vet inte exakt vad 850 drar men bör vara någorlunda samma evt lite lägre. Dock har de 5 cylindrar och en hel del barnsjukdomar tråkigt nog. Säkert högre försäkring då det för det mesta är större motorer.

Kom bara ihåg att nyare bil = dyrare, svårare att jobba själv, mer elektronik vilket kommer gå sönder.
Så länge du köper en relativt vanlig och lättskruvad bil och tar hand om evt smårost som kan uppkomma och servrar motorn i jämna mellanrum så duger det mesta. Dock köp en med insprutning. förknasare drar för det mesta mer och automat tycker jag du ska välja bort. på nyare bilar må de drar någorlunda samma som en manuell med äldre bilar kan man lägga till en 0.2L till per mil Sen är det roligare med manuell. och bakhjulsdrift dessutom

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Av de bilar jag har kört så har faktiskt automatarna varit roligare (wildcat med mera) men dom är inte riktigt bra för min ekonomi om man säger så

Får la prata med någon annan än pappa som tycker att minsta lilla rost så är de skrothög så kanske man kommer in på lite roligare bilar för de pengarna

Vet folk som köpt fult fungerande audi 100 för en 1000 lapp och kört den genom besiktningen utan problem så man kanske har sån tur själv.

Får ta och fundera om lite nu tack för alla tips !

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Mazda 323 sent 80-tal. Funkar bra och går ganska snålt. Inte mycket underhåll.

Vad du än gör köp INTE pegutt. Speciellt inte 605an

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Golf II, billigare reservdelar än till t.ex. Volvo 740, drar lite bränsle, skatten ligger väl omkring 1100-1200kr?
Annars Corolla, Lancer, Civic av valfri årsmodell från 80-90-talet.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Jag vet inte exakt vad 850 drar men bör vara någorlunda samma evt lite lägre. Dock har de 5 cylindrar och en hel del barnsjukdomar tråkigt nog. Säkert högre försäkring då det för det mesta är större motorer.

Barnsjukdomar är som det låter, fel i början. Troligtvis lider inte bilar med barnsjukdomar av samma problem som vid lansering då det oftast fixas av tillverkarna.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ligger man och spottar över motorvägshastighet rinner det nog rakt igenom Jag brukar ligga runt 0.8-0.9 för det mesta. beror mycket på körsätt. Många start och kallstarter gör mycket på bränsle förbrukningen och att inte gasa järnet (även om det händer )
Drar en 740 över 1,2L är det något fel. inte ens Automat ska dra så mycket.
Bara byta luftfilter och byta filter och olja så går de långt och rätt snålt.
Sen bara för folk tycker de drar mycket är att det är full speta och så tänker de bara för det är en Volvo behöver de inte servas.. suck.
)

en volvo behöver inte servas, körde en rödblockare utan olja i flera dagar, var inga som helst problem motorn är fortfarande i extremt bra skick

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

skatten ligger väl omkring 1100-1200kr?

1269

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, hoppas det är okej. Sitter nämligen i ungefär samma sits. letar efter en bil för max 10 000:-

Har sneglat på Golf, Opel vectra och även Saab 900 se, som jag inte vet så mycket om. Något speciellt som är dåligt/man bör tänka på?

Sen finns det även en hel del Audi 80/100 som verkar prisvärda.. Svårt det här. :/

Permalänk

En Mercedes 200E från -88 ungefär. Kvalitetsbil

Permalänk
Medlem

Mycket lutar åt golf/audi 80 (kört en sådan ganska mycket och tyckt den var bra) nu när jag funderat lite. Får se hur marknaden ser ut på såna vid årskiftet

Edit
Merceders har jag tittat lite på men känns inte rätt i längden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Auti 80 säger jag om du hittar billigt
1.8-2.0 motorn, glöm inte att pruta!

Permalänk

Gör inte som jag iaf.
Dvs, köp inte en bil för 17000 kr och försök övertala dig själv att känna dig nöjd, för såhär i efterhand kom jag på att det var en fans massa pengar för en första bil.

Men nog med OT, en Audi 90/80 borde passa bra eller varför inte en Golf?

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

Gör inte som jag iaf.
Dvs, köp inte en bil för 17000 kr och försök övertala dig själv att känna dig nöjd, för såhär i efterhand kom jag på att det var en fans massa pengar för en första bil.

Men nog med OT, en Audi 90/80 borde passa bra eller varför inte en Golf?

Mjo, men man ska inte köpa något som man inte känner att man har råd med. Fick min första köpte min andra för 4kkr och min nuvarande kosta 140kkr...;) Men allt beror ju på hur ens ekonomi ser ut, bilar är dock aldrig billiga att äga oavsett ålder. Skiten går sönder och det kostar pengar. Även om bilen nyligen är besiktad så är det ingen garanti att allt håller i 12månader.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Mjo, men man ska inte köpa något som man inte känner att man har råd med. Fick min första köpte min andra för 4kkr och min nuvarande kosta 140kkr...;) Men allt beror ju på hur ens ekonomi ser ut, bilar är dock aldrig billiga att äga oavsett ålder. Skiten går sönder och det kostar pengar. Även om bilen nyligen är besiktad så är det ingen garanti att allt håller i 12månader.....

Hehe, har lite smått ångest över att bilfan var så dyr, när ingen av mina polare ens har närapå lika dyra bilar
Bilen är som nån kanske redan vet en Volvo 850, dvs ganska dyr att försäkra, huuh.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Ford Fiesta runt -95. Får en skattad och besiktad för runt 6k. Rostar runt hjulhusen bak och trösklarna. Kolla dom noga. 1k i skatt, Drar 0.5-0.6L/milen. Trafikförsäkring 1800kr / år hade jag (bor mitt i stad med garage). Billiga reservdelar.

Nackdelen är att dom är riktigt sega. Så behöver 1mil för en omkörning typ. Men billigare bil är svår att hitta.

Edit: Kom på en sak till du ska kolla på. Motorkudden mellan växellådan och motorn brukar vara slut. Kostar 300kr men lite trångt att byta. Du släpper kopplingen snabbt. Blir det ett "ryck" så är motorkudden slut. Svårt att förklara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Men nog med OT, en Audi 90/80 borde passa bra eller varför inte en Golf?

Som sagt så lutar det ganska starkt år just audi 80 eller golf bara jag hittar ett klipp

Skrivet av fimp3n:

Ford Fiesta runt -95.

just i mina trackter så tycker jag inte det finns några direkt klipp när det kommer till fiesta tyvärr. men tack för tipset.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Audi 100 kan ja också rekomendera. Helst en 2.3 E 88B eller senare. Riktigt mysigt motorljud. Stadig på motorväg. Komfortabel och förhållandevis driftsäker. Dessutom Drog min 0.78 (en avant!) (då lade jag på lite moms på hastigheten iofs)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Audi 100 88b 1,8e går lätt under 0,7 landsväg har haft ett flertal extrem glidarkörning på landsväg = ca 80kmh drar den bara ca 0,5.

Den är snygg invändigt (88b) tyst bekväm och rostar inte så farligt (galvad) och har katalysator som inte måste funka lättmeckad.

Det är ett landsvägslok och ingen sportbil.

ett ex med lite bilder finns som sedan och avant.

Audi 100 1.8 E | Västernorrland | Blocket

Visst du kan ta en 86-88a också nästan samma utsida men mycket tråkigare inredning.

85 och äldre bör du undvika inte lika bra rostskydd.

89-91 funkar dom med men då hårdare bes krav (KAT)

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