Hålla andan när du tar i brännässlor?!

Permalänk
Medlem

Hålla andan när du tar i brännässlor?!

Vi har just nu en diskussion här på kontoret. En person påstår att om man håller andan när man tar i en brännässla, så bränner man sig inte.
Jag tycker det här låter väldigt egendomligt, men hon svär på att hon har testat och att det fungerar.

Kan någon styrka det här? Nån läkare som isf kan förklara varför?

Permalänk
Medlem

Jo det funkar, men bara om man inte rör stjälken. Jag tror jag såg det på Hjärnkontoret när jag var liten.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Jo det funkar, men bara om man inte rör stjälken. Jag tror jag såg det på Hjärnkontoret när jag var liten.

Jag såg också det på hjärnkontoret när jag var liten
Var det inte undersidan av bladen de "giftiga" piggarna sitter på?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Låter högst egendomligt. Det är ju i regel bara undersidan av baden som bränns och inte stjälken av vad jag testat i min ungdom. Hurvida det skule hjälpa att inte andas låter knas då kroppen fortfarande har en massa syre i omlopp i blodet. Man kan ju ta både på ovansidan av bladen och på stjälken utan att bränna sig. Eller höll jag andan när jag gjorde det?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hur mycket/lite du andas påverkar inte nässelcellens förmåga att "brännas"
Brännässlor ? Huden

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Jag skulle gissa att liknande idéer som dessa kan spridas mycket tack vare att huden på fingertopparna är så tjocka att man inte bränner sig mycket där.
Tar man medvetet i brännässlor så lär man göra det med fingertopparna. Testar man någon teknik (som att hålla andan) så lär man också ta i brännässlorna med en del av huden som inte är så känslig.

Permalänk
Medlem

Om du skalar av det yttersta skalet på en banan, rostar det i ugnen och blandar det med kaffesump och sirap så har du fått hasch. Men det måste vara mörk sirap.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Om du skalar av det yttersta skalet på en banan, rostar det i ugnen och blandar det med kaffesump och sirap så har du fått hasch. Men det måste vara mörk sirap.

Säg det! Mörk sirap...

haha underbar reklam

YouTube - Reklam - Hur man gör hasch för er småbarn som inte sett

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Hon vägrar ge sig. Kan inte CSM101 eller Lunaspice (hänger han kvar här?) eller MBY eller någon komma och visa var skåpet ska stå?

Permalänk
Medlem

Det är ju kemisk reaktion som äger rum då (saltsyra?) man kommer i kontakt med växten... Varför skulle kemisk reaktion på huden stanna för att du håller andan??!?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Nässelsoppa med ägghalvor i är annars väldigt gott på våren när nässlan är späd & fin.
Tror dock mer på gummihandskar än att hålla andan .. eller?

Permalänk
Medlem

Låter högst otroligt.

När man bränner sig är det egentligen en cocktail av bland annat histamin som injiceras in under huden vilket ger utslagen.

Kollade dock runt lite efter koppling mellan syre och histamin men fann inget bra samband som skulle kunna förklara teorin.

Lägg därtill, som redan nämnts, att en kortvarig andningsstopp på några sekunder inte påverkar syrenivån i kroppen något nämnvärt, hade varit evolutionärt självmord om så var fallet...

Slutsats är att det är humbug.

Hittade en blogg som beskrev detta, men man skulle röra bladen, inte stjälken, för annars brände man sig oavsett om man höll andan eller ej... Bra logik där.

Och även 118 100 håller med oss på forumet.

Men be henne hålla andan och gnida med brännässlan på underarmarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Det är ju kemisk reaktion som äger rum då (saltsyra?) man kommer i kontakt med växten... Varför skulle kemisk reaktion på huden stanna för att du håller andan??!?

Hur menar du? Brännässlor har små gifttaggar. Ungefär som bin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är lösningen på alla våra bekymmer..håll andan!. sen kan du göra allt utan att bli skadad/brännd osv haha

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Inaktiv

Man kan ta och gå på brännässlor utan att bränna sig, det är bara om man får dem på den lite tunnare huden man bränner sig.
Man behöver inte hålla andan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hapone:

Hon vägrar ge sig. Kan inte CSM101 eller Lunaspice (hänger han kvar här?) eller MBY eller någon komma och visa var skåpet ska stå?

Ok, här ska skåpet stå: Nej!

Jag vet inte om det är så mycket att orda om egentligen, det är uppenbarligen orimligt. Be din vän att förklara mekanismen bakom om hon kan, det är ju hon som har bevisbördan (kanske en praktisk demonstration?).

Men visst, hon kanske hävdar att syrehalten i blodet spelar roll, eller att syrahalten gör det. Då har hon föreslagit en felaktig mekanism. Dessa saker är väldigt välreglerade och tolererar bara små avvikelser.

