Musikvideo: Rengör fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeorix:

Macbook Air har ingen fläkt

Ja men det är ju en poppis modell...nu ska vi inte dra alla bärbara över en kam då det är en äldre HP med i videon, finns nog dom som är sjukt lätta tex en polares Acer och andra mer avancerade för att få ut fläktjäveln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad nu? Något jag missat? Klart den har fläkt :s

MacBook Air 11" Model A1370 Teardown - iFixit

Det var som f*n...
Ber om ursäkt.
En kollega till mig köpte nya 13" airen, men den lät inte ett smack, så jag bara förutsatte att apple hade hittat så pass svala komponenter att det inte behövdes någon fläkt.
I stand corrected

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xeorix:

Det var som f*n...
Ber om ursäkt.
En kollega till mig köpte nya 13" airen, men den lät inte ett smack, så jag bara förutsatte att apple hade hittat så pass svala komponenter att det inte behövdes någon fläkt.
I stand corrected

Kan ju säga att det gör min 15" MBP med. När fläktarna körs vid 2000rpm.(idle) så hörs den inte överhuvudtaget förrän du lägger örat till.

Apple's produkter är väldigt tysta

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ääääh! Skruva upp den? Va är det för snack? Dit med tryckluft bara (inte sån som finns på burk) i några sekunder så är det nog rent.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan ju säga att det gör min 15" MBP med. När fläktarna körs vid 2000rpm.(idle) så hörs den inte överhuvudtaget förrän du lägger örat till.

Apple's produkter är väldigt tysta

jag har en asus eee. fläkten går aldrig igång i princip. asus produkter är väldigt tysta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zansiball:

jag har en asus eee. fläkten går aldrig igång i princip. asus produkter är väldigt tysta

Alright, nu ska jag inte börja något här. Men först och främst kan du ju inte jämföra något med Atom och något med en i5. Det går inte ihop.

Apple har inget motsvarande en netbook med Atom.

Men självklart har asus säkert tysta prylar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan ju säga att det gör min 15" MBP med. När fläktarna körs vid 2000rpm.(idle) så hörs den inte överhuvudtaget förrän du lägger örat till.

Apple's produkter är väldigt tysta

och väldigt varma samt att ett par av dem överhettades.
Tvivlar ibland på om det verkligen sitter en fläkt i min Asus för den är så tyst men så är det ju en CULV-CPU i den också så det blir inte alls lika mycket värme att kyla bort.
Kanse kunde vara något annat att bygga en vapour chamber och leda all värme direkt till ett aluminiumchassi. Borde ju gå att bygga en laptop helt passiv då kan man tycka. Om man inte har något emot att den blir lite varm.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

och väldigt varma samt att ett par av dem överhettades.
Tvivlar ibland på om det verkligen sitter en fläkt i min Asus för den är så tyst men så är det ju en CULV-CPU i den också så det blir inte alls lika mycket värme att kyla bort.

Helt sant, men som sagt. Att jämföra en Atomeller en CULV mot en i5 är inte rättvist oavsett märkte på datorn.(refererar till zanziball)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Det är ju tur att det faktiskt inte är så komplicerat att rengöra en fläkt, i verkligheten. : p

Visa signatur

Derp

Permalänk

Dammfilter på bärbara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Dammfilter på bärbara?

Nog ingen höjdare, då blir dom bara ännu varmare säkert, samma effekt som att ha damm i fläktarna lite tror jag

Permalänk
Avstängd

Min mors HP 6280S Är ett helvete att ta isär :S

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

ähh..på min Dell D610 tar det 10min MAX. Bara lossa tangentbordet med 3 skruvar, sen är resten bara "clipp-ons" och kylaren sitter med tre skruvar. Om man inte har datorn i sängen så samlas de nästan ingen damm:)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Kul video
Tur man kör stationärt...

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Skön snubbe

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Åh, min syster har en sån dator. *sigh*
Tur att man själv har en compaq nc6000 och en macbook pro.
Compaqen är jävligt lätt, bara lyfta tangentbordet, och macen komer alldeles efter i enkelhet

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Alright, nu ska jag inte börja något här. Men först och främst kan du ju inte jämföra något med Atom och något med en i5. Det går inte ihop.

