Så avslöjar du bluffhandlarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

De är inte de enda som har bra support just so you know, finns ju också lite skräckhistorier runt om på forumet om Inet men det finns det om de flesta företag. Men visst är det bra support ja.

Kan man hitta om de flesta företag. Inet har ju dessutom en viss historia, eller som gamla interna wikin på csb uttrycker det:

Citat:

Billig butik. Startade som skabbigt källarföretag där man absolut inte borde handlat något. Gick i konkurs. Startade igen, heter numera egentligen Nya Inet. Har funnits i den inkarnationen några år och verkar helt normala nuförtiden. Har genom emipriska försök visat att det går fint att t.ex lämna tillbaks något man inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, det kanske lät lite sneddrivet. Inte min mening. Ber om ursäkt.

Det jag ville få fram är att postförskott är väldigt säkert så länge man håller sig till kända leverantörer.

Ursäkten accepterad

Gäller det etablerade leverantörer så betalar jag t.o.m i förskott. En kalkylerad risk, men beställer aldrig för direkt stora belopp. Just nu verkar det som om jag blev blåst på 100kr för en skaltång från Cross-Mark. Smällar man får ta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ursäkten accepterad

Gäller det etablerade leverantörer så betalar jag t.o.m i förskott. En kalkylerad risk, men beställer aldrig för direkt stora belopp. Just nu verkar det som om jag blev blåst på 100kr för en skaltång från Cross-Mark. Smällar man får ta.

Tegelstenar i kartongen räknas som bedrägeri.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Tegelstenar i kartongen räknas som bedrägeri.

I mitt fall kom varan aldrig fram. Troligen slarv från postens sida.

Edit: Tro't eller ej men nog låg den en avi i postlådan idag. Jag som gett upp hoppet. Sorry alla postens medarbetare från China till Sverige om jag svartmålat Er.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bluff-företag, nej aldrig
Äkta företag som var synnerligen oseriösa, ja tyvärr.
Slutade med att det blev lite handräckning från kronofogden för att få dem att följa svensk lag.
Företaget är sen dess historia

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I mitt fall kom varan aldrig fram. Troligen slarv från postens sida.

Edit: Tro't eller ej men nog låg den en avi i postlådan idag. Jag som gett upp hoppet. Sorry alla postens medarbetare från China till Sverige om jag svartmålat Er.

Haha, får du väl se om paketet i sig är helt.;)
Min beställning som kom från Inet idag var yttre paketet skadat på. Som tur är var bet bara så ytligt att det som gjort revan hela vägen igenom ytterbaketet bara buklat till paketet till nätagget som låg där. Och eftersom inget innehåll är skadat bryr de sig inte om det. Dock är det alltid så med paketen jag hämtar ut, och då det mesta jag beställer just nu är från inet och/eller komplett skickas det mesta inom göteborgs kommun, så om de kan skada så dant bara inom kommunen vill jag inte veta hur ditt paket från kina ser ut.;)

Känns dock bara som en tidfråga innan man har sådan otur att det som ligger emot väggen som revas på paketet inte är ett annat tjockt paket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Bluff-företag, nej aldrig
Äkta företag som var synnerligen oseriösa, ja tyvärr.
Slutade med att det blev lite handräckning från kronofogden för att få dem att följa svensk lag.
Företaget är sen dess historia

Företag som inte följer lagar och praxis finns många av, och bara för att företagen finns (i.e. är "äkta") gör de dem inte mindre "bluff"-företag (då bluff brukar anspela till att företagen bluffar och inte att hela företaget skulle vara en stor bluff). Som exempel kan vi väl nämna ett företag en jag känner köpte dator ifrån på sådär tidigt/mitten av 90-talet. En fin liten 486DX2. Dock när den packades upp var det något som inte stämde tämligen uppenbart (tror hon fick en desktop då hon skulle haft en likadan fast tower) och hon lämnade in den innan hon ens hunnit köra den. Men vad hon fick som ersättning hade bara CPUn gemensamt. Skulle varit mer minne, ljudkort och bättre grafikkort. De i butiken påstod att det var samma innehåll som hon hade köpt och fått första gången, och tyvärr stod det på faktura/kvitto vad deras interna modellnummer var så hon hade inte papper med specar på VAD dator skulle innehålla. Resultatet var ingenting eftersom KV/Råd&Rön redan hade satt upp dem på svarta listan (i.e. de var redan anmälda, och denna anmälan gjorde ingen skillnad eftersom företaget ändå inte följde KVs rekommendationer). Var ännu roligare då man tittade i fanskapet och hela insidan var insmetad med smältlim (söt gammeldags plombering).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Tegelstenar i kartongen räknas som bedrägeri.

Inte om du har beställt tegelstenar.

Permalänk
Medlem

Beställde min Nikon D40 från kameraexperten. Snabb leverans av varan och nöjd var jag med min nya fina kamera, en och en halv månad senare blåser dom tusentals personer på deras julklappspengar och försvinner spårlöst... :-X

Visa signatur

Datorer är kul men ibland är dom jobbiga.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Varför skulle någon besvära sig med att skicka ut tegelstenar, då avslöjas ju allting? Tricket är att dra ut på leveranserna och låta kunderna sväva i ovisshet. Eller som Kameraexperten gjorde, leverera en del av ordrarna för att få positiva recensioner på nätet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Varför skulle någon besvära sig med att skicka ut tegelstenar, då avslöjas ju allting? Tricket är att dra ut på leveranserna och låta kunderna sväva i ovisshet. Eller som Kameraexperten gjorde, leverera en del av ordrarna för att få positiva recensioner på nätet.

Exakt, satt oxå o fundera på varför någon skulle skicka tegelstenar...

Permalänk
Skrivet av jycken:

Inte om du har beställt tegelstenar.

HaHaHa Nä de är ju klar

Skrivet av Andreas D:

Varför skulle någon besvära sig med att skicka ut tegelstenar, då avslöjas ju allting? Tricket är att dra ut på leveranserna och låta kunderna sväva i ovisshet. Eller som Kameraexperten gjorde, leverera en del av ordrarna för att få positiva recensioner på nätet.

MM, de undrar jag med. de var ju någon som drog upp de så jag spann vidare på de

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Inets support kan vara den bästa supporten i hela världen. T.o.m. när jag själv tabbat mig när jag gjort en beställning så har dom hjälpt mig. Tex en gång glömde jag lägga till en webkamera till en skickad beställning men då dom inte kunde lägga till den i beställningen i efterhand så skickade dom den som en separat beställning som jag slapp betala frakten för. Och alla andra gångerna(3ggr till) som jag haft med dom att göra så har dom hjälpt en och allt gått smärtfritt. Nästan så man blir sugen på att ringa dom bara för att snacka lite.

Inets support är lika bra som comhem är dåliga. Det säger allt.

Kan bara hålla med om det, fick ett SD kort som var DOA och det tog inte många dagar innan jag fick ett nytt. Personligen så betalar jag gärna lite extra dels för att det är bra support och dels för att jag vill stödja en bra handlare som Inet.

Permalänk
Medlem

Hoppsan

Hehe... kul att ni har tagit en annonsbild från Media Markt som symbol för bluffhandlare. Det var några år sedan jag var inne i en Media Markt-butik, men så gick jag i helgen till den i Jönköping medans frugan var på A6. Man kan ju gå hur länge som helst, och de är ju grymt billiga på vissa saker. Men på andra saker är de också faktiskt grymt dyra. Samma LG plasma-TV som Komplett och Dustin Home säljer för 6999,- tog Media Markt hutlösa 9999,- för. Och när jag gick runt och lyssnade på hörlurar så var i stort sett alla hörlurar under 1500,- rent skräp. Och även de över den summan var inget vidare. Inte en kvalitetslur så långt ögat nådde, men ändå skulle de ha bra med betalt.

Jag blev besviken i alla fall. Kommer nog fortsätta handla på internet. Någon undrade varför Inet var så prisat? För att de som handlar där blir oerhört nöjda. Komplett är också bra, men lider lite av att det är så stort och därmed blir det opersonligt. På Inet känner man sig alltid välkommen och så har de bra rabatter på sånt som vi tekniknördar gillar. Det gör mycket.

Ps. Jag vill ändå tillägga att jag faktiskt gillar Media Markt. De är varken sämre eller bättre än Elgiganten och Siba. OnOff håller jag dock högst av de stora elektronikkedjorna.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk

Media markt är ju mäktigt, har många unika erbjudanden. Dem sållde väl SC2 för 249!!

Permalänk

Angående bluffmakare, ska man va noga med dörr säljare också Var ju något reportage, en säljare kom och sålde bärbara datorer för rätt normalt pris till några tjejer. Så dem banga, sen 30 sek senare ringer han på dörren igen och erbjuder mycket längre pris och dem köper såklart. Synd bara att han hade bytt ut datorer mot mjölpaket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Varför skulle någon besvära sig med att skicka ut tegelstenar, då avslöjas ju allting?

När tricket avslöjats ligger pengarna på någon annans konto. Längre upp i tråden när tegelstenar kommer på tal förklaras detta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Bluffföretagare borde skickas till Josef Fritzls källarvåning utan rättegång!

Tyvärr är ju stora etablerade företag heller ingen garanti längre. Var väl Newegg.com som av någon anledning lyckades sälja falska Intel Core i7?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Tyvärr är ju stora etablerade företag heller ingen garanti längre. Var väl Newegg.com som av någon anledning lyckades sälja falska Intel Core i7?

Men det var av en helt annan anledning än att man ville blåsa kunderna så det hör inte hemma i den här tråden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men det var av en helt annan anledning än att man ville blåsa kunderna så det hör inte hemma i den här tråden.

Ja, det var väl en av deras leverantörer som strulade och NewEgg var rätt snabba både med att varna och att fixa för drabbade kunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Varför skulle någon besvära sig med att skicka ut tegelstenar, då avslöjas ju allting? Tricket är att dra ut på leveranserna och låta kunderna sväva i ovisshet. Eller som Kameraexperten gjorde, leverera en del av ordrarna för att få positiva recensioner på nätet.

Mursten - Mur och marksten - Bygghemma.se ? Fönster, marksten, ytterdörr ? för hus och trädgård

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Köp med VISA, får du ej varan kontakta din bank och gör en anmälan.
Du får alltid tillbaka pengarna om du använder VISA då detta ingår i garantin för kortet.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av belga:

Bra Swec!
Trevligt att se lite initiativ för att hjälpa till i ehandels-jungeln

Ordentliga brott lönar sig i Sverige, att sno folköl på konsum gör det inte.

Kan nog tyvärr bara hålla med dig:

a) en kvinna bråkade om tvätt - tror det var grannbråk - och sådant, då kom det TVÅ polisbilar dit för att utreda händelsen.:O När samma kvinna blev rånad i Gamla Stan - hon höll fast i handväskan och släpades någon meter: det var vinter och hela hennes kind blev uppfläkt pga. snö och grus :S för att tjuven inte släppte - så kom det ingen polis utan hon fick på egen hand ta sig till sjukhuset, polisen, etc.:(

Att du inte kan sno en öl på ICA beror ju helt enkelt på:
a) vakterna som går där de känner polisen, de ser varandra som kollegor (klart man hjälper en kollega)
b) att staten inte tycker det är viktigt när "Svensson Snor från Svensson" men gud nåde den som snor från företag, banker, EKO-brottslighet etc (därmed inte sagt att de sistnämnda kategorierna är några bra saker att göra såklart:D).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

Angående bluffmakare, ska man va noga med dörr säljare också Var ju något reportage, en säljare kom och sålde bärbara datorer för rätt normalt pris till några tjejer. Så dem banga, sen 30 sek senare ringer han på dörren igen och erbjuder mycket längre pris och dem köper såklart. Synd bara att han hade bytt ut datorer mot mjölpaket

Hur lyckades "säljaren" med detta?:O Om jag skulle köpa en dator av en säljare hemma (skulle aldrig falla mig in dock:D) så vill jag ju kolla på datorn innan jag slår till.:P I det fall säljaren hade sagt att man inte får öppna och kolla på datorn hade jag inte köpt den.:)

Fattar inte att folk går på dörrförsäljning fortfarande.:O Undantaget de som har begåvningshandikapp: det var ju en snubbe som var eljest som blev lurad att köpa samlarglas av en säljare. Säljaren sa:
-"Istället för att du köper några glas i taget (samla alltså) så kan du köpa alla på en gång"...

Snubben tyckte detta var en bra deal så han hade skrivit på något avtal/avbetalningsplan och gått och köpt glasen på en gång. Tack och lov så såg PLUS till att han fick lämna tillbaka glasen och han fick tillbaka pengarna.

Det var någon tant som hade kommit in på psyket (han hade neuros eller liknande) för att hon var helt *slut* då hon hade raserad ekonomi. Utredningen/under samtalet med pat. visade det sig att hon hade fått hem *väldigt personligt skrivna brev* från en kvinna (som var ett företag) och upplägget gick ut på att ge den gamla dåligt samvete om hon inte köpte av kvinnan.

Minns inte riktigt formuleringen i brevet men det var typ:

"Kära Agda!
Nu blommar löken och man kan se knopparna sticka upp ur marken. Dock tror jag att de hade växt ännu bättre om du hade köpt X vara av mig så jag kan gå och köpa dem mer näring".

Det var något åt det hållet iaf. Men innan man kom till löken så hade kvinnan gett en personlig bild av hennes "hemförhållanden" (som var påhittade och utskrivna av företaget) och sakta men säkert byggt upp ett förtroende via breven för att få den äldre damen och känna dåligt samvete och köptvång för att den andra kvinnans "lökar skulle må bra".

Nä fy fan...:S *Hatar* alla dörrförsäljare...:S Det skulle vara som I Danmark: där har de en sträng lag som kräver att - om man villl sälja i någons hem - man:

a) ringer till kund. Kund måste acceptera över telefonen att denne vill att säljaren kommer hem
b) säljaren måste ange *exakt* vad det är han/hon säljer och till vilket pris
c) bekräftelse (något form av skriftligt bevis) måste finnas där det framgår att kund de facto vill att säljare kommer hem till kund.

Bra system de har danskarna.:) Minimerar chansen att bli lurad.:D

Någon - när vi ändå är inne på försäljning - som vet vad det var för små C5 i storlek-liknande "kataloger" som kom hem i brevlådan där man kunde köpa allt ifrån "gamla värdefulla mynt", till annat krimskrans? De var väldigt tjocka och innehöll erbjudanden på bägge sidor/på varje sida man bläddrade. Tack och lov dyker de inte upp, men ett minne från barndomen, liggandes bredvid farmors spis bland matrecept och Allers.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Kan bara hålla med om det, fick ett SD kort som var DOA och det tog inte många dagar innan jag fick ett nytt. Personligen så betalar jag gärna lite extra dels för att det är bra support och dels för att jag vill stödja en bra handlare som Inet.

Ja, Inet är helt fantastiska. Skulle köpa fotopapper för ett tag sedan. Behövde det verkligen dagen efter. Och Canon hade stora leveransproblem. Det fanns inte i webblagret, men i en av deras butiken. Så de skickade direkt från butiken till mig, istället för via lagret. Hade leveransen dagen efter(Som ALLA andra gånger jag har beställt därifrån). Numera handlar jag alltid där om det inte skiljer mer än några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Läste precis om det här på en wiki, Dark Patterns . Det tråkiga är att folk som inte ser inte igenom det här, utan tror att dom hittat "en guld gruva" på nätet

Permalänk
Medlem

Varför inte nämna och hänga ut butikerna som använder sig utav dessa knep?

Permalänk
Skrivet av Zopyrus:

Varför inte nämna och hänga ut butikerna som använder sig utav dessa knep?

Helt rätt imo. (Y)

Visa signatur

ASUS P6X58D Premium, i7 930, Corsair XMS3 6GB RAM @ 1600MHz, ASUS GTX480, Intel X-25M G2 160GB, 4TB WD HDDs :D - Allt i ett fint HAF X!

Permalänk
Medlem

Inet blåste mig på en pingvinstång.