Jag tror att det är en variant av "om handen är större än ansiktet har man sjukdom NN -> bam!", alltså att lura i någon stackare att få ett milt slag i ansiktet/ta på en brännässla.

Edit: Öhh, ska det här föreställa
Och ska det här föreställa : confused :

Vem fanken har sabbat smileysrepertoaren?

Edit: Redigerade bort ett flagrant misstag.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ok, här ska skåpet stå: Nej!

Jag vet inte om det är så mycket att orda om egentligen, det är uppenbarligen orimligt. Be din vän att förklara mekanismen bakom om hon kan, det är ju hon som har bevisbördan (kanske en praktisk demonstration?).

Men visst, hon kanske hävdar att syrehalten i blodet spelar roll, eller att syr[i]B]a[/B]halten gör det. Då har hon föreslagit en felaktig mekanism. Dessa saker är väldigt välreglerade och tolererar bara små avvikelser.

Jag tror att det är en variant av "om handen är större än ansiktet har man sjukdom NN -> bam!", alltså att lura i någon stackare att få ett milt slag i ansiktet/ta på en brännässla.

Lunaspice hänger tyvärr inte kvar på forumet då spöken inte finns.
Edit: Öhh, ska det här föreställa
Och ska det här föreställa : confused :

Vem fanken har sabbat smileysrepertoaren?

Lunaspice är väl inte död?! han skrev dock ganska mycket i tråden med [-Pale-]

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryden:

Lunaspice är väl inte död?! han skrev dock ganska mycket i tråden med [-Pale-]

Argh! Sammanblandning! Sorry!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hjälpsam

Det är ju tråkigt att det inte är sommar, då kunde hon fått "bevisa" sin tes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hon har helt enkelt inte alla hästar hemma;)

Det är ju ungefär som att sägga om du säger "rumpa" när du sår någon i ansiktet så känner han inte att du slår.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har för mig och är rätt säker på att "taggarna" eller håren som innehåller giftet enbart finns runt kanten på bladens undersida, kanske på stjälken också det har jag ingen koll på... Bjuder på den väldigt nödvändiga informationen

Så om det sitter några sex åringar här på forat som vill stajla för förskolans kjoltyg genom att plocka nässelblad utan att bli stuckna har ni här hemligheten

Inser ju att även detta har lite facepalm över sig men kolla på bladens undersida, det är ju de långa håren eller borsten somsagt som man ska akta sig för...

Permalänk
Medlem

Vad jag har lärt mig så ska man bara låta dom röra vid handflatan så är det lugnt, Kan ha något med att man inte har hår på handflatan.

Har testat både på stjälk och blad och det funkar för mig

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10543167]Vad jag har lärt mig så ska man bara låta dom röra vid handflatan så är det lugnt, Kan ha något med att man inte har hår på handflatan.

Har testat både på stjälk och blad och det funkar för mig :)[/QUOTE]
Eller så är det för att du har mycket tjockare hud i handflatorna

Permalänk
Medlem

Håller man ett finger ganska hårt i örat, så kan man inte vissla...

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem

Fan vad denna tråden drog till sig många lustighetsministrar...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Eller så är det för att du har mycket tjockare hud i handflatorna

Det där låter ju faktiskt en aning mer troligt får jag hålla med om

Permalänk
Medlem

Hm, det kan inte vara så att man får de här "histaminerna" i blodomloppet dårå, och med att när man håller andan sänkar hjärtfrekvensen?

Det låter lite galet, personligen tror jag att hon har fel.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Jag höll då fan inte andan när jag slängde mig i skydd rätt i ett nässelsnår, snarare hyperventilerade och nerpissad av stressande rädsla... Piss skall ju tydligen vara bra bedövningsmedel om man bränt sig av dom där satans djävulska växterna.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Skrivet av AzzEX FX:

Jag höll då fan inte andan när jag slängde mig i skydd rätt i ett nässelsnår, snarare hyperventilerade och nerpissad av stressande rädsla... Piss skall ju tydligen vara bra bedövningsmedel om man bränt sig av dom där satans djävulska växterna.

Senast jag rasade in i ett nässelsnår gjorde jag inte mycket mer än att få en jävulsk klåda på hela kroppen.
Det tar en sisådär 10 sek innan man fattat vad som hänt och att man borde ha ont, när man kommer till insikt är det plågsamt, speciellt om man som jag, även slagit armbågen ur led i samma veva.
Jag hade så ont att jag inte kunde gråta och knappt andas heller. Hyperventilaton, är det nåt man äter?

Den sommaren var en dålig sommar höhö.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″