Apple har inget motsvarande en netbook med Atom.

Men självklart har asus säkert tysta prylar.

Min Envy 14 har en fläkt men kan köras utan att den används också, just nu hör jag den inte alls. Och här har jag ingen Atom skitsak, här är det i7 som gäller. Sen blir den rätt varm också men det är ju samma med Macbooks. Tysta datorer är inte endast Apple som kan göra...

För övrigt så gjorde väl Dell någon laptop som var helt tyst, fanns inte en enda del som rörde sig i den (nu snackar vi inte skitsaker som tangentbord eller andra knappar som rör sig utan fläkt eller mekanisk hårddisk). Kommer dock inte ihåg vad den hette, har försökt hitta den flera gånger, såg bara på youtube någon gång, fast det kanske bara var en prototyp.

Edit, efter lite googlande så hittade jag detta (den dock med en mekanisk HDD, inget speciellt att byta dock), verkar som att de har fler dock, flera Minis.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

HA! Vet inte om mac är enklare att rengöra men... kul video helt klart

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

så jävla skön video. Bara satt å log hela klippet. Sen att det var min musiksmak gjorde ju saken bara bättre

Permalänk
Medlem

Dell d800 lossa 2 skruvar på undersidan, sen kommer man lätt åt att rengöra fläkt och heatpipe/kylfläns.

Permalänk

Fan vad glad man blev Hamnar lätt i mina favoriter

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

varför måste alla som "spelar" gittar slå på alla strängar? låter förjävligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forze:

Det är ju tur att det faktiskt inte är så komplicerat att rengöra en fläkt, i verkligheten. : p

Hur många bärbara har du råkat ut för?;)
Min mor fick för sig att skaffa en Acer Ferrari 5000. Där har de verkligen lyckats gömma fläkten. För att ens komma åt att röra vid fläkten var jag tvungen att plocka isär datorn ner till att inget mer än moderkortet satt kvar på botten av chassit. Och för att nå in och ta bort skiten i kylfläsen (vilket visade sig vara skälet till varför den blir så varm) krävdes att jag frilade hela moderkotet...
Och nej, det är inget fläktgaller på undersidan som går direkt in i fläkten, så enda sättet att se om fläkten är full med skit är att plocka isär fanskapet.
Och snackar vi värme tror jag dessutom inte jag har sprungit på särskilt många bärbara Acer där s.m.a.r.t på hårddisken inte utlöst en varning på grund av för hög temp.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xake:

Hur många bärbara har du råkat ut för?;)
Min mor fick för sig att skaffa en Acer Ferrari 5000. Där har de verkligen lyckats gömma fläkten. För att ens komma åt att röra vid fläkten var jag tvungen att plocka isär datorn ner till att inget mer än moderkortet satt kvar på botten av chassit. Och för att nå in och ta bort skiten i kylfläsen (vilket visade sig vara skälet till varför den blir så varm) krävdes att jag frilade hela moderkotet...
Och nej, det är inget fläktgaller på undersidan som går direkt in i fläkten, så enda sättet att se om fläkten är full med skit är att plocka isär fanskapet.
Och snackar vi värme tror jag dessutom inte jag har sprungit på särskilt många bärbara Acer där s.m.a.r.t på hårddisken inte utlöst en varning på grund av för hög temp.

Jag har försökt plocka sönder min Acer ett par gånger för att blåsa ur fläkten. Har gett upp alla gånger då det inte verkar räcka med skruvar utan man måste bända loss plastbitar som riskerar att gå sönder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har försökt plocka sönder min Acer ett par gånger för att blåsa ur fläkten. Har gett upp alla gånger då det inte verkar räcka med skruvar utan man måste bända loss plastbitar som riskerar att gå sönder.

Jepp, hade några liknande saker som höll mitt moderkort fast i botten av chassit. Lyckades få loss skiten utan att knäcka något, men fråga mig inte riktigt hur, jag vet dock att jag andades ut tungt efteråt...;)