PCI Express 3.0 färdigställs

Permalänk

Bra att det är ett tag dit annars hade jag fått ett sammanbrott.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Esseboy:

100Gb/s Internet anslutning *Drooling*

inte på ett tag, men däremot är det tacksamt inom bladservrar och annat gos som huserar inne i serverhallar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av eaan:

Ska 300 watt gränsen bort nu då?

Nej, varför tror du det (och vad i texten i nyheten får dig att tro det)?

Skrivet av Kotan:

Angående 300W "gränsen" så är det väl egentligen ingen gräns. PCI-E i sig ger väl bara 75W ? Resten tillkommer av extrakontakter. Handlar väl bara om du får sälja kortet som PCI-E 2.0 eller endast som PCI-E. Så som jag har uppfattat det. Både GTX 480/580 överskrider väl 300W och 5970 likaså.

Enkelt sagt så handlar väl bara 300W gränsen om att du kan klistra på ytterligare ett klistermärke på boxen som säger att kortet följer PCI-E 2.0 standard?

Det är en gräns i standarden. Ett kort får inte dra mer än 300W enligt standarden och inget kort i dagsläget drar mer än så heller (utan överklockning och övervoltning).
För det mesta drar folk förhastade slutsatser när effektförbrukningar redovisas i tester, eftersom de inte läser VAD som drar den redovisade effekten. Det är i 9 fall av 10 HELA systemets effekt (processor, moderkort, fläktar, hårddisk och det aktuella grafikkortet), som redovisas och dessutom på primärsidan av nätaggregatet, inte enbart grafikkortets effekt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det är inte fel att man ligger i framkant och före grafikkorten flaskas ordentligt ser till så de inte kommer flaskas. Det är bra om 300W gränsen ligger kvar, utvecklingen bör som någon annan sa gå frammått och inte bakåt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

8 vs 16 lanes

Skrivet av Defeat^:

Inget man har någon som helst nytta av till grafikkort då till och med dubbelkort inte stryps av pci-e 2.0.
Dock brukar alltid standarderna vara några år före man egentligen behöver dem. När pci-e 2.0 kom så var väl det mer än dubbelt så snabbt som man ens behövde, nu börjar man använda dess kapacitet. Samma med pci-e 3.0 antagligen, om några år kommer grafikkorten utnyttja det antagligen.

Sen så har ju extrema nätverkskort nytta av detta redan nu, men det är inte många som använder såna antar jag:P

Jag trodde jag hört klagomål från flera här på swec som inte var nöjda med 16/8/8 lanes för grafikkort. 8/8/8/8 med PCIe 3.0 skulle alltså motsvara 16/16/16/16 med dagens PCIe 2.0 . Kan du se någon som helst nytta med PCIe 3.0 nu?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Alla diskussioner jag hört om PCI-Express formatet handlar om 300W gränsen så va e bra me detta..? 100GB Ethernet och TRI/Quad SLI lr CrossFire bryr jag mig inte om.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är inte fel att man ligger i framkant och före grafikkorten flaskas ordentligt ser till så de inte kommer flaskas. Det är bra om 300W gränsen ligger kvar, utvecklingen bör som någon annan sa gå frammått och inte bakåt.

Fast datorerna drar väl mer och mer? För 10 år sedan så satt det väl 200 watts nätagg i de flesta datorer. Det beror väl på att vi nu har möjlighet att göra snabbare saker som drar mer, utan att bränna ner hela huset:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Fast datorerna drar väl mer och mer? För 10 år sedan så satt det väl 200 watts nätagg i de flesta datorer. Det beror väl på att vi nu har möjlighet att göra snabbare saker som drar mer, utan att bränna ner hela huset:)

Mjo men jag vill inte fortsätta behöva lägga för mycket cash på ett nätagg.. Om något drar mer watt så hoppas jag ökningen i prestanda är exponentiell och inte en avtagande kurva.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Defeat^:

Fast datorerna drar väl mer och mer? För 10 år sedan så satt det väl 200 watts nätagg i de flesta datorer. Det beror väl på att vi nu har möjlighet att göra snabbare saker som drar mer, utan att bränna ner hela huset:)

Fast det är iframförallt grafikkorten som drar fruktansvärt mycket mer nu. Tittar man på CPU så har de dragit ungefär samma sen P4. Sen drar en enklare speldator inte mer än 200-300 W i dagsläget heller utan det råder någon sorts nätaggshysteri där många tror att man måste ha ett 750 W för att driva sin i5 och 5770.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns som Svensson kommer bli lurade iaf

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Känns som Svensson kommer bli lurade iaf

som alltid!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

100Gb/s Internet anslutning *Drooling*

Skrivet av Lambi:

Känner samma, galet!

