Medlem mäter temperaturer med värmekamera

Permalänk
Melding Plague

Medlem mäter temperaturer med värmekamera

Flutide lägger vantarna på en värmekamera och visar bilderna i galleriet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis Flutide, du kom med som Pressmeddelande

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Musikälskare

Bara för SweC att inhandla en sådan kamera, kan ge väldigt mycket bra information

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Shit. Ja, då blir det till att fixa lite snygga bilder i morgon då Kabeldragningen får ses som ett avskräckande exempel i hur man inte bör göra

Permalänk

Insert "Predator-clicking-sound" here!

Permalänk

Haha @ fläktkontrollen. Känns som rätt mycket effekt går förlorad i den voltregulatorn...

Permalänk
Medlem

Jävligt schysta bilder

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jävligt schysta bilder

...jag har även bilder på en varm brödrost (med ett nyrostat bröd) och en tallrik med filmjölk om det är av intresse

Permalänk
Medlem

Alla bilder är av intresse! Speciellt hus, kyrkor, industrilokaler etc.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Alla bilder är av intresse! Speciellt hus, kyrkor, industrilokaler etc.

Bilder på minst ett hus kommer jag garanterat ta i morgon! Finns en arg liten gubbe här på gatan också, han är säkert jättevarm av all ilska. Ska se om han vill komma ut i morgon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutide:

Bilder på minst ett hus kommer jag garanterat ta i morgon! Finns en arg liten gubbe här på gatan också, han är säkert jättevarm av all ilska. Ska se om han vill komma ut i morgon...

Ett annat intressant motiv hade varit en gräsplätt där du vet att det går fjärrvärmerör i marken. Det hade varit intressant att se om man kan "se" rören.

EDIT:
Men framför allt skulle jag skulle vilja ha ett kort på min spis, tycker att plattorna värmer ojämnt... :/
Sådan där kamera skulle man ha när man flyger termik...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Inaktiv

Snygga bilder.

Stirra er inte blinda på värden som man får ut från den. Kalibreringen är lite problematisk med så många olika ytor och de påverkar utstrålningen en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutide:

Bilder på minst ett hus kommer jag garanterat ta i morgon! Finns en arg liten gubbe här på gatan också, han är säkert jättevarm av all ilska. Ska se om han vill komma ut i morgon...

Det fick min dag att bli lite bättre, tack för den roliga kommentaren om en arg liten gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Snygga bilder.

Stirra er inte blinda på värden som man får ut från den. Kalibreringen är lite problematisk med så många olika ytor och de påverkar utstrålningen en hel del.

Exakt! I synnerhet om någon metall är blankpolerad. Tex för ett och samma material, aluminium så är
ɛ=0.04 för ljus, polerad och ɛ=0.96 för en bit med grov yta.

Permalänk

ta gärna några vanliga bilder så det blir lättare att se vilka detaljer de föreställer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

ta gärna några vanliga bilder så det blir lättare att se vilka detaljer de föreställer

Jepp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flutide:

Exakt! I synnerhet om någon metall är blankpolerad. Tex för ett och samma material, aluminium så är
ɛ=0.04 för ljus, polerad och ɛ=0.96 för en bit med grov yta.

Fan såg inte att du skrev om det. Stirrade mig blind på bilderna.

Permalänk
Skrivet av Gargamel123:

Haha @ fläktkontrollen. Känns som rätt mycket effekt går förlorad i den voltregulatorn...

Spillvärme ftw

Permalänk
Hedersmedlem

Grymt häftigt!
Har du känt på fläktkontrollern? Är den verkligen så pass varm? MOSFETs brukar ju bli varma, så det skulle inte chocka mig.
(Så länge man bara rör den väldigt snabbt och sakta ökar tiden man rör den så är det ingen fara att bränna sig.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Allt under 50 grader kan man lägga handen på utan att bränna sig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Grymt häftigt!
Har du känt på fläktkontrollern? Är den verkligen så pass varm? MOSFETs brukar ju bli varma, så det skulle inte chocka mig.
(Så länge man bara rör den väldigt snabbt och sakta ökar tiden man rör den så är det ingen fara att bränna sig.)

Jag hade handen väldigt nära och kände att den var riktigt varm. Vågade inte peta på den Testade även att bolla lite med emissiviteten, och i spannet 0.8-0.95 så varierade temperaturen inte så mycket från värden i bilden. Testade även att ställa in emissiviteten riktigt lågt (motsvarande blankpolerad metall) och mäta på delen som var utan färg, gav även det en temperatur i samma område.