Skrivet av Defeat^:

Sen så har ju extrema nätverkskort nytta av detta redan nu, men det är inte många som använder såna antar jag:P

Det finns ett skrikande behov av 100Gb/s i industrin. Du kör allt från 10-100 maskiner (eller mer) virtuellt på samma maskin, utöver det vill man att hårddiskarna ska sitta i ett SAN, som givetvis ska kommuniceras med över nätverket. 10Gb/s kort kan blir uppätna rätt fort då

Permalänk
Medlem

Ser positivt ut för industrin. Kan även bli intressant för oss konsumenter då vi kan med färre linor komma upp i samma bandbredd som tidigare. Dock så skulle jag gärna se att vi får fler linor på framtida moderkort. De som finns nu i konsument korten känns på gränsen till få då tillverkare använder externa lösningar för att lösa problemet. Utöver tidigare nämnda fördelar så blir ett PCIe3 moderkort mer framtidssäkert (om än att det nog är ett antal år bort innan grafikkort kan komma att nyttja det.....).

Och till de som har frågat men inte läst artikeln: Ja man kommer att kunna använda PCIe1 och 2 kort i PCIe3 hål. De blir heller inte magiskt snabbare men det går att använda dem som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

100Gb/s Internet anslutning *Drooling*

Blir mkt porr* hmm.. harke.. spott... host... l semesterbilder nedtankade på 24 timmar

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomaseron:

Bulldozer kan få trevligt sällskap.

tänke just samma sak!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

100Gb/s Internet anslutning *Drooling*

Man får ju ha en disk som skriver fort som fan då xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Avstängd

får bli att uppgradera moderkortet till am3+ efter min SSD uppgradering.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Varför finns det en 300 w gräns? Kan PCI-E sloten ta skada annars eller är det bara en påhittad regel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Varför finns det en 300 w gräns? Kan PCI-E sloten ta skada annars eller är det bara en påhittad regel?

Visst är det en av människorna påhittad lag som allt annat förutom naturlagarna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Varför finns det en 300 w gräns? Kan PCI-E sloten ta skada annars eller är det bara en påhittad regel?

Det handlar bara om hur mycket kräm som komponenterna är designade för att kunna trycka ut, vilket är angivet i specifikationerna för standarden. Givetvis hade man kunnat specificera något annat, men nuvarande standard säger 75W för porten, 75W på en 6pinnars kontakt, och 150W på en 8pinnars, vilket tillsammans blir 300W. Drar kortet mer så håller det sig inte inom specifikationerna, vilket kan leda till lite vad som helst beroende på kvaliteten på komponenterna och hur mycket marginal som finns utanför standarden, t.ex. så kan det blir spänningsfall med krascher eller blåskärmar o.dyl. som följd, eller i värsta fall kan saker börjar brinna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woods:

Man får ju ha en disk som skriver fort som fan då xD

Raida ett antal SSD's :b

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Raida ett antal SSD's :b

Dags att skaffa sig ett par större RAM diskar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Alla diskussioner jag hört om PCI-Express formatet handlar om 300W gränsen så va e bra me detta..? 100GB Ethernet och TRI/Quad SLI lr CrossFire bryr jag mig inte om.

Det som du och många andra verkar glömma är att AMD, Intel, Nvidia med fler också håller på med servrar och nätverkslösingar.
Och om folk inte kan se hur 100GB/s nätverk är intressant i en serverhall eller som backbone (vilket då också kräver att datorer som kanske ageranr routers klarar det) så rekommenderar jag er att inte försöka skaffa jobb som nätverkstekniker eller serveradmin för något större företag (tänk e-bay, google, amazon, volvo).

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Campaigner:

Alla diskussioner jag hört om PCI-Express formatet handlar om 300W gränsen så va e bra me detta..? 100GB Ethernet och TRI/Quad SLI lr CrossFire bryr jag mig inte om.

300W-gränsen har inte med PCI-E standarden att göra utan med ATX-standarden.
Moderkortet kan trycka mer ström än sina 75W genom en PCI-E port, men det skulle krävas ytterligare strömförsörjningar till just moderkortet vilket standarden inte innehåller.

Skrivet av joi93:

Varför finns det en 300 w gräns? Kan PCI-E sloten ta skada annars eller är det bara en påhittad regel?

Ja, du kan elda moderkort och nätagg då ingendera är dimensionerade för att lämna mer än 300W per grafikkort.

Skrivet av Xake:

Det som du och många andra verkar glömma är att AMD, Intel, Nvidia med fler också håller på med servrar och nätverkslösingar.

Just. Även internt i en rejäl VMware server är PCI-E 2.0 en flaskhals, då kommunikation mot diskar och externt ansluten utrustning också måste passera de relativt "långsamma" PCI-E 2.0-lanes dagens servrar har.

Inte ett bekymmer för en ensam användare, men en CAD/CAM-server inom industrin kan ha tusen robotar anslutna, precis som en databasserver på en normal bank kan ha tiotusentals personer PLUS tusentals bankomater anslutna. Samtidigt